Det skrivs ju ibland i media om att självkörande bilar kommer ta över samhället om några år och i framtiden behöver man inte ens ta körkort. Jag bara undrar när kommer detta? Har provat några av de halvautonoma system som finns idag som adaptiv farthållare och lane-keep assist, men jag tycker de är helt och hållet värdelösa! Jag är långt ifrån teknikfientligt och jobbar med programmering på ett av Sveriges större företag. Men ska jag överlåta körningen åt en dator så ska den åtminstone köra lika bra som jag själv gör. Vissa av de lane-keep assist system jag provat känns som att överlåta körningen till en berusad nybörjare (BMW:s och VW:s). Även adaptiva farthållare lämnar en hel del övrigt att önska. Jag har automatlåda i min bil för att jag tycker att den växlar mycket mjukare och snabbare än vad jag själv klarar av. Men när kommer bilar som kan gasa, bromsa och styra så bra att man inte sitter och blir skogstokig hela tiden? Sen är det ju frågan om vad som händer när systemen går sönder? Betänkt vad som hände med Boeing-planet nyligen när en sensor pajade? Hur kul är det när en sensor går sönder i 120 km/h på motorvägen?
Kommentarer
Flygande bilar skulle ju vara här nu, enligt framtidsspanare för 50 år sen. De har ännu inte kommit... Helt självkörande bilar, där man överlåter allt till bilen, tror jag inte heller kommer inom nästa 50 år.
Självklart finns det mycket kvar att göra med dessa system, men att påstå att de idag är helt och hållet värdelösa tycker jag är att ta i, sen vet jag ju inte vilka du testat mer än de du nämner. Jag vill påstå att adaptiva PA på Volvos SPA kör minst lika mjukt och fint som mig vad gäller gas och broms och håller sig väldigt stabilt och fint i mitten av filen utan att vingla speciellt mycket. Tycker tvärtom man ofta kör bakom folk som vinglar betydligt mera vid vanlig körning. Sen så klarar de inte för skarpa svängar i hög hastighet än m.m.....men det utvecklas såklart hela tiden. Jag har 12.000 mil nu i mig av V90 och kör varje vecka i stort sett E6 från Lomma till Göteborg och då är ju PA inställt hela tiden. Kommer jag ifatt någon så släpper den av på gasen lugnt och fint, är det fritt och jag duttar till blinkersen så byter jag fil bara utan hastighetssänkning......
Tror du, och många andra gör fel genom att blanda ihop begreppen. En del tror bilen är filhållande bara för den har funktionen som svänger emot när den är på väg över linjen, och då styr den ju bara tillbaks till den når andra linjen, och då blir det väldigt vingligt. Men de systemen som håller bilen aktivt i mitten av filen vinglar sällan.....
Teslan jag precis plockat ut byter även fil själv så där är det ett steg till redan. duttar jag till blinkersen så väntar den till det är fritt och byter fil för omkörning, sen efter duttar jag bara tillbaks och den går in igen framför.....
Sen självklart kan dessa system gå sönder, men då sitter du ju där och övervakar och kan ta över......iaf än så länge.
"Tror du, och många andra gör fel genom att blanda ihop begreppen. En del tror bilen är filhållande bara för den har funktionen som svänger emot när den är på väg över linjen, och då styr den ju bara tillbaks till den når andra linjen, och då blir det väldigt vingligt. Men de systemen som håller bilen aktivt i mitten av filen vinglar sällan....."
BMW:s system för att hålla bilen i filen är totalt värdelöst. Styr extremt vingligt och inte alls mjukt. Även den adaptiva farthållaren tycker jag reagerar för långsamt. När bilen framför mig svängde av så dröjde det alldeles för länge innan systemet fattade vad som var på gång och gasade upp igen. Möjligt att Volvos system är bättre. Har bara testat adaptiva farthållaren i XC60 T8, men den tyckte jag inte sänkte farten speciellt mjukt när bilen framför saktade in.
Sedan beror det ju förstås på vad man har för bil också, vissa bilar är bättre än andra på att följa styrutslaget i kurvor, när man kör själv vill säga. Min X3:a kräver ytterst få korrektioner när man kör i en kurva, medan i andra bilar jag kört så får man konstant ratta fram och tillbaka för att hålla spåret i kurvan. Och har man en sådan bil kan det ju vara bekvämare med lane keep assist.
Vilken inställning hade du satt på Volvon du provkörde då? Det är ju ställbart hur man vill den ska reagera, tidigt eller sent, vilket med andra ord innebär hårdare eller mjukare i gas/broms.....du kan ju knappast förkasta ett system utifrån att det ev. inte var inställt som du föredrar det. Då är du ju hyfsat trångsynt.
Och om en bil svänger av och du vill att bilen ska reagera fortare så duttar du bara till gaspedalen så börjar den accelerera direkt istället för vänta ut systemet så att säga....
Jag har inte testat BMW aktiva filhållningssystem så ska inte uttala mig om det men trist om de ligger så efter sina konkurrenter för Mercedesen jag testade var lika stabil som Volvon och vad jag hört ska Audis med vara bra.
Okej då, ska erkänna att jag inte vet vad det var för inställning på systemet, kan hända att det var aggressivt inställt och det finns säkert bra sådana här system också. Isåfall är det bara tråkigt att BMW, vars köregenskaper och styrning jag uppskattar och föredrar framför Volvos, har ett såpass dåligt (och ändå dyrt) system i förhållande till konkurrenterna. Jag funderade ett tag på att välja Driving Assistant Professional, som det heter hos BMW på min nästa bil, men efter att ha provat systemet så kommer jag avstå. Det känns inte färdigutvecklat för fem öre. Är inte alls omöjligt att Volvos system är bättre. Har dock testat VW:s system på en Touareg och tyckte inte att det var bättre än BMW:s.
Tycker du om att köra bil och vassa vägegenskaper och vill ha ett bra AP-system tycker jag du ska åka och provköra Tesla Model 3. Även om du inte är redo att skaffa elbil redan så bara för att känna på egenskaperna i den.......sjukt rolig bil att ratta runt.
Jag tror också att helt självkörande bilar utan ratt som kan åka överallt där vi förväntar oss att bilar skall kunna åka idag ligger väldigt långt bort. Så pass långt bort att det inte är någon idé att planera samhället för det iaf. Artiklar som denna: https://arstechnica.com/cars/2019/03/teslas-self-driving-strategy-is-outdated-and-possibly-dangerous/ ger vatten på den kvarnen.
Därmed inte sagt att assistanssystemen inte kommer bli allt bättre. Men det är nog just assistanssystem det kommer handla om för överskådlig framtid.
När man läser om autonoma fordon så handlar det inte i första hand om privatbilism utan snarare korttransporter i urbana miljöer. Framtidens svenska städer ska ju som bekant ha mer utrymmer för gående och cyklar än dagens. Men vårt väder varierar och många blir allt äldre. Där kan skytteltrafik komma för transport till ett centrum med affärer/vårdcentral eller till ett kollektivtrafiknav.
Håller med vad andra har sagt. Det är nog väldigt länge kvar innan det är så pass säkert att vi aldrig behöver köra själva.
Vem vet vad som har hänt med tekniken innan dess? Kanske något vi inte tänkt på? Kanske byggs vägar med sändare/mottagare under asfalten för att hålla reda på var alla bilar befinner sig i ett slags nätverk för att blixtsnabbt kunna reagera utan allt för mycket hjälp av dagens sensorer?
Kanske något helt annat. Vem vet!
Finns en bildillustriation på detta. Ni har säkert sett den. Tror den består av 6 steg eller nått där sista steget är en helt självkörande bil och idag ligger vi på typ 2 eller nått.
Dom diskuterade detta på radion i veckan med nån som forskade och jobbade med autonoma system. Och hon sa precis som många i tråden att det ligger långt fram i tiden innan bilarna kör av sig själv. Mer än 20 år bort.
Varför skulle BMW ha ett bra system för filhållning ? Är ju fortfarande få BMW bilar som säljs med aktiva körhjälpssystem. Inte förvånande, är sällan något som efterfrågas av deras kundkrets. Hur kul är det att låta sig fraktas i en bil, rimmar väldigt illa med varumärket tycker jag.
Tur är väl det, då försvinner ju största delen av nöjet att ha en bil som man kan köra precis som man vill, med massor av lampor tända samtidigt, med platt sportratt, körandes för fort och pekandes finger när man passerar Toyotan som ligger först i kön :)
Ingen köper en bmw med system.
En bmw köper man för att köras och synas ;)
Nä ärligt talat har jag aldrig fattat problemet med det du pratar om med körning i kurvor och hålla linjen trots 2-3 tusen mil om året på vägarna.
Det finns ju inte en kurva som har exakt radie utan korrigering.
Och många gånger är ju skillnaden på bil a och b däcksrelaterat.
Och all typ av aktiv lineaccist är ju ett kompliment eller ett hjälpmedel eller en säkerhetsdetalj som bara ligger i bakgrunden, bilen kör ju föraren till 99,99%.
På sätt och vis är det ju bra att systemen blir bättre och bättre men frågan är vart gränsen går innan det missbrukas INNAN vi är framme vid dom självkörande bilarna.
Mitt system i Volvon är så simpelt att det vibrerar i ratten och svänger ifrån linjen själv om jag är på väg att lämna filen. Ett utmärkt hjälpmedel om man tappar uppsikten för ett ögonblick när man ska kolla på infoskärmen eller fokuserar blicken på något annat utefter vägen för en kort stund.
Men det som kom efter min bil, pilot assist har jag hört från flera håll att det missbrukas. Folk tejpar fast saker på ratten för att få bilen att tro att man inte släppt den och sedan ägnar dom sig åt annat på motorvägen. DÅ är man farligt ute!
Exakt Fxx. Ett ytterst bra hjälpmedel under den sekunden du fipplar med skärmen eller kaffemuggen.
Men huva tror du verkligen att med dom finare systemen så manipulerar någon ratten med typ tape för att slippa köra skälv.
Otrevlig tanke. :(
Jag har samma funktion som du har att den centrerar bilen i filen x antal sekunder eller 20+20 sekunder.
Corollan jag körde på smala landsvägen var likadan förutom att den plingvarnade ett par ggr på två mil.
Nä som sagt ett bra kompliment
MSO, läst om det, hört kollegor som har kompisar mm. som pendlar långa avstånd med nyare XC90 och V90 där man manipulerar genom att få systemet att tro att någon håller i ratten.
Ivarsson, klart att det inte ersätter förarens förmåga. Däremot är ju antispin med diffbromsverkan osv. ett sätt för att flytta gränsen för vad du som förare klarar. Det är ju lite svårt att bromsa innerhjulet i en kurva i egen hög person när du ska aceelerera ur en skarp kurva på typ tvåan.
Ja det är precis det jag menade Ivarsson. Dessa är hjälpmedel som är till för om föraren är ouppmärksam, så ingen kommer att dissa dina egenskaper som förare för att du tycker att dom är kassa:)
Jag kan köpa funktionen hos mitt system på motorvägen, då fungerar det i princip hela tiden. På landsvägar med halvsuddiga linjer så fungerar det väldigt sporadiskt, lite farligt om man då slappnar av för mycket i tron att bilen fixar läget om man failar. Och i vissa långa svepande kurvor där jag håller en meter från ytterlinjen så kan det plötsligt få sig ett ryck och vrida till i ratten helt utan anledning. Bäst fungerar det på långa raksträckor när man sakta glider mot en linje som om man somnat, då rycker det till i ratten med en gir så man vaknar till om man somnat.
Är man bäst så är man. Eller hur Ivarsson?
Det där låter otrevligt. Eller hur upplever du det? Missförstår jag dig? Jag skulle inte gilla att bilen gör nåt oväntat med styrningen, mot min vilja, när jag själv är med o har full kontroll.
Ang. huvudfrågan i tråden så tror jag det kommer att dröja väldigt länge. Kommer dessa system någonsin att kunna köra själv på smala, krokiga snötäckta vägar i svenskt vinterklimat? Jag tror inte det.
Jag vet inte om du har kört en Volvo med detta? Första gångerna kändes det lite obehagligt, som att bilen spårar kraftigt, men sedan vänjer man sig. Men motstyrningen är inte så stark, man klarar att tvinga bilen över en linje med en hand på ratten, men visst, lite bråkigt blir det. Dom gångerna som jag tagit kurvor och han svängt lite extra så blir det såklart mera påtagligt då man inte håller emot, snarare tvärtom. Tex. en längre vänstersväng så har man ju press på ratten mot vänster, ger då bilen automatiskt extra vänster så blir man lite överaskad. Men själva rattutslaget är ju inte så att du får sladd eller vinglar av vägen.
Självklart så går det ju att stänga av både varningen med vibration i ratten eller självstyrningen var för sig.
https://www.youtube.com/watch?v=VS7Djr6idpM
FXX - När du säger det kom jag på att när jag för länge sen provkörde, var det V90(?), så var det ett vägarbete, så trafiken leddes till vänster på vägen och diagonalt ner för en asfaltkant. Bilen uppfattade denna kant mellan mörk o ljus asfalt som en linje och precis när jag skulle köra ner för kanten försökte den styra upp mig igen. Jag blev lite överraskad, det kändes som du säger som den spårade kraftigt. Eftersom det stod koner uppställda dit bilen försökte styra blev det lite tight, men jag hann styra ner den. Testade därefter längs en vit linje längre bort och kände då hur den jobbade, så jag har ju känt det. Hade bara glömt bort det. Ingen fara om man är med på det, men vid vägarbetet blev jag lite överraskad.
Låter som en riktigt dålig teknik som måste stängas av omgående för att inte skapa onödiga olyckor.
bejje - Så farligt var det inte. Kändes som sagt som att bilen var spårkänslig, vilket övverraskade mig innan jag insåg att den försökte styra emot. Men det krävs inte mycket kraft för att styra emot. Man får väl bara hoppas att det aldrig blir något fel på ett sånt här system, så den inte styr iväg åt nåt håll med större kraft... DÅ blir det otäckt!
Man skall först säga att det inte finns något självkörande utan det är hjälpande system.
Med det utgångsläget fungerar det utmärkt.
Från sälen en sommar med packning, cyklar bak, fyra stycken så åkte jag nog närmare halva sträckan utan att röra broms eller gas.
Att köra motorväg och större vägar med dessa "assisanter" är till stor hjälp.
Kanske är jag lite för mycket kontrollfreak för att kunna vänja mig vid dessa system. Har helt enkelt svårt att låta bilen ta över styrningen åt mig, när jag vet att systemet inte är 100 procentigt. Dvs jag måste fortfarande övervaka och ha uppmärksamheten på vägen. Just det sistnämnda är faktiskt det som gör att jag inte gillar dessa system. För det jobbigaste för mig på långfärd är just att jag måste ha uppmärksamheten på vägen, att gasa, bromsa och styra på motorvägen gör mig inte speciellt trött. Ärligt talat så har jag en mer avslappnad position på gasbenet när det är på gaspedalen än när jag kör med farthållare. Vet inte riktigt vad jag ska göra av högerbenet när jag slår på farthållaren. Men jag har full förståelse för att vi alla är olika och att dessa hjälpmedel passar vissa och kan ge avlastning, men för mig känns det som att jag vill ha "eyes off" nivån på självkörning innan jag lägger pengar på dessa hjälpmedel. En bil som kan köra helt autonomt på motorvägen utan någon som helst övervakning, skulle jag absolut kunna tänka mig. Men det känns inte som vi är där än.
Skodaägare, precis så resonerar min fru. Hon kan sträckköra 15 mil på E6 och hon använder aldrig adaptiva farthållaren. Hon är rädd för att tappa focus på körningen. Själv tycker jag det är underbart att slippa gasa/bromsa efter hur andra kör. Men farthållaren har sina brister som kan överaska man inte är beredd på den. Lätt att glömma att flippa av den om man ligger bakom en bil och man ska svänga av vägen. Lägger man på blinkers så ger han gas när man istället vill sänka farten, var lite läskigt första gångerna.
Nåja - om man bromsar lätt så kopplas ju alltid farthållaren ur och skall man svänga av en väg så bromsar man ju ofta före...:) Min Golf ger ingen gas när man ger blinkers - det är ju lite märkligt ? Bara vid vänsterblinkers ?
Hörde nåt om nya Mazda 3 i högsta utrustningsnivån (Cosmo) att den skall ha en mera utvecklad adaptiv farthållare där kameran hjälper till att "låsa" mot framförvarande fordon vilket tydligen skulle vara bra i "rondeller" när den vanliga radarn kan tappa kontakten när det svänger och gasa på. Fast det var en försäljare som sa det så hur sant det är vet jag inte...:)
Har nu efter en tid med nya bilen förstått att det här med avancerad filhållningsassistent måste man ha lite tid på sig att vänja sig vid. En helt annan avslappnad körteknik känns det som man måste ha och tillåta bilen själv styra till en del. Man kan inte hela tiden försöker parera och styra emot för minsta lilla, för då kan det bli mer el. mindre obehagligt med att det känns som bilen spårar.
Nu efter ett antal mil tycker jag bilen går som på räls när jag väl lärt mig en mer avslappnad körteknik, vilket samtidigt gör mig mer uppmärksam och alert på vad som händer på vägen och trafiken, för som alla vet att avlastar man huvudet med något blir där mer resurser över till annat. Alltså menar jag att detta är ett plus för trafiksäkerheten. Ibland slår jag dock ifrån det på smala landsvägar där det känns bättre att aktivt själv sköta styrningen.
Har testat detta i många bilar tidigare innan jag fick min nya egen, men har varit för lite för att vänja mig riktigt.
Adaptiv farthållare till fullt stopp, samt kopplat till skyltavläsning när man så vill är även till stor hjälp för ett mer avslappnat körmönster, så även det höjer trafiksäkerheten.
Döda vinkeln varnare som hindrar en tydligt från att byta fil även när man slår till blinkers, tillsammans med de övriga systemen är ju självklart även ett stort plus.
Sammantaget, är min uppfattning att allt detta höjer trafiksäkerheten, samtidigt som det blir behagligare körning.
Vad kul att läsa om din nya erfarenhet kring detta och att du med ser det så, att det är trafiksäkerhetshöjande när man vant sig. Sen är det helt klart som du skriver att man får lägga om sin körstil lite men det upptäcker man rätt fort att det är värt det utan tvekan. Jag är ju fortfarande övertygad att ju fler bilar som rullar ut med detta och folk upptäcker fördelarna med det, desto säkrare, och lugnare, trafikrytm kommer vi ha med betydligt mindre "onödiga" olyckor.....
Så återigen, kul att läsa!
Jag har faktist inte reflekterat över om dom beter sig likadant när man svänger av en väg åt höger. Men vid vänstersväng så ger dom gas, precis som Mso’s Skoda, så din borde bete sig på samma sätt. Och vid vänstersväng så brukar iaf. jag lägga på blinkersen typ 200m innan jag ska svänga och då är det ju en bit innan man ska börja bromsa. Så det blev en chock första gången jag provade detta och farthållaren var lite högre ställd än vad bilen framför åkte i. Lägger på blinkers och bilen gasar, avståndet minskar och man trodde bilen hade fått fnatt.
FXX - ärligt talat inget jag märkt men jag får väl försöka komma ihåg att testa...:) Men det låter lite märkligt och jag tror inte att det är så - det borde jag märkt efter 7000 mil. Nu har ju jag manuell låda om det nu är nån skillnad,
Men du menar alltså att om du ligger bakom en bil, har farthållaren aktiv men bilen framför håller lägre fart än din inställda så börjar bilen gasa i o m att du slår på vänster blinkers. Det är inte så att du svänger lite vänster så att din bils radar tappar kontakten med framförvarande bil och därför tror att det är fritt och gasar på.
Nej Pi, den ger gas direkt för den kopplar ur radarn vid (iaf.) vänsterblink då den tolkar det som att jag ska göra en omkörning. Ska se om jag kan hitta hur det står i instruktionsboken.
Så här säger Volvons manual:
”ACC kan även hjälpa till vid omkörning.
Då bilen följer ett annat fordon och föraren mar- kerar en förestående omkörning med körrikt- ningsvisaren15, hjälper den Adaptiva farthållaren till genom att kortvarigt accelerera bilen mot framförvarande fordon.”
”Var uppmärksam på att denna funktion kan aktiveras vid fler situationer förutom vid omkörning, t.ex. då körriktningsvisare används för att markera filbyte eller avfart till annan väg – bilen kommer då att kortvarigt accelerera.”
Har kikat i Golfens manual och det står liknande där:
"När en omkörning inleds med blinkersen accelererar ACC'n bilen automatiskt och minskar på så sätt avståndet till en framförvarande bil".
Eftersom jag inte har automat och kör på 6:an för det mesta så kanske inte den "kortvariga accelerationen" märks på samma sätt - vad vet jag... Får testa vid tillfälle.
Pi/FXX. Funktionen är som FXX säger.
Aktiv filbytes assistent kan jag avaktivera om jag vill.
När man fäller ut vänster blinkers på tex motorvägen så accelererar motorn upp till inställd fart på adaptiva och då frikopplas lineaccist och avståndsradar x antal sekunder samtidigt som comfort blinkers blinkar och ratten vrids något.
Något dom jag ändrat med obdeleven är att jag jag ökat comfort blinkers från 3 till 5 blink och då fungerar filbytes assistenten bättre tycker jag.
Obdeleven är ett kul och användbart obd verktyg för vag ägare där man kan ändra funktioner och gränparametrar på olika saker.
Likaväl som felsökning och felkods släckare.
Ett riktigt kul verktyg för den som är intresserad av teknik och funktion.
Det går snabbt att vänja sig med dessa nya system, bara man får prova på dem emellanåt.
Precis som med ABS-bromsen när den var ny, också mycket skeptisism mot den då en riktigt bilförare minsann kunde punktbromsa avsevärt effektivare än vad systemet någonsin förmådde, enligt de själva alltså...
Idag vill ingen vara utan ABS.
mso 1000 - då var det ju inte farthållaren i sig som skapade detta utan din "aktiva filbytes-assistent" - som jag är rätt övertygad om att den inte finns i min Golf. Case closed som man brukar säga...:)
Nej Pi det är missuppfattning från din sida. Det har inget med lane assist att göra. Läste du inte mitt citat från instruktionsboken? Acc’n gör detta för att assistera vid en omkörning.
FXX - fast mso 1000 påstod ju att det hade med Aktiv filbytes assistent att göra vilket låter lite rimligare. Min farthållare uppför sig i vart fall inte som du beskriver men jag har som sagt inte Aktiv filbytes assistent.
Programvarufel i Boeing 737 ledde nyligen till ett störtat flygplan, det aktiva systemet tog över från piloterna och störtade planet.
Självklart kommer detta att hända då och då med självkörande bilar.
Och varje gång det händer kommer det att heta att det inte är något att bry sig om eftersom systemet sannolikt undviker olyckor vid en mängd andra tillfällen.
Men om dessa olyckor, som kommer att hända, varje gång systematiskt avfärdas med olika fantasifulla resonemang, så sänder ju det signalen att det är acceptabelt att de inte är felfria och det synsättet ökar risken att bristfälliga system kommer ut på marknaden när tillverkare noterar att acceptansen för olyckor orsakade av den självkörande bilen är utbredd.
Att köra med argumentet att fördelarna uppväger nackdelarna, som man alltid gör i sammanhang då något blir fel oavsett vad det är, från mat till läkemedel och datorer, får allvarliga följder i ett samhälle där pengar och vinstintresse är prio ett.
Det låter lite grann som spel till datorer och konsoler nu för tiden. Låter kanske konstigt att jag jämför en bil med spel, men tänk tillbaka till 80 och 90-talet. Nintendo och Sega regerade på spelmarknaden och släppte spel på kassetter som bara var läsbara, gick inte skriva till dom och uppdatera spelen om något fel skulle upptäckas. Därför var de flesta spel om inte buggfria så nästintill.
När internet kom till konsolerna så var det inte lika viktigt. Nu kunde man släppa spelet tidigare och börja tjäna pengar tidigare. Sen kanske det var lite småproblem här och där, men det fick konsumenterna köpa eftersom det kommer komma uppdateringar som fixar till det.
Nu idag har det gått ännu längre än så. Det släpps Beta, till och med Alpha versioner av spel som de får kunderna att betala för. Alltså spel som är långt ifrån färdiga, men man hype:ar upp spelet så mycket att folk är jättesugna och vill inte vänta så de köper ett halvfärdigt spel vilket ger extra cash för tillverkarna att fortsätta utvecklandet.
Känns som att det smittar av sig lite på bil och flygbranschen som även de har möjlighet att uppdatera i efterhand.
Inte som jag tolkar hans inlägg iaf. Mina bilar beter sig som jag beskrivit och jag har inte lane assist på Golfen, men väl på Volvon. Din bil kanske har ett äldre system? Min Alltrack är en 2017.
FXX - testade vid ett tillfälle igår och märkte inte att jag hade den funktionen och det borde jag ju f ö ha märkt nån gång under mina ca: 7000 mil bakom ratten på den bilen. Min är som sagt en 2015 tillverkad 2:a halvåret 2014 och manuellt växlad så visst kan det vara annan programvara i den.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.