Det verkar som om de japanska specialstålslegeringarna och aluminiumkonstruktionerna kan vara av något sämre kvalitet än tänkt.
https://www.hd.se/2017-10-11/japansk-stalskandal-vaxer
Lite oroande att Boeing är med på kundlistan.
Det verkar som om de japanska specialstålslegeringarna och aluminiumkonstruktionerna kan vara av något sämre kvalitet än tänkt.
https://www.hd.se/2017-10-11/japansk-stalskandal-vaxer
Lite oroande att Boeing är med på kundlistan.
Kommentarer
Det har du fått fullständigt om bakfoten, Mäkinen. Det måste vara plåt tillverkad i Europa i en japan-ägd fabrik...:)
Återkallning byte kaross? Det enda kvar att byta!=)
Gör biltillverkare materialanalyser när de får leveranser av plåt och axlar? Nu är det jättemånga år sen jag jobbade i stålindustrin, men där var det regelbundet materialanalys på en bit av det man hade valsat för att se att det verkligen var rätt. Det skulle förvåna mig om det inte skulle med dokument för varje batch.
Köper man Toyota borde man få två bilar till priset av en. Man behöver en bil att använda när den ordinarie är inne för alla återkallningar.
Inga problem Hackenbush, man får gratis lånebil under tiden.:) När min Volvo var inne på återkallning fick jag hyra bil eller ta bussen.;)
Hmm...varför blanda in Toyota i denna tråd? Så otroligt barnsligt, dessutom av en moderator!
Det är inte så konstigt att Toyota kommer in i en diskussion om problem i Japan. De är trots allt ett av landets starkaste varumärken och kända för att tvingas återkalla bilar ofta.
Men nu var det ju inte ens biltillverkning detta handlade om. Jag måste säga att det är oerhört tröttande med pajkastningen mellan VW och Toyota som jämnt och ständigt ska pågå på denna sida. Och när (åtminstone) en moderator gör sitt bästa för att bidra till detta, då är ju detta vekligen ett forum för småbarn.
lillstefan, jo det är just biltillverkning det handlar om, men hur mycket Toyota berörs vet vi inte eller hur mycket de kommer att påverkas, liksom många fler tillverkare även utanför Japan.
Vi vet heller inte hur allvarligt det här är, det kan vara allvarligt i vissa tillämpningar, medan det i andra är en storm i ett vattenglas.
Men det kan också vara en bagatell som förstorats till en mediesensation!
Jag vill vänta innan jag dömer någon tills det blir mer klarlagt.
Om det nu blir det!
Helt klart kommer det dock att kunna orsaka problem för många biltillverkare för även om de är helt oansvariga för felaktigheter i materialet så har de ändå produktansvar.
Men varför skulle Toyota blandas in i denna diskussion? Men på detta dagis får man nog inget svar...
Jo visst kan du få svar.
Anledningen till att Toyota kom in är för att dess missionärer alltid ställer upp till försvar i tid och otid!
Här är ju helt riktigt inte Toyota inblandat, men de får säkert bära hundhuvudet, liksom andra japanska tillverkare, kanske helt i onödan.
Och det är säkert många tillverkare, även i Europa, som använt sig av samma leverantör.
Men som jag skrev tidigare, vi vet inte hur allvarligt det är och inte vilka konsekvenser det medför.
Felaktigt stål i ett kärnkraftverk, det vill jag inte vara med om...
Själv tycker jag att det är positivt att biltillverkare åtgärdar fel hos sina sålda bilar istället för att bilägaren eller försäkringsbolagen får stå för reparationerna som vissa biltillverkare tillämpar. Flera biltillverkare ligger nog sämre till än Toyota när det gäller återkallande av fel som hittas efter försäljningen av bilarna vilket kanske bara betyder att de tar sitt ansvar för sina produkter även efter försäljningen.
https://www.forbes.com/sites/jimgorzelany/2014/03/26/automakers-with-the-lowest-and-highest-recall-rates/2/#5169bd103082
Som i Sydkorea där det uppdagades att sertifikat för ingående delar i kärnkraftverken förfalskats.
http://www.nytimes.com/2013/05/29/world/asia/south-korea-turns-off-nuclear-reactors.html
PREVIA: Det är kunden som betalar detta så kallade ansvar, på det ena eller andra sättet. Så den typen av argument är riktigt ihåliga.
Tillverkar man produkter som går sönder dubbelt så ofta som tidigare får man också dubbelt så höga kostnader och (vissa år) utraderade eller kraftigt minskade vinster. Det är vad som skett hos Toyota.
Vilka det sedan är som pressat Toyota så hårt låter jag vara osagt men jag håller en slant på Hyundai (i kombination med makroekonomiska faktorer i Japan)
Jag står över att kommentera Forbes lista eftersom den präglas olikheter och är statistiskt inkorrekt. Sådana listor är oanvändbara för att göra jämförelser mellan olika tillverkare.
MVH AL
Men att ta upp Toyota i denna diskussion bara för att dess missionärer skeiver i tid och otid, minskar det pajkastningen på denna sida? Tycker att det är obegripligt än vad du skriver.
Men men, jag behöver ju inte bry mig om kommentarerna på denna sida. Och jag har även tidigare känt mig måttligt intresserad, när 80% av diskussionerna handlar om VW och Toyota, två mina ögon ganska beige märken för folk med måttligt bilintresse. Och det finns lite annat som tar död på lusten att diskutera saker här, så jag tackar nog för mig.
lillstefan, du bad om svar och fick en förklaring, men tycker det är "obegripligt än vad du skriver"!
Ok, jag ber om ursäkt om jag inte duger till att förklara tydligare!
@lillstefan, Toyota är kund till Kobe Steel. Då detta är en bilsajt så är det ur ett bilperspektiv denna nyhet tas upp överhuvudtaget.
Mao, att diskutera hur detta påverkar bl a Toyota hör definitivt till ämnet.
Till saken hör att vissa skribenter konstant vidhåller att allt från Japan är överlägset pålitligast i alla lägen.
Att de flesta av oss ser världen med något mer öppna och nyktra ögon är inte varken bara tur eller en tillfällighet.
Problemet med Japan och Asien är att de inte själva ser på detta som fusk. Det är enligt deras vetskap lika bra eller bättre så som de gör.
Väst är lika goda kålsupare, de vet här exakt men köper in förmånligt så länge som det passar, de håller inne med sanningen till att den gagnar dem i eget syfte och nu har vi en vind i väst som talar om att raka hem produktioner och arbeten.
Farsan som arbetade inom gjuteri...de visste precis vilket fusk som kommer ur Asien och att de skrattade bittert över detta faktum att bli överkörda av ett gäng amatörer....men si farsans överordnade de gillade inte sådana tongångar utan de applåderade frenetiskt givetvis med kr rullandes in på sina konton i 180kmh.
Idag har det tänkts om och att saker rafsas som på beställning fram i dagen.
Det är bara fult spel som råder.
Bilarna kan vi ge därhän, det här angår flyg, kraftverk, tankar och trycksystem i första hand.
Nordkorea säljer stål till Kina och Sydkorea, äckligt billigt och nu under de omfattande embargona i byte mot livsmedel, det stålet hamnar i fordon då att vinsten maximeras där i.
Bil är av det billigaste rakt igenom så vilket märke blir löjligt. En bil är idag till sin natur en slit o släng produkt men att de krocktestas rigoröst...att de alla rostar mer eller mindre det vet vi.
En tumregel är att därifrån som det kan köpas in förmånligt i stora volymer och att Kina ligger nära till hands för de Europeiska tillverkarna som de flesta har även tillverkning i Kina.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.