I en norsk tidning blev det nu presenterat hur bilförsäljningen gick 2016.
Totalt registrerades drygt 153.000 bilar under 2016.
Av dessa så ser fördelningen ut som följer:
Diesel: 48,825 st
Bensin: 44,950 st
Icke laddbara hybrider: 16,966 st
Laddbara hybrider: 19,626 st
Elbilar: 22,973 st
Diesel är nere på en ny "lägstanivå"
2015 stod dieseln för 41.5% av försäljningen och 2016 var den siffran 31,5%
Att elbilar säljer bra beror ju på att de är momsbefriade men hybrider har inte samma förmåner.
I år har laddbara hybrider gått om icke laddbara hybrider vilket är ett trendbrott i Norge.
Jag har inte hittat just en såpass detaljerad information från Sverige men det skulle vara kul att jämföra!
Personligen tror jag att det bara är en tidsfråga innan laddbara hybrider går om "vanliga" hybrider i Sverige också (om de inte redan gjort det). Med eller utan subvention.
Kommentarer
Svensk statistik fram till sista november 2016 finns och ser ut som följer:
"miljöklassade bilar" har sålts 55391st vilket är 16,5% av hela försäljningen.
Av dessa ser fördelningen ut enligt följande:
Diesel, 51% eller 28303 bilar
Laddhybrid, 20% eller 11082 bilar
Hybrid, 17% eller 9278 bilar
Gas, 6% eller 3567 bilar
Elbil, 4% eller 2474 bilar
E85, 1% eller 671 bilar
Vätgas, 0% eller 16 bilar
Så om vi skall se på hur vi i Sverige bryr oss om miljön när det gäller bilar så har vi lite att lära av Norge.
Ca 12000 laddhybrider i S jämfört med 19000 i N
Ca 10000 hybrider i S jämfört med 17000 i N
Ca 2600 elbilar i S jämfört med 23000 i N
Då har vi lite drygt dubbelt så hög totalförsäljning vilket gör våra siffror än sämre
Men om vi läser här på forumet så är alla dessa "miljöalternativ" bara en bluff, Hybrid är värdelöst, laddhybrid fungerar inte och är en bluff, Elbil kan ingen åka, gas, E85 och vätgas är återvändsgränder så jag förstår ju att siffrorna här ser ut som de gör ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.