Folksam har analyserat 35000 polisrapporterade olyckor med bilar med antisladdsystem sedan 2003 och jämfört olyckorna mellan fyr och tvåhjulsdrivna fordon resultatet tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget i studien har man sett att fyrhjulsdrivna har haft en 10% högre hastighet vid vinterväglag vid olyckor,man har ju lika lång bromssträcka med fyrhjulsdrift. Vid blött eller torrt väglag är det endast marginella skillnader man kör fortare därför att man inte får samma varning att det är halt
Ökad risk för olyckor på halt väglag med fyrhjulsdrivna bilar enligt en ny Folksamundersökning 20 till 30% högre risk
Uppdaterat: 2017-05-24 21:03
hans.antnas
Kommentarer
Det är ju precis det bilbärgare och en hel del andra iaktagit att dom som kör fyrhjulsdrivet kör fortare i halka och hamnar längre ifrån vägen, när det bär iväg
Det är ju precis det bilbärgare och en hel del andra iaktagit att dom som kör fyrhjulsdrivet kör fortare i halka och hamnar längre ifrån vägen, när det bär iväg
Ja, det där är sedan länge diskuterat - och avfärdat - på ViB:s förstasida. Du får komma med något nytt, Hans;-)
Tips: hur många mil körs en liten 2WD Fabia jämfört med en 4WD Volvo;-)
Haha... min första flag nya bil var en fabia scout 2011 och den rullade 3800 mil per år och såldes efter 7100 skade fria och verkstadslösa mil.... Octavian rullade 26-36000 mil innan den såldes och utan dikes körningar och verkstads haverier.
Hehe jag förstår vad du menar men det rullar ju lika många volvo 2wd
Visst är det kul med ovetenskapliga observationsstudier? Länkar återigen till denna favoritsida med data liknande den som Folksam supit ihop.
http://www.tylervigen.com/spurious-correlations
Det vet vi ju att med statistik kan man bevisa vad som helst,men nog kan det väl ligga lite sanning i att dom som kör fyrhjulsdrivet invaggas i en falsk säkerhet därför att det inte spinner loss när dom gasar iväg på halt underlag,och därför kör fortare dom har ju ändå bara dom 4 ytorna som däcken ligger an mot vägen att bromsa med
Du påminner mig Swemba om en plåtslagare jag jobbade med som började på Ansvar och på första firmafesten fick han veta att du är sist anställd du kör,,appropå supit ihop,,
"Fyrhjulsdrivet invaggas i en falsk säkerhet därför att det inte spinner loss när dom gasar iväg på halt underlag", .
Vi har haft denna diskussion på jobbet många ggr och även dom största fansen av 4wd medger till slut att visst ligger det lite sanning i detta... Samma sak är också att har du 4wd så utmanar du ödet mer, dvs tar inte fram spaden och tar bort plog kanten innan du kör in på lilla oplogade vägen utan kör på och sedan sitter du där och får skotta dubbelt så mycket..
Detta kan man diskutera till dödagar men det ovan är nära sanningen.
Det skulle betyda att fler "utmanar ödet" idag i o m fyrhjulsdriftens intågande, än för 20 år sedan och så är det inte!
Sanningen är snarare den att de som gillar att "utmana ödet" och köra på gränsen, i större utsträckning väljer motorstarka, fyrhjulsdrivna bilar.
Orsak och verkan. Stor skillnad!
Det går inte att förneka att du har lättare att få en tidig reminder med 2wd i ett tidigare skede.
Små spinn i korsning eller i utgången av en kurva där den gula varnings lampan blinkar till en eller några ggr och man får en tankeställare och testar om det är halkigt.
Detta gäller alla och man får den tidigare och det kan vara den avgörande faktorn att man håller sig på¨vägen
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.