Såg på TV-reklamen nyss att Opel uppenbarligen håller på med en krympning av garanti-tiderna för man annonserade Opel Astra Drive med 3 års garanti och 3 års service (Flexcare) - trots att det står 5 års garanti på deras Web-site under "Service & Tillbehör - Opel-garanti". Detta bekräftar nog det jag hade för mig att jag sett angående nya Opel Corsa nämligen att även den "bara" omfattas av 3 års garanti. Vi har ju tidigare sett Peugeot göra samma garanti-trick så nu är frågan om europeiska konkurrenter som t ex Ford och Renault också följer efter... F ö omfattar den "fria" servicen upp till 3000 mils körsträcka per år och garantin max 9000 mil under 3 år - dock är det ingen milbegränsning under de första 2 åren...
Nu krymper garantitiderna - Opel denna gång !
Uppdaterat: 2014-10-21 20:46
Kommentarer
Ja - det skulle givetvis stå Nu krymper.... och inte Ny... - men av nån outgrundlig anledning kan man inte redigera det första inlägget i tråden...
Pi, jag kunde :-)
Tack saabnisse !
Man man bygger bilarna ordentligt ska det ju inte vara särskilt dyrt att ha lång garantitid...
Leifer - lär dig att läsa innantill innan du kritiserar MIG som person - du som alltid anser dig missförstådd och orättvist kritiserad. Tänk att du skall skapa personliga vendettor i varje tråd du ger dig in i !
Jag konstaterade att Opel, liksom Peugeot tidigare, har krympt sin garantitid. Jag spekulerade inte i VARFÖR utan jag tänkte att vi i lugn och ro skulle kunna diskutera det som skett och om det förebådar liknande aktioner från andra tillverkare.
Och JA - jag har ett flertal gånger kritiserat VW för kort garantitid och det höll på att stjälpa mitt eget köp av en Golf. Men nu var det primärt inte de märken som fortfarande har kort garantitid som var föremål för denna diskussion utan de som haft lång tid och nu i vissa fall förkortat denna tid avsevärt (- 40 % vilket är rätt mycket).
F ö såg jag att VW lämnade 3 års garanti på den Polo som ögonen föll på i hallen senast jag var där så nåt kanske händer även för dom. Och Skoda lämnar 3 år fr o m 1/1 -14 och det verkar också som att många Seat säljs med 3 års garanti men där är det lite otydligt för mig om det hänger ihop med att man måste finansiera köpet via Seat finans eller vad dom nu heter.
Men åter - det var inte märken med kort garantitid som jag syftade på med rubriken "Nu krymper garantitiderna" !
M a o - skall vi tro att de långa garantitiderna är på tillbakagång generellt och att vi kommer att landa på "bara" 3 år som nån sorts standardiserad garantitid ? Om jag får tycka personligen så är det i så fall tråkigt - hade hellre sett en riktig heltäckande garantitid på t ex 5 år istället för både 3 år eller 8-10 år av vilka de sistnämnda gissningsvis är fulla av undantag.
Men åter Leifer - LÄS RUBRIKEN ! Det avser alltså märken som efter ett par år med längre garantitid kortar garantierna ! Detta gäller inte alla olika märkes garantitider och ev "goodwill-åtaganden" om det var svårt att förstå - men nu har jag förhoppningsvis klargjort detta.
Så - VARFÖR skulle jag specifikt nämna att VW bara har 2 års garanti när rubriken är "NU KRYMPER GARANTITIDERNA" ? Det är tyvärr nån form av logik som jag inte riktigt förstår... Och visst tolkningsföreträde avseende trådens ämne kan jag nog låta mig själv få i egenskap av trådskapare.
Så - kan vi då återgå till detta med krympande garantitider och vad som kan ligga bakom... Har helt enkelt utfallet varit alltför dyrbart för de företag som nu backat ? Eller finns det nån annan orsak ? Uppskattar kanske inte vi som kunder en lång garantitid ? Är det kanske optimalt för tillverkarna att "bara" lämna 3 år eftersom de flesta bilar går tämligen problemfritt de 3 första åren ? Om så - kan vi då förvänta oss att rätt många märken framledes börjar bli "osäkra" redan år 4--5 ? Ja - jag vet inte men hade hoppats på en diskussion runt detta.
Nu tycker jag att vi slutar med gliringar och håller oss till ämnet.
Det är nog inte så svårt.
Ja - jag tackar saabnisse för det påpekandet. Vill ni käfta så starta en speciell tråd för det ändamålet - det blir säkert en superlång tråd...:)
Nu var ju inte Opels 5-års garanti riktigt så bra som den låter. Den bestod av 2 års fabriksgaranti samt en förlängd garanti år 3-5. Den förlängda garantin var i princip en maskinskadeförsäkring som endast täcker motor/drivlina/motorelektronik. Gäller alltså inte för tex klimatanl, ljudanläggning, övrig el/elektronik, chassi, bromsar, kaross,interiör.
Den nya 3-åriga FlexCare garantin innehåller också en 2-årig fabriksgaranti + ett tredje år med samma heltäckande omfattning som fabriksgarantin.
Dessutom ingår 3 års gratis Service samt Assistance.
Försämring eller förbättring? För mig låter det som en förbättring.
EDIT:Notera att Adam Opel AG har vare sig höjt eller sänkt garantitider. Opel står för fabriksgarantin på 2år samt rostskyddsgarantin på 12år. Övriga garantier/förlängda garantier varierar mellan försäljningsland och är här nåt som generalagenten lägger till.
Lars58 - när man som konsument köper en produkt så skiljer man normalt inte på tillverkarens (fabrikens) ansvar kontra "märkets" ansvar i det land man köper bilen så för mig , och de flesta andra kan jag nog också misstänka, är det "Opel", "Peugeot" eller vad dom nu kan heta som t ex sänker garantitiden. Och i detta fall har Opel annonserat friskt om 5 års garanti även om det säkert är som du säger men då måste man ju kraftigt ifrågasätta deras affärsmoral. Och detta är vad Opel skriver på hemsidan om sin 5-åriga fabriksgaranti - inga inskränkningar av det du nämner finns såvitt jag kan se specade - http://www.opel.se/owners/garanti/garanti-faq.html
Förbättringen är helt klart att service ingår t o m 9000 mil vilket täcker de flestas behov men garantitiden anser jag nog vara en försämring - i alla fall om man skall tro omfattningen som beskrivs på hemsidan. Nu kan den säkert vara "mörkad" men åter - då tyder det på dålig affärsmoral från Opels sida.
Shoguns info om bilgarantierna i Norge var intressant och här följer en direktlänk till tabellen om de norska bilgarantierna och deras resp omfattning - http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/unders%C3%B8kelser/_attachment/1156694?_ts=14126a8f7dc
En sån tabell skulle jag gärna se även för Sveriges vidkommande - och helst även de garantitider som de flesta märken har i Norge (minst 5 år). varför är det såpass mycket sämre här hos oss ? Vi får väl som konsumenter försöka trycka på så mycket vi kan helt enkelt.
Förresten - ingen annan än jag som saknar ett såpass stort märke som Renault i den norska tabellen...märkligt...
Pi- I handskfacket i min Insignia MY-11 har jag garantibeviset för den förlängda garantin 3-5år om du vill se. Den har sämre villkor än den maskinskadeförsäkring som jag ändå tvingas betala via helförsäkringen. Så en 3-årig garanti med samma villkor som fabriksgarantin är en klar förbättring tillsammans med fri service/assistance. Masinskadeförsäkring har man ändå år 4-5 via helförsäkringen.
Sen kan jag hålla med om att Opel mfl kommit undan med detta då det ej finns några regler om vad en "Nybilsgaranti" ska innehålla. Tror att det skrivits nån artikel om detta i VIB tidigare?
Summa summarum så är FlexCare betydligt värdefullare för konsumenten även om det för den oinvigde ser ur som en försämring.
Du har säkert rätt Lars58 men i så fall har ju Opel bluffat oss konsumenter ordentligt med de garanti-beskrivningar dom har på nätet och deras annonsering med 5-års fabriksgaranti. Sen låg dom ju tydligen pyrt till även i Norge avseende omfattningen av deras garantiåtagande så det kanske inte är nån tillfällighet...
Men nu var det ju primärt inte Opel som jag tänkte att vi skulle diskutera utan garantier och garantilängder i största allmänhet och hittills kan vi ju konstatera att våra svenska leverantörer i allmänhet är betydligt snålare på garantier än deras norska kollegor.
Nej Pi, inga bilhandlare bluffar, dom vränger bara till texten så att den verkar betydligt bättre än den är.
Det är en förmåga som är nedärvd från hästhandlarnas tid och duktiga bilhandlare blir ofta förmögna eller gör smarta konkurser och blir förmögna.
Borde vara EU-lag på minst 6 års garantitid som täcker *allt*! Såklart skulle det köra bilföretag i konkurs tom. ifall dom gjorde en dundertabbe, nu är det ju vi konsumenter som "går i konkurs" i stället för biltillverkaren.
I Norge har som sagt alla vanliga märken minst 5 års garanti så man kan fråga sig varför det skall vara mycket sämre i många fall i Sverige... Är det måhända för att vi är med i EU och därmed kanske inte Konsumentverket kan gå in och styra i denna fråga...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.