Vi Bilägares forum

Omkörning efter rondell

Omkörning efter rondell

I Malmö kryllar det av rondeller med två filer åt samma håll. I direkt anslutning till avfarterna finns det farthinder och sedan obevakade övergångsställen. Om jag lämnar rondellen i höger fil och krypkör över farthindret så blir jag hälften av gångerna omkörd i vänster fil. Detta sker precis över det obevakade övergångsstället. Antagligen för att personen tycker jag krypkör för långsamt och det må ju vara hänt men en sådan omkörning är en allvarlig förseelse vad jag vet.

Nu ställer jag förstås frågan för att jag är intresserad av vad lagen säger. Malmö är, med marginal, den sämsta staden i norra europa att framföra ett fordon i och att vara fotgängare är förenat med livsfara och så kommer det fortsätta att vara oavsett lagtext.

Uppdaterat: 2016-07-20 10:11
Alla som kör Audi är bäst. Stjärnstopp.

Kommentarer

Jo det är nästan den värsta, men jag vet en jävligare, sczeczin i polen, den är värre.....
Lagen säger ju att man inte får köra om på obevakat övergångsställe.
Men är det 2 körfält, är det då omkörning?under 70 får ju varje körfält hålla sitt tempo.
Krävs nog vetskap om ett rättsfall för att svara säkert på den frågan.
För hade en polis velat bötfälla mig för det, hade jag nekat och låtit rätten tolka.

Uppdaterat: 2016-07-20 14:36

HIttade detta..
Möte och omkörning på väg

Nedan ett utdrag ur Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap. Möte och omkörning på väg:

40 § Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart.
41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält

om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Om ett fordon före ett övergångsställe eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, ska det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelöverfarten.

Uppdaterat: 2016-07-21 21:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Om fordonen placerats i skilda körfält i anslutning till vägkorsning.
Utfart ur rondell kan väl anses vara vägkorsning.
Så många om och men att det är en bedömningsfråga få polismän skulle våga ta i, om inte en olycka skett....

Uppdaterat: 2016-07-21 22:15

Har ett sånt ställe utmed min hemväg, Brommaplansrondellen ut mot Ekerö, övergångsstället ligger ca 50 meter efter, så folk hinner få upp farten. Det är livsfara för gångtrafikanter om man stannar där, det är oftast bättre att åka förbi även fast det står nån som vill gå över.

Uppdaterat: 2016-07-21 22:56

@ Rikard
Men det är väl 50km/h som gäller om det är rondell och/eller övergångsställe? Eller är det 70 väg?

Uppdaterat: 2016-07-21 23:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Ege skrev:

Riktigt som Ducce skriver. Är det två körfält är det inte omkörning.
Så det är nog så att du, rikast har svårt att följa storstadstempot.

Svårt? Jag har en dyr bil. Om jag hade kört en 2002 nissan micra så hade jag också kunnat köra som en påtänd biltjuv.

Uppdaterat: 2016-07-22 00:41
Alla som kör Audi är bäst. Stjärnstopp.
Reverend Benny skrev:

@ Rikard
Men det är väl 50km/h som gäller om det är rondell och/eller övergångsställe? Eller är det 70 väg?

Ja det är 50 där, vad menar du det har med saken att göra.

Uppdaterat: 2016-07-22 07:57

Övergångsstället Rikard menar är nog det bortre i denna bild.
Bild borttagen.

Som synes är det ett trafikljus strax innan och vissa verkar tro att det innebär att det är fritt till nästa trafikljus när det blir grönt. Stannar man vid övergångsstället så är de som går över i stor risk att bli påkörda.

Uppdaterat: 2016-07-22 08:33

Exakt, tack Lennart.

Uppdaterat: 2016-07-22 09:00

Rätt, en bil i högerfältet kan ju skymma en gående.
Varför i helvete har man ett obevakat i anslutning till ett trafikljus.... som gjort för missförstånd.
Ibland är inte trafikmiljön genomtänkt....
I helsingborg finns 2 cykelöverfarter i slutet på motorvägsavfarter, den ena dessutom in i en stor rondell.
Till höger höga buskar, vresros, som man inte ens ser över från hytten i en scania... ...
Till vänster tjocka räcken man inte ser genom, dessutom 1,5 m höga.
Dessutom nerförbacke på cykelbanan till överfarten , hur många tror ni bromsar?
Visst, cyklisten kan bli fälld för vårdslöshet om han drar rakt ut......
Hur många cyklister bryr sig om sånt, de flesta vet väl inte att de har väjningsplikt mot korsande trafik, bilarnas väjningspliktskylt står på andra sidan överfarten....
Dessutom ligger dessa i väldigt trafiktäta områden, nära ramlösa station och de södra industriområdena, på andra sidan bostadsområden.
Det andra vid avfarten från e6 från malmö till östra industriområdet, där 90 procent av sveriges grönsakslogistik hanteras och dessutom icas centrallager, med hundratals transporter varje dag bara till ica.....
Har tvärnitat några gånger på dessa ställen, och jo, jag anpassar farten, men hög trafikintensitet kräver ändå att man rullar på, och är beslutsam.....

Uppdaterat: 2016-07-22 09:19
duccedriver skrev:

Ibland är inte trafikmiljön genomtänkt....

Jag tror att situationen runt Brommaplansrondellen har svenskt rekord i felaktiga delkonstruktioner på en och samma plats. Varierande antal filer på in och utfarter och olika bredd på filerna så antalet är oklart, blandningar mellan bevakade och obevakade övergångsställen och cykelbanor alldeles intill själva rondellen, bussutfart precis i kön till rondellen osv...

Bild borttagen.

Att det dessutom är en av få utfarter från Ekerö med 27000 invånare som i de flesta fall jobbar nån annanstans och i denna punkt sammanstrålar med trafik från Vällingby/Hässelby gör det till en stundtals rörig plats.

Uppdaterat: 2016-07-22 09:46