Läste att det föreligger ett förslag från regeringen att fr.o.m den 1 januari 2018 ska förmånsbilister börja betala biltullsavgifter. Ronny som är expert på regler och avtal kring förmånsbilsmarknaden inom företaget Ynnor, ondgör sig över att avgiften skall införas. Jag fick min första förmånsbil 1985, min fru fick sin första år 2000. Nu har vi båda lämnat sedan något/några år förmånsbilar bakom oss och kör privatbil. Med lite distans till fenomenet förmånsbilar har jag uppfattningen att det driver bilkörning i fel riktning,, man kör helt enkelt för mycket bil. För min egen del kan jag konstatera att jag hade inte en tanke på biltullar eller andra avgifter(tvätt, service, skatt eller liknande). Jag åkte aldrig kollektiva färdmedel under de ca 30 åren som jag har kört olika typer av förmånsbilar. Körde alltid bil till jobbet även om bilen bara stod parkerad i garaget på jobbet(behövde inte betala någon parkeringsavgift). Så min uppfattning är att det faktiskt är på tiden att även förmånsbilsåkare får vara med och betala biltullar, till att börja med.
Kommentarer
Låter högst rimligt, Optimus.
Rimligt kan även jag tycka. Dock är det intressant att se löpsedelsjournalistiken eller click bait genom att säga att nu skall förmånsbilister åka på 25000 kr i förmånsbeskattning extra årligen...
Det skall till en flitig bilist för att köra ihop 105 kr om dagen, 22 dagar per månad och 11månader per år. Det innebär mellan 3-4 passager i högtrafik för att uppnå detta och då som privatresa.
Rimligen om man åker till och från jobbet normala tider så betalar man 45-55 kronor per dag vilket skattat och klart innebär ca 550 kr per månad, fortfarande halva priset mot privatbilisten.
Varför tillåter staten detta då? Jo för Magda får då in 50% i skatt på allt som körs privat med förmånsbil, medan privatbilisten inte ger henne något. Själva trängselavgiften kommer in från företaget i ena fallet och från privatbilisten i det andra.
Kan bli svårt att hålla reda på vilken biltull som är resa till "jobbet" (var nu det är) och andra passager förbi tullarna som ingår i vanlig tjänsteutövning.
Jo men det är orätt att först locka in folk till förmåns bilar till förmån för försäljning av stora o dyra bilar i riktning premium och sedan därpå drämma till med att nu gäller biltulls avgifterna även för förmånsbilar.
Jag vet inte jag om förmåns fenomenet bidrar till mer åkande men däremot till att folk kör på tok stora, tunga och miljöovänliga fordon som de annars helt troligen aldrig hade köpt med egna pengar.
Fast stora, tunga och miljöovänliga bilar har inget med trängsel i sig att göra och varför skulle vi inte betala trängselavgift på våra privata passager? Det svåra är att kontrollera både för bilisten, företaget och skattmasen och det är därför det varit undantaget helt fram till kanske snart.
Blir lite som det var ett tag med mobiltelefoni, man fick markera på räkningen det som var privatast al och dessa skulle betalas eller beskattas. För grejen är ju den att en passage för mig klockan 17 kan ju vara både privat eller i tjänst så man kan inte använda tiden. Får se om de som gör körjournal kan få in detta automatiserat i sina appar, att den tar med passager som punkt på en resa och även utifrån tiden kan prissätta dessa direkt, på så sätt så kan man särskilja passager gjorda som privat ellr tjänst. Får skicka in det förslaget till apptillverkaren.
Fast numera finns det elektroniska körjournaler som man kopplar in via bilen elektronik och som håller reda på både tjänstemil som privatkörning. I slutet av månaden kommer sedan journalen direkt till mailen där allt finns redovisat i detalj.
Den jag har på våra bilar heter automile och är riktigt bra.
Så trängselskatten blir ganska enkel att lägga in i sådana här system.
Att tjänstebilar a skall betala för sina trängselkostnader är sedan självklart som jag ser det.
MVH AL
Jag tänkte inte på tekniska problem utan snarare juridiska. Det är väl resan till "jobbet" som ska förmånsbeskattas? Så om man normalt aldrig behöver passera en trängselgräns men en dag har ett kundbesök som första punkt - är det då en resa till "jobbet" eller befriad tjänstutövning?
Pinjong, om jag åker hemifrån och skall till en kund som ligger på andra sidan "bommen" så är den passagen en tjänstepassage. Ja, det är bara de privata passeringarna som är föremål för beskattning.
AL, jag har ett liknande system med körjournal och det borde inte vara svårt alls att programmera in punkterna för skattekameran och även prislistan så att pauseringen kommer med på respektive körning och då kan redovisas enkelt av föraren.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.