Hillman Misk något, såg på brittisk tv härom dagen :)
Ja, det är rätt. Hillman Super Minx heter den.
Är lite flammig och ful i lacken, men det är väl acceptabelt efter 58 år? Det är originallack, förutom framskärmen.
Bilen ska få en lätt polering så blir resten lite blåare och matchar skärmen.
Lite kul att jämföra dåtidens bilbroschyrer där de överdrev bilarnas storlek enormt.. :-)
Hade en sån som leksaksbil när jag var liten, men det är nog det närmaste jag varit en Hillman.
Varselljusen ser man mindre och mindre av, de plockas väl bort då de inte är original.
Kul udda bil iaf.
Har ingen lokaaal! Fasen hade jag haft ett garage så hade det funnits något projekt. Har ju svetsat bilar i fyra år och lackerat i nitton, så något skulle man nog klara av.
Har ingen lokaaal! Fasen hade jag haft ett garage så hade det funnits något projekt. Har ju svetsat bilar i fyra år och lackerat i nitton, så något skulle man nog klara av.
Ja, en lokal är ju (nästan) ett vilkor. Jag har ju hyfsat med yta, men på något konstigt sätt är det ändå fullt överallt. Jag tror det är frugans grejor som tar mycket plats...
Men, jag har en garageport till övers, kanske skulle jag bygga något runt den? :-)
Hade en sån som leksaksbil när jag var liten, men det är nog det närmaste jag varit en Hillman.
Varselljusen ser man mindre och mindre av, de plockas väl bort då de inte är original.
Kul udda bil iaf.
Kul! Jag ska se om jag springer på nån modellbil, originalbroschyr och en massa dokumentation medföljde, till och med första besiktningsinstrumentet! Bilen har varit inne på rostskyddsbehandling 2 gånger, kanske därför den fortfarande existerar. Finns inte mycket rost på den (vad jag sett än så länge..)
Jag tänkte behålla varselljusen som ett tidstypiskt tillbehör. Noterade dock att de inte bländar ner när jag tänder halvljuset, ska kika på det.
Jag har även ett extra backljus (med knapp på panelen), också typiskt för tiden.
Super Minx rullar på riktigt bra, jag har bytt vattenpump, justerat ventiler och tändning, städat tank och förgasare - lite sånt där småpyssel som hör till på gamla bilar.
Den är skön att åka i även om "konstlädret" på sätena blir svettigt i värmen, hänger med bra i trafiken även om den blir surrig uppåt 90. 80 är en lagom fart.
Bilen uppskattas av många, enstaka känner till den, mest äldre förstås.
En del är oförstående för fabrikatet:
(läser på bilen) "Hillman, vilket märke är det?"
- Hillman.
"Jaha, men vem har gjort den?"
- Hillman...
Jag tycker det är fantastiskt att inredningen är så hel efter 59 år, några små sprickor på sidan av förarsätet, i övrigt är allt helt. Kul grej är "ishias-luckan" som släpper in friskluft på fötterna, sånt försvann på 60-talet. Skönt med friska fläktar!
(skulle lagt in en bild här, men det gick inte...)
Kommentarer
Hillman Misk något, såg på brittisk tv härom dagen :)
Ja, det är rätt. Hillman Super Minx heter den.
Är lite flammig och ful i lacken, men det är väl acceptabelt efter 58 år? Det är originallack, förutom framskärmen.
Bilen ska få en lätt polering så blir resten lite blåare och matchar skärmen.
Lite kul att jämföra dåtidens bilbroschyrer där de överdrev bilarnas storlek enormt.. :-)
Hade en sån som leksaksbil när jag var liten, men det är nog det närmaste jag varit en Hillman.
Varselljusen ser man mindre och mindre av, de plockas väl bort då de inte är original.
Kul udda bil iaf.
Har ingen lokaaal! Fasen hade jag haft ett garage så hade det funnits något projekt. Har ju svetsat bilar i fyra år och lackerat i nitton, så något skulle man nog klara av.
Ja, en lokal är ju (nästan) ett vilkor. Jag har ju hyfsat med yta, men på något konstigt sätt är det ändå fullt överallt. Jag tror det är frugans grejor som tar mycket plats...
Men, jag har en garageport till övers, kanske skulle jag bygga något runt den? :-)
Kul! Jag ska se om jag springer på nån modellbil, originalbroschyr och en massa dokumentation medföljde, till och med första besiktningsinstrumentet! Bilen har varit inne på rostskyddsbehandling 2 gånger, kanske därför den fortfarande existerar. Finns inte mycket rost på den (vad jag sett än så länge..)
Jag tänkte behålla varselljusen som ett tidstypiskt tillbehör. Noterade dock att de inte bländar ner när jag tänder halvljuset, ska kika på det.
Jag har även ett extra backljus (med knapp på panelen), också typiskt för tiden.
Ser ut som en Ford Vinglia Svajmaster men det kanske det inte är.
Super Minx rullar på riktigt bra, jag har bytt vattenpump, justerat ventiler och tändning, städat tank och förgasare - lite sånt där småpyssel som hör till på gamla bilar.
Den är skön att åka i även om "konstlädret" på sätena blir svettigt i värmen, hänger med bra i trafiken även om den blir surrig uppåt 90. 80 är en lagom fart.
Bilen uppskattas av många, enstaka känner till den, mest äldre förstås.
En del är oförstående för fabrikatet:
(läser på bilen) "Hillman, vilket märke är det?"
- Hillman.
"Jaha, men vem har gjort den?"
- Hillman...
Jag tycker det är fantastiskt att inredningen är så hel efter 59 år, några små sprickor på sidan av förarsätet, i övrigt är allt helt. Kul grej är "ishias-luckan" som släpper in friskluft på fötterna, sånt försvann på 60-talet. Skönt med friska fläktar!
(skulle lagt in en bild här, men det gick inte...)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.