AL refererar till VTI trots att han inte har läst VTIs test. Den enda info AL har från dem är deras pressmeddelanden. Han har inte läst deras test.
Det är därför han inte kan svara på en så enkel fråga om däckfabrikat och modell på det budgetdäck som VTI har testat, det är därför han hävdar att däckfabrikat och modell är oviktigt.
De uppgifterna finns givetvis i VTIs test, men det är publicerat på en sluten forskningsdatabas som man måste betala till för att låsa upp den. Det har inte AL gjort. Det enda som är öppet gratis är en kort sammanfattning.
Så han hänvisar alltså till ett test som han inte ens har läst.
Det visar vilken bluff, ohederlig och oseriös människa han är.
Jag kan mycket enkelt förklara hur jag kan läsa en massa däcktester från olika publikationer.
Det finns flera tjänster på webben som samlar in däcktester från olika publikationer. Dessa sajter är gratis för de är reklamfinansierade. De är sökbara på däckfabrikat och modell. Flera har att när man går in på ett däck så listas resultaten det däck har fått i olika däcktester. Inte bara placering i testet, utan resultatet i olika deltester. Det kan t ex stå
* Breaking on Ice
Mottori - results
Vi Bilagare - results
Za Rulem - results
Osv, beroende på vilka som testat just det däcket.
En del sajter har även jämförelser, man klickar på däcken man är intresserade av och för en tabell eller ett diagram över hur dessa däck har presterat hos olika publikationer i förhållande till varandra. Och t.o.m diffen mellan dem räknas ut.
Det finns även de som har en länk till alla testresultat i testerna, där man ser alla tabeller och inte bara för ett enskilt däck.
Allt gratis, men de kommer upp några månader efter att publikationerna publicerat dem.
Sen när det gäller hur testerna är genomförda: Publikationer brukar publicera en introtext - öppet och gratis - med detaljer om testet. Om var de testat, hur de testat osv. Allt utom själva testresultaten. Syftet med den texten är givetvis för att väcka intresse hos läsaren för att betala och köpa själva testresultaten.
Så då pusslar jag ihop publikationernas öppna texter med testresultaten jag hittar på gratissajterna.
Det finns fall där man behöver betala för testerna, det gäller t.ex. Teknikens Världs tester som inte ligger på gratissajterna (men ViBs tester gör det m fl).
Ibland betalar jag för tester, eller så utnyttjar jag prova-på erbjudanden där man får läsa en vecka gratis. Så jag signar upp mig, hämtar ner testet och sen avslutar mitt konto innan det börjar kosta. :)
Detta är inte svårt, det kostar inte så mycket, och tar inte lång tid när man vet var man ska leta.
De flesta publikationer testar hos företag som är specialiserade på däcktester av vinterdäck. Marknadsledare är UTAC i finska Ivalo, de hette tidigare Test World. I Sverige finns Arctic Falls i Älvsbyn med samma tjänster.
Både publikationer och däckföretag från flera olika länder testar hos dem.
Däckföretagen testar sina däck där när de utvecklar sina däck och de ger dessa företag uppdraget att testa nya däck mot konkurrenterna, för att däckföretag ska få återkoppling på om vad de behöver justera, ändra och förbättra. T.ex. GoodYear, Bridgestone, Falken, Continental m.fl. utvecklar och testar sina däck där.
Även tillverkare med egna banor och testanläggningar i Skandinavien (Nokian, Michelin, Pirelli m.fl) testar hos ovanstående för att se hur de nya däcken står sig mot konkurrenternas.
Publikationer som hyr in sig hos dessa företag testar alltså däck med samma metoder, utrustning och på samma provbanor förberedda på samma sätt som däcktillverkarna testar sina däck.
Skillnaden är personalen som kör bilarna. De som hyr in sig har ofta sin egen personal som kör bilarna, publikationer har sina journalister som kör bilarna.
Men metoder, testutrustning, förberedelser av banor etc. är samma.
Dessa metoder, utrustning och provbanor är gjorda för att ge relevanta resultat som är applicerbara för vanliga bilister i sin vardag, för att kunna utveckla däck som möter bilisters behov av säkert grepp i olika situationer och på olika underlag.
Dessa däcktestföretag har inte någon bias åt ngn särskild tillverkare eller däcktyp, de har ju många olika däcktillverkare som kunder och de skulle förlora kunder om de hade bias åt någon däcktillverkare framför andra. Deras uppdrag hänger på att de är neutrala där.
Om de duger för däcktillverkarna så duger det inte för AL men de duger för mig.
Sen finns det givetvis publikationer som inte hyr in sig hos ovanstående, som t.ex Teknikens Värld. Antagligen för att det är dyrt hyra in sig. Det är därför som flera publikationer ofta går ihop om ett test, de betalar det gemensamt och samma test publiceras i flera publikationer.
Ja tydligen skall vi fortsätta med Raphaels oseriösa agerande i denna tråd.
Men vi tar det då ytterligare en sväng.
Raphael kan fortfarande inte påvisa sina påstådda skillnader. Han hävdar att några körda bromsprov påvisar sådana, vilket är helt stick i stäv med all tillgänglig forskningsmetodik som finns.
Han sitter vidare och pådyvlar andra saker som de ö.h.t aldrig uttryckt, vilket om något är att betrakta som en bluff - som just kännetecknar diktaturen borta i öst. Raphael kanske har dem som sin uppdragsgivare? Vad vet jag.
Raphael vägrar att diskutera all fordonsfysik. Han förstår den inte och han håller sig medvetet borta från den. Om jag exempelvis ber om förklara vilka effekter en kort bromssträcka får på däcket svarar han med en massa annat ordbajs som ö.h.t inte har med saken att göra. Så agerar en person som inte har någon sakkunskap - vilket Raphael helt saknar.
VTI:s olika publikationer finns att läsa på deras hemsida. Data med mera framgår av deras appendix.
Men det är fortfarande inte det jag vill ha svar på - även om Raphael vill ha det dit eftersom han inte vill behöva blottlägga sin egen fordonsfysikaliska och datamässiga inkompetens.
Däck är ett ämne som hamnar under fordonsfysikelns orubbliga lagar Raphael. De går inte att svamla bort med rysk-inspirerade dim-ridåer.
Samma sak gäller analysen av data. Den följer de spelregler som vi alla har att rätta oss efter och som finns med i varenda publikation. Det är ibland svårt för en lekman som Raphael att förstå dem, vilket denna och den andra tråden visade. Men ett mätvärde som överlappas av ett annat är inte någon skillnad. Det är en ögonblicksbild.
Raphael påstår sedan att de friktionstal som VTI räknat fram på is är felaktiga.
Jag är fortfarande mycket nyfiken på hur han kommer fram till denna revolutionerande slutsats,
Om inte annat kan vi ju kontakta trafikverket direkt och be dem att uppdatera sina kalkyler med hjälp av Raphaels underlag istället:-). Det är ju betydligt mer tillförlitligt.
Raphael föraktar tyvärr ingenjörskunskap. Han anser att den alltid skall vara underordnad svammel, ordbajs och en massa kvasivetenskap som inte har med verkligheten att göra.
Antagligen föredrar Raphael en kvacksalvare framför läkaren också.
Och IPCC:s underlag måste Raphael om något tycka illa om med tanke på hur mycket (korrekt utförd) dataanalys den består av.
Men när jag skall bromsa min bil eller för den delen svänga den så utgår jag från de fysikaliska spelregler som den gode Newton tog fram en gång i tiden. De kan inte babblas bort med en massa påhitt. Jag försöker i möjligaste mån välja min utrustning baserat på fysiken. Ordbajset har aldrig räddat några liv. Påhitt, skenmanövrar eller dimridåer medför snarare motsatsen - vilket uttrycks mycket väl i det avskyvärda krig som just nu pågår i Europa.
Skall vi prata däck och redovisa prestanda måste vi därför utgå från den metodik som hittills varit den mest framgångsrika. Och dit hör inte ordbajs tyvärr. Skall vi svänga bilen, accelerera den eller få stopp för det utspringande barnet är det fysikens spelregler som gäller. Och mätdata som speglar fysiken behöver vara korrekt bearbetad och analyserad för att man som köpare skall kunna göra ett rationellt val.
Det har jag hittills inte sett hos några däckstester.
Raphael påstår också att tio genomförda bromsprov och de medelvärde som man får fram där speglar verkligheten.
Inget kan vara mer felaktigt.
Korrekt är att det medelvärde som visas är ett resultat som bygger på tio inbromsningar. Det går inte att med ledning från dessa inbromsningar påstå att man har gjort en skattning av populationens medelvärde.
Detta eftersom villkoren för sådana mätningar inte är uppfyllda.
Och därmed faller också den parvisa jämförelsen.
Och innan Raphael diktar ihop att flera tidningar bromsar med olika däck osv så spelar det mindre roll. Villkoren för att skatta parametern via inferens är inte uppfyllt.
Dom borde väl åtminstone utöka till tio uppsättningar av varje däckmodell och även olika bilmodeller.
För det enda en biltidnings test kan påvisa är att på den bilen med de fyra däcken så var den ena lite bättre än den andra. Märks även i testresultaten som alltid varierar.
Enda man kan dra som slutsats är att premiumdäck är bättre än lågbudget.
Sedan det mer smak och behag som avgör vad man själv vill köpa.
Kör de förövrigt farsans gamla BMW X1 under helgen. Sitter tio år gamla Bridgestone Blizzak på den, men med mycket mönster kvar. Upplevde dom bättre än mina två år gamla Nokian Hakka R3 SUV.
Utan att för den del lusläsa alla dessa inlägg (genom många år) må jag nog, som betraktad "normalbegåvad" och naturligtvis med en viss spetskompetens (inom något) konstatera att, dels Raphaels relativa ödmjukhet och bevisligen kunskap (kollat) kontra A.L s absoluta översitteri med någon sorts statistisk sanning och en j*kla svada man tröttnar på efter en rad ... Utser jag nu vinnaren.
Raphael vinner på TKO 🤠
Och till Anders vill jag säga; Lägg ner nu, du har gjort bort dig nog nu 😵💫
Utan att för den del lusläsa alla dessa inlägg (genom många år) må jag nog, som betraktad "normalbegåvad" och naturligtvis med en viss spetskompetens (inom något) konstatera att, dels Raphaels relativa ödmjukhet och bevisligen kunskap (kollat) kontra A.L s absoluta översitteri med någon sorts statistisk sanning och en j*kla svada man tröttnar på efter en rad ... Utser jag nu vinnaren.
Raphael vinner på TKO 🤠
Och till Anders vill jag säga; Lägg ner nu, du har gjort bort dig nog nu 😵💫
Den säger att de uppmätta värdena är slumpmässiga och (mycket troligt) överlappar varandra i sådan omfattning att det inte rör sig om några avgörande skillnader (i testet).
Jag pratar nu om skillnader mellan olika märken.
Jag tror dock också att de finns skillnader mellan budget och premium (även om en del inte vill låtsas om det i sin oärliga retorik). Men det är oklart i vilken omfattning som denna skillnad råder.
Men när jag skall bromsa min bil eller för den delen svänga den så utgår jag från de fysikaliska spelregler som den gode Newton tog fram en gång i tiden.
Öka farten så du kan räkna med Albert ;-)
Och därmed slippa en massa skit såsom vägar och svängar.
Kommentarer
+100
Men vad skall dom munhuggas om.
Endera Franska bilar eller vinterdäck.
Guran - som du sett så räcker det långt för att fylla sida efter sida...:)
AL refererar till VTI trots att han inte har läst VTIs test. Den enda info AL har från dem är deras pressmeddelanden. Han har inte läst deras test.
Det är därför han inte kan svara på en så enkel fråga om däckfabrikat och modell på det budgetdäck som VTI har testat, det är därför han hävdar att däckfabrikat och modell är oviktigt.
De uppgifterna finns givetvis i VTIs test, men det är publicerat på en sluten forskningsdatabas som man måste betala till för att låsa upp den. Det har inte AL gjort. Det enda som är öppet gratis är en kort sammanfattning.
Så han hänvisar alltså till ett test som han inte ens har läst.
Det visar vilken bluff, ohederlig och oseriös människa han är.
Jag kan mycket enkelt förklara hur jag kan läsa en massa däcktester från olika publikationer.
Det finns flera tjänster på webben som samlar in däcktester från olika publikationer. Dessa sajter är gratis för de är reklamfinansierade. De är sökbara på däckfabrikat och modell. Flera har att när man går in på ett däck så listas resultaten det däck har fått i olika däcktester. Inte bara placering i testet, utan resultatet i olika deltester. Det kan t ex stå
* Breaking on Ice
Mottori - results
Vi Bilagare - results
Za Rulem - results
Osv, beroende på vilka som testat just det däcket.
En del sajter har även jämförelser, man klickar på däcken man är intresserade av och för en tabell eller ett diagram över hur dessa däck har presterat hos olika publikationer i förhållande till varandra. Och t.o.m diffen mellan dem räknas ut.
Det finns även de som har en länk till alla testresultat i testerna, där man ser alla tabeller och inte bara för ett enskilt däck.
Allt gratis, men de kommer upp några månader efter att publikationerna publicerat dem.
Sen när det gäller hur testerna är genomförda: Publikationer brukar publicera en introtext - öppet och gratis - med detaljer om testet. Om var de testat, hur de testat osv. Allt utom själva testresultaten. Syftet med den texten är givetvis för att väcka intresse hos läsaren för att betala och köpa själva testresultaten.
Så då pusslar jag ihop publikationernas öppna texter med testresultaten jag hittar på gratissajterna.
Det finns fall där man behöver betala för testerna, det gäller t.ex. Teknikens Världs tester som inte ligger på gratissajterna (men ViBs tester gör det m fl).
Ibland betalar jag för tester, eller så utnyttjar jag prova-på erbjudanden där man får läsa en vecka gratis. Så jag signar upp mig, hämtar ner testet och sen avslutar mitt konto innan det börjar kosta. :)
Detta är inte svårt, det kostar inte så mycket, och tar inte lång tid när man vet var man ska leta.
De flesta publikationer testar hos företag som är specialiserade på däcktester av vinterdäck. Marknadsledare är UTAC i finska Ivalo, de hette tidigare Test World. I Sverige finns Arctic Falls i Älvsbyn med samma tjänster.
Både publikationer och däckföretag från flera olika länder testar hos dem.
Däckföretagen testar sina däck där när de utvecklar sina däck och de ger dessa företag uppdraget att testa nya däck mot konkurrenterna, för att däckföretag ska få återkoppling på om vad de behöver justera, ändra och förbättra. T.ex. GoodYear, Bridgestone, Falken, Continental m.fl. utvecklar och testar sina däck där.
Även tillverkare med egna banor och testanläggningar i Skandinavien (Nokian, Michelin, Pirelli m.fl) testar hos ovanstående för att se hur de nya däcken står sig mot konkurrenternas.
Publikationer som hyr in sig hos dessa företag testar alltså däck med samma metoder, utrustning och på samma provbanor förberedda på samma sätt som däcktillverkarna testar sina däck.
Skillnaden är personalen som kör bilarna. De som hyr in sig har ofta sin egen personal som kör bilarna, publikationer har sina journalister som kör bilarna.
Men metoder, testutrustning, förberedelser av banor etc. är samma.
Dessa metoder, utrustning och provbanor är gjorda för att ge relevanta resultat som är applicerbara för vanliga bilister i sin vardag, för att kunna utveckla däck som möter bilisters behov av säkert grepp i olika situationer och på olika underlag.
Dessa däcktestföretag har inte någon bias åt ngn särskild tillverkare eller däcktyp, de har ju många olika däcktillverkare som kunder och de skulle förlora kunder om de hade bias åt någon däcktillverkare framför andra. Deras uppdrag hänger på att de är neutrala där.
Om de duger för däcktillverkarna så duger det inte för AL men de duger för mig.
Sen finns det givetvis publikationer som inte hyr in sig hos ovanstående, som t.ex Teknikens Värld. Antagligen för att det är dyrt hyra in sig. Det är därför som flera publikationer ofta går ihop om ett test, de betalar det gemensamt och samma test publiceras i flera publikationer.
Om AL vill ha detaljer om Arctic Falls så finns de här:
https://www.arcticfalls.se/
Och UTAC Ivalo här:
https://www.utac.com/your-needs/tyre-testing-and-approval/
UTAC Group är ett testföretag med test- och valideringstjänster som erbjuds en mängd branscher. De köpte upp finska Test World.
Här finns lite bilder från Test Worlds anläggning.
https://northmanvr.com/featured_item/project-6/
Dessa företag erbjuder inte bara tester av däck utan även av bilar och väghållning osv.
Ja tydligen skall vi fortsätta med Raphaels oseriösa agerande i denna tråd.
Men vi tar det då ytterligare en sväng.
Raphael kan fortfarande inte påvisa sina påstådda skillnader. Han hävdar att några körda bromsprov påvisar sådana, vilket är helt stick i stäv med all tillgänglig forskningsmetodik som finns.
Han sitter vidare och pådyvlar andra saker som de ö.h.t aldrig uttryckt, vilket om något är att betrakta som en bluff - som just kännetecknar diktaturen borta i öst. Raphael kanske har dem som sin uppdragsgivare? Vad vet jag.
Raphael vägrar att diskutera all fordonsfysik. Han förstår den inte och han håller sig medvetet borta från den. Om jag exempelvis ber om förklara vilka effekter en kort bromssträcka får på däcket svarar han med en massa annat ordbajs som ö.h.t inte har med saken att göra. Så agerar en person som inte har någon sakkunskap - vilket Raphael helt saknar.
VTI:s olika publikationer finns att läsa på deras hemsida. Data med mera framgår av deras appendix.
Men det är fortfarande inte det jag vill ha svar på - även om Raphael vill ha det dit eftersom han inte vill behöva blottlägga sin egen fordonsfysikaliska och datamässiga inkompetens.
Däck är ett ämne som hamnar under fordonsfysikelns orubbliga lagar Raphael. De går inte att svamla bort med rysk-inspirerade dim-ridåer.
Samma sak gäller analysen av data. Den följer de spelregler som vi alla har att rätta oss efter och som finns med i varenda publikation. Det är ibland svårt för en lekman som Raphael att förstå dem, vilket denna och den andra tråden visade. Men ett mätvärde som överlappas av ett annat är inte någon skillnad. Det är en ögonblicksbild.
MVH AL
Raphael har sedan googlat fram lite testanläggningar och det är ju intressant. Tyvärr ger de inget svar på mina enkla frågor.
Så den skenmanövern är inget svar - utan just ett försök från Raphael att behöva redovisa för det jag frågar efter.
MVH AL
Säg Raphael: Förstår du vad som händer när man kör ett bromstest på en sträcka första gången, och andra och tredje gången?
Hur tror du det påverkar saker som underlag, bromsar, däck och en rad andra faktorer.
Det var alltså min något försynta fråga om Raphael har kännedom om hur detta hanteras vid de tester som han hänvisar till.
Men det förstod han inte eftersom han inte känner till hur saker och ting påverkar och eller hur det skall hanteras.
MVH AL
😂tack, och hej då killar!
Bra att forumets två största tes-tuggare nappade på en egen tråd. Där kan de fortsätta med sitt knivkastande, och vi övriga kan gå vidare.
Raphael påstår sedan att de friktionstal som VTI räknat fram på is är felaktiga.
Jag är fortfarande mycket nyfiken på hur han kommer fram till denna revolutionerande slutsats,
Om inte annat kan vi ju kontakta trafikverket direkt och be dem att uppdatera sina kalkyler med hjälp av Raphaels underlag istället:-). Det är ju betydligt mer tillförlitligt.
MVH AL
Raphael föraktar tyvärr ingenjörskunskap. Han anser att den alltid skall vara underordnad svammel, ordbajs och en massa kvasivetenskap som inte har med verkligheten att göra.
Antagligen föredrar Raphael en kvacksalvare framför läkaren också.
Och IPCC:s underlag måste Raphael om något tycka illa om med tanke på hur mycket (korrekt utförd) dataanalys den består av.
Men när jag skall bromsa min bil eller för den delen svänga den så utgår jag från de fysikaliska spelregler som den gode Newton tog fram en gång i tiden. De kan inte babblas bort med en massa påhitt. Jag försöker i möjligaste mån välja min utrustning baserat på fysiken. Ordbajset har aldrig räddat några liv. Påhitt, skenmanövrar eller dimridåer medför snarare motsatsen - vilket uttrycks mycket väl i det avskyvärda krig som just nu pågår i Europa.
Skall vi prata däck och redovisa prestanda måste vi därför utgå från den metodik som hittills varit den mest framgångsrika. Och dit hör inte ordbajs tyvärr. Skall vi svänga bilen, accelerera den eller få stopp för det utspringande barnet är det fysikens spelregler som gäller. Och mätdata som speglar fysiken behöver vara korrekt bearbetad och analyserad för att man som köpare skall kunna göra ett rationellt val.
Det har jag hittills inte sett hos några däckstester.
MVH AL
Raphael påstår också att tio genomförda bromsprov och de medelvärde som man får fram där speglar verkligheten.
Inget kan vara mer felaktigt.
Korrekt är att det medelvärde som visas är ett resultat som bygger på tio inbromsningar. Det går inte att med ledning från dessa inbromsningar påstå att man har gjort en skattning av populationens medelvärde.
Detta eftersom villkoren för sådana mätningar inte är uppfyllda.
Och därmed faller också den parvisa jämförelsen.
Och innan Raphael diktar ihop att flera tidningar bromsar med olika däck osv så spelar det mindre roll. Villkoren för att skatta parametern via inferens är inte uppfyllt.
MVH AL
Dom borde väl åtminstone utöka till tio uppsättningar av varje däckmodell och även olika bilmodeller.
För det enda en biltidnings test kan påvisa är att på den bilen med de fyra däcken så var den ena lite bättre än den andra. Märks även i testresultaten som alltid varierar.
Enda man kan dra som slutsats är att premiumdäck är bättre än lågbudget.
Sedan det mer smak och behag som avgör vad man själv vill köpa.
Kör de förövrigt farsans gamla BMW X1 under helgen. Sitter tio år gamla Bridgestone Blizzak på den, men med mycket mönster kvar. Upplevde dom bättre än mina två år gamla Nokian Hakka R3 SUV.
Härlig tråd .. tack Pi
Utan att för den del lusläsa alla dessa inlägg (genom många år) må jag nog, som betraktad "normalbegåvad" och naturligtvis med en viss spetskompetens (inom något) konstatera att, dels Raphaels relativa ödmjukhet och bevisligen kunskap (kollat) kontra A.L s absoluta översitteri med någon sorts statistisk sanning och en j*kla svada man tröttnar på efter en rad ... Utser jag nu vinnaren.
Raphael vinner på TKO 🤠
Och till Anders vill jag säga; Lägg ner nu, du har gjort bort dig nog nu 😵💫
Hur många år är det Anders? 20 🫣
Jag konstaterar enbart fakta min vän.
Den säger att de uppmätta värdena är slumpmässiga och (mycket troligt) överlappar varandra i sådan omfattning att det inte rör sig om några avgörande skillnader (i testet).
Jag pratar nu om skillnader mellan olika märken.
Jag tror dock också att de finns skillnader mellan budget och premium (även om en del inte vill låtsas om det i sin oärliga retorik). Men det är oklart i vilken omfattning som denna skillnad råder.
MVH AL
Öka farten så du kan räkna med Albert ;-)
Och därmed slippa en massa skit såsom vägar och svängar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.