Förtydliganden idag från Maggan och Pelle:
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/09/bonus-malus-och-branslebytet/
Ganska sensationellt att dagens bilpark INTE får höjd skatt om jag förstått detta rätt. Kanske ny bil våren 2018 ska planeras redan nu?
Ökad inblandning av förnybara drivmedel i de fossila och skattebefrielse för "rena" förnybara produkter ligger i tiden.
Kommentarer
Jag kan samtidigt tycka att det är bra att man inte pillar för mycket på befintliga bilar ty de är valda efter en annan styrningsmodell. Taskigt mot folk som planerar sina inköp och sedan paff, nehepp, helt åt andra hållet.
I huvudsak tycker jag det är bra med den här typen av diferentiering men det jag ogillar starkt är:
1. På tok för kort framförhållning!
2. På tok för liten andel av intäkterna går till bonus.
Det käns bra att kunna hjälpa till att förändra fordons parken till fosilfri. :)
Tur att man har en snål bensin bil och 380:- i skatt. ;)
Tror regeringen gör bort sig totalt med det s.k. bonus-malus systemet. Tror det kommer bli hatat av dom flesta bilägare. Själv kan jag garva åt det, kommer ha fortsatt 360 kr om året i fordonsskatt.
Varje år från 1 till 3 år med fordonskatt är 360 kr max 95 CO2. Räknas 82 kr per gram från 96 till max 140 CO2.
Opel Astra 1.0T är 103 CO2 blir totalt 934 kr.
Opel Astra 1.4T är 130 CO2 blir totalt 3148 kr.
Det är 2214 kr dyrare i skatt med 1.4T än 1.0T.
I allmänhet tror jag att människor tycker att det är bra om bilparken blir mer CO2-snål och renare när det gäller miljöstörande beståndsdelar. Inledningsvis sker beskattningen dock enligt NEDC (tills 2020) även om nya bilar redan nu måste vara godkända enligt WLTP. Dock finns en "conformity factor" i WLTP som t.o.m. min "gamla" EURO5-diesel skulle klara när det gäller NOx. De smutsigaste bilarna straffas alltså inte men september 2019 trappas faktorn ned en aning. I övrigt är det nog inte fel att fundera över om den nya bilen kan köras på något skattebefriat biobränsle.
De känns som att hatarna möjligen skulle kunna hittas bland dem som vill köpa högprestandabilar eller de tyngsta SUV:arna. Normalbestyckade bensin- och dieselbilar samt crossovers klarar sig undan skattechocker.
Även om man är positiv till tanken med bonus malus så är väl problemet här att det är för lite bonus och för mycket malus. Systemet är utformat så att staten ska öka sina skatteintäkter. Och visst är det "genialiskt" att öka skatter med miljöargument, jag tycker dock inte det.
Om alla följer "miljöargumenten" kommer staten att gå back. Men så blir det givetvis inte. Det finnas alltid några som anser sig behöva riktigt kraftiga motorer. Ett helt frivilligt val.
Möjligen kan man fundera över rättvisan i att hantverkarbilar som används för att utföra nödvändiga arbetsuppgifter beskattas hårdare. Husbilar är viktiga för många människors fritid. Men å andra sidan måste även dessa fordon minska sina utsläpp.
Kan hålla med Vidstige om att det är för mycket "malus" och grunden där är väl den rätt hårda gränsen, 95 g CO2, som gäller för att inte få nån form av "malus". När dessutom den nya mätmetoden för utsläpp slår igenom lär det väl slå ännu hårdare. Borde kanske vara en gräns som börjar lite högre och sen sänks successivt enligt i förväg givna förutsättningar. När inte ens en ny småbil med bensinmotor klarar sig utan "malus" så måste man fråga sig om gränserna är vettiga...
Noterar att man höjt såväl bonus som malus jämfört med vad vi läst tidigare. Max bonus höjs från max 45.000kr till 60.000kr. Malus höjs tre första åren från tidigare 77kr extra per gram och år mellan 95 - 140 gram Co2/km till 82kr. Över 140 gram var tidigare 100kr extra per gram, nu 107kr. Så nya bensin och dieselbilar får högre skatt än vad som tidigare sagts dom första 3 åren. Däremot försvinner den skattehöjning på befintliga bilar som tidigare aviserats. Även nya bilar beskattas från år 4 som idag, med 22 kronor per gram koldioxid utöver 111 gram.
Lågt CO2 är förknippad med låg bränsleförbrukning så den största "bonusen" kan man få när man tankar, lite beroende på hur mycket man kör förstås.
RJ, bra information och välkommen tillbaka till forumet!
Alla som behåller sin nuvarande bil får samma skatt som tidigare Vidstige. Men köper du en ny likadan får du nog betala mer, så vad du garvar åt är lite oklart.
Tack Vidstige! :) Har jag varit borta? ;) Jo, har väl haft lite annat för mig i sommar... Men jag följer o läser när jag har tid. ;)
Konstaterar att skatten blir hög på en ny bensin- eller dieselbil dom första 3 åren... Vad ska man köpa istället om man behöver en bra dragbil till rimligt pris till sin husvagn? För glest mellan gastapparna här jag bor. Ska man hoppas på en come back för Flexifuelbilar? Vore ju bra om det fanns alternativ innan man drämmer till med nåt sånt här. Elbil är inget alternativ för mig.
Bond, trodde gamla förslaget gällde men RJ förtydligade bra. Men tror du har fel om skatten på nya HSD som Prius, är nog fortsatt lika lågt. På min är det fortsatt 360 så jag fortsätter skratta gott.
Lite osäker om en hybrid räknas som alternativt bränsle? I så fall får den ingen höjd skatt. Men även om den räknas som vanlig bensinbil så har en ny Prius ett Co2 värde på 70 - 76 gram, beroende på hjulstorlek, så eftersom den ligger under gränsvärdet 95 gram så blir det väl ändå ingen höjd skatt utan endast grundavgiften 360kr - tolkar jag det som... Däremot får den ingen bonus, eftersom den överstiger 60 gram, som är övre gräns för bonus.
Däremot så kan ju en övergång till WLTP efter den 1 januari 2020 förändra den saken...
Det är enbart fånigt och fel att basera fordonsskatten på lab-siffror, då de ytterst sällan stämmer. Dessutom blir ju "hoppen" i skalan överdrivna, för om du kör en Prius på 0,45 och kör 2000 mil om året, eller en stor äldre bil på 0,75 och kör 500 mil om året, då är det ju totalt tokigt att den ena ska betala 360 kr, den andre 2100 i fordonsskatt.
Lägg skatten på bränslet så blir det per automatik mest rättvist när det gäller utsläpp, vägslitage och buller!
Då prioriteras även snålkörning.
Hultarn, det blir ingen som väljer miljövänliga bilar om enbart skatten läggs på bränsle. I Kina där man köper registreringsskylten bryr sig ingen vad bilen drar, det är för lite skillnad. Om bilen drar 1 liter eller 0,5 liter/mil spelar dem ingen roll. Samma sak här, om bilen drar 200-500 liter/år mindre per å gör ingen skillnad. Se på bilarna som köps nya idag, de drar mer än 10-20 år gamla bilar.
Det spelar väl ingen roll om bilarna tar mer bränsle idag än för tjugo år sedan (vilket de inte gör!), ligger skatten på bränslet, som även trafikförsäkringen borde göra, når man ju med automatik en lägre utsläppsnivå.
Jag kan hålla med dig, men det blir säkerligen ett himla ramaskri.
I viss mån är försäkringen kopplad till mängden körning, då man får olika premie beroende på körsträckan, medan skatten är fixerad oavsett om man kör 50 eller 5000 mil per år.
hultarn, visst, men man behöver kanske inte ha hela premien för trafikförsäkringen på bränslet, men vi slipper en mängd helt oförsäkrade fordon som vi har idag.
Jag tror att många skulle häpna över att det är så många oregade fordon som parasiterar på samhället och allt fler blir det i takt med att trafikgrupperna ersätts av plåtpoliser.
Det finns numera försäkringar (Paydrive, Moderna Smart) som med hjälp av gyro och GPS sätter ett rörligt pris som påverkas av hur man kör. Så tanken att körbeteendet ska styra kostnaden kommer kanske även myndigheterna att anamma så småningom eftersom det är effektivare att ha teknik "ombord" än yttre tvingande påverkan t ex i form fartkameror. Problemet är storebror-ser-dig-känslan.
Nio olika strategier inför omläggningen av bilskatt 2018;
http://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/sa-undviker-du-nya-skattehojningen/
Det blir förmodligen en spännande tid när Sveriges nybilsintresserade ska agera våren 2018. Kan tänka mig att bilsäljare och husbilssäljare redan nu funderar över hur de ska utnyttja en ev boom.
Det blir säkert spännande. Men jag tycker att en del av råden i expressens artikel är på gränsen till naiva. Man förutsätter och antar en massa saker om hur marknaden påverkas. Korrekta råd i det stora hela. Personligen tror jag dock utifrån de diskussioner jag hör runt omkring mig att det finns två klara strategier: Byte på våren, som kommer att påverkas av hur säljarna agerar - kommer man att försöka prångla ut bilar en masse till låga rabatterade priser, eller kommer man att rabattera efter skattehöjningen? Som ekonom skulle jag välja det senare alternativet för att bibehålla en jämn försäljning och "kvitta" höjd skatt mot feta rabatter.
Den andra köparstrategin är att sitta helt stilla i båten i tre år om det är möjligt och sedan köpa en begagnad men nyare bil sedan straffskatteåren passerat. Vet inte om den taktiken kommer att fungera heller, den är beroende av hur bilfirmorna lägger upp strategin.
Det är ju en variant som jag inte tänkt på BBT6, att bilhandlarna "tar smällen" på hösten 2018 och ger en rabatt som motsvarar skattehöjningen för tre år. Detta under förutsättning, antar jag, att höjningen bara är lagom kännbar - säg en rabatt på 10-12.000 kr. Extra. Eller så räknar de hem årets försäljning redan på våren då alla vill köpa en bil med låg skatt. Någon måste väl ändå byta bil även på höstkanten av olika skäl.
Det känns som det redan kommit in många tunga diesel bilar hos handlarna som ingen vill äga. Oftast mindre än tre år gammal och med under 6000 mil på mätaren.
Det är väl snarare nu innan 1/7 2018 som man ska behålla eller köpa en ny tung dieselbil om man har behov av en sådan. Därefter blir det dyrt.
Kan inte låta bli att notera att Toyota HSD (icke laddbara hybrider) kommer vara mycket gynnat av nya skatten. :)
Förbannat j..la tjat om Toyotas hsd i varenda tråd. Det är inte den optimala för alla så lägg ner.
Instämmer.
Behöver inte gå bananas för att jag nämnde att Toyotas icke laddbara hybrider får låg fordonsskatt med nya förslaget. Gäller även Kia/Hyundais nya icke laddbara hybrider som just nu finns Ioniq och Niro. Jag tycker det var värt att nämna att dessa hybrider är gynnade och dessutom ger tekniken mycket bra bilar som passar många. Det är då även ett bra alternativ till mer avancerade och dyrare lösningar som laddhybrider och batteribilar. Men förstås även ett intressant alternativ till diesel som får höjd fordonskatt.
Så här är det formulerat;
"För nya bilar införs en straffskatt, malus, under de tre första åren. För koldioxidutsläpp tas en skatt ut med 82 kronor per gram mellan 95 och 140 gram per kilometer. Över 140 gram är skatten 107 kronor per gram. Från och mer år fyra är skatten 22 kronor per gram över 111 gram, samma som tidigare."
Dvs 95 och under så klarar man sig helt från högre skatt och har då bara den årliga grundskatten på 360 kr. Man kan även notera att nya förslaget innehåller högre straffskatt än tidigare.
Vad jag förstått kommer man använda NEDC fram till 2020 för detta och sen gå över till WLTP. Ger ju då billtillverkarna 2 års tidsfrist.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.