Det rasade en redan 2016, innan den var öppen för trafik. Projekteringsfel låg bakom den kollapsen.
Skall bli spännande att se vad som är orsaken till denna kollapsen.
Var gårdagens snackis tillsammans med att man avlivat valrossen Freya.
Men är det något man kan i Norge är det att bygga broar och tunnlar.
Ja, ett broras i Norge är ju "stort", särskilt i Gudbrandsdalen. En limträkonstruktion känns ju inte som ett oprövat kort, men det är kanske inte det mest konventionella sättet att bygga moderna vägbroar? (GC-broar kryllar det ju av.)
Det är lurigt att bygga konstruktioner med fackverk i trä eftersom det är ett organiskt material där det är svårt att styra lasttålighet under vissa förhållanden och det finns väldigt många variabler att ta hänsyn till under tid.
Men det är bara att vänta till undersökningen är klar och slutsatserna efter den kommer naturligtvis att ligga till grund också för kommande konstruktioner.
Det är otrevligt med olyckor, men det ger ändå erfarenheter som vanligtvis leder till förbättringar.
Uppdaterat: 2022-08-17 08:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Den förra bron som rasade, orsaken var ett fel i projekteringen. En underdimentionerad fog.
https://www.bygg.no/limtrebru-over-nye-e-6-i-gudbrandsdalen-kollapset-vegvesenet-haper-pa-rask-avklaring/1265633!/
Jag skulle inte ens komma på tanken att bygga med limträ utomhus.
Absolut ingen kan skynda på tiden och berätta hur limmet funkar om 10-20-30 år.
Hur stål, massivt trä, betong funkar vet vi sen länge.
Bilderna visar ju tydligt vad den svaga länken var. Med en motsvarande stålbalk där hade det inte hänt.
Jag skulle inte ens komma på tanken att bygga med limträ utomhus.
Absolut ingen kan skynda på tiden och berätta hur limmet funkar om 10-20-30 år.
Hur stål, massivt trä, betong funkar vet vi sen länge.
Bilderna visar ju tydligt vad den svaga länken var. Med en motsvarande stålbalk där hade det inte hänt.
Rikard du borde bli brokonstruktör då du snabbt kan se detta :)
Kommentarer
Det rasade en redan 2016, innan den var öppen för trafik. Projekteringsfel låg bakom den kollapsen.
Skall bli spännande att se vad som är orsaken till denna kollapsen.
Var gårdagens snackis tillsammans med att man avlivat valrossen Freya.
Men är det något man kan i Norge är det att bygga broar och tunnlar.
Ja, ett broras i Norge är ju "stort", särskilt i Gudbrandsdalen. En limträkonstruktion känns ju inte som ett oprövat kort, men det är kanske inte det mest konventionella sättet att bygga moderna vägbroar? (GC-broar kryllar det ju av.)
Det är lurigt att bygga konstruktioner med fackverk i trä eftersom det är ett organiskt material där det är svårt att styra lasttålighet under vissa förhållanden och det finns väldigt många variabler att ta hänsyn till under tid.
Men det är bara att vänta till undersökningen är klar och slutsatserna efter den kommer naturligtvis att ligga till grund också för kommande konstruktioner.
Det är otrevligt med olyckor, men det ger ändå erfarenheter som vanligtvis leder till förbättringar.
Den förra bron som rasade, orsaken var ett fel i projekteringen. En underdimentionerad fog.
https://www.bygg.no/limtrebru-over-nye-e-6-i-gudbrandsdalen-kollapset-vegvesenet-haper-pa-rask-avklaring/1265633!/
Jag skulle inte ens komma på tanken att bygga med limträ utomhus.
Absolut ingen kan skynda på tiden och berätta hur limmet funkar om 10-20-30 år.
Hur stål, massivt trä, betong funkar vet vi sen länge.
Bilderna visar ju tydligt vad den svaga länken var. Med en motsvarande stålbalk där hade det inte hänt.
Rikard du borde bli brokonstruktör då du snabbt kan se detta :)
Men Rikard har en poäng, limförband är rent generellt svåra att livstidsbestämma oavsett grundmaterial i strukturen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.