Väldigt ofta får man höra hur otroligt dyrt det är med en alldeles ny bil, men jag vill hävda att det verkligen inte måste vara så. När vi för lite över 5 år sedan behövde ersätta vår SAAB 9-5 -06 så letade vi i ett par månader runt efter familjebil för ca 150kkr och hittade inget som föll oss i smaken. Vi gick igenom nästan alla begagnathallar i Uppsala och några i Stockholm. Till slut tog vi ett kliv in på VW:s nybilsavdelning på Möller, mest för nöjes skull. Där stod en VW Touran i hallen, med prislappen 204kkr, ordinarie 300kkr. Det var utgående modell, en av de sista tillverkade, så eventuella fel hade förhoppningsvis slätats ut resonerade vi. Ordentligt med utrustning vilket ofta är fallet med utgående modeller.
Vi hade redan provkört denna modell, men begagnad, så vi visste att vi gillade den och att den passade våra behov, med 7 platser och gott om utrymme för barnstolar. Vi slog till och förhandlade till oss dragkrok och motorvärmare/kupévärmare, landade på 210kkr med lite lastnät och gummimattor.
Nu, fem år och 5500 mil senare, har jag av bilhandlare blivit erbjuden 140kkr för bilen (flera gav ungefär samma bud). Det innebär en total värdeminskning på 70kkr för en alldeles ny, relativt stor, och problemfri bil över en period av 5 år, eller 1160kr/mån om jag säljer den idag. Väljer vi att behålla längre sjunker givetvis denna kostnad. Jag konstaterar att detta var en bättre affär än alla våra tidigare, begagnade, bilar.
Finns det fler solskenshistorier med överraskande billigt bilägande?
Kommentarer
Det billigaste bilägande torde vara att behålla sin nuvarande bil, och vårda den väl...
Ja, men för länge sen.
Köpte en ny Suzuki Swift GTI tidigt 1988 för 73.000:- Körde 1,5 år/5000 mil och sålde den för 65.000:-
Anledningen var att de strax efter jag köpt bilen höjde priset till 85.000:- och modellen var eftertraktad.
Låter som att ni fick ett riktigt bra pris på bilen som ny. Det hjälper såklart kalkylen. Men tror också att det även i genomsnittsfallet är mindre än man tror som skiljer i totalkostnad mellan ny och rimligt begagnad. Men det är så många parametrar och att hålla reda på att en exakt jämförelse ju blir svår att göra. Reparationskostnader för beg bilen är nog den osäkraste.
Den som köpte en Ford Mustang V8 2015 ny har tappat sisådär 600:- i månaden, gör inte så mycket då med hög förbrukning...
Hur då Guran? En Mustang GT 2015 med rätt få mil kan man köpa hos en bilhandlare för ca 300kkr. Hen som sålde/bytte in bilen till handlaren fick mindre än så och den kostade väl ca 500kkr ny med automat.
Inte Guran inte...
2015 V8 Mustang som är svensksålda ligger just nu på runt 330000:- med 5-7000 mil på mätaren och de kostade 379000:- oprutade nya!
Jag gav 450000:- för min 2016 ny men då var det en fullutrustad Cabriolet.
Jab bytte ju den mot en ny 2018 sedan men hade jag behållt den hade värdeminskningen mellan 2018 och till nu varit nästan 0!
Nej en Mustang har jag aldrig ägt, inte ens en fyrbent. Min bästa nybilsaffär vag en Saab93 SC som kostade 10kr/mil i värdeminskning efter 1,5 år och 6000mils användande.
Den satt den en Fiat dieselmotor i med hälften så många cylindrar och en tredjedel av effekten skulle jag tro :)
Jag köpte en ny Toyota en gång för 109000:- som byttes in för 113000:- ett år senare, det är min bästa affär.
Bästa nybilsaffär jag gjort var en Merca jag köpte för 349 kkr och sålde efter ungefär ett år och 1800 mil för 345 kkr.
Är det nån här som vill berätta om sin sämsta bilaffär? Nähä, inte det...
Jo då 40-talisten.
Starta en tråd om din sämsta så skall du få se vad det ger.
Det är lätt summerat, alla mina bilaffärer har varit dåliga för mig. Bilhandlaren har alltid vunnit... Usel prutare och konflikträdd, så är man i konstant underläge vid bilköp.
Nu skapade jag en tråd om detta så vi kan ondgöra om bilägandets helvete.
Jag räknar med att det kostar och att jag inte blir lurad, däremot behöver handlarna tjäna på affären för att kunna finnas till. Så det äpplet är bara att bita i, surt eller inte beror på den som smakar.
Jag gav 247000 för min BMW. Kör ca 2500 mil/år och beroende på skick så skulle jag få 150000-180000 om tre år enligt handlaren(Bavaria Sthlm). Det hade jag varit nöjd med.
Oj, menade Junkers :)
Då har priset skjutit iväg ordentligt på nya sedan dess. En automatväxlad Mustang GT kostar från 496000 enligt Fords hemsida. Finns en svsåld -16 GT automat som rullat 3000 mil för 325000 på blocket. Den är tyvärr gul.
Skulle nästan ha köpt en sådan för några år sen.
2018 steg priset kraftigt dels pga svagare krona och dels på grund av mycket nytt roligt.
Köpte min 2018 för 590000:- och idag kostar en sådan 2020 605000:-
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.