Vi Bilägares forum

Motorolja

Motorolja

Det finns en massa olika oljefabrikat både stora kända namn och mindre kända. Det skulle vara intressant och få veta skillnaden på dessa oljor,det kan skilja åtskilliga hundralappar mellan dom dyra och de billigare alternativen trots att det kan vara samma klassning på dom.Själv köper jag det billiga alternativet så länge kravet som står i bilens instruktionsbok fylls.

Uppdaterat: 2015-09-16 15:04

Kommentarer

När man köpeR hos den dyra fina lokala reservdelsnasaren så betala man bara inte för innehållet även för varumärket och ett ordentligt påslag

man kan även köpa utomlands tex. tyskland:

http://shop.oil-center.de/ http://www.mapodo.de/ https://www.motor-oel-guenstig.de/

Uppdaterat: 2015-07-27 19:00

Ja eller hos Biltema, som jag gör.

(Klara - Fördiga - Och där va vi igång!)

Uppdaterat: 2015-07-27 21:02
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Håller med Lason1, biltema is da shit.....

Uppdaterat: 2015-07-27 21:10

Jag har närmare till Lidl är Biltema, så jag har handlat en del olja där, sortimentet är dock inte konsekvent, ibland har dom tillbud som det heter på norska, för ett tag sen sålde dom VW Longlife klassad 5/30 för kaffepengar, sån olja som VW tar över 200 kr litern för, jag köpte en hel kartong.

Uppdaterat: 2015-07-27 21:13

Bytte på volvon nyligen, biltema såklart, den förtjänar inte bättre.....

På köpet fick jag centralsmörjning av framvagnen, samt underredsbehandling.

Fick den jävla oringen till oljefilterkoppen fel.....

Vad är det för fel på vanliga oljefilter?

Nu får jag köpa mer olja på biltema....

Uppdaterat: 2015-07-27 21:36

Har haft Biltema eller liknande jag fått tag på i alla mina bilar nu och hittils har ingen skurit.

Duger alltså gott åt mina kärror :)

Uppdaterat: 2015-07-27 22:44
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Hellre biltema mineral i en gammal bil, än att börja experimentera med fina syntetoljor, i en bil man inte vet vad den gått på....

Gjorde det misstaget en gång, syntetoljan "tvättade" nog ur en massa sottätning ur motorn, för efter ett par hundra mil började den dra olja, kopiösa mängder.....

Uppdaterat: 2015-07-27 22:52

Kör 20-50 racing mineral i T4an, den hade lite lagerknack på tomgång när man pressat den hårt, nu är den tyst.

När jag köpte oljan och filtret undrade killen förvånat "du ska väl inte ha oljan i den här bilen" Jo sa jag, han bläddrade på datorn och sa att den ska ha bla bla. Ja, det var när motorn var ny, nu är den 13 år och har gått 25.000 mil.

Uppdaterat: 2015-07-28 00:36

20W/50 är kladdiga fina grejer!

Till min dieselmercedes jag hade fick jag tag på riktigt gosig 15W/50-olja avsedd för anläggningsmaskiner, tunga lastbilar och båtar.

Visst när det va 20 grader kallt så fick man ju försöka två gånger innan den gick runt med startmotorn, men den startade lätt och oljelampan slocknade direkt :) Motorn läckte heller ingen olja.

10W/40 mineralolja körde jag i isracingbilen jag hade för några år sen (Volvo 740, 50.000 mil), inte ett enda haveri. Hade även samma olja i växellådan på den, mest för att den oljan var gratis.

Men jag kan köpa att nya bilar är kinkiga, men det börjar gå till överdrift när det finns snart sagt en oljesort för varje märke/motormodell. Med tanke på oljeförbrukningsproblemen hos vissa märken/modeller kanske inte en lite tjockare olja skulle skada...

Uppdaterat: 2015-07-28 07:57
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Undrar när oljan kommer ingå i helbilsgodkännandet så man inte får byta mot något utan exakt rätt spec.

Det viktiga med motorolja är enligt min mening att byta ofta. Om man då köper på Biltema kanske man har råd med några fler byten än på märkesverkstad.

I min gamla "raggarbil" körde jag Quaker Racingolja. Skillnaden mot vanlig olja var främst att den saknade några tvättande additiver, men eftersom jag inte körde många mil mellan oljebytena spelade det inte så stor roll.

Uppdaterat: 2015-07-28 08:23

Mycket handlar om varumärke och etiketten när det handlar om oljor. Jag är noggrann med klassningen. Köper själv min olja på granngården eller biltema.

Uppdaterat: 2015-08-16 01:18

I andra bilen så kör jag med Biltemas semi syntet. När jag gör bytet så då byter jag 2 gånger. Efter första bytet är oljan alltid kolsvart när man tömmer ur den.

Låter motorn gå 1 minut mellan byterna.

Uppdaterat: 2015-08-16 10:50

Man får vad man betalar och ibland är det ju bara en logga men där bolaget kan stå för och har utfört kvalitetskontroller för det som finns i flaskan.

Men visst finns det tillfällen som Rickard skriver då kan kan göra fynd.

Håller med många här att har man en äldre bil som man servar själv där inga garantier finns osv så hade jag nog också tittar på alternativa oljor. Men om man pyntar några hundra tusen för en nyare bil där det finns garantier kvar så hade jag nog köpt de märken tillverkaren rekommenderar.

Enligt DinBil så har VW en speciell färg i oljorna som dom häller i sina bilar, och på service så används samma olja så att dom kan se så att föraren inte bytt till någon annan. Personligen tyckte jag det lät som verkstadsgubben drog årets vals, men det kanske är som han säger.

Tydligen så händer det att DinBil skickar oljor till VW som går på analys för att se hur oljan fungerat osv.

Uppdaterat: 2015-08-16 11:38
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Märkningen på oljan markerar ett minimikrav. Sen kan det vara en väldig skillnad på t, ex Castrol och Biltema. Man undrar var den gamla oljan som samlas upp och återvinns, hamnar?

Uppdaterat: 2015-08-16 13:48

VW har en klassning som alla andra(mao även om det står Castrol på rekommendationen så gäller spec),Motorex fick jag vid service och den var "normalfärgad".

Vid haverier kan det hända att oljan analyseras,ja.

Vet en som hällde i 15W-40 i sin Mazda,0W-20 är spec,så vid ev ras kan analysen se till att han får betala kalaset själv.

Uppdaterat: 2015-08-16 14:28
trasten skrev:

Märkningen på oljan markerar ett minimikrav. Sen kan det vara en väldig skillnad på t, ex Castrol och Biltema. Man undrar var den gamla oljan som samlas upp och återvinns, hamnar?

Många som försöker få det till att biltemas olja skulle vara återvunnen begagnad olja.

Själv skiter jag i vilket till jag får höra om någon som rasat sin motor p.g.a Biltemas olja, och som hade kunnat undvika med en annan olja.

Uppdaterat: 2015-08-16 21:36
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag vet inte om Biltemas olja är återvunnen men det företag som hämtar spillolja hos oss sa att man skickar den till ett företag i Finland. Där renar man den och tillsätter olika tillsatser. Sen säljs den som lågbudgetolja, vet inte vad slutprodukten heter.

Uppdaterat: 2015-08-17 06:28

Gemodifierar och tillsätter tillsatser, slutprodukten blir mobil 1 ;)

Uppdaterat: 2015-08-17 18:03
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Har transporterat biltemas oljor, och vissa andra bilkem-produkter, lastat på det svenska centrallagret för ett stort, välkänt märke!

Har inga ideer om att produkterna skulle vara identiska, men tror inte dom sysslar med lurendrejeri.....

F.ö något som är vanligt i livsmedelsindustrin, fina märket producerar eget, och affärskedjornas lågprismärken, sida vid sida...!

Uppdaterat: 2015-08-17 18:27

Texacos semisyntet och helsyntet tappades i göteborg för 7 år sedan,all olja i dessa dunkar ver samma helsyntet,billigare förfarande än att köra dubbla linor.

Uppdaterat: 2015-08-18 00:10

Intressant att det fortfarande finns rykten om att Biltemas oljor är dåliga, gjorda av återvunnen spillolja etc.

Mig veterligt finns det inte ett enda bevisat motorras som kan hänvisas till deras oljor.

Eller varför inte olja köpt i Tyskland? Sveriges oljepriser är ju skrattretande! Finns ingen anledning att stödja ocker! T.ex. Mekonomen tar 887 kr för Castrol Edge FST TI A3/B4, medan t.ex. Mapodo tar 300 för samma mängd och typ! Ok, sedan tillkommer 200 kr för frakt hem till dörren, men även om man enbart köper 4 liter blir det en nätt besparing på 387 kr!

Fast jag brukar köpa till både Jaguaren och bruksbilen samtidigt, det blir 12 liter som fortfarande kostar 200 kr att frakta. (samma upp till 12 l) Då sparar jag 1261 kr!

Uppdaterat: 2015-08-18 07:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men man skulle vilja veta var den återvunna oljan säljs?

Uppdaterat: 2015-08-18 08:45

Tydligen behandlas olja och återuppstår som basolja, som sedan kompletteras med diverse tillsatser som behövs för slutprodukten.

http://hbl.fi/nyheter/2013-03-04/388081/har-far-oljan-ett-nytt-liv

Har också hört att t.ex. motorsågskedjeolja kommer från denna typ av olja.

Uppdaterat: 2015-08-18 10:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag kör SAAB 9-5 2.0t och de är ju som bekant lite känsliga på oljekvalitet. Kör enbart på Mobil 1 New Life 0w-40. Saabs egna auktoriserade återförsäljare tar ca 750 kronor för en 4-liters dunk. Själv köper jag den i 5-liters dunkar direkt från Tyskland. 4 x 5 liter (20 liter) för ca 1.250 kronor inkl frakt. Dvs 62.50 per liter.

Uppdaterat: 2015-09-03 08:33
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Vet en som som för del del år sedan hade en mercedes från 1984 som ha hade lämnat på en verkstad för service, och dom hade rekomenderat honom att köra på SAE 15W-50 någon delsyntet från Castrol, sommar som vinter, och det var den enda oljan dom lämnade någon form av garanti på

Uppdaterat: 2015-09-03 10:00

Mycket handlar sannolikt om vad biltillverkaren testat sina motorer med och att leverantören av motorolja kan garantera kvalitet på oljan.

Detta behöver ju inte betyda att andra oljor dödar en motor och det är ju upp till var och en att ta risken för att spara några kronor.

Detta är ju inte unikt för bilbranschen utan tillämpas på rätt många ställen, ta t.ex. datorer. Där gäller samma sak om man t.ex. ska köpa tillbehör eller byta ut delar. Man byter till en del som datortillverkaren har testat med hårdvaran och där leverantören av delen kan garanatera att tillbehöret möter de krav som datortillverkaren ställt.

Man kan självklart spara några kronor även där och köpa tillbehör som inte testats men som har ungefär samma spec. som ursprungsdelen till ett billigare pris. Ibland fungerar det och då har man sparat lite pengar, ibland fungerar det inte och då kostar det pengar och tid.

Uppdaterat: 2015-09-03 10:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.