Här är VW:s egna infosite:
http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/11/CO2.html
Läser man detta så är det alltså YTTERLIGARE 430000 bilar utöver de ca 800000 som tidigare rapporterats, där de ännu inte vet vilka och hur många det egentligen gäller...
The internal investigations into the current vehicles of the 2016 model year provide results for narrowing down the actually affected vehicles with implausible CO2 figures. In total for the 2016 model year approx. 430,000 vehicles are affected across the Group. A list of the individual brands' affected models is attached.
To what extent models of previous years are affected continues to be looked into in conjunction with the authorities. Based on what is known at present, the Volkswagen Group continues to anticipate that this will be the previously communicated total figure of around 800,000 vehicles. The Volkswagen Group is in addition already in dialogue with the respective countries' financial and fiscal authorities so that all taxes arising in direct relation to the CO2 issue are charged straight to the Volkswagen Group and not to the customers.
Jag tror att de 800000 kommer att växa till miljoner med tanke på 2016 års modeller...
Inte bara de bensinare med cylinderavstängning här inte utan även trecylindriga och fyrcylindriga utan cylinderavstängning.
I praktiken är det i stort sett samtliga 2016!
Om di tar bort listan så finns den här också:
http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/11/CO2.bin.html/downloadfilelist/downloadfile/downloadfile/file/List+of+critical+CO2+vehicles%2C+model+year+2016.pdf
Hur kan ett framstående företag som Vag sparka sig själv i röven som de gjort nu? Ofattbart.
Uppdaterat: 2015-11-15 10:36
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Gäst (ej verifierad)
Ja herregud. Och hur kunde man tro att detta inte skulle avslöjas? Förstod man inte det och hur förödande konsekvenserna då skulle bli?
Man riskerar hela företaget för att spara nån ynka tusenlapp per bil...En kolossal skandal där vi nog aldrig kommer få svar de viktigaste frågorna och där de ytterst ansvariga aldrig kommer behöva stå till svars. Istället skylls allt på några anonyma mellanchefer och ingenjörer.
Oavsett vad man tycker om bilarna så framstår det ju att VAG är ett totalt genomruttet företag.
Skandalen med diesel test mod förnekades först av vw
Sedan förnekades att det rörde sej om nya dieslar.
Sedan rörde det sej enbart om dieselbilar.
Sedan förnekades att vissa bensinmodeller var drabbade. Nu vet vi...
Ungefär i denna veva börjar vw gå ut med att bilarna är säkra att köra i alla fall, något som inte varit focus på hittils.
Är säkerheten nästa skandal?
Minns hur det var med den stackars tyska piloten på german wings som inte var psykiskt instabil enligt arbetsgivaren inledningsvis.
Något de fick äta upp, tyvärr. Det var nämligen precis det han var. Väldigt påkostat självmord med alla passagerare på första parkett.
Det är märkligt att vw själva sänker sitt företag utan någon hjälp utifrån...
Visst kan det ses som att VW själva sänker sitt företag men samtidigt så är det nödvändigt. Ser det lite som att riva av ett plåster snabbt istället för att låta saker bubbla upp under en längre tid.
Anställda som vågar träda fram och berätta hur det varit under Adolf Winterkorns tid är sannolikt en stor bidragande faktor.
När man säger att V.A.G är ett genomruttet företag så får man nog fundera på vad man menar med det. Hela bolaget, all personal osv kan inte lastas för en eller ett par ledares otroligt dåliga omdöme.
Jag väntar fortfarande på att dom jagar fram Herr Winterkorn och ställer honom till svars. Vi behöver en syndabock och han passar rätt bra in i den rollen.
Samtidigt så har ju denna skandal gjort att fler tänker till när dom väljer bränsletyp till bilen och faktiskt börjar titta på alternativ. Tror denna skandal är något som rört om rejält i branschen och kommer snabba på utvecklingen och övergången till fordon som är lite snällare mot miljön och människan.
Uppdaterat: 2015-11-15 15:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Gäst (ej verifierad)
Jag menar givetvis att ledningen och den omvittnat strikt hierarkiskt uppbyggda kulturen man haft är rutten. Att man startar om med att välja en ny chef från de egna leden ger dessutom inga bra signaler på att man har någon som helst nivå av sjukdomsinsikt. Givetvis har de på golvet ingen skuld i detta, men det trodde jag var självklart. Dom drabbas medan de ytterst ansvariga klarar sig.
Jag kan inte förstå att någon i dagsläget kan ha något som helst förtroende för dom med tanke på allt som framkommit och där nya avslöjanden kommer varje vecka. Dessutom så har de fortfarande inga svar på hur eller om de ska ersätta alla berörda ägare av alla dessa manipulerade bilar.
Kommentarer
Här är VW:s egna infosite:
http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/11/CO2.html
Läser man detta så är det alltså YTTERLIGARE 430000 bilar utöver de ca 800000 som tidigare rapporterats, där de ännu inte vet vilka och hur många det egentligen gäller...
The internal investigations into the current vehicles of the 2016 model year provide results for narrowing down the actually affected vehicles with implausible CO2 figures. In total for the 2016 model year approx. 430,000 vehicles are affected across the Group. A list of the individual brands' affected models is attached.
To what extent models of previous years are affected continues to be looked into in conjunction with the authorities. Based on what is known at present, the Volkswagen Group continues to anticipate that this will be the previously communicated total figure of around 800,000 vehicles. The Volkswagen Group is in addition already in dialogue with the respective countries' financial and fiscal authorities so that all taxes arising in direct relation to the CO2 issue are charged straight to the Volkswagen Group and not to the customers.
Jag tror att de 800000 kommer att växa till miljoner med tanke på 2016 års modeller...
Inte bara de bensinare med cylinderavstängning här inte utan även trecylindriga och fyrcylindriga utan cylinderavstängning.
I praktiken är det i stort sett samtliga 2016!
Om di tar bort listan så finns den här också:
http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/11/CO2.bin.html/downloadfilelist/downloadfile/downloadfile/file/List+of+critical+CO2+vehicles%2C+model+year+2016.pdf
Hur kan ett framstående företag som Vag sparka sig själv i röven som de gjort nu? Ofattbart.
Ja herregud. Och hur kunde man tro att detta inte skulle avslöjas? Förstod man inte det och hur förödande konsekvenserna då skulle bli?
Man riskerar hela företaget för att spara nån ynka tusenlapp per bil...En kolossal skandal där vi nog aldrig kommer få svar de viktigaste frågorna och där de ytterst ansvariga aldrig kommer behöva stå till svars. Istället skylls allt på några anonyma mellanchefer och ingenjörer.
Oavsett vad man tycker om bilarna så framstår det ju att VAG är ett totalt genomruttet företag.
Tanken som slår en är hur mycket de fuskat inom WRC då de varit överlägsna från start, kanske är företagets filosofi även i rallybilen?
Skandalen med diesel test mod förnekades först av vw
Sedan förnekades att det rörde sej om nya dieslar.
Sedan rörde det sej enbart om dieselbilar.
Sedan förnekades att vissa bensinmodeller var drabbade. Nu vet vi...
Ungefär i denna veva börjar vw gå ut med att bilarna är säkra att köra i alla fall, något som inte varit focus på hittils.
Är säkerheten nästa skandal?
Minns hur det var med den stackars tyska piloten på german wings som inte var psykiskt instabil enligt arbetsgivaren inledningsvis.
Något de fick äta upp, tyvärr. Det var nämligen precis det han var. Väldigt påkostat självmord med alla passagerare på första parkett.
Det är märkligt att vw själva sänker sitt företag utan någon hjälp utifrån...
Visst kan det ses som att VW själva sänker sitt företag men samtidigt så är det nödvändigt. Ser det lite som att riva av ett plåster snabbt istället för att låta saker bubbla upp under en längre tid.
Anställda som vågar träda fram och berätta hur det varit under Adolf Winterkorns tid är sannolikt en stor bidragande faktor.
När man säger att V.A.G är ett genomruttet företag så får man nog fundera på vad man menar med det. Hela bolaget, all personal osv kan inte lastas för en eller ett par ledares otroligt dåliga omdöme.
Jag väntar fortfarande på att dom jagar fram Herr Winterkorn och ställer honom till svars. Vi behöver en syndabock och han passar rätt bra in i den rollen.
Samtidigt så har ju denna skandal gjort att fler tänker till när dom väljer bränsletyp till bilen och faktiskt börjar titta på alternativ. Tror denna skandal är något som rört om rejält i branschen och kommer snabba på utvecklingen och övergången till fordon som är lite snällare mot miljön och människan.
Jag menar givetvis att ledningen och den omvittnat strikt hierarkiskt uppbyggda kulturen man haft är rutten. Att man startar om med att välja en ny chef från de egna leden ger dessutom inga bra signaler på att man har någon som helst nivå av sjukdomsinsikt. Givetvis har de på golvet ingen skuld i detta, men det trodde jag var självklart. Dom drabbas medan de ytterst ansvariga klarar sig.
Jag kan inte förstå att någon i dagsläget kan ha något som helst förtroende för dom med tanke på allt som framkommit och där nya avslöjanden kommer varje vecka. Dessutom så har de fortfarande inga svar på hur eller om de ska ersätta alla berörda ägare av alla dessa manipulerade bilar.
Är glad i att TDI 190 motorn inte är drabbad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.