Någon som vet var man hittar dessa till rimlig penning?
Alltså typ den man använder vid oyckor och avspärrningar, där man har en liten ställning och så ställer man blosset på marken.
Fyrverkerishoppen var inte rimligt prissatt, vad gäller frakten. Riktigt svettig.
E-bay har jag tidigare sökt på men inte hittat men nu gick det ju bättre. Dock bara enstaka som skeppar till sverige men kan ha hittat en som verkar rimlig, omd et stämmer det som står att tull och sådant är inkluderat.
Verkar inte som att den jag hittat på Ebay har en ställning på sina... Dumt.
¨Skrev till Hammargrens, som verkar vara tillverkaren av de som används i sverige, och frågat om var de kan tänkas sälja eller om det går att köpa på plats. Betala 400 spänn i frakt frå Fyrverkerishoppen vägrar jag bara! =)
De kör ju med vanliga typ nödbloss som används för marint bruk. Dessa har ingen ställning och avger en påtaglig rök, vilket nog inte bidrar positivt till trafiksäkerheten om de används vid en olycka =)
Vad jag kunnat gräva fram är det inte olagligt alls så...
Det enda frågetecknet är kring import från utanför EES. Där verkar det krävas lite pappersarbete mot MSB. Dock kostnadsfritt.
Jag har varit med om två olyckor där jag hjälpt till. Den ena med livräddande insatser (HLR) på en påkörd person, och där hade jag VERKLIGEN velat ha ljusbloss! Fy fan alltså, med alla bilar som fortsatte köra förbi i mörkret och det lätta regnet. Vidrigt att stå där på knä i lera och blod. På alla helgon dessutom, utanför en kyrka. TIll slut var det faktiskt en lirare som ställde sin bil i vägen så inte fler kunde åka förbi, men det tog ett tag. (så, råd till alla - ser ni en olyckssituation, hjälp till att stoppa trafiken så personerna som arbetar kan få jobba i lugn och ro i full säkerhet)
Kan säga att de smörgåsarna som kyrkan och prästen bjöd på efteråt smakade himmelskt gott! *obs, vits* Våran ljuständarkväll kom liksom av sig, ganska mycket...
Det andra, där blev det så att säga stopp synnerligen fort både för föraren av bilen (110 rätt i rumpan på en stillastående TMA) såväl som hela E18 efter mig så där hade bloss inte gjort särskilt mycket till.
X - men den "ställning" som syns på Hammargrens är ju rätt enkel att sno ihop själv. Men köper du utanför EU så räkna med att 75 kr + 25 % moms tillkommer.
En variant kan vara att stanna sin bil och sätta på varningsblinkers och backljus (!). Att köra fort mot ett vitt ljus känns ganska otrevligt. Backljuset sätts på av misstag givetvis...
Rent psykologiskt skulle jag kunna tänka mig att en form av eld (ljusbloss) avskräcker bilister mera ifrån "närkontakt" än elektroniska blinkningar - om man alltså vill freda en del av körbanan.
Om bilen är mer effektiv som varning skulle man ju inte behöva varningstriangel, som exempel. Dessutom skulle inte TMA-bilar bli påkörda i 110 på motorvägen, trots stora pilar och tydliga färger och synlig på över en kilometers håll...
Visst var den bra christer! Förutom att det faktiskt ÄR lagligt, så, det var kanske inte så bra egentligen, eller hur?
Sedan är facklor de facto säkerhetshöjande (det är därför polis, rädndingstjänst e.t.c.) till skillnad mot 4WD. =)
Uppdaterat: 2018-03-25 11:37
Gäst (ej verifierad)
Men nog har väl polis och räddningstjänst 4wd på många av sina bilar??? Undrar varför då det på detta forum konstaterats at det är mer eller mindre onödvändigt
Men att bara dessa i samhällets tjänst jobbande får ha facklor, och att du kan köpa en blixtpuck eller två från Motormännen är väl bara lur.
Men en 2ton tung bil 50m före olycksplatsen kan nog funka hyfsat.
När jag jobbade ”på vägen” på 80-talet funkade roterande oranga lampor och blixtljus på chevan fullt tillräckligt. Samma jobb i dag kräver två TMA-bilar.
Skall du ha nån form av skydd i dag krävs en grävmaskin och att du gräver upp en rejält jordhög ivägen för stressade bilister och semi-trailers från Baltikum
Rent psykologiskt skulle jag kunna tänka mig att en form av eld (ljusbloss) avskräcker bilister mera ifrån "närkontakt" än elektroniska blinkningar - om man alltså vill freda en del av körbanan.
Kommentarer
Köp ett par LED-puckar I röd eller orange färg istället. Funkar hur bra som helst och bra att ha liggandes i bilen.
Är det olagligt? Verkar ju mysko med tanke på att det är lagligt att ha till båt (men där saknas ställningen).
http://www.ebay.com/bhp/road-flare
http://fyrverkerishoppen.se/sakerhetsprodukter/varningsbloss/
Tackar!
Fyrverkerishoppen var inte rimligt prissatt, vad gäller frakten. Riktigt svettig.
E-bay har jag tidigare sökt på men inte hittat men nu gick det ju bättre. Dock bara enstaka som skeppar till sverige men kan ha hittat en som verkar rimlig, omd et stämmer det som står att tull och sådant är inkluderat.
Finns nog att köpa hos AIK's supporterklubb.
Verkar inte som att den jag hittat på Ebay har en ställning på sina... Dumt.
¨Skrev till Hammargrens, som verkar vara tillverkaren av de som används i sverige, och frågat om var de kan tänkas sälja eller om det går att köpa på plats. Betala 400 spänn i frakt frå Fyrverkerishoppen vägrar jag bara! =)
De kör ju med vanliga typ nödbloss som används för marint bruk. Dessa har ingen ställning och avger en påtaglig rök, vilket nog inte bidrar positivt till trafiksäkerheten om de används vid en olycka =)
För övrigt: om det nu inte ens är lagligt - är det då inte onödigt? Typ 4WD....
Vad jag kunnat gräva fram är det inte olagligt alls så...
Det enda frågetecknet är kring import från utanför EES. Där verkar det krävas lite pappersarbete mot MSB. Dock kostnadsfritt.
Jag har varit med om två olyckor där jag hjälpt till. Den ena med livräddande insatser (HLR) på en påkörd person, och där hade jag VERKLIGEN velat ha ljusbloss! Fy fan alltså, med alla bilar som fortsatte köra förbi i mörkret och det lätta regnet. Vidrigt att stå där på knä i lera och blod. På alla helgon dessutom, utanför en kyrka. TIll slut var det faktiskt en lirare som ställde sin bil i vägen så inte fler kunde åka förbi, men det tog ett tag. (så, råd till alla - ser ni en olyckssituation, hjälp till att stoppa trafiken så personerna som arbetar kan få jobba i lugn och ro i full säkerhet)
Kan säga att de smörgåsarna som kyrkan och prästen bjöd på efteråt smakade himmelskt gott! *obs, vits* Våran ljuständarkväll kom liksom av sig, ganska mycket...
Det andra, där blev det så att säga stopp synnerligen fort både för föraren av bilen (110 rätt i rumpan på en stillastående TMA) såväl som hela E18 efter mig så där hade bloss inte gjort särskilt mycket till.
X - men den "ställning" som syns på Hammargrens är ju rätt enkel att sno ihop själv. Men köper du utanför EU så räkna med att 75 kr + 25 % moms tillkommer.
Det hade funkat om man nu hade bilen tillgänglig på det sättet.
Den jag hittade på Ebay var tullad och klar i fraktavgiften. Ebays egen frakttjänst (har nyttjat sådant tidigare - jäkligt smidigt faktiskt).
En variant kan vara att stanna sin bil och sätta på varningsblinkers och backljus (!). Att köra fort mot ett vitt ljus känns ganska otrevligt. Backljuset sätts på av misstag givetvis...
+1 på den :-)
// Krister
Rent psykologiskt skulle jag kunna tänka mig att en form av eld (ljusbloss) avskräcker bilister mera ifrån "närkontakt" än elektroniska blinkningar - om man alltså vill freda en del av körbanan.
Batterier har en förmåga att inte fungera när man behöver det.
Dessutom är facklor effektivare.
Den var bra!!!
Men vissa kanske missade ironin!
Om bilen är mer effektiv som varning skulle man ju inte behöva varningstriangel, som exempel. Dessutom skulle inte TMA-bilar bli påkörda i 110 på motorvägen, trots stora pilar och tydliga färger och synlig på över en kilometers håll...
Visst var den bra christer! Förutom att det faktiskt ÄR lagligt, så, det var kanske inte så bra egentligen, eller hur?
Sedan är facklor de facto säkerhetshöjande (det är därför polis, rädndingstjänst e.t.c.) till skillnad mot 4WD. =)
Men nog har väl polis och räddningstjänst 4wd på många av sina bilar??? Undrar varför då det på detta forum konstaterats at det är mer eller mindre onödvändigt
Men att bara dessa i samhällets tjänst jobbande får ha facklor, och att du kan köpa en blixtpuck eller två från Motormännen är väl bara lur.
Men en 2ton tung bil 50m före olycksplatsen kan nog funka hyfsat.
När jag jobbade ”på vägen” på 80-talet funkade roterande oranga lampor och blixtljus på chevan fullt tillräckligt. Samma jobb i dag kräver två TMA-bilar.
Skall du ha nån form av skydd i dag krävs en grävmaskin och att du gräver upp en rejält jordhög ivägen för stressade bilister och semi-trailers från Baltikum
Visst är det så,eld tittas det på.
Framförallt kan ju elden skada din bil och det vill man ju inte!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.