Japp, igår blev det sommarhjul på. Lite roligt vad det för när jag var klar, så började det snöa. Men det var plusgrader så inget blev kvar på marken. Bilen blev klart mycket snyggare, tycker jag :)
Nu kommer våren, på med sommarhjulen
Uppdaterat: 2018-04-04 07:08
Kommentarer
Har också gått i tankarna men då jag jobbar med väder så vågar jag inte riktigt ännu =)
Det är ju frestande helt klart - som tur är var krafthylsorna jag beställt till min slagskruvdragare restnoterade så de skulle dröja lite extra men det kanske bara var bra för att minimera infallsrisken.
Vi har ej haft snö här i Helsingborg på flera veckor, minus har det dock varit. Men nu skall det vara flera plusgrader flera dagar i sträck. Så jag tror våren kommer nu.
Jag har ett decimetertjockt istäcke framför garaget så jag väntar några dagar till. Igår var det -8° när jag skulle hemifrån så jag vill nog ha marginal till köldgraderna innan jag byter.
Jag väntar tills nästa vecka, det är fortfarande minusgrader på nätterna och morgonen. I temperaturer under +5 bör man ha vinterdäck, det handlar ju inte bara om snö utan om att sommardäck genom sin gummiblandning presterar sämre i kallare temperaturer än vinterdäck. De blir för hårda helt enkelt.
7 grader nu i HBG, så lugnt med sommardäck :)
Bytte hjul igår, i april får det banne mig vara slut på dubbdäcksrasslet! Efter att ha varit till macken och kollat trycket i däcken, hittade jag något på garagegolvet när jag kom hem igen. Det var en centreringsring till sommarfälgarna, som hade lossnat när jag monterade utan att jag märkte det. Bara att plocka fram domkraften igen, hissa upp och riva av hjul. Tacksam för att ringen skulle vara till det första hjulet jag nu monterade av...
Haha. Numera har jag duttat på fyra klickar epoxy lim på dessa.
En gång fick jag erfara en nästan tappad fälg.
När det väl släpper går det fort.
Jag låter friktionsdäcken ligga på någon vecka till trots att jag bor på Västkusten. Dessutom har jag samma fälgar till både sommar- och vinterdäcken, så inget "incitament" att bilen blir snyggare... ;-)
Grosser, är det inte onödigt krångligt med samma fälgar till sommar och vinterdäcken?
Hade det inte varit enklare med lika...
Sorry, kunde inte... ;-)
Jag bjuder på den Robban... ;-)
Kommer byta den 14 april.. fortfarande många minusgrader på morgonen..
Nja. Får nog vänta nån vecka minst.
Jäkligt onödigt när man fått smaka assfalt nån vecka.
Som det ser ut nu känns det tveksamt med byte innan slutet på april...
Har dubbfritt på mina bilar, så det är egentligen ingen brådska.
Men, visst vill man få på de snyggare hjulen och skönare däcken. :-)
Jag väntar nog någon vecka till, snön kan slå till igen. Var full storm och 1 dm snö senast i söndags, surt.
Norr om Gävle är det nog inte tal om att gå till sommargummi inom överskådlig tid (prognostid alltså cirka 10 dygn framåt, sedan är det alldeles för osäkert). Även i södra sverige ser det ut att kanske kunna vända till nästa vecka med minusgrader nästan hela vägen ner i Smygehuk nattetid. Så ett råd: Fundera en extra gång innan ni byter. Som sagts tidigare här blir sommargummi hårt av kylan så även om det är två plusgrader så är det inte så lyckat. Och ni som har bytt, ta det för fasiken extra försiktigt särskilt på morgnarna. Fem minus på natten och fortfarande relativt kalla vägbanor kan innebära skithalt med sommargummi.
7 plusgrader i HBG just nu, så inga problem med sommardäck :)
Och när västvindarna kommer där nere såhär års är det ju sällan några problem i kustbandet. Det är en fördel där (och det tråkiga är ju att vintrarna tenderar att bli som de blir...). I går hade vi -8 här i stockholmstrakten på morgonen. Senaste veckan har det ofta legat på -12 på morgonen. I morgon ser ut att kanske komma lite snöstänk här och sedan på natten kryper det nedåt ett antal minus och kommande vecka ser ut att pendla mellan ett antal plus på dagen och ett par eller mer inusgrader på nätterna.
Sicket nedrans hattande det varit denna vår men ändå lite coolt med -12 på morgonen och +5 på eftermiddagen och så -12 på natt och morgon igen.
Har samma dimension på sommarhjul och vinterhjul, dessutom originalfälg på båda. Så jag har ingen brådska att byta för utseendets skull. Dessutom så är vinterdäcken tystare.
Fick med ett sett av beg fälgar samt NoName däck när jag köpte bilen. Däcken var som nya så jag var för snål att kasta dom. Så mina sommardäck Michelin är tystare än vinterdäcken.
Kör dubbfritt pga en massa flängande fram och tillbaka till Polen, men vill i alla fall ha på sommardäcken när det börjar bli många plusgrader. Visserligen går kanske bilen lite tystare på de dubbfria vinterdäcken men den känns betydligt mycket stadigare med sommardäcken på. Hade Continental dubbfria på en Renault Laguna för ett antal år sedan och rätt som det var fattades det stora bitar i däcken, som var några säsonger gamla, men långt ifrån slut. Continental erbjöd mig 4 nya däck till halva priset, och killen på däckfirman sa att detta var inte ovanligt. Kör man friktionsdäck på torr asfalt i 20° värme och i en hastighet av120km/tim så kan det mycket väl hända sa han, och det var exakt vad som hände. Däcken åkte på i oktober och jag drog till Polen en synnerligen solig dag i slutet av oktober. En god bit av vägen ned till vårt företag består av motorväg med hastighetsbegränsning 140km/tim, och det höll jag väl med råge tänker jag.
// Krister
Den här diskussionen känns lite märklig med tanke på att det snöar idag haha. :)
Jag byter i slutet på nästa vecka... Det är för tidigt att göra det nu.
Jag .monterade sommarhjulen på min bil igår. Jag kör inte tidigt på morgonen och sent på kvällen då det kan vara kallt. Dessutom har jag möjligheter att låta bilen stå om det kommer mer snö en eller två dagar.
Ha ha, jävla otur Ulf :)
Det är den här som styr vädret. Ser man den blir det snö.
Nja, ingen brådska än. Halvmeter snö på gården och över en dm is på infarten men vägarna börjar bli både snöfria och ganska torra.
Väntar ändå, det finns ingen anledning att byta för tidigt.
I dag, i stockholmstrakten, började vi dagen med snö på mark och snö fallandes i luften. Temperatur bedrägligt kring nollan. Sedan införde vi regn varpå snön tog slut och framå eftermiddagen introducerade vi mera regn och sedan snö som övergick i hagel för att sedan avslutas med regn.
Vintern är nog inte riktigt riktigt slut här än =)
Var glad att jag inte bytt däck när jag gav mig iväg halv 6 i morse, det var skridskobana på vägen. Trots att jag var ute i mycket god tid, missade vi tåget från Södertälje södra med 10 sekunder, och fick åka vidare med bilen till göteborg, det var vinterdäcks väglag till Jönköping.
Tror åkrarna utan en snöflinga försvann två timmar tidigare söder om Gävle men sundsvalllsområdet har snö så det täcker och räcker.
Sista svängen med vinterdäcken och bra snitt hastighet en söndag förmiddag upp till Norrland.
Resan ner till Söderort tog två extra timmar.
Nu är hjulen skiftade. Fanken så mycket småsten det satt i vinterdäcken. De var delvis avslipade och fungerade kanske som dubb ett tag i mina friktionsdäck. ;-) Eller kanske inte.
Igår, hos bilverkstad har tvättat vinterdäck, byte från vinterdäck till sommardäck och programmera TPMS allt för 449 kr inkl moms.
Det gick toppenbra och köra :-)
Nu har jag precis blivit klar med byte av hjul och jag svär varje gång över min dumsnålhet!
Däckverkstaden här tar 150:- för byte och det enda jag behöver göra är att lasta in däcken i skuffen.
Nej, nu skrotar jag domkraften!
Haha. Dumsnål har jag varit i alla år.
120 cm snö kvar och vi får se om visheten tar över dumsnålheten om några veckor eller så står man där igen på knä.
Har slarvat bort nyckeln till hjullåsen på BMWn, så det blev inget byte idag.
Jag får hoppas ny finns att köpa ( BMW orginal)
YouTube brukar ha svaret på hur man får loss de där ändå. =)
Var till BMW för att köpa ny, men det fanns 20 olika, måste ta med bilen så dom får prova.
Frågan är hur man kan få till 20 olika av detta utförande, det är ju bara en kuggkrans, alla är lika.
Kom till BMW i morse, 6 i kö före mig, alla var ute efter samma sak som mig.
Med min bil hade reservdelsförsäljerskan tur, andra provade passade. Jag blev 108:- fattigare.
Svetsa fast den på hjulbulten så du inte slarvar bort den igen.
Så dieseln är inte död ännu då... ;-)
Byter hjul på alla 4 bilar idag.
På firmaForden är rekommenderat däckstryck 4 kg runt om, de orginalmonterade däcken har 3,7 som max tryck.
Varför inte köra hela sommaren på friktionshjulen, för dom är ju "så bra" och lagligt är det ju också!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.