... så skulle jag vilja ha en bil som ser ut ungefär som en BMW M240i coupe, men med en elmotor som möjliggör acceleration från 0-100 på 6 sekunder, 45 mil räckvidd, laddintag på höger bakskärm och bra ljudisolering. Antispinnsystem som går att stänga av och en riktig differentialbroms är önskemål för att jag ska trivas.
Varför finns inte en sån att köpa?
Om jag fick konfigurera fritt...
Uppdaterat: 2019-04-04 20:54
Kommentarer
Behöver man ens en Quaife LSD på en bil som bara presterar måttliga 6s till 100? Det löser ju en fwd med elektronikens hjälp och bromsarna idag.
Det där är ju precis det jag vill slippa. Elektroniska ursäkter till diffbromsar värmer skivor och belägg och är bara en sniklösning för acceleration. Jag vill ha bromsen mellan hjulen för att bilen ska vara roligare att svänga med.
Om jag fick konfigurera fritt så skulle jag ha en bil likt Peugeot 308 SW GT, men på eldrift och med tesla modellernas längsta räckvidd. Alternativt samma sak men med Mercedes E-klass eller Volvo V90. Givetvis också samma acceleration som i de flesta Tesla.
Om det är 0-100 på 3 sekunder eller 6 sekunder spelar inte så stor roll dock. Dock inte som Renault Zoe med 0-100 på typ 13 sekunder :D
Vill oxå ha diffbroms på min Mazda Miata med en 6 cylindrig BMW motor utan turbo. Motorn ska drivas med etanol, den ska ha ett gasspjäll drivet av en vajer direkt från pedalen. Åker bara bil för att det är kul ibland, så jag hoppar över eldriften.
Får jag välja vill jag ha en Tesla Model 3 cab typ....en 4-sitsig 2-dörrars cabversion av den hade vart både snyggt med de grundlinjerna och en perfekt bil ut och njuta solen med....tänk glida fram ljudlöst med taket nere genom naturen....
Saknar mina tidigare "fullstora" cabbar där barnen med kan åka med. Men känns "fel" att köpa en fossildriven cab nu när man väl gått över till el.......får nöja mig än så länge med att öppna panoramataket.
Hur kan det vara så att ingen säljer en eldriven cabriolet för folket? För mig är det mer logiskt än en M3 cab där den hårda fjädringen får chassiet att flexa så man tror dörrarna ska öppna sig.
eldriven cab har jag dock haft många ;) Skämt åsido.....nej jag tror inte det finns någon eldriven cab, iaf inte i vettig storlek. Tesla hade ju sin roadster och kommer med en ny som kommer vara 4-sitsig men den är ju mer av en targa, ger inte alls samma känsla, det var min Vette med.
Eldriven sufflett heter det. :-D
Citroën e-Méhari vet jag inte om den nånsin kom ut på marknaden, men den var väl tänkt att vara billigare än Tesla Roadster.
Mäkinen: Vill ha en bil jag kan stava till utan att behöva ha fusklapp! ;) Jag hade en gång en Saab 9-3 Aero Cab, den typen av storlek och lagom kombination av sport och komfort tänker jag i el-version. Vore perfekt. Och kolla Tesla Model 3 i profil, och jämför med Saab 9-3 årsmodell 98-03.......tror det hade gått få den riktigt snygg som Cab.
Kanske får hoppas på en Nevs "9-3 cab" då... verktygen finns ju redan
Varför inte en bil med Teslas teknologi när det gäller Elbil. Volvo XC90 Utseende med lite högre markfrigång och sedan en GRYM AWD/4WD/Twin Eng. Sedan lika bra bekvämlighet fram som bak i bilen.... tack för den bilen!
Jag är en enkel man, och vill bara ha en kompakt MPV hybrid, tillverkad av Toyota i en japansk bilfabrik...
Jag behöver inte konfigurera fritt för min drömbil finns redan. En XC60 Inscription D4 AWD automat med allt extra Lull Lull. Det duger åt mig tills det finns en Elbil värt namnet.
Kommer nog att ha denna som pensionärsbil om några år: http://www.porsche.se/modeller/panamera/panamera-turbo-s-e-hybrid-sport-turismo/
Optimal konfiguration där man får en miljövinst;-)
Inte bara en miljövinst, man behöver en miljonvinst också :)
+100
Eller sälja ett blomstrande företag där man jobbat betydligt mycket mer än 40 Tim/vecka brukar också fungera.
Jag gillar enkelhet och minimalism så det behövs inte mycket i min bil. En hastighetsmätare och bränslemätare inget mer, ett acc vred med två tryckknappar def/aut. Elhissar behöver jag inte, de få ggr jag använder rutan kan jag veva. Servo och automat givetvis med P/D/R och farthållare. Det ska vara kvalitetshögtalare i bilen med schysst stärkare, i övrigt ska den vara komfortabel och tyst. Jag märker att det stämmer in på amerikanare från 60-70 talet
ACC är så klart ett måste, Elhissar är nästan ett måste också, men det har väl inte sålts några nya bilar på väldigt länge som inte har det per standard så. Servo likaså, också varit standard sedan föra årtusendet. Farthållare, ja samma sak där, funnits som standard länge.
Håller också med om att man vill ha schysst ljud i bilen för längre körningar. Min bil beställde jag med inbyggd förstärkare och baslåda under bagaget.
Men utöver det tycker jag backsensor och backkamera är riktigt bra att ha. Viktigast av de två är backsensorn som piper, men att kunna se är också riktigt bra. I tidigare bilar när jag inte hade det så kom jag på mig själv med att jag inte backade så långt som jag kunde göra. Även om jag tycker att jag kunnat mina bilars placering på vägen och dess mått rätt bra så har något i hjärnan tagit det säkra före det osäkra och jag har ställt mig en meter bort från objektet när jag kunnat backa längre om jag hade haft kamera.
Automatiska lampor är smidigt också, både halv och helljus. Automat är skönt, men jag har kört manuell större delen av mitt liv så jag skulle kunna leva med det också även om jag föredrar automat.
Android Auto vill jag inte vara utan nu när jag haft det ett tag. Otroligt skönt att kunna köra spotify och andra appar på skärmen för att enklare kunna styra sin musik. Visst, bilar som bara har Bluetooth kan också spela från Spotify, men då måste man ju styra via mobilens skärm.
GPS är ett måste, antingen integrerad eller via Android Auto, själv har jag både, men det hade räckt med Android Auto egentligen.
Vad mer? USB uttag är ju så klart bra att ha, min bil har dessutom 230V uttag, men det är väl inte jättenödvändigt även om det ibland kan komma att användas.
Skulle vilja ha en illröd Mazda mx5 som var tillräckligt stor så jag fick plats. Räcker med ratt och pedaler.
Prisvärd och snygg bil men tyvärr enkom tillgänglig för småväxta.
Skulle så klart vara skitkul med en elmotor i denna modell, men jag föredrar att få växla när det gäller att köra bil.
Förövrigt ingen mer utrustning förutom AC.
Ibland har faktiskt tanken slagit mig att man borde strunta i många bekvämligheter man "måste" ha och köpa en enkel bil utan en massa finesser. Lyckligtvis brukar jag vakna strax efter...:)
Min tanke med bra högtalare och förstärkare är att media förändras konstant så vad säger att android/apple dominerar i framtiden? Så jag tycker det det är synd att låsa bilen till vissa applikationer, likadant med skärmar i bilen, när blir dom gamla? Men en förstärkare som man kan koppla in framtidens media, och jag tycker mobilen ger mig de nödvändiga funktioner som GPS/musik m,m som jag behöver. Minimalism helt enkelt. Så jag ser fram emot när Nobe börjar säljas :)
Den minimalistiska bilen finns väl redan, Dacia Sandero för 79 900 kr. Utan elhissar, radio, AC, elsitsar m.m. Men ABS-bromsar, antisladdsystem och antispinn finns. Undrar hur många av deras basversion som har sålts här? En del på forumet pratar om den enkla bilen utan bling och bjäfs, men vill man verkligen köpa en sådan?
Kanske om man är fattig?
....eller kanske om man omvärderar bilinnehavet till att bara omfatta det mest basala ?
'
Skulle du själv vilja ge upp all ny teknik du har och bara ha den teknik som fanns på 80-talet?
Tanken lockar faktiskt, vad behöver man mer än en ren motor och bekväm bil? Jag är lite smått irriterad på att man dras in i en juridisk fälla när man köper nytt idag. Du förbinder dig till de mycket kostsamma inspektioner och service för att garantin ska gälla.
Bilarna var inte dåliga då, tänk om man fick köpa en ny Audi/BMW/Mercedes från det årtiondet igen suck! Vissa är legendariska idag, W124/126, BMW,s 5/7 serie, Audi C4. Ja jag köper hellre en Lexus från den tiden än dagens.
Tyvärr är väl 90 % skrotade och resten är mer eller mindre upprostade.
Men en ny 80 talare om det fanns.
Ja jag undrar om man verkligen skulle vilja.
I dag kliver man in och automatiskt startar Spotify sista listan innan man lagt in backen och backkameran visar vidvinkel.
Jag tror jag skulle ha svårt att avstå ny teknik.
När det gäller nostalgin så tror jag dom flesta skulle bli besvikna. Jag minns själv min första Bmw E30 med sexa, vilket orr i motorn, härlig känsla när baken satte sig när man drog fullt vid rödljusen, när man hängde ut baken i rondellerna. Jag minns det som en fantastisk rolig tid. Tanken att hitta en likadan bil idag och ha som entusiastbil har slagit mig mer än en gång. Men sedan kommer man till insikt att det är ungdomens känsla som man hade då som man vill känna igen. Dock så tror jag att man tyvärr kommer se på den bilen med lite andra ögon idag och känslan som fanns då skulle nog inte infinna sig. Idag har bilägandet lite andra behov, man vill ha mer komfort, säkerhet, problemfrihet osv.
Min drömbil har alltid varit Ferrari F40, och jag tycker än idag att den framkallar en speciell känsla. Men det som var helt outstanding för 30 år sedan är inte längre samma sak idag. Jag skulle nog bli lite besviken om jag satte mig i en sån idag. Bråkig växellåda, obefintlig ljudnivå och komfort, ett chassi som är svårhanterat osv. En betydligt billigare Ferrari 488 med automat, bra ljudkomfort, ett ställbart antispin som gör att min mor kan åka med kontrollerade ställ på fullgas genom kurvorna som vilken Sebastian Vettel som hellst.
Nu behöver vi ju inte gå tillbaka till 80-talet bejje - bara vi backar några få år så försvinner ju många elektroniska system som vi har idag om vi talar om de bilar som vi privatköpare mest köper-
Man måste nog gå tillbaka till 80-talet om man ska bli av med det mesta av det vi har idag. Visst en hel del har kommit senaste åren, men tänkt sådant som elhissar för fönster t.ex. det fanns redan på 80-talet. Jag hade en Saab 900 -88 som hade elhissar på fönstren liksom. Servo hade den också. Så kanske början av 80-talet är lämpligt att gå tillbaka till.
För mig skulle en återgång till runt 2010 för bilar i C-klassen innebära att många "måsten" numera skulle försvinna, bejje.
80 - talet fönsterhiss med el är ur funktion pga fuktigt och regnväder tränger ner fönsterväggar och bottenlister rinner ner till elsystemet blev blöt. 2010 talet ändring med högre säkerhet och täthet kontakter elsystemet tål med vatten utan problem är ny utveckling. Maskiner motorer är inte säker och kan gå sönder på nya bilar med massor elektronsik, styrenhet bugg beronde på usel kvalitet exempel Ryska, Franska, Polen bling bling ger mer att besöka till verkstad irriterar.
Jag antar att det är lite mer komfort än så man vill ha. Du nämner själv sen 80-talets Audi/BMW/Mercedes och en enklare utrustad sån skulle förmodligen locka många fler tror jag. Eller från något märke mellan dessa ytterligheter. En enkel folkvagn kanske. :)
Om vi backar runt 10 år och talar om bilar i C-klassen, vilken inte är helt ovanlig bland privatköpare både nu och då, så kan jag ge några exempel på utrustning som vi har eller kan välja till idag men som vi inte såg skymten av då... Sen om alla vill ha allt är en helt annan fråga men många tillverkare erbjuder i alla fall detta för den som vill...
Och åter- jag talar alltså om C-klassbilar (Golfklassen) och inte om Audi A6 eller andra snarlika bilar...
* Då var motorerna ofta 1,6 l bensin-sugmotorer - numera ofta lite mindre turbo-snurror, dieslar eller olika hybrider
* Då var inte säkerhets-systemen speciellt utvecklade utan det var i princip ABS och antisladd/antispinn
* Då hade vi inga nyckellösa system
* Då hade vi inga autobromssystem
* Då hade vi inga adaptiva farthållare och inte ens konventionella farthållare var standard i de lägsta utrustningsnivåerna
* Då hade vi ingen elektronisk skyltavläsning
* Då hade vi inga system som håller bilen inom filen eller i vart fall varnar om man vinglar
* Då hade vi ytterst sällan backkameror men det fanns ibland backvarnare - ofta som tillval
* Då hade vi inte elektrisk handbroms med autohold
* Då hade inte bilarna i denna bilklass nån form av automatik för att öppna eller stänga bakluckan
* Då hade vi inga infällbara dragkrokar utan vi fick nöja oss med fasta eller löstagbara
* Då hade vi inga TPMS-system - alltså däcktrycksövervaknings-system
* Då hade vi inga LED-strålkastare utan nästan alla modeller i denna klass hade halogen-strålkastare. Visst - i bilmodeller i det högre prissegmentet kunde man ibland välja till Xenon-strålkastare
* Då var de manuella växellådorna i klar majoritet i denna bilklass
* Då hade vi inga utvecklade multimedia-system med stora skärmar och integration med våra mobiltelefoner och inbyggda GPS-system. Inte ens inbyggda Bluetooth-handsfree...
Ja, detta var några exempel på funktioner som vi numera räknar med att hitta i bilar i det för privatköpare vanliga C-segmentet men som vi inte hade så sent som för ca: 10 år sedan. Det i stort sett enda märket som idag ens är i närheten av dessa "brister" i sin helhet idag är Dacia med deras instegsmodeller.
Så inte behöver man backa till 80-taket för att missa många av dagens s k självklarheter.
Och åter - jag talar hela tiden om bilar i den s k Golf-klassen.
Det kan ibland vara nyttigt med lite perspektiv på tillvaron...:) Och se helheten - enstaka avvikelser för nån enstaka bilmodell är inte intressant.
Bra där Pi +++++
Har folk i allmänhet så mycket problem med elektroniken i bilar? För mig som jobbar med elektronik känns det som mer tillförlitligt än mekaniska lösningar. Det enda positiva med mekanik är att det brukar vara lätt att se vad som gått sönder. Mekanisk nötning leder ofelbart till problem.
Nä jag tycker elektronik är överraskande tillförlitligt om man betänker den taskiga miljö som elektroniken sitter i på en bil.
@Pi: Till detta kan läggas, att bilar i Golf-klassen då hade 15-tumshjul och däck med 65-profil...
40-talisten - absolut, kom att tänka på detta efter att jag skrivit mitt inlägg. Och de flesta levererades dessutom med plåtfälgar...:)
Åkte i dag i min knappt tio år gamla Astra som ju är en bil i Golfklassen, både turbomotor, elektrisk handbroms med autohold och 17” hjul på den.
Nej jag tror inte folk i allmänhet har direkta problem med elektroniken. Däremot är det ju de få som har problem som skriker högt, alla de andra nöjda hör man inget om. Jag har de sista 12-15 åren nästan bara kört bilar med alla möjliga el och datorstyrda saker. Alltid tyckt det vart kul finesser och lull-lull. Enda bil som strulat i elektroniken var en Jaguar XJ6 som var 12 år gammal och drog lite krypström, tog en stund att finna men löste sig det med.
...jag sa visst "enstaka avvikelser för nån enstaka bilmodell är inte intressant.". Det är helheten som jag har försökt se till och hur mycket som faktiskt hänt de senaste 10 åren i den bilklassen och att man inte behöver gå tillbaka till 80-talet för att se utvecklingen. Har hållit mig i huvudsak i denna bilklass hela mitt liv så jag har hyfsad erfarenhet över vad som funnits mera generellt.
Mera intressant är att det numera minskat markant med kombi-modeller i denna klass - tidigare fanns det väsentligt flera att välja bland. Antagligen är även det en effekt av det stora intresset för Crossovers/SUV:ar.
Jaguar och elfel låter rimligt. Stämmer precis med mina fördomar. ;-)
Det var med den Astra J jag har som dom finesserna började komma. Turbomotorn är väl ett resultat av samarbete med Saab.
Är ju faktiskt de senaste 5 åren som alla de där andra finesserna du beskriver börjat dyka upp även i C segmentet och senaste modellerna har det mer eller mindre standard om man går upp ett pinnhål över basmodell.
Kombimodeller har ju en ganska liten marknad och är framförallt nordbor som har det stora behovet av massor av lastutrymme. Så det är ju förståligt att tillverkarna inte prioriterar en marginalmarknad.
På de gamla äldre Jaguarerna var det utan tvekan så att fördomarna stämde, nyare sen så är de riktigt bra.
Men förr körde man ju med skämtet: "Varför dricker britterna varm öl? Jo, för att Lucas även gjorde kylskåp....."
Guran - tyvärr är det inte riktigt som du säger att de flesta C-segmentbilar har allt detta som standard eller i utförandet över basmodellen. I vissa fall finns t ex varken adaptiv farthållare eller LED.-belysning överhuvudtaget eller till orimliga merkostnader. Men håller absolut med om att det blivit vanligare och att det är de allra senaste åren som det mesta av allt detta kommit. Så - vill man ha en lite enklare bil utan allt detta behöver man som sagt inte "backa" till 80-talet...:) Och köper man en ny Dacia "inropare" så får man som sagt en ny bil utan i stort sett allt av det jag räknat upp ännu idag.
Henrik - Lucas - "Mannen som uppfann mörkret" vill jag minnas att vi sa under min ungdomstid...:)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.