Kinesiska försäkringsbolag har sponsrat nytt kraschtest där 30 bilar körts in i stillastående långtradare bakifrån.
Som vanligt vid nya tester så är Volvo bland de bästa!
Tesla Model 3 och Volvo S60 var bland de fem bästa. I de flesta övriga bilar så var dödlig utgång.
Range Rover sämst.
https://youtu.be/xw1jdkYW6Yo?si=In9ptkMklGFRw1N_
Kommentarer
Del 2, två andra tester med samma bilar.
https://youtu.be/9msTtgqPB80?si=_Li4dlJFE69WvI7t
Zeekr, Volvo, Myabach, Aito bäst
Mercedes, Lexus, Xiaomi, Li Auto, Nio, Changan med flera inte så bra.
Usel Range Rover, BYD Qin, eller alla de billigaste kinabilarna under 100000:- egentlig Nio ET-5 också eftersom dörrarna var omöjliga att öppna.
Inga batteriskador i någon av elbilarna men Nio ET-5 risky…
Enskilda tester säger lite.
Det viktiga är statistik från riktiga olyckor.
Vad är det senaste från Folksam och amerikanska IIHS HLDI?
Statistik från riktiga olyckor säger mindre skulle jag säga.
Små bilar har ofta korta körsträckor samt körs i stan mest med lågt krockvåld vilket skevar statistiken osv osv osv.
Har du läst matematik inkl statistik samt fysik på universitet?
Be isåfall att Folksam skickar sin forskningsrapport och läs.
Jag har läst den och de tar med olika parametrar (spoiler: bilars konstruktion, vikt och storlek är de viktigare)
Läs även hur de matematiskt hanterar diverse parametrar, för att filtrera bort bruset och beroenden.
Jag har läst och även diskuterat metod och modeller med dom
Ledtråd:
De som jobbar på Folksam är forskare som presenterar metoder och statistik på ett vetenskapligt sätt, som dessutom jobbat där massor med år!
Sjukt imponerande arbete.
Var beredd på att äta "humble pie"
Problemet är att det tar 10 år innan du får vettig statistik.
Jaha, du väljer en kass lösning som kan användas idag, före en som ger värde över tid, intressant.
Den kloke börjar i tid och samlar data för att baserat på datan, förutspå framtiden.
Man behöver inte vara Einstein för att förstå att (baserat på historiken) nya Volvo och MB troligen ligger bra till avseende krockskydd.
På samma sätt kan man vara ganska säker på (hehe) att sydeuropeer inte satsar på säkerhet...baserat på historiken.
De har förövrigt inte älg!
PS
En bil som säljs i stora upplagor når snabbt upp till den nivå, där säkerställd statistik erhålls.
Några få år.
Men indikationer får man hyggligt snabbt.
Krockprov har visat sig stämma dåligt med verkligheten, då mindre seriösa tillverkare ENBART bygger för dessa specialfall.
Mycket pengar finns att spara för dessa tillverkare!
PS2
Kolla Folksams statistik:
- vilka tillverkare har vissa modeller med ok skydd och andra med kass?
- vilka tillverkare har modeller med ok skydd och nyare version av samma bil med sämre skydd?
Båda saknar koll helt uppenbart.
- vilka tillverkare har de flesta/alla modeller med BRA skydd ?
De har koll !
Har du ens bemödat dig med att se filmen?
Bilarna köptes lätt begagnade på gatan och testen är ett helt nytt test.
Ja båda. Och vad?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.