På bilwebauctions finns nu en NSU Ro 80 till salu, det är en mycket intressant bil tycker jag.
Den var långt före sin tid bitvis, och hade NSU fått ordning på motorn i tid hade den nog sålt bättre (om inte VW köpt upp dem förstås)
Märkligt nog tycks inte dessa bilar stå särskilt högt i pris, ens nere i Europa. Samtidigt som det betalas löjliga pengar för vanliga bruksbilar som ärligt sagt ofta är ganska trista.
Kommentarer
Det var en intressant tid på 1960-talet då hypen runt Wankel var som störst.
I princip alla motortillverkare köpte licenser, många fick fram prototyper ganska snabbt, några få fick fram motorer i serietillverkning, men endast en tillverkare, Mazda, lyckades lösa de flesta av problemen med motorn, något som inte ens NSU klarade.
Den har ju vissa kul egenskaper, men egentligen är det en riktig skitmotor, något som alla kom underfund med efter att ha kastat bort mycket pengar.
Bilen var ju bra och det fanns de som bytte motor till en konventionell, men den fick ner NSU för uträkning och det är fortfarande ingen särskilt populär bil utomlands, motorn ligger den i fatet.
Kollar man under skalet på en sån där, ser man var hjulupphängningar, styrning mm kommer ifrån på Audi 100.
Klart en bil jag skulle kunna äga som hobbybil om jag hade plats. Men jag skulle då vilja hitta ett halvdåligt exemplar, och bygga en sleeper med Mazdaprylar under huven. Så nära original som möjligt på utsidan, men med oanade krafter och ljudet av en potent Wankel.
VW K70 var väl en mera konventionell variant av Ro80 - men en riktig rosthög som många bilar var på den tiden.
Om jag inte muns fel var K70 just en NSU som VW bytte märken på.
Mins att motorn hade en kåpa per cylinder som satt med en klämma för att justera ventilerna.
K70 skulle ha hetat RO70, men det var lite strul med motorerna i den större bilen. För mig har K70 främst blivit en källa till förgasare eftersom de fanns med dubbla Solex 40.
Wankelmotorer har alltid fascinerat mig, men jag har aldrig "vågat" köpa någon.
Jo, det stämmer att det var wankeln som drog ner Ro80, en populär variant var att sätta in Fords V6 istället.
Och det var ju många som provade wankeln, bl.a. MB och Citroen (i MC: Suzuki och Norton), men det blev inte många bilar gjorda.
K70 var NSU fram till ett par veckor innan premiären, då VW köpte upp NSU och man fick i all hast plocka fram nya emblem. K70 hann inte heller utprovas, så även den fick en rapplig start, även om det var en modern bil till skillnad mot VW tröstlösa 411/412, sista hoppet med svansmotor.
Jo, det stämmer med det små ventilkåporna med klämma, det hade NSU på många motorer.
Om Ro80 delar hjulupphängningar med Audi 100 har jag inget minne av, det kanske var så?
Jo, att K70 i grunden var en NSU är helt klart. Provkörde den när den dök upp hos vår lokala VW-handlare med VW-emblem i nosen och man tyckte ju att det var en väldigt modern bil för att vara en VW på den tiden. Långt senare stod det ofta en sån på mina föräldrars gård som var min då blivande svågers första egna bil.
Var det tänkt att K70 skulle ha wankelmotor (om den skulle ha hetat RO70)? Tror att K står för Kolbenmotor, och att den skulle heta NSU K70 om VW inte lagt tassarna på modellen.
Har själv haft en Mazda RX-8. Det verkar som om de kräver en renovering kring 10 000 mil, även om jag kan se att min gamla gått mer än så. Härligt varvillig motor, och bilen var på många sett kanon. Men frågetecken kring livslängden gjorde att man drog sig lite för att använda bilen. Törstig var den också, men det spelar ju inte så stor roll på en bil som man kanske kör 500 mil om året med.
76000 kr gick den aktuella bilen för. Inte så dåligt ändå med tanke på att den inte varit besiktigad sedan 1994, men i övrigt bra skick. Men en läcker modell är det!
Tydligen går de där motorerna länge om de bara får lite extra (tvåtakts-)smörja.
En har kört sin Ro80 70.000 mil under 40 år, med endast ett motorbyte.
Ska tilläggas att NSU förbättrade kolvtätningarna över tid, de första var inte alls bra.
Det var tydligen vanligt med övervarvning (trots varvräknare), då motorn går så tyst och mjukt, så efter något år infördes varningssignal mot övervarvning.
Ro80 har någon slags vacuumstyrd koppling, som aktiveras av att man drar i växelspaken (påminner om Saxomat?)
Ja, tanken från början var wankel i RO70, men NSU använde en kolvmotor istället för att inte få reklamationer. Sen köpte Volkswagen hela klabbet.
Jag testade en RX8 när de kom och den luktade bränd olja när man drog till rödmarkeringen.
Nu finns ägare 73 st i Sverige.
https://www.car.info/sv-se/nsu/ro-80/ro-80-1st-generation-521733
Wankelmotorer har liknande egenskaper som jetmotorer. Låg vikt, mkt varvvilliga och högvarviga, högt vridmoment.
Har kört en Mazda RX7 från 90-talet. Bilen har en fantastisk urstark motor som är så stark att man "knappt" behöver växla. När man accelererar varvar den upp som en tvåtaktare snabbt, fast värre. Vridmomentet är mycket jämnt över alla varvtal och gör att kraft finns hela tiden. Efter 13.000 mil behövdes en större motorservice, dock inte särskilt kostsam, några 10.000 lappar, men ändå. Kompisen har kvar bilen.
Nackdelen liksom jetmotorer är bränsleförbrukningen som är hög. Inte ens Mazda år 2019 har kommit tillrätta med bränsleförbrukningen. Men vad spelar bränsleförbrukning för roll egentligen om man gillar att ha en entusiastbil? Så mycket körs inte sådana bilar oftast.
Synd att den inte har slagit mer, för det är en väldigt rolig bil att köra. Men Wankel skrämmer nog många, mest för att det är udda.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.