Om man köper en bil som man inte vet om den fått service kan det se lite illa ut i motorn. Det här är bilder på en motor där en relativt nybytt kamrem hoppade över några tänder och ägaren ville se över bilen.
Okänd servicehistorik
Uppdaterat: 2021-01-18 11:05
Kommentarer
Ja fyfaan så hemskt.
När man ser sånt här blir man bara mer motiverad att byta åtminstone olja och filter en gång per år.
Så där kan det tyvärr se ut även om servicen skötts exemplariskt, men med fel olja och med för långa bytesintervaller.
Många kallstarter och korta körningar ger avsättningar som gärna koksar och då bör man byta olja oftare.
Och jag förstår inte de som snålar på oljans kvalitet, det handlar ju om en väldigt låg kostnad per mil!
Låg kostnad om man skaffar oljan själv vill säga...
Jag träffade på verkstan en gång en man som påstod att han aldrig bytt olja. "Det behövs inte det sker automatiskt på den här bilen, man behöver bara fylla på en liter var 200e mil, så den är alltid färsk!"
Jag frågade om jag fick titta på undersidan av locket och där var det inte så kul, blandning av filmjölk och svart ister!
"Det gör inget, den håller säkert tusen mil till!"
Jag tyckte det var synd för bilen var hel i övrigt utan synlig rost.
Om oljebyte sker var 1500e mil som jag tycker är max och du betalar 300:- för en sämre olja, eller 1000:- på verkstan för en kvalitetsolja blir det 20 öre alt. 66 öre/mil!
Jämför det med värdeminskningen på 25;-/mil!
Dumsnålt !!!
Var fick du det till att jag förespråkade en billigare/sämre olja?
Det har visats i andra trådar att olja kan bli dyr om man köper den av märkesverkstad. Köper man den själv kostar även bra olja rimliga slantar.
Jag har sett motorer som påmint om detta där de bytt olja var 3000:e mil. Man kanske ska ha tätare intervall på Skodan nu när man äger den. ;-)
Jag har en spilloljesug från jula och köper 0-30 longlife olja på 20 liters dunk för 1300:- och har alltid bytt olja kring 1400-1600 mil på mina nya bilar och mer som en fin mellanservice.
Tar ca 1 minut att suga ur dom 3,8 litrarna och i med fyra nya och ett nytt filter.
Billigt och kreativt och framför allt, det känns bra.
Tror det räcker att tömma med bottenpluggen var annat byte om jag ska vara ärlig.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/spilloljesug/oljebytarpump-650213/
Justerbara ventiler?
Vart hitta du denna 50 år gamla relik?
Vild gissning är att motorn tillhör en Nissan eller Mazda.
Den är 13 år gammal och har gått 12000 mil.
Det står Chevrolet på bilen...
Det har jag absolut inte påstått!
Det var däremot en uppmaning till eventuella snåljåpar att snåla på något annat än oljan!
Och 3000 mil mellan oljebyten är ju helt på tok utom för bilar som körs långa sträckor under en kort tidsperiod, typ taxi och liknande.
Då är det väl en kopia på nån äldre Asiatisk motor. Det ser inte ut som en GM/Opel motor.
Såldes ju en hel del asiatiska bilar under Chevrolet-flagg under några år här.
En Toyota Hi Ace såg likvärdig ut under kåpan, en snickare hade köpt bilen vid 10" mil och kört till 22" utan oljebyte.
Kamaxeln hade skurit fast i topplocket.
Skruvade dit en beg topp och motorn gick fint igen, men det uppstod ett missljud när man bromsade. Vevaxelns axiallager var så slitna, att vevaxeln åkte framåt och svänghjulet tog i motorblocket.
Vet inte hur det gick med bilen, men snickaren var glad att den gick och åkte vidare.
Noterbart var oxå att bilen saknade luftburken, den hade ramlat av.
Det var ju Daewoo som köptes upp av GM och av någon anledning började kallas Chevrolet i Europa.
De såldes av samma handlare som hade Opel och Saab i Sverige, men det var nog inte i något stort antal.
Bilarna var nog egentligen inte sämre än de andra koreanerna.
Modellen hette Daewoo Matiz från början och det är en typisk bil för att bli illa behandlad från start.
Att de fick heta Chevrolet var för att det märket alltid haft lägst status hos GM. Det var väl då de fick för sig att Corvette skulle vara ett eget märke.
Mäkinen, ska du göra en "Wheeler dealer" med den, tillbaka till nyskick?
Eller gör du som Dallasaporna, slänger i en skrämd V8 på 400 hk och målar den i spräcklig metalflake?
Det är inte min bil lyckligtvis. Det är en kompis som köpte den för en struntsumma och hans fru har haft den att pendla med. Häromdagen stannade den plötsligt.
Plötsliga stopp är obehagliga.
Det är ju också därför man bör göra service, antingen själv eller med hjälp av den som kan.
Själv bilar jag mer motiverad att köra elbil istället.
Innan Daewoo blev ett GM-företag licenstillverkade de Suzuki-bilar. Den mesta av tekniken under skalet på Matiz är hämtat från föregångaren, vilket egentligen är en 80-tals Suzuki. De modernare Daewoo/Cheva-bilarna däremot har ju oftast teknik från Opel och Holden.
Efter ihopmontering ville inte bilen gå som den skulle. Den indikerade fel på kamläget, men remmen satt perfekt på märkningen. Jag föreslog att drevet kanske hade vridit sig på kammen, men det var ju "nycklat" på gammaldags vis så det borde inte gå.
Det gick visst...
Det där var något jag aldrig sett vare sig förr eller senare.
Killen som äger bilen har varit bilmekaniker i ett antal år och har hållit på med hobbyfordon i hela livet och trodde inte sina ögon. "Ska inte kunna hända" hette det.
Men det öppnar ju faktiskt för variabla kamtider;-)
Finns bilar med flytande kamdrev, bla Fiat/Alfa om jag inte mins fel.
Jag tror att Porsche 944 har det också, men när man ser kilen så "vet" man ju att drevet sitter still. Utan att lyfta bort drevet såg man inte spåret.
Kammen är sprucken också, men han drog ihop det med loctite och nu går den som en raket...
Han drog ihop en sprucken kam [axel] med Loctite? Hur gör man det?
Nja, riktigt så menade jag inte. Han bedömde sprickan som enbart tråkig och breddade kilen så att den passade i det nya spåret. Sen monterade han drev och mutter med Loctite så att det ska sitta still. Om det fungerar kommer inte sprickan att växa i kamaxeln eftersom belastningen finns på ett bredare område än just där det spruckit. Fungerar det inte hamnar bilen på skroten. Så länge drevet inte belastar sprickan borde det fungera...kanske...
Det är inte en bil man köper en ny kamaxel till.
Vore det inte bättre att försöka hitta ett nytt drev?
Det är väl lite av underhållningen att se om det funkar utan att bara byta ut saker. Dessutom är det ett problem med udda bilar att det kan finnas flera varianter som är nästan lika, men någon detalj kan ha bytt utförande mitt i en modellserie.
En bekant har en gammal traktor, jag noterade för några år sen att det satt en dåligt tillklippt plåt med skruvar mitt på motorblocket med nått kladd runt, så har frågade vad som hänt.
"Blocket sprack en vinter när farsan hade glömt hälla i glykol, så han lagade det med plåten, grannen sa, det där kommer aldrig att funka.....det var 1969"
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.