Hoppas på hjälp att reda ut när det är dags för nästa service på min Passat 2.0 TDI 4M DSG 177 -14.
Detta har gjorts hittills:
31 mars 2015 vid 29707 km (Inspektion)
11 mars 2016 vid 49667 km (Oljebytesservice)
Bilen har nu gått ca 66000 km och VW tyckte när jag ringde dem att det var dags för Inspektion.
Vad jag kan se har bilen flexibel service (QI6) och den säger enligt serviceplanen:
Oljebytesservice: Enligt den flexibla serviceintervallindikeringen (senast efter 2 år)
Inspektion: Första efter 2 år eller 30 000 km, därefter efter 1 år eller 30 000 km.
Så långt verkar det som att bilen ska in på Inspektion nu.
Men tittar man i kombiinstrumentet i bilen så står det:
Oljebyte 13900 km / 378 dagar
Inspektion 13900 km / 377 dagar
Detta är ju en ren motsägelse till serviceplanen.
När jag var inne med bilen för några dagar sedan tyckte servicekillen att Inspektionen kan vänta. Vad ska man tro när inte ens VW vet? Vilken service bör göras och när? Känns rätt viktigt att det blir rätt så att jag inte står där utan garantier när bilen rasar.
Kommentarer
Eftersom ett år har gått sedan 11 mars 2016 är det tid nu! Bilens serviceindikator tycks vara felprogrammerad
Du får nog gå efter vägmätare och datum för om bilen serviceindikator fel-inställts nån gång så stämmer det inte förrän du gjort nästa service och den "nollställts" igen.
Har en kompis med en Alltrac-16 som har samma typ av motor. Den har gått ca 4500 mil och har just fått sitt tredje oljebyte. Han byter olja var 1200-1500e mil och struntar fullständigt i vad serviceverkstad eller indikering anger. Han anser att byte av olja och filter är det viktigaste.
Jag tycker han har rätt.
Ja jag tycker att många är bra konstiga. De gnäller över kostnader för oljebyte var 1500e mil trots att det bara handlar om ca 50 öre/mil samtidigt som de utan att blinka kan svälja en värdeminskning på 30:-/mil, men det är klart, det är inte pengar som syns direkt!
Det gäller att lura sig själv.
Nåja - försök göra ett oljebyte var 1500:e mil för 750 kr hos en verkstad, saabnisse. Och är det en nyare bil med garantier så kanske man dessutom vill göra detta på en märkesverkstad. Billigare än 2000--2500 kr kommer man nog knappast undan en oljebytes-service - i bästa fall...
Pi, jag köper godkänd olja för 100:-/litern och tar med mig till verkstan och det behöver inte vara en märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Det finns det EU-beslut på.
Betalar man 2000-2500:- för ett oljebyte blir man blåst!
Har på våran Opel Vectra följt servicerekommendationen 3000 mil eller 2 år sedan 2004 och nu 19000 mil och det har fungerat. Så 1500 mil behöver ju inte vara det enda rätta för alla bilar. Eller?
christer, varför chansa för så små pengar?
Alla bilar klarar inte milen lika bra och milen ser inte lika ut för alla bilar.
En taxiåkare som kör 3000 mil på fyra månader är nog glad för att slippa mer än tre byten om året, men Svensson som kör kanske 1200 mil om året bör byta oftare om han inte är dumsnål!
Om man inte gör oljebytet själv (inkl filter) så är det inte så små pengar, saabnisse. Och lämnar du in bilen så är nog det minsta man får betala runt 1500 kr på en mindre verkstad - blåst eller inte men så är det.
Oljebyte 1500:- = 1:-/ mil!
Värdeminskning 30-40:-/ mil!
Bränsle 7-15:-/mil!
Ok...
Enligt dig så är det kanske en chansning men enligt biltillverkaren en normal serviceintervall, som det enligt flera tillverkare är normalt serviceintervall. I mitt fall har det fungerat och det är det enda jag bryr mig om. Tycker nog inte att en service för mellan 1500-3000 kronor är "småpengar precis".
Mellenservice hos Audi med endast oljebyte och min egen motorolja så skulle dom ha 1200 kr. Oljan går på runt 100 kr/litern på nätet. Behöver 5 liters dunk. Blir alltså 1700 kr. Då kostar oljefilter ganska mycket på just min modell eftersom det är ett extra stort filter mot oilsludge. Tror det kostar mer än 300 kr. Deras kostnad blir då runt 900 kr. Är väl egentligen inte så mycket att bråka om. Man kan ta en kopp kaffe under tiden. Kanske overkill för vissa men jag tycker det känns bra. Kör mycket korta sträckor så motoroljan späds med bensin och bildar kondens.
Tror som christer att biltillverkaren rimligen borde ha hyfsad koll på vad som är vettiga serviceintervaller - och jag tvivlar på att dom rekommenderar intervaller som ligger i längsta laget. Sen finns det alltid undantag beroende på körmönster m m. Bara för att bilarna för 40 år sedan hade 1 år/1500 mils serviceintervall generellt så är det väl ingen naturlag som säger att detta alltid skall komma att gälla. Oljor blir bättre liksom inte minst motorstyrningen så nog borde man kunna utöka intervallet lite ifrån det som var standard på 70-talet. Men detta är ju en mjölk-ko för verkstäderna så dom vill säkert ha kvar korta intervaller.
Pi, för 40 år sedan var det 500 mil som gällde för många bilar och det var mycket jämfört med det som gällde ytterligare 20 år tillbaka, då var det 150 mil, men då fanns inga filter och temphärdade oljor hade precis börjat användas i större omfattning.
Men som jag skrev tidigare och som tydligen inte gått hem, är att det som gäller för en motor inte nödvändigtvis gäller för en annan av samma fabrikat. Allt beror på körmönster och det är något som biltillverkarna inte kan påverka. Deras rekommendationer utgår från en genomsnittlig relativt lugn körcykel utan allt för många kallstarter. Det står också i de flesta instruktionsböcker (boken som ytterst få läser) att om bilen körs korta sträckor med många kallstarter, det gäller att komma ihåg att start av en kall motor vid +20 också är en kallstart, bör oljebyte utföras med tätare intervaller och minst en gång per år.
Det här kan innebära att en bil som körs väldigt lugnt och försiktigt kräver tätare oljebyten än en som körs ofta och tufft.
Men sedan är det naturligtvis upp till var och en hur mycket man vill kosta på sin bil.
Kör man bara 6000 mil mellan bilbytet struntar man säkert i hur motorn mår i längden!
saabnisse - tror inte riktigt på att det generellt var 500 mils serviceintervall i slutet av 70-talet för då lär jag ha fått gjort oljebyte i stort sett varannan månad och det finns inte i mitt minne. Men talar vi om nyare bilar så har ju många variabla serviceintervaller och det torde innebära att man på nåt sätt mäter behovet. Sen kan man kanske gissa att dieselmotorer borde kunna gå lite längre än bensinare mellan oljebytena eftersom bränslet i sig är avsevärt "fetare". Och motorstyrningen har som sagt förbättrats ordentligt - inte minst p g a miljöskäl som innebär att förbrukningen måste ner vilket rimligen också borde påverka ev utspädning av oljan av drivmedlet. Och kör man 6000 mil mellan bilbytena så följer man säkert också de av tillverkaren rekommenderade serviceintervallerna för att inte riskera onödigt hög värdeminskning p g a att man inte följt serviceboken.
Sen skadar det givetvis inte att byta olja oftare men frågan är hur det reella behovet av täta oljebyten verkligen är idag... Tror att det av bl a ovan angivna orsaker inte är lika stort som tidigare.
Pi, att du inte gjorde oljebyte varannan månad på 70-talet innebär ju inte att det inte behövdes!
Läs igen vad jag skrev " Allt beror på körmönster och det är något som biltillverkarna inte kan påverka."
Och en diesel ska inte gå längre mellan oljebyten och det har inget att göra med att bränslet skulle vara fetare, det är minst lika mycket slitage på oljetillsatser i en dieselmotor. Är det sedan en dieselmotor som får många kallstarter och går korta sträckor är det ännu värre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.