Stockholms stad har presenterat en rapport som visar att utsläppen av kväveoxider i innerstaden kommer halveras fram till år 2022 – och att miljökvalitetsnormen klaras med bred marginal.
– Om de här siffrorna stämmer har jag väldigt svårt att se att det blir några miljözoner överhuvudtaget, säger Stockholms stads stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog (S) till Dagens industri.
https://www.expressen.se/motor/trafik/miljozonerna-ser-ut-att-skrotas-efter-ny-rapport/
Kommentarer
Ja men herre Gud hur ska man nu komma åt den förhatliga dieselbilen?
Det är ju skönt att luftkvaliten är (kommer att bli) så pass bra ändå. Men ingen vet ju ännu hur zonerna skulle sett ut. Kanske MP och S om de sitter kvar efter valet förhandla fram mindre zoner som en kompromiss?
Populistiska förslag under ett valår? Nyskapande...
Som jag förstått det vill många miljöpartister (och för den delen vänsterpartister) ha helt bilfria zoner där de bor. Eftersom de ändå är i minoritet så skulle det enklaste vara att inrätta dessa zoner på landsbygden där det inte bor så många människor som potentiellt påverkas. Vill de så kan de samtidigt vara elfria och mobilfria samt arbetsfria (mp). Ett liv i harmoni med naturen som de aldrig kommer att kunna inrätta i städer.
Klockrent
Men varför i helvete skall vi på landsbygden behöva dras med miljözoner och "samtidigt vara elfria och mobilfria samt arbetsfria". Det har vi ju redan idag på landsbygden, mer eller mindre, av olika skäl, som du inte fattar som den storstadsbo du verkar vara pinjong.
Näää behåll ni eran skit av miljöpartister och vänsterpartister och miljözoner, i storstaden. Vi har nog av våra egna problem, om du nu inte fattar det!?
Christer +10!
Klockrent.
Det finns ändå en logik i att tillvarata naturen där den finns istället för att till varje pris göra om städerna till urbana nationalparker. Själv är jag utflyttad från storstaden pga dålig stadsmiljö på 90-talet och trivs väldigt bra med det. Att folk skulle påverkas negativt av miljözoner på landsbygden förstår jag inte riktigt. De skulle kunna vara isolerade reservat där människor med samma inställning skulle få njuta av 100% ren miljö. Skulle det störa andra människor?
Det där svaret var din logik pinjong, inte min.
Miljözoner, miljömuppar och vänsterpartister hör hemma i städerna där miljön är som skitigast, troligtvis, inte på landsbygden.
Vi har våra egna problem så vi behöver definitivt inte få några problem utlokaliserade till oss.
Så till ditt förslag, Nej Tack!
Ja jag vet inte vilka problem du syftar på. Förstår inte heller den svartvita begränsningen i stad/land. Det måste väl finnas utrymme inom Sveriges yta där knappast någon känner sig hotad av miljözoner. Tänkte jag.
Poängen med miljözoner är väl att förbättra luften där den är dålig. Vad skulle poängen med en bilfri zon vara ute på landsbygden, där luften är ren? Däremot behöver vi bilarna för att ta oss någonstans. Det finns som bekant ingen tunnelbana här, även om många miljönissar verkar tro det. ;-) Men visst, om man nödvändigtvis skulle ha en miljözon här så får det väl bli på nån återvändsgränd, längs nån skogsbilväg. Han som kör timmerbilen kan väl bära ut stockarna. :-D
Jag förstår inte heller Pinjongs resonemang. Miljözonen ska ju vara där den behövs bäst, dvs. där luften är sämst. På landsbygden gör den ingen som hellst nytta.
Men hur svårt kan det vara? I Stockholm bor väl åtminstone några miljoner människor som förmodligen i onödan ska investera ca 11 miljarder i nya bilar för att ett radikalt miljöparti ytterst vill omvandla en tätbefolkad stenöken (förlåt stockholmare) till en nationalsparksoas. Strax utanför finns ett helt land av ren luft utan särskilda krav för inflyttning.
Jag får nog hålla med pinjong och förstår inte heller riktigt kritiken mot hans inlägg. Fast jag kanske förstått dessa fel... Tog hans inlägg om miljözoner på landsbygden som en lite satiriskt passning till MP-folket men det var kanske en missuppfattning med tanke på er som reagerat så starkt emot inlägget.
Miljözoner på landsbygden faller väl på sin egen orimlighet. Vad skulle dom göra för nytta?
Att sedan stadsborna klumpat ihop sig och fått problem med miljön, enligt MP, är väl erat problem som bor där.
Inte fan behöver det utlokaliseras ut till oss på landsbygden.
Jag skrev ett inlägg med ungefär samma andemening på TV och fick bl a kommentaren:
"På landsbygden finns ingen tunnelbana, inga rättvisemärkta lattecaféer, djur hålls fångna bara för att dödas och ätas upp och man skiljer på han- och hongrisar utan att ha fler alternativ."
Ett mer distanserad reaktion med en stor portion humor.
Vad sägs om att alla dessa tiotusentals människor som bor inne i Stockholm och utan problem kan åka kollektivt också GÖR det? I stället för att köa i en bil.
Gör som i London: Det blir skitdyrt att köra bil i stan. Då kan man om man vill eller måste, men det kostar. Har för mig att en tripp in till centrala London där hårdaste miljökravet råder kostar 400 spänn. Självklart skall det INTE ge skatteförmåner etc.
Håller med X, men! Då ska det finnas en ringled förbi eller under staden där man kostnadsfritt kan ta sig till andra sidan. Som i Göteborg, varför i hel...e drar man en europaväg rakt igenom landets näst största stad och sedan till råga på allt tvinga dom som vill passera att betala skatt.
I Göteborg har man tom. lyckats med bedriften att hålla stadsdelen Majorna utanför zoonen för trängselskatt, trots att den ligger i staden Göteborg. Att Majorna har flest MP-sympatisörer i Gbg kanske har med saken att göra. Dom brukar ju ogilla att leva som man lär...eller hur var det med oljan och bottenfärgen Romson *host*..
Fast MP vill ju inte ha förbifart Stockholm heller. Vet inte vad de vill egentligen, förutom möjligtvis att avskaffa privatbilismen fullständigt och tvinga alla att bosätta sig på Södermalm i Stockholm på gångavstånd från jobbet.
Kanske finns en del MP-sympatisörer i Haga också men inte ens där har man kommit på idén om bilfrihet. Istället har man lågfartzoner och onda blickar.
När det gäller förbifart Göteborg så finns det inga kostnadsmässigt eller miljömässigt rimliga alternativa vägsträckningar. I USA har dom löst problemet med vägbanor i två plan vilket har fördelen att befintlig vägkorridor kan utnyttjas. Jag kan dock förutse enorma protester i Sverige om sådana ens skulle föras på tal.
Om nu ditt inlägg var menat som ironi så var vi flera som inte fattade det. Alltså DÅLIG ironi. Ironi skall vara så bra att alla förstår att det är ironi och då möts det med "mer distanserad reaktion med en stor portion humor".
Tänk på det när du skriver ironiska inlägg, pinjong.
Vi på landsbygden har väldigt svårt för pålagor, ifrån oförstående stadsbor och deras politiker. Varför? Jo det är ju dom som bestämmer i praktiken eftersom dom är i majoritet.
Jo i Haga bor det väl ett gäng Hagaindianer som kom på den eminenta iden att släppa ut luften ur Suv-däck.
Just nu håller man på att förlänga Götatunneln, ett steg i rätt riktning. Nån kilometer ytterligare i samma riktning och några kilometer åt andra hållet så hade man kunnat passera Gbg från Frölunda till Partihallarna. Men nu är ju inte västerleden-oscarsleden anpassad för den ÅDT'n.
Här är en länk till norska Dagbladet om deras kraftiga ökning av bompengar.
Kan bli en ohygglig inspiration för miljöpartiet om dom får sitta kvar!
https://www.dinside.no/motor/na-koster-denne-hytteturen-deg-702-kroner--i-bompenger/70132996#_ga=2.65415470.1288293383.1535049475-2135055864.1533615297
Så, vill vi ha vägskatter och liknande eller tullar?
Hur man än vänder på det så är ju körningen det som ger upphov till utsläpp så Bompeng är bättre än fast skattebelopp tycker jag.
Nu är ju bompengen inte för att betala för utsläpp utan för trängsel eller ex. för broars investering... just nu
Nu är det så att bompengarna i Norge har två syften. I städer är det ett medel för att styra över biltrafik till kollektiv. Alla andra är för att delfinansiera vägbyggen, vägbygget delfinansieras med pengar ur ”bomfonden” och när skulden för vägen är återbetald tas bomstationen bort.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.