Är bilansvarig på jobbet och hörde att två medarbetare som diskuterade oljeförbrukning på sina bilar över en fikarast. Funderade en hel del på det där, varför drar nya moderna bilar olja? Borde det inte påverka avgasreningsprocessen negativt en hel del? En del olja kan ju försvinna om man har en väldigt generös vevhusventilation men många bilar tar ju ingen olja alls.Efter att ha gjort en helt oventenskaplig studie, dvs frågat förarna på jobbet vad deras bilar tar i olja per 1000 mil så börjar ett visst mönster uppstå. Se själva i tabellen nedan.
Jag är väldigt nyfiken på varför man väljer att designa en motor att ta olja. Finns det konstruktionsmässiga fördelar, eller har det med livslängd, produktionsskäl att göra? Någon som vet? För en privatperson kan det ju ha betydande konsekvenser på en kostnadskalkyl av vad en bil ska kosta att äga?
Oljeförbrukning på moderna bilar
Uppdaterat: 2017-11-27 08:29
Kommentarer
Jag har kört vag diesel sedan ca15 år.
1,6. 2,0. 2,5 tdi och ingen bil har behövt fyllas mellan byten och oftast ej märkbart för ögat på stickan.
En 1,6 och 2,5an hade 36 och 52 tusen på mätare.
Min nuvarande bensin 1,0tsi och 2000 mil på mätaren ser man inget märkbart på stickan.
Min teori är att det är dålig/varierande material/mått kvalité från underleverantörer av tex kolvringar,
styrningar etc.
Det är ju allmänt känt att ett antal motorer hos en del fabrikat rinner oljan igenom och vissa tar nästan ingen olja.
Omätbar oljeförbrukning behöver inte vara utebliven oljeförbrukning.
Kvarvarande olja kan ha spätts ut med bränsle, förbränningsrester, kondenserat vatten mm.
Samma oljenivå hela körsträckan mellan 2 oljebyten kan indikera ett större problem än behov att fylla på en halvliter.
En stackars Toyota-pickup (egentligen VW Taro) i mitten på 90-talet som drabbades av oilsludge hade samma nivå på stickan ända tills en vaken montör upptäckte att det som visades var sludgenivån! Gick bara att tappa ur någon enstaka liter olja, hur tidigare servicegubbar kunnat missa den sjunkande oljemängden fick ägaren aldrig någon förklaring på.
Motorn var bortom all räddning och byttes av garantilämnaren och ett försäkringsbolag i samverkan, ägaren gick skadeslös.
En kamrat hade en Sierra 2,0 som alltid kördes framför ett rejält blått moln, men det gick inte att se på stickan. Däremot luktade oljestickan bensin. Han skaffade en Peugeot 309 istället och så var alla problem ur världen...
Det räcker tydligen att sätta ett VW märke i fronten så drar bilen olja ;)
Nä skämt o sido, vad hade man utsatt den bolen för bgl ??
Jag åkte Hi Lux i 9 år/27.000 mil utan att fylla på en droppe olja, motorn var klinisk ren under oljelocket som sig bör på en motor som fått ny olja var 1.500 mil.
Men man kan lyckas, fick in en Hi Ace med samma motor (2,4) på verkstaden, som inte gick runt. Kamaxeln hade skurit, det fanns ingen olja i motorn, en lat snickare hade kört över 10.000 mil utan att lyfta på motorluckan, det var rätt grisigt i den motorn (gått 21.000 mil totalt)
Slog på en beg topp, sen gick den igen, dock med lite lagerknack.
Precis som bgl är inne på så behöver inte konstant nivå på stickan innebära noll oljeförbrukning.
Jag har träffat på bilar där nivån ökat! Det har just berott på utspädning av bränsle, vatten m.m. och det kan bero på många kallstarter och korta körningar.
En motor ska dra olja för att få en fullgod smörjning, men naturligtvis inte för mycket.
Det jag personligen accepterar är 0.5-1 liter/1000 mil, men det kan vara normalt med större förbrukning också.
Men drar den mindre blir jag fundersam.
Nu är jag dock övertygad om att de flesta bilägare inte har en aning om hur mycket olja motorn drar.
För säkerhets skull bör man byta olja var 1500/ mil om man nu inte kör väldigt långt på relativt kort tid.
"Nu är jag dock övertygad om att de flesta bilägare inte har en aning om hur mycket olja motorn drar."
Min förra bil, Skoda Superb 1.8 TSI, visste jag exakt hur mycket den drog: 0,3 l per 100 mil. Gjorde oljeförbrukningstest på eländet. Fick tillbaka resultatet tillsammans med kopierad sida ur instruktionsboken där man visade att allt upp till 0,5 l per 100 mil är "normalt". Kändes nästan överflödigt med oljebyten, eftersom att när det var dags för service hade jag redan fyllt på minst en 4-liters dunk med olja. Hade en kollega med en Passat 2.0 FSI som läckte olja och han fyllde på mera sällan än jag! Sedan var det nästan omöjligt att kolla oljenivån på bilen eftersom oljestickan var extremt känslig för sluttningar. Och att hitta riktigt plan mark är inte lätt kan jag meddela.
Skodaägare: Provade du olika oljor nån gång ??
Jag köpte en Mitsubishi med V6a, var mätarskruvad och hade gått långt, den rök och drog olja. Hällde i 20-50 olja, den slutade ryka, och oljeförbrukningen minskade till rimlig nivå, 0,5-1 liter per 1000 mil. Hade bilen i 6 år efter det, startade i -19 som kallast, lite seg då, men i vårt vanliga Stockholmsklimat var det inga problem alls.
Nej, jag gjorde aldrig det. Bytte bil istället. Det var dock inte bara oljeförbrukningen som fick mig att byta.
Olika oljor har tydligen betydelse... Har förut kört flera år med OKQ8 Formula Excel 5W-40 i min Octavia RS och då behövt fylla på 0,5-1 liter per år. Nu blev det Castrol Edge 5W-30 from i fjol och nu verkar oljeförbrukningen gått ner till nära noll. Kanske haft en viss betydelse att jag under dom senaste åren kört med för kall motor pga dåligt fungerande termostat. Förut låg temperaturen på 70-89 grader beroende på årstid, nu ligger den på 90-93 med nytt termostat även vintertid när motorn blivit varmkörd.
Kommentar till @Rickards inlägg:
Toyotas mer omfattande oil-sludge problem började 1997,det här var alltså ca 4 år tidigare. De bilar som VW skruvade samman efter leverans i "paket" (CKD) kunde heta Hilux eller Taro och sades vara lika så när som på emblem.
Misstanken när ett antal bilar fick dessa problem var att VW hade förändrat något med vevhusventilationen av avgasreningsskäl, men just denne bilägare fick inget klart besked. Bilen kördes långt på landsväg och på kort tid, servades enligt plan och blev sjuk innan 10000mil.
Beror nog mycket på toleransen mellan lager,axlar,ringar,kolvar o.s.v.En väl balanserad motor med exakta mått och minimal friktion i sammansättningen.aluminium och billigare bilar är nog känd för att dra lite olja sen vet man ju att den blir smörjad.
Honda har länge varit en motor som har blivit satt ihop med när intill (blueprint balansering) i årtionden och lexus(toyota) like så derav mycket mjuka och effectiva särskild v6 or.sen har man ju alltid en "lemon".I dagens slit och släng bilar bör man inte vänta sig nånting alls efter garantin gått ut.Personligen tycker jag att t.ex.turbo's självklart vill dra lite för att vara på den säkra sidan om den är oljekyld.Gamla smutsiga oljor som bara toppas upp drar självklar mer och mer.snåla inte byt filter och olja och inget slår en bra mineralolja även om nån säger tvärtom.
Tycker det är lite roligt att folk skriver om Ford Sierra och liknande bilar, när ni ser i min tabell ovan, att ALLA bilar är mer eller mindre nya. Alla bilar servas såklart på märkesverkstäder och man får ju förmoda att de häller i den olja som förordas.
Jo, man kan ju tycka att alla likadana motorer borde vara likadana i oljeförbrukning, men så verkar inte fallet vara.
Kanske är jakten på kostnader orsaken, det byts leverantörer för att tjäna några cent.
En av de PSA-bilar vi haft ville ha en halvliter mellan oljebytena (1500 mil), däremot ingen av de andra. Har aldrig behövt fylla på, även om flera av dem passerat 20.000 mil.
Och det handlar om likadana 2-liters bensinmotorer. Körningen är densamma, förarna likaså.
Däremot tycks det som man aldrig ser några blåmoln vid start numera. det var annars en vanlig sjuka på en del 80-talsbilar. (typ Sierra) Man har väl bättre ventiltätningar nu.
Oljeförbrukning sägs vara ett resultat av jakten på droppar med låg friktion i motorn, låg viskositet på oljan och långa serviceintervaller. Även överladdning ska vara en faktor och det har ju alla moderna motorer idag.
Jag brukar få hysta i en liter mellan serviceintervallerna. Stör mig inte nämnvärt.
En klassiker. Hade några BMW's under 90-talet som alla led av den klassiska blåröken så jag fick renovera topparna. Ventiltätningarna blev stenhårda som backelit när dom varit utsatta för värme under några år och blåröken blev faktum.
Räknade du verkligen rätt nu, mso 1000 ?
På dotterns nya 1,0tsi fick hon fylla på olja vid 2900 mil vilket bör vara ca 3 dl på 1000mil.
På min 1,0 tsi har jag bytt olja vid 1500 mil och det hadde sjunkit några mm på stickan.
Haha tur att nån har koll.
3dl på 1000 mil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.