https://www.transportstyrelsen.se/sv/sluta-rattsurfa/vad-sager-regeln/
Bra med en regel som är lätt att kontrollera, till skillnad mot tidigare.
Android Auto var inte så dumt val med andra ord =)
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sluta-rattsurfa/vad-sager-regeln/
Bra med en regel som är lätt att kontrollera, till skillnad mot tidigare.
Android Auto var inte så dumt val med andra ord =)
Kommentarer
Det räcker väl med vanlig BT handsfree trots allt och det hade jag bl a i min Golf -12. Dock är man förvånad över hur många tjänstebilar (?), typ nyare BMW, där föraren sitter med mobilen vid örat...
Ja, det gör det självklart, men när vi köpte ny bil i våras så kändes det dumt att inte hoppa på Android Auto. Har faktiskt haft Mycket nytta av det sedan vi hämtade bilen i september.
Antagligen är det ett svindyrt tillval på BWM och liknande. Precis som blinkers... Och då väljer man hellre kromade lister och stekiga fälgar.
Mycket lättare att kontrollera. Det räcker med att polisen ser att någon sitter med telefonen i handen nu, precis som i storbritannien. Innan kunde du sitta med tio telefoner vid örat utan att det gick att göra något, så länge du körde hyfsat okej.
Någonstans hörde jag att förbudet gällde även om man står vid ett rödljus och har telefonen i handen. Borde vara rimligt att bötfälla personer som sminkar sig och rakar sig vid rödljusen också eller kanske de som plockar med ungens napp när de kör.
Android Auto är bra, men borde inte behöva "fulnerladdas". Nån gång varje månad måste jag ladda ner en fil för att Waze ska funka. Det är inte för att prata i telefonen jag har den i bilen utan för att ha uppdaterad vägvisning.
Det håler jag verkligen med om L. Undrar när Google skall släppa här egentligen?
Dock har jag inte problem som du med att jag Måste ladda ner en uppdatering. Däremot gör jag det när ork och lust finnes (sällan alltså....). Waze funkar ändå.
Vet du om man kan ställa om Språk i Android Auto eller går den på telefonens språk? Lite knöligt att diktera svenska destinationer på engelska och att lyssna på svenska SMS (hysteriskt roligt dock, båda två!).
Jag vet inte hur språket ställs in. Destinationer matar jag in innan jag sätter mig i bilen utom när jag googlar efter dem och ber om navigering, typ trycka på mikrofonen och säga "hitta till Uppsala Domkyrka" och den lämnar uppgiften till Waze. Den pratar svenska med mig och det låter lite roligt när man får en länk via messenger eller SMS.
I många fall märker jag inte om en skrift plötsligt är på engelska när den borde varit på svenska. Antar att det är en arbetsskada.
Inte kul att vara BMW förare på detta forum inte. För övrigt så är BT handsfree standardutrustning på de flesta BMW numera. Liksom blinkers...
Äger man bmw får man lov att stå ut med mycket spott och spe...
Inte bara på diverse forum.
Typiskt att alla lagar måste vara in i detalj specificerade. Den tidigare mer generella borde ha räckt. Men det lär väl vara så så alla korkade svenskar förstår. Å andra sidan tror jag inte ens det hjälper. :)
Jo det är väl så, även om det blivit bättre på senare år när fler och fler svenskar börjat köra BMW. På 80-talet var det värre, då sågs man nästan som landsförrädare och en jättesnobb om man körde BMW. Kommer ihåg en gång när mina föräldrar skulle köra mig till Arlanda och av misstag körde in i Taxi-filen (fanns ingen bom då). De blev stoppade med kommentaren: "Här får man inte köra in ens om man kör BMW".
Visst är samtalet i sig en fara men att samtidigt släppa ratten med en hand för att hålla telefonen med den andra gör det ju inte bättre. Samt att man har större chans att få bort de som SMS:ar eller fipplar med annat på telefonen om det är olagligt att ens ha den i handen under bilkörning så nog tror och hoppas jag att det kan ha lite avskräckande effekt.
Håller med Pi och kan nog addera att det är väldigt många med nyare bilar som garanterat har BT där föraren inte använder det.
Jag gissar att mkt av det handlar om lathet och brist på att lägga 5 minuter för att ställa in telefonen så att den funderar med BT i bilen.
Denna lagen kommer garanterat tvinga folk att spendera några minuter för att koppla ihop telefonen med bilen då man inte vill betala sura böter.
I UK så kunde man se en stor skillnad efter det blev förbud på att prata i mobiltelefon. Där har BT mer eller mindre varit standard i bilarna de senaste 10 åren då lagen trädde i kraft.
Snart blir det olagligt att ha en cheeseburgare eller kaffekopp i handen under bilfärd.
Är väl inte själva hållandet som är risken utan att uppmärksamheten riktas på annat än framförande av bilen. Men det finns ju jättebra stödsystem som löser detta, så med självkörande bil borde det vara lagligt......
Ser fram emot den dagen det blir olagligt att äta i bilen, ser det som en direkt förolämpning mot bilen att äta i den.
Jag förstår inte varför man ska sitta i bilen och äta öht.
Skulle aldrig falla mig in att välja att äta i bilen istället för att sitta vid ett bord, om så på ett snabbmatställe.
Jag vill inte ha kladd i bilen, och har ytterst sällan så dåligt med tid att jag inte hinner kliva ur bilen i 10 minuter.
Däremot kan man ju fundera på om det framöver även anses olämpligt att dricka vatten bakom ratten?
Du får äta, sminka, raka dig eller vad som helst. Så länge det inte är du som kör bilen.
Jag instämmer med ovan: Man får bort rattsurfandet. Att sitta och kolla fisboken, skicka SMS, googla och gud vet vad mer folk sysslar med - det kommer minska. Särskilt om polisen faktiskt också håller ögonen öppna, som man ändå gör med bilbälte och så. De ser direkt om någon lägger ned telefonen när de blir påkomna, precis som de som sätter på sig bältet i samma veva. Solklart fall: Du höll i telefonen - katjing.
Innan så kunde de inte göra ett skit om det inte ansågs gå vådligt till under färden.
Telefoner i dag är ju inte telefoner. Det visar ju mer än tydligt de tester som görs: "Stort plus: Bra ljudkvalitet på samtalet!"
På så sätt har det ju faktiskt också blivit trevligare akustisk miljö på tåg och liknande. Typ ingen under 60 snackar i telefon längre.
Att sedan alla är fjärmade från verkligheten är en annan sak, men det stör åtminstone inte medresenärerna på samma sätt. =)
https://www.youtube.com/watch?v=u4qhVsXnYAc
Visad förr och aktuell i denna tråd:
https://www.youtube.com/watch?v=R0LCmStIw9E
Är väl ypperligt att köra genom drive through, köpa ett gäng enhandsburgare och sedan förena nytta med nöje genom att inmundiga en kulinarisk sensation samtidigt som man sitter i en skön stol och lyssnar till sin favoritmusik med vänster hand på ratten. Å jäklar vad tid man sparar, har snart sparat ihop ett par dygn, räcker till ett extra skottår.....
Nä fy fasen för att äta i bilen. Har man kört en sträcka och blir hungrig är det bättre att komma ut bilen , sträcka på benen och äta mat vid ett riktigt bord i en vägkrog.
Om samtal i sig påverkar koncentrationen hos bilföraren så blir väl det nästa steg då, att förbjuda sådana samtal. Ungefär som i bussar. Fast min tes är nog snarare att människor har begränsad förmåga att köra bil (varierar givetvis med ålder, erfarenhet, hormoner mm) och att stöttande autonom teknik kommer att göra underverk.
Jo fast mkt handlar ju idag om att folk surfar, letar musik, chattar/sms;ar, kollar kartor osv med sin telefon.
CarPlay och Android auto eller liknande tekniker löser en del av dessa problem. Och gör att föraren kan hålla ögonen på vägen och händerna på ratten.
Varför tror en del att förbudet kommer av att prata i telefon?
Förbudet är för att förhindra att folk har telefonen i handen och sitter och knappar på den och kollar skärmen.
Handsfreepratande i telefon är fortfarande tillåtet så de som inte har handsfree kan ju skaffa det.
Kan man idag köpa en telefon som inte har medföljande hörlurar så att man på det sättet kan prata handlöst? Tänkte för de som inte har BT i sina bilar.
FInns ju gott om blåkrafslösningar för de som inte har det inbyggt. En polare har införskaffat sådan snäcka för att ha just i bilen.
Tråkigt bara att det finns BT lösningar i bilar som funkar dåligt.
När jag fick Renaulten sa man till mig på firman " Handfreen är värdelös, den i andra ändan hör inte vad man säger över 70 km/h"
Jag pratar mycket i telefon med folk påväg, och det finns många andra fordon med samma problem.
En jag brukar prata med har typ 3 sek fördröjning, som gör att man pratar i mun på varandra, det är en Peugeot.
Jag tror, som andra varit inne på, att lagen tillkommit för att folk är för dumma för att förstå vad de inte bör syssla med i bilen. I övrigt spelar det kanske ingen större roll på vilket sätt man splittrar koncentrationen: samtal, fippel, dagdrömmar...
Exakt, så är det tydligen. Det är därför vi har en massa "oförklarliga" olyckor.
Det är på tiden att sverige også swr som andra gjort i åratal att "fiddla" med mobil medan man kjör och då särskild på dårligt väglag är ett hot för medtrafikanter.Det är själviskt och orsakar massor med olyckor där dom mera annsvarliga får betala dyrt.I många länder får man lätt 1000-2000 kr i böter för andvönding av mobil och desamma borde innföras här.Det vill betala nåt till all onödigt lidande det orsakar andra.
Snart kommer svenskar att "tejpa" deras mobil till huvudet.
Håller med dig till 100%! Vad är meningen öht. med nya lagar och regler när vi inte har någon polis på gatorna längre. Den som inte brydde sig igår kommer inte bry sig imorgon heller.
Igår höll jag på att få en Fiat Doblo i sidan på bilen i en cirkulationsplats eftersom föraren satt med en enorm lur mot ansiktet och antagligen inte såg min bil.
Han var nog inte uppdaterad på regelverket.
Med tanke på redan visat dåligt omdöme så bryr denne sig nog inte ett jota om ny lag eller inte, tyvärr.
Jag har sedan första telefonen jag köpte 1993 insett att jag inte klarar att köra bil samtidigt som jag håller i en telefon. Med tanke på hur det sett ut sedan smartphonen blivit var mans egendom så är det ganska många som inte lyckats självransaka sig själva och insett sin begänsning. Jag tror inte att en lag hindrar dessa människor från att fortsätta på sin inslagna väg tyvärr. Men visst, kan det påverka 10% av idioterna att lägga ifrån sig telefonen så kanske...kanske..det är ett litet steg i rätt riktning. Frågan är hur vi ska få bukt med dom dvd-tittande lastbilschaufförerna. 60 ton gör lite mer skada än en personbil.
Å andra sidan har jag svårt att se nån uppenbar nackdel med förbudet så även om det bara skulle vara 10 % av "hand-mobilanvändarna" som avstår så är ju även det en förbättring av trafiksäkerheten. Men jag tror personligen att det får större genomslag - i alla fall om det följs upp med informations-kampanjer.
Sluta tjafsa det är ett bra forbud . slut..folk är ursla på att kjöra samtidigt som dom "fiddlar"med telefoner etc.
Visa ansvar,grow up!
Ja och det är nog inte dom som ringer som är värst, dvs farligast, utan rattsurfarna. Jag åkte själv 2 mil bakom vad jag trodde var ett rattfyllo en gång. Flera gånger var bilen över mittlinjen och var nära krocka med mötande, som blinkade med lyset! Ringde polisen och följde efter, på säkert avstånd. Men dom hade ingen bil i närheten... Bilen svängde in vid ett köpcentrum och ur klev en tjej på ca 25år som vandrade in i köpcentret, fortfarande med näsan ner i mobilen... Typisk "Facebook knarkare" som är beredd offra livet för att inte missa nån statusuppdatering... En annan körde in i väggen på en lada här i närheten.
Allt ska det skämtas om och att var lag skall vrängas!
Svensk rättsuppfattning i sitt esse:
Polisen Alex skämtar till det med nya lagen.
Vilket dj fån o så typiskt oss.
Jag undrar stort varför jag i överhuvudtaget ska vara laglydig?
Av hävd vill jag påstå, bra gener jämfört med idel notoriska skämtare och tur är väl det att majoriteten fortsatt tar saker på lite större allvar.
Ett förbud att handha mobil i bil var välkommet.
Det är ju faktiskt handsfree det där. Ingen skillnad mot blåtand eller liknande =)
"Okej Google. Ring ledningscentralen."
Den är inte fånig. Vitsen med den är att du inte ska titta och pilla på telefon och liknande. Till exempel Fisboka eller Instagramma.
Jag skrattade så lagom stort den gången när en skolbuss brakade in i sidan på min bil och där föraren en kvinna efter mycket om och men och ett antal hundra meter kliver ur bussen med telefonen fortsatt mot örat: Du jag måste avsluta för att det har hänt något här.
Min bil satt först fast i hennes buss och hakade på i en 300m för att sed lossna och slungas ut på en åker.
-Det har hänt något här...
Skulle nog säga att det finns ett mörkertal av olyckor som kanske kan kopplas till användning av mobiltelefoner.
En del olyckor är ju av enklare karaktär och blir inte utredda där man t.ex. kontrollerar hur mobiltelefonen använts när olyckan skett.
Självklart så gör samtal i bilen att man inte har samma fokus, men frågan är hur man ska adressera detta.
Ska man t.ex. göra det olagligt att prata med föraren medans fordonet framförs, hur gör man med barn i bil, ska dessa förbjudas?
Barn borde förbjudas rent allmänt. Det är inte klimatsmart med barn då de har större koldioxidavtryck än en SUV...
Varför skulle man vilja hålla i telefonen när man pratar i den? Visst kan det hända att man har passagerare i bilen som inte behöver höra hela samtalen, men är det så ofta? Min egen uppfattning är att det är betydligt skönare att prata fritt ut i luften.
Glöm förbud och lagar, folk idag vägra följa dem. Var på simhallen igår, skyltar med regler för rutschkana var uppsatt, var det någon som följde reglerna? Hela samhället är i upplösning då få tar ansvar. Ingen vågar idag säga ifrån, då risken är att man hamnar på sjukhuset. Jag tror knappast att dessa nya lagar får någon större effekt, tyvärr. För egen del funderar jag starkt på en Q5 eller XC60 eller någon annan tung SUV för att slippa ta konsekvenserna av andras handlande.
Klart man följer de regler som finns bara de är tydliga. Häromdagen såg jag en skylt som gjorde att jag inte gick in i en butik och frågade efter information.
Jag gick inte in alls efter att ha läst den.
Varför kör så många långtradare av vägen numer, även på raksträckor? Nog tror jag mobilsurfandet kan vara en förklaring till det. Titta när ni möter en långtradare. Tycker dom flesta sitter med mobilen i näven, ofta framför ratten. Så det verkar inte vara samtal som fångar uppmärksamheten...
Ja det är ganska tydligt att något pågår i många lastbilshytter. Man ser det vanligtvis på att de plötsligt har hjulen till höger om vägmarkeringen där de river upp damm och skräp. Vinglandet kan vara olika påtagligt men det är väldigt tydligt. Får säga att det är sällan man ser bussar vingla trots att passagerare återkommande uppmärksammar rattsurfande.
Hur ofta ser man inte en laptop ståendes på instrumentpanelen med en film rullande i en lastbilshytt?
Ja, och avstånd till framförvarande och hastighetsanpassning, har många lastbilschaufförer också svårt med, trots sina extra bokstäver på körkortet.
Tycker mig se fler som har blicken ner i knät nu när man kör i dubbel fil.
Tidigare såg man telefonen fastklämd i ratten med handen och blicken någorlunda framåt.
Jag vet inte om man observerar mer nu eller om det är inbillning.
Igår kom jag ifatt en bil på E18. Jag närmade mig lite väl fort för jag åkte i 110 km/h och i20:n i cirka 75-80. Först noterade jag en övningskörningsskylt i bakrutan, men när jag kom upp jämsides insåg jag att unga damen satt med telefonen mot ansiktet. Den som satt i passagerarsätet hade nog missat en eller annan detalj i sin utbildning.
Nu har lagen varit i kraft i ett par veckor och vad jag kan se verkar inte många bry sig. Folk sitter helt obekymrat med luren i örat när de kör. Oavsett om man tycker lagen är bra eller inte är det förvånande att så många verkar oberörda över hur uppenbart alla kan se att de bryter mot lagen. För trafikpoliser borde det inte vara svårare att bötfälla dessa syndare än vad det är att plocka fallfrukt.
Tror att många i ens känner till den.
Hur ofta ser ni en polisbil? Jag kan ju säga att det går nog 100 tillfällen då jag ser en rattsurfare mot när jag ser en polisbil. Dvs. "Brottet" är nog lika straff-frånkomligt som att gå mot röd gubbe.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.