Här ser man hur aluminium minskar på vikten. Trots att den senaste modellen W205 har än mer utrustning och är ännu säkrare så minskar ändå vikten så drastiskt jämfört med tidigare modeller som hela tiden ökat i vikt. Detta beror på att nya C-klass har 49% aluminium i karossen.
Kommentarer
Fotokälla: ATZ Extra, Springer Verlag
Vikten är inte bara under föregående modell utan även modellen innan.
"Hur mycket får du betalt av Mercedes?" 0 kr
Nej det är inget nytt Mercedes har också haft vissa delar av karossen sedan länge. Men nu handlar det om halva karossen. Audi har varit tidigt ute. Själv gillar jag A2. tyvärr fick den ingen efterträdare.
Kolfiber i större skala på en serietillverkad bil är inte relevant i dag. Det är dyrt men vissa detaljer går bra. Det kanske kommer i framtiden. Jag vet inte hur det är med brandrisken dock. Kol brinner väldigt bra som bekant.
Jaja, min W202 är fortfarande lättare!
Jag tycker överlag att bilarna väger onödigt mycket idag.
Vi hade en Audi S8 på jobbet, ett gammalt härke från 90-talet, där var hela karossen i aluminium. Dock tung som bly ändå, men tänk om den varit i stål...
Lason1
Ja din W202 är fortfarande lättare. Det är märkligt i dessa miljötider att bilarna bara har blivit tyngre och tyngre. Det talas inte så mycket om det. Att man redan 1985 kunde bygga en 190-serie utan aluminium som vägde så lite är mer intressant än dagens bilar egentligen. Men extrautrustningen väger tydligen så mycket, plus att bilarna är större. Det får man inte glömma.
Kolfiber kan göra susen i detaljer men idag ser man mest kolfiber som ersätter plastdetaljer och inte metall. Kolfiber kanske inte är tillräckligt utvecklat för mer avancerad funktioner i en kaross som ska hålla i många år. Kolfiber har den nackdelen att det kan skicka sig med tiden och då förlorar det sin styrka.
Förmodligen är det säkerhet och komfort som väger.
Tittar man på en MB från slutet av 1930-talet så vägde de vanligaste under 1500kg trots att de till stora delar varav gjutjärn och smide, mängden aluminium var försumbar.
Likadant var det med en Chevrolet eller Ford från den tiden, 1500kg och då var det ändå stora bilar som ledigt tog fem passagerare.
Kolfiber kan nog göras styvt för den del av karossen där det är lämpligt men där man skall ha nån form av kontrollerad deformation skulle jag tro att stålplåt resp alu-plåt är lämpligare - frånsett själva prisfrågan vilken nog är mest avgörande för tillverkningsprocessen idag för kolfiberlaminerade detaljer är ju betydligt mera omfattande än att pressa plåtar. Och sen har vi reparationer efter krockar vilket kräver helt annan kunskap och utrustning så jag har svårt att tro att karosser helt byggd på kolfiberlaminat kommer att bli ett alternativ under många år framåt annat än på mycket exklusiva bilar eller som nån form av bevis för att ett visst märkes exklusivitet.
Intressant med vikten på äldre bilar. Det hade jag ingen koll på. Jag kan tänka mig att isoleringsmaterial väger en del. Speciellt sådant med hög massa som dämpar vibrationer och resonans ljud. Men samtidigt vet jag att 190-serien gick väldigt tyst och komfortabelt.
Jag kan för lite om vitrost. Men det handlar väl mer om utseende än att aluminium försvinner, som järn med rost, inom en överskådlig framtid. Min far har en släpvagn i obehandlad aluminium som stått vid salta västkusten utan tak i snart 40 år. Det finns inte en tendens att den skulle vittra bort. Jag kan inte se någon vitrost på den heller.
När man googlar på vitrost får man först upp Shoguns alla kommentarer om vitrost på Vi Bilägare. Så det verkar inte vara ett större problem än så.
Kolfiberplast används redan i stor skala i serietillverkade bilar. Hela passagerarburen i BMW i3 är av kolfiber. Väger bara 1,270kg trots tunga batterier. Nackdelen är att det är väldigt dyrt att tillverka.
Intressant mowno. Jag visste inte att i3 hade kolfiber i karossen. Men som du skriver. -Det är dyrt.
Utrustning och elektronik kan inte vara hela förklaringen... En vän har en BMW 740d från 1999, en bil som trots all utrustning som gick att få i en 7-serie det året, väger in på 2160 kg. Det är en lyxbil, på riktigt. Det är nästan vad en 5-serie väger idag, och den är tamigfasen varken mer utrustad, tystare eller komfortablare att åka i. Vad vägde en 5-serie 1999? 1700?
Duger inte att skylla på säkerhet heller tycker jag. Bilarna var inte speciellt säkra på 70-talet, men ändå, en Volvokombi 1300kg, en liten Opel 760...
Tycker verkligen inte W202 är ett härke att åka i, väl jämförbar med många nya bilar (i lägre prisklasser då). Behagligt dämpad från både väg och motorljud. Just vägljud är en sak som inte ens dagens storbilar kan dämpa bort alla gånger.
Är kanske inte säker jämfört med dagens bilar, men är allt annat än en dödsfälla.
Thommys, det är vissa problem med aluminium som karossmaterial.
När det gäller korrosion är det främst den galvaniska som ställer till problem . Eftersom aluminium är en väldigt oädel metall kommer den att utgöra offeranod till nästan alla andra metaller och måste därför skyddas väl. Den är också känslig för krypströmmar som kan ställa till väldiga skador.
Men samtidigt är aluminiumoxid som ju bildas snabbt på en öppen al-yta väldigt motståndskraftigt och kan förstärkas ytterligare genom anodisering.
Sedan måste man komma ihåg att även om hållfastheten på vissa al-legeringar är väldigt hög så är E-modulen bara en tredjedel mot stål och detta ställer höga krav på konstruktörer, det går inte att rakt av ersätta stål med aluminium.
Tack för informationen saabnisse!
Men vad är E-modul för något?
E-modul - http://sv.wikipedia.org/wiki/Elasticitetsmodul
Nåt som med all sannolikhet också ställer till det för t ex deformationszoner i kolfiberlaminat...
Säkerheten lär vara den enskilt största orsaken till att bilar idag är så pass mycket tyngre, och då menar jag inte bara säkerhetsutrustning som airbags och liknande, utan själva karosskonstruktionen. En modern småbil gör mos av en gammal Volvo 740, som ju ansågs vara en stridsvagn på den tiden.
http://youtu.be/emtLLvXrrFs
Fördelarna med stålplåt är väl dels att de har en inbyggd kraftsresorberande effekt vid krock samt att de är enkla att "buckla ut" och reparera.
Det är ingen omöjlighet att få jämförbar krocksäkerhet i en struktur av aluminium och en av stål, men det kräver helt annan uppbyggnad.
Och eftersom al-legeringar kan vara tio ggr dyrare än stål per kilo, blir konstruktionerna ofta dyrare även om de blir lättare.
När det gäller kolfiber är det ännu mer intressant. Eftersom fibern används i en komposit har man stora möjligheter att laborera med såväl hållfasthet som E -modul.
Och man behöver inte använda kolfiber alltid, det finns betydligt billigare material, glasfiber t.ex. kan ersätta kolfiber och är avsevärt billigare, aramidfiber ( Kevlar) är också utmärkt och i Trabant använde man bomullsfiber.
Men nu måste jag be om ursäkt för det blev helt OT. ;-/
Sanningen är väl att tyska biltillverkare tvingade EU att mildra kraven på sänkta CO2 utsläpp för deras tillverkade bilar. Mercedes har en lång väg att gå för att deras bilar skall komma i närheten av andra tillverkares genomsnittliga CO2 värden.
Vilket går att läsa här.
http://www.tjanstebilsfakta.se/artiklar/nyheter/?page=article&nid=906
Här ser man att tyska biltillverkare är på efterkälken när det gäller utsläppen.
http://wwws1.eea.europa.eu/highlights/most-carmakers-must-further-improve/carmanufacturersgraph.jpg
Men med Mercedes nya C klass har man gjort en stor uppryckning då den är en bil med låg vikt för storleken.
saabnisse
Inte alls OT, det är ju lätta material vi talar om och det var intressant att höra. Men om jag förstått det rätt så är kevlar en mjuk struktur medan kolfiber är hård. Det borde ha olika användningssätt. Ser man på glasfiber så vet man ju vad det går för när det gäller att spricka vid skador.
Tack för länken Pi!
Tankeväckande film Swemba!
Det som är extra intressant med filmen ovan är att Folksam gjort ett likadant test också med en Volvo 940 i samma hastighet, där den andra bilen dock är en Toyota Yaris: http://www.folksam.se/testergodarad/krockfilmer/krocktest
Här kan man se skillnaden i krocksäkerhet på moderna bilar! Titta på hur mycket taket deformeras i Yaris jämför med Modusen i fifth gears test!
Båda är femstjärniga i Euro NCAP.
Avslöjande test.
Många anser fortfarande att det är bättre, av säkerhetsskäl, att lägga pengarna på en gammal stor bil i stället för en ny liten bil. Bevisligen har de fel!
Det vi sett i de här två filmklippen är också förklaringen till varför en modern småbil väger lika mycket som en 20 år gammal stor bil.
Ok Shogun
Tack för länkarna Previa.
Grejer är att det är rätt gamla tester de två nu.
Idag kan man som tur är få en riktigt säker och stor bil för 10-15.000 (och ibland ännu mindre) typ Saab 9-5 och Volvo V70 av gamla modellen. Går nog även hitta långmilare av 01-> för de pengarna.
Och de bilarna är faktiskt riktigt säkra. Såg ett klipp på Youtube https://www.youtube.com/watch?v=so2wJJPge88 där de kör ihop en ny V70 mot en 90-tals V70. Är skönt att se att de förhållandevis gamla bilarna håller skaplig klass ändå . Gamlingen klarar sig hyfsat.
Tillägg:
Hittade denna https://www.youtube.com/watch?v=fPF4fBGNK0U Tillför kanske inte så mycket men är intressant.
Synd att offra en Bell Air på det viset. Frågan är om inte krockdockan går sönder också. De kostar skjortan.
IIHS testet är mycket intressant och väckte mycket kontrovers eftersom många "over there" verkar övertygade om att gamla rambyggda amerikanska bilar är som stridsvagnar. Många trodde att testet var fejkat, att Bel Air:en hade genomrostad ram och ingen motor m.m.
Här är ett annat klipp som du kanske gillar Thommys: W124 vs Monster truck:
https://www.youtube.com/watch?v=6aInYsA4bcg
Rätt imponerade att den höll som den gjorde.
W124 Är fantastiska bilar. Tydligen den allra första bilen som från början konstruerades med tanke att klara en offsetkrock (sådan som används vid moderna krocktester).
Sista riktigt överkonstruerade mercan, byggd som ett kassaskåp utan några krav på att spara pengar eller material. Det märker man om man skruvar sönder en W124 och en W211 t.ex bredvid varandra.
Resultatet hade troligen blivit något annorluda i ovanstående tester med gammstor och nyliten, forfarande till lilla bilens fördel, men med lite bättre odds för överlevnad i storbilen.
Vad jag läst mig till är våran egen SAAB 9000 nummer två ut på banan med ett vara konstruerad som en modern bil och klara offset.
Många talar om W124 som den sista riktiga Mercedesen. Jag är inte beredd på att skriva under på det. Jag minns mycket väl när tyska taxiåkare barrikaderade fabriksportarna hos Mercedes i protest mot W124 sämre kvalité än föregångaren W123. W123 var en bättre bil och den var även bättre än sin föregångare W114 som tyvärr rostade alldeles förfärligt. Men med tanke på hur mycket teknik det är i dagens bilar så menar jag att med hänsyn till det så är de bättre än W123.
Det jag däremot gillade med W124 var att de införde multilänkbakaxeln i mellanserien (den fanns redan i 190-serien). Den gav bilen helt suveräna vägegenskaper kombinerat med högsta komfort. Det jag inte gillade med W124 var att ratten satt lite för lågt för mig. Jag såg inte överdelen på hastighetsmätaren utan att böja lite på huvudet. Så var det aldrig i W123.
Sedan måste jag förvara W211. Jag hade en 03:a när den kom med en rak dieselsexa och körde den 12.000 mil. Faktum var att den krånglade inte mycket. Inte ens det avancerade bromssystemet SBC krånglade någon gång för mig som fått en del kritik. Sedan var den totalt befriad från vägljud, trotts 225 breda däck. Det var verkligen kvalité på ljudisoleringen i den vagnen. Stolarna var underbara och jag satt tio gånger bättre än i W124, mycket tack vare att ratten gick att ställa in.
Jag nämnde som tur var inte kvalitet i sista inlägget, för även jag tycker W211 är troligen bland de bästa bilarna som tillverkats, vi märker även på jobbet att delar till Mercedes rör inte på sig med samma frekvens som många andra bilar. De är och har alltid varit välbyggda.
Det jag sa är i korthet att det märks att även Mercedes har sparkrav på sig. Det är inte samma "hantverk", tid och omsorg nedlagt på varje del.
Allt funkar, minst lika bra som förr, men skruvar du isär delarna som inte syns märker man skillnaden. Jag lovar, är riktigt sjukt överarbetat det mesta i en gammal Mercedes, helt i onödan.
Tyvärr så hade Mercedes en dropp designmässigt enligt mig på E-klassen, W124 var snygg och elegant, men W210 och 211 väcker inga wow-känslor, däremot blev W212 grymt snygg! Likaså gillar jag W201 och 202, men inte 203, däremot W204 är riktigt snygg, särkilt faceliften.
"Tyvärr så hade Mercedes en dropp designmässigt enligt mig på E-klassen, W124 var snygg och elegant, men W210 och 211 väcker inga wow-känslor, däremot blev W212 grymt snygg! Likaså gillar jag W201 och 202, men inte 203, däremot W204 är riktigt snygg, särkilt faceliften."
Håller med dig i det du säger om designen. Precis så tycker jag också.
Jo bilarna var överarbetade, så var det. Många delar var utbytesdelar just för att de var så bra.
Nu är inte jag nån hejare på MB, men hette inte föregångaren till 123, 116 ??
Hur som helst, MB har aldrig varit nått för mig, jag är smal o klen och sitter riktigt dåligt i stolarna. Köpte en 200 -85 1991 för ett riktigt bra pris, körde den hem 3 mil och fick ont i ryggen, sålde den dagen efter för 10.000 mer. Har även ägt en 200 -75, hade gått 85.000 mil som taxi av en pedantisk chafför, såg ut som ny på ytan, men den var sopslut i det mesta. Har kvar bilens dokumentation, en imponerande läsning, motorn bytt 2 ggr, växelådan 3, det mesta var dock rostreparationer och lackering. Oljan bytte han var 750 mil, vi pratar alltså om över 100 oljebyten på en o samma bil !!
Nej W116 var föregångaren till S-klass W126. Nu hette den inte bara W114 heller utan den mest sålda versionen hette W115. Lite svårbegripligt kanske, men W114 var de 6-cylindriga och W115 var de 4-cylindriga. Egentligen ska man skriva W114/W115 när man talar om "kompakten" eller " /8 " som den egentligen kallas för i Tyskland. 8 står för modellår 1968, det år den kom. Det var för att skilja den från dess föregångare W110 (fenan) som tillverkades parallellt och sedan hängde namnet kvar. I Sverige kallades den för kompakt för att den hade en mer kompakt form än modellen innan med fenor på bakskärmarna.
Jo det finns Mercor som rullat många tusen mil, vissa med bytt motor andra med samma motor. Dieslarna var de som mest rullade längst. När jag körde taxi som 20-åring körde jag ofta en W123 300D (5-cylindrig) som rullat 80.000 mil med samma motor. Växellådan var bytt en gång vid 50.000. Den bara gick och gick och gick. Det var aldrig något som gick sönder så där direkt utan allt blev mer och mer utslitet och bytes efterhand. Ratten var sådan grej. Den fick bytas för att rattkransen var så nött att man kom ner till stoppningen. En annan var fjädern i blinkersspaken, tillslut orkade den inte att hålla spaken uppe i mellanläget utan fick då bytas.
W114/115 hade visst en speciell framvagn i gummikuddar som trollade bort skarvar och sånt i vägen har jag fått höra av min gamla chef som var mercedesfantast och hade jobbat med att reparera Mercedesbilar i 30 år (En mycket duktig plåtslagare därav).
Vi fick in en W110, en 200D. En -68 eller -69. Det jag reagerade på var hur grovt dimensionerat allt var, solida bromsskivor fram som var lika tjocka som många ventilerade idag t.ex. Och när den stått i två veckor (för att mercedes inte visste vad växelspaksbussningar var för mågot) där det t.om hadr regnat en del, hade inte skivorna ens börjar rosta... Märklig stålkvalité...
Däremot, ett jäkla slagskepp att köra, och provar man en modern dieselmerca bredvid, märker man att utvecklingen gått framåt... För att inte tala om att glöda och starta...
Men upplever som Thommys, att det är sällan saker bara ger upp plötsligt, utan det sker gradvis. Dock har lite nyare mercor (211 & 203) stora problem med ABS-Aggregaten verkar det som då de är storsäljare och man får rätt bra betalt för dom också.
Jag hade en gång för många år sedan en W115 240D, som hade gått oändligt långt och var ganska rostig när jag köpte den, för att användas som bruksbil den tid den ordinarie genomgick en behövlig renovering.
Mercan gick sådär, tomgången var inte den bästa, det blev bättre efter lite regulatorjusteringar, men aldrig riktigt bra, det var lite för slitet.
Efter ett par år slutade den sina dagar en isig vintermorgon mot en stor sten på sidan av vägen.
Motorn slets oss och trycktes ner under bilen en halv meter från sin ordinarie plats!
Det märkliga är att det just var motorn som kunde användas och den såldes som båtmotor senare.
Och Thommys "Mercedes är originalet från 1886" menar du bilen eller Jellineks dotter? Bilen kom ju som original först 1901.
En lite kul historia om Taxin jag ägde. Den blev stående då rambenen vid torpeden var helt upprostade, så framvagnen höll på att lossna.
En dag knackade det på dörren, utanför stod en uniformerad busschafför med växelkassan på magen, en sån där läderväska. "Funkar Mersan, är den till salu ??" Ja, men den är rostig under, en tusenlapp ?? "Taget"
Vi gjorde upp affären i dörrhålet, han betalade med växelkassan "Jag hämtar den när jag kört klart för dagen, måste åka nu, har folk i bussen"
Några timmar senare var bilen borta, och hur det gick sen har jag inte en aning om.
Ja 300D är väl nära nog en outslitlig historia, och även med dagens mått bränslesnål på långresor.
Thommys, jag var tvungen att kolla originalet till Mercedes, hon föddes 1889, bilen 1901.
Carl Benz tog patent på bilen med motor 1886. Då hade den bara ett efternamn, Benz. Förnamnet på bilen, Mercedes, fick bilen1901, efter Mercedes Jellinek.
En fransman på 1700-talet sägs ibland vara före. Men han gjorde ett ångfordon och det ledde heller aldrig till någon produktion. Inte finns det något patent heller.
Ja det visar ju tydligt hur svårt det är med patent, trots Benz " Patentwagen" myllrade det av biltillverkare inom några år.
Ännu värre var det i USA där de flesta större tillverkare patenterade än det ena än det andra.
Men vi är väl överens om att det var tjejen som var orsak till originalet och att det var 1901.
Men Siegfried Marcus var ju före, han hade ju en primitiv bensindriven bil(?) redan 1870.
Jo men Siegfried Marcus hade inget patent heller. Sedan fanns det ju inte några sittplatser på fordonet heller. Det var mer en självgående kärra.
"Men vi är väl överens om att det var tjejen som var orsak till originalet och att det var 1901." Förstår inte riktigt vad du menar.
Thommys, Mercedes föddes 1889, hon måste alltså vara originalet :-)
Bilen Mercedes kom till först 1901.
Sedan hade Siegfried Marcus en förskräcklig massa patent, men om han hade något på bilen är kanske osäkert.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.