Vi Bilägares forum

Måste man köpa vinterdäcken hos bilhandlaren när man köper ny bil

Måste man köpa vinterdäcken hos bilhandlaren när man köper ny bil

Hej!
Kanske en dum fråga men: vi funderar på att köpa en ny bil och tittar på offerter mm. Hittills har vi bett om offerter där vinterdäck på fälg är med.
Men det verkar bli dyrare än att köpa en uppsättning separat (bilhandlarna vill ha ca 10 000 för däck ink alufälgar).

Måste man köpa vinterdäcken där man köper ny bil eller är det ok att kolla runt hos bildäcksfirmor? Kan garantier mm påverkas? Måste vinterdäck vara på alufälgar om sommardäcken är det?

Många frågor. Tacksam för svar :-)!

Uppdaterat: 2015-05-04 18:24

Kommentarer

Det finns inget som säger att du måste köpa däcken av bilhandlaren. Kolla runt du!
Du kan ha däcken på plåtfälg även om du har alufälg på sommardäcken.

Uppdaterat: 2015-05-04 18:29

Jag har hittills fått mycket förmånligare vinterdäcksköp hos bilhandlarna förutom de tillfällen då jag fått nya vinterdäck gratis på köpet (prutning kan ge gratis däck)

Uppdaterat: 2015-05-04 18:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Grundregeln vid prutning brukar ju vara att när man inte kan komma lägre i pris övergår man till att få prylar med på köpet. Vinterdäcken brukar vara det jag då tar upp. Senast ställde jag ultimatum - däcken på köpet eller ingen affär. Det blev affär! ;-) Men skulle du han nått ett pris du är nöjd med och däcken inte följer med på köpet så är du naturligtvis fri att köpa dom var du vill. Garantierna på bilen har inget med däcken att göra. Om du vill ha alufälgar eller plåtfälgar är en smaksak. Tänk bara på att det ofta blir en uppsättning bultar till om man väljer plåtfälgar till vinterhjulen + att du kanske då även vill ha navkapslar. Prisskillnaden blev inte så stor när jag senast kollade, jämfört med alufälgar, men det kan ju finnas andra anledningar till att man vill ha plåtfälgar.

Uppdaterat: 2015-05-04 18:56

Köper man en modern bil så bör man ju räkna in kostnaden för däckstrycksvakten också. Då kanske det inte blir så stor skillnad i slutänden. Det kan ju även vara praktiskt att få med hjulen i samma finansiering som bilen om man inte köper kontant.

Uppdaterat: 2015-05-05 09:03

Som sagt man vill ha extra och det fick vi men vinterdäck på fälg dem fick vi betala för. 6000kr exakt samma pris som motsvarande kit på däckonline men med den skillnaden att alu fälgarna är ämnade för Opel dvs passar rakt på och bultarna är Opels egna av hög kvalitet och att montering inklusive balansering ingick.
Alu fälg är överlägset bäst, de tar ned bensinförbrukningen, ökar komforten och se bara hur illa en plåtfälg ser ut efter bara en vintersäsong.

Uppdaterat: 2015-05-05 12:50

von-Klotenhjälm.

Jaså inte? Lägg gärna ut vad du vet om detta som resten av världen inte vet.

Uppdaterat: 2015-05-05 18:10

Alu-fälgar tar ner bränsleförbrukningen? Ja, vad har du för belägg för det, Tvärnit?

Att Alu-fälgar skulle ta ner bränsleförbrukningen är väl att ta i så det ryker om det. Visserligen blir bilen kanske 10 kilo lättare, men det lär väl inte påverka bränsleförbrukningen på ett mätbart sätt. Att ett lättare hjul fjädrar med mindre energi kan väl även det sägas vara försumbart. Nä, bevisbördan ligger nog på dig, Tvärnit.

Komforten, däremot, kan bli något bättre med ett lättare hjul.

Uppdaterat: 2015-05-05 18:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Att lättmetallfälgar skulle ge lägre bränsleförbrukning är bara trams, däremot är det ju riktigt att de klarar korrosion bättre än stålfälgar om de är av bra kvalite'.
Det är ganska märkligt egentligen eftersom al-legeringar inte är särskilt beständigt mot saltvatten, men här kommer ytbehandlingen in!
Sedan skiljer det väl knappast tio kg mellan fälgarna?

Uppdaterat: 2015-05-05 19:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä, saabnisse, jag tog till i överkant för att påvisa stolligheten.

Uppdaterat: 2015-05-05 19:57
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ok, jag förstår och håller med. :o)

Uppdaterat: 2015-05-05 20:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

10000 är ju ok för 195/15 iallafall. Men då får man testvinnar Continental el dyl också.

Lova att du köper märkesdäck nu. Snåla hellre på fälgen. Läs däckstest eller kolla på däcksajterna på premiumdäck och bedöm vad du behöver.
Själv har jag ungar och v70 så jag prioriterade ett ganska tyst regndäck framför ett indiantyst racerdäck. Köpte däcken hos en pytteliten firma och tjänade 7000 på att inte handla på storfirma.
Continental blev det, med mina tidigare Semperit fick jag ställ i rondellerna... Aldrig igen.

Uppdaterat: 2015-05-05 20:56

Audi A5 SB. Visst har den minskade vikten sin del i det hela men det är inte alls så säkert med gjutna alufälgar att de skulle vara lättare.

Plåtfälgar är av två stycken plåtarsom pressas till rätt form och svetsas ihop och processen är billig. Alufälgar är gjutna i ett stycke som fräses och svarvas och obs centreras.
Det 'är mer fel i en plåtfälg (billig), den kan aldrig bli lika rak o rund som en svarvad alufälg och just rakhet och rundhet är vad som ger ett lätt rull och ett lätt rull spar på bensin.

Stolligt och trams ja, Nejdå elementär verkstadslära.

Uppdaterat: 2015-05-05 22:18

Sätter man upp en pressad och svetsad plåtfälg i balanseringsmaskinen är det ovanligt att en ny fälg ger några primära avvikelser, däremot kan det hända att en begagnad plåtfälg han ha en viss skevhet beroende på hur den använts, men den är avsevärt starkare än lättmetallfälgen..
Däremot visar begagnade gjutna lättmetallfälgar ofta på betydligt större skevhet, de är avsevärt känsligare för plötsliga kraftiga sidopåkänningar, t,ex, kontakt med kantstenar och liknande. Men det skiljer avsevärt mellan olika fälgar och fabrikat.
Smidda fälgar är också vanligtvis betydligt styvare (och dyrare!).
Men det är tveksamt om en skevhet på fälgen som inte är så stor att den känns i bilen skulle ha någon betydelse för bränsleförbrukningen.

Personligen väljer jag lättmetallfälgar även till vinterhjulen, inte för att de på något sätt är bättre än stålfälgar, utan enbart för flärden.
Men jag väljer fälgar med så få ekrar som möjligt, även om det vanligtvis ger lägre hållfasthet, men de är avsevärt enklare att hålla rena,

Jag har en granne med en 25 år gammal 9000, den har stålfälgar i väldigt bra skick när det gäller funktion. De ser förfärliga ut, trots stålborstning och rostskyddsmålning flera gånger, men han tycker inte att det stör när han sätter på heltäckande kapslar.

Uppdaterat: 2015-05-06 08:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I teorin kan du nog ha rätt, men tror inte på mätbar skillnad!
I praktiken köper man oftare alufälg med bredare däck, vilket oftast motverkar, dessutom.
Sen gäller det att välja rätt fälg, vissa alufälgar har en förmåga att fyllas med snö.......
Min cittra hade såna, varje gång det kändes som ett hjul lossnat, var det till att rensa framhjulen med en skruvmejsel......

Uppdaterat: 2015-05-06 09:17

von_Klotenhjelm Jag har lagt fram fakta på bordet och kan utveckla detta vidare i steg efter steg, Vad har denne spydige herr "von" att komma med?

Som väntat ingenting av tyngd, ett troll, tjena trollet!

Uppdaterat: 2015-05-06 10:13
duccedriver skrev:

I teorin kan du nog ha rätt, men tror inte på mätbar skillnad!
I praktiken köper man oftare alufälg med bredare däck, vilket oftast motverkar, dessutom.
Sen gäller det att välja rätt fälg, vissa alufälgar har en förmåga att fyllas med snö.......
Min cittra hade såna, varje gång det kändes som ett hjul lossnat, var det till att rensa framhjulen med en skruvmejsel......

Jag har rätt, ett i regel högre däcktryck och lågprofil plus en bättre anläggning mot fälgen kompenserar redigt för den större kontaktytan mot vägen.
En plåtfälg samlar garanterat året runt mer skit på insidan dels på grund av sin veckade konstruktion och på grund av ett dåligt luftgenomflöde , fälgen ökar därmed också värmeutvecklingen, värme häftar smuts och anhopningen av smuts ger obalans.

Uppdaterat: 2015-05-06 10:24

Det vore intressant att få någon källa på det Tvärnit påstår. "..elementär verkstadslära" duger nämligen inte om man vill leda påståendet om lägre bränsleförbrukning med ALU-fälgar i bevis.

Tills vi fått bevis på påståendet, så hävdar jag att Tvärnits påstående är rent nonsens.

Uppdaterat: 2015-05-06 18:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi A5 SB Vad är detta för trolljidder? Jo tack jag kan knepen , trollen hugger på något som sticker ut och sedan får vederbörande löpa in i absurdum!
Slå hål på det jag har skrivit i stället för att verka sååå smart. Börja gärna med att läsa vad som jag skrivit om tillverkningsmetoden av diverse fälg! Har jag rätt eller fel?

Bollen är din.

Uppdaterat: 2015-05-06 18:17

Det Tvärnit beskriver som påverkan av bränsleförbrukningen kan man inte slå hål på. Det är bara ett påstående i största allmänhet som inte går att bevisa empiriskt. Eller kan du empiriskt bevisa det du påstår?

Du har fel.

Uppdaterat: 2015-05-06 18:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Som väntat så duckar Audi A5 SB men kvarhåller sitt slanderi. Stora ord men liten verkstad alltså, han är inte värdig en fortsättning.

Fortsättning följer för dem som kan uppföra sig.

Uppdaterat: 2015-05-06 18:39

Elementär verkstadslära i liten verkstad mao?

Uppdaterat: 2015-05-06 19:22

Då får du förklara vad lågprofil kompenserar, mer än rullomkretsen alltså?
Inte bara rullmotståndet avgör, ett bredare däck har högre luftmotstånd!
Säkert knappt mätbar skillnad , men snackar vi teoretisk skillnad så.....

Uppdaterat: 2015-05-06 19:25

Eller så tar vi denna: En svart bil har högre bränsleförbrukning än en vit bil. Elementär verkstadslära då AC under färd behöver jobba mindre på den vita bilen än på den svarta. Vem kan förneka detta?

Uppdaterat: 2015-05-06 19:47
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Duccedriver, Det är enkelt, en högre profil ger en sämre kurstabilitet då däckets väggar är högre, kurstabilitet och bra rull hänger samman det är därför tävlingscyklister har lämnat ballongdäcken bakom sig......

Och nu lägger jag ned i denna tråd då detta palaver inte är vad tråden handlar om.

Kanske öppnar jag en speciellt så kan vi ta ronder där.

Uppdaterat: 2015-05-06 20:33
Audi A5 SB skrev:

Eller så tar vi denna: En svart bil har högre bränsleförbrukning än en vit bil. Elementär verkstadslära då AC under färd behöver jobba mindre på den vita bilen än på den svarta. Vem kan förneka detta?

Den måste jag bara ta, hehehe ja det är ju fakta att den vita bilen är svalare! Du verkar ha svårt med fakta, ja se vad de blir av folk när skolan släppte auktoriteten och lät bokstavskombinationerna att ta över.

Uppdaterat: 2015-05-06 20:39

Ja där fick vi ju en förklaring till Tvärnits påståenden;-) Say no more...

Uppdaterat: 2015-05-06 20:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

von-Klotemhjem; där har du en poäng! Med en svart bil med tonade rutor mot en vit bil utan dessa - vem vet?

Min bil drar med AC strax under 1.0 liter/100 km extra bränsle. Den är vit. Min förra bil drog med AC strax under 1,0 liter/100 km extra bränsle. Den var svart.

Uppdaterat: 2015-05-06 21:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
von-Klotenhjelm skrev:

Om du nu ska jämföra rullmotstånd förutsätter det identiska däck på olika fälgar. Fast du får kanske vänta tills NASA är klara på ditt laboratorium. Passa även på att fråga dom om en bil med tonade rutor är snabbare.

Ja just det ! Nu blev det intressant, jag har iofs redan beskrivit att en alu fälg är centrerad o rundare så svaret låg där men givetvis för att förtydliga det hela så ska samma däck gälla och så har jag så på den ena bilen och ja den rullar stabilare och bättre på alu och drar dämed mindre.

Det är så på grund av tillverkningsmetoden sedan kan ni snillen spekulera bäst fan ni vill.

Uppdaterat: 2015-05-06 21:05
Audi A5 SB skrev:

von-Klotemhjem; där har du en poäng! Med en svart bil med tonade rutor mot en vit bil utan dessa - vem vet?
Min bil drar med AC strax under 1.0 liter/100 km extra bränsle. Den är vit. Min förra bil drog med AC strax under 1,0 liter/100 km extra bränsle. Den var svart.

Nu skojar du allt för en AC styrs inte av ett termostat utan av dig men förstår om du tror annat :)

Uppdaterat: 2015-05-06 21:09

Det är riktigt, AC styrs av någon som alltid anser att det är för kallt eller för varmt.
Det var därför ACC kom som sitter i de flesta riktiga bilar och den styrs av flera temperaturgivare för att hålla jämn temperatur.

Uppdaterat: 2015-05-06 21:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har man sen en bil med flera klimatzoner så blir de flesta nöjda! Hoppas att all denna information hjälper TS i sitt sökande efter vinterdäck!=)

Uppdaterat: 2015-05-06 21:25

Jag kanske skulle förtydliga mig: det handlar om en termostatstyrd AC som även kallas ACC. Det trodde jag även en amatör förstod. I min nya bil betyder ACC "Automatic Cruise Control" - för att förtydliga ännu mer.

Jo, jag har AC som kan tolkas som Automatic Climat Control i nya bilen (som är vit) och hade detsamma i förra bilen (som var svart). Termostatstyrda i bägge.

Nu ser jag fram emot att du bevisar att mitt påstående om svarta och vita bilar har olika bränsleförbrukningar. Det borde väl inte vara så svårt? ... ;-)

Uppdaterat: 2015-05-06 21:26
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ts har fått svar på sin fråga för länge sedan, nu får han bara lite extra information om hur han kan spara bränsle genom att måla om bilen i rätt färg, eller använda plåt eller alufälgar med tillräckligt smala eller breda däck.

Uppdaterat: 2015-05-06 21:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, du glömde det där med tonade rutor. Detta är viktigt;-)

Uppdaterat: 2015-05-06 22:07
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

saabnisse, du glömde det där med tonade rutor. Detta är viktigt;-)

Jag fattar och det finns till dig att ta till dig också.

En del begriper inte när det är dax att lägga ned, du alltså! Jag leker med dig - för att förtydliga jag har en ac som är en acc bla bla bla....jo jag förstår har jag ju skrivit, jag förstår er alla! Ditt övre jag, undre jag, att det var handen och inte du.

Uppdaterat: 2015-05-06 22:21

Att tänka på, är att det drar mer bränsle om man ger sig på att köra med feber.......
eftersom man då strålar mer värme borde ecc, så heter det i min bil, få jobba hårdare.......
Att använda blinkers, torde ge högre förbrukning, momentant, momentant, momentant.....
Allt är fakta, så visst har tvärnit rätt, men att jämföra två bilar med lika däck och olika fälgar.......
Är hjulinställningen exakt lika?
Ligger bromsklossarna an exakt lika, än har jag inte hittat en bil, där alla hjulen rullar helt fritt, när man hissar upp........

Uppdaterat: 2015-05-07 07:11

ducce.. där gav du mig förklaringen till att så få använder blinkers.
De sparar alltså bränsle!

Uppdaterat: 2015-05-07 10:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Duccedriver. "men att jämföra två bilar med lika däck och olika fälgar.......
Är hjulinställningen exakt lika?"

Klart i fan att den är då det är prövat på en o samma bil! Jag vet inte jag...inte skrev jag något om två bilar.

Uppdaterat: 2015-05-07 12:52

Måste nog hålla med de som är skeptiska till Tvärnits påståenden om att LM-fälgar skulle ge lägre förbrukning med i övrigt likadana däck, lufttryck m m...
Sen sas det nånstans att plåtfälgar blir rostiga efter en vinter - tja, det har då inte hänt med de vinterhjul jag haft tidigare. Dom får nog bli avsevärt äldre än 1 säsong samt att man inte använde navkapslar...

Uppdaterat: 2015-05-07 17:39

sorry, tvärnit, missförstod det, kan hända den bäste.......
Men har du 2 uppsättningar likadana däck till samma bil, fast på olika fälgar?
För du har väl inte jämfört vid olika tillfällen, på olika vägar? med så små variationer det handlar om, får man nog vara väldigt noggrann med förutsättningarna.
Som att klossarna inte ligger på mer nu än då, att hjulinställningen inte förändrats, att vägsträckan man kör inte asfalterats om, att det är lika många mil i regnväder osv.....
Tror att regnvåt väg ställer till större skillnad i förbrukning, än materialet i fälgarna........
För att inte tala om att det blåser på olika håll olika dagar.....
Enda sättet att bevisa ditt påstående, är rullande landsväg i laboratorium!

Uppdaterat: 2015-05-07 20:44

Trollanklagelse från Tvärnit.... Undrar vilken som får trollepitetet efter detta. Men det är ju bra att vi nu vet.

Uppdaterat: 2015-05-07 21:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hmmm, märkligt plötsligt så fick duccedrivers inlägg +8 rader och han insisterar!

Oki doki, Ett set däck på 13`plåtfälgar över till alufälgar i exakt samma mått, ja de finns men i helvete att jag fick söka länge, de fanns i Finland där vår lill bil är mäkta populär. Inte mycket kan ha skett på den halvtimme det tog att fixa till det hela och om man tar en fyra månaders period i snitt så blåser det nog jämnt ut och den bilen går i pendeltrafik, dvs samma sträcka dag ut o in vilket är ultimat när man vill skönja förändringar.

Tillverkningssättet är bevis nog, en alufälg är av ett stycke som centreras och svarvas, en plåtfälg är av två stansade och pressade plåtar som svetsas sammann. Jag begär iofs inte att gemene man skall begripa den stora skillnaden i detta men jag vet att jag har rätt och kan köra detta ytterligare i fler steg och får rätt.

Uppdaterat: 2015-05-07 21:15

von-Klotenhjelm, ja jag håller med dig, jag vet.
Tvärnit.

Uppdaterat: 2015-05-07 21:27

Energiförbrukning på ECC kan mest korrekt anges per tidsenhet,inte sträcka.
Eller?

Uppdaterat: 2015-05-07 22:04

Riktigt ENTJ1, det gör den även på min vagn; liter/timme. Men jag ville vara lite pedagogisk för de som har svårt att förstå, så jag visade siffrorna med avrundning och vid 100 km/h.

Sen får vi väl hoppas att någon rensar bort "lössen"....

Uppdaterat: 2015-05-07 22:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ett inlägg, tidigare #50, raderat p.g.a. personangrepp.
Skärpning!

Uppdaterat: 2015-05-07 22:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Audi A5 SB I fult spel så får man leken tåla och jag tar det då jag vet att du kan inte slå hål på mitt påstående på ett renhårigt sätt.

Att ifråga sätta att betvivla att lägga ut motfakta det tillhör debatt , att stämpla dömma , avfärda och raljera en skribent (det var så detta började ) utan att själv kunna lägga fram egna belägg det är mycket lågt och ännu lägre är att dela ut svinhugg bakifrån en moderators kjol.

Ynkligt är ordet!

Uppdaterat: 2015-05-07 23:53

Ursäkta Tvärnit men... Om jag förstått detta rätt så var det du som påstod att LM/alu-fälgar skulle ge lägre bränsleförbrukning än motsvarande plåtfälgar under i övrigt lika omständigheter. Då är det rimligen du som skall bevisa detta och jag har inte sett nåt bevis på detta i denna tråd (såvida jag inte missat nåt men då kanske du kan leda mig dit). Det kan knappast vara tvivlarens sak att motbevisa dina påståenden utan den som lägger fram en hypotes får nog också föra denna i bevis innan den kan anses vara sann.

Uppdaterat: 2015-05-08 07:01

OK "Audi",pedagogiken är svår ibland.
;-)

Uppdaterat: 2015-05-08 07:48

Pi Det är väl jag om någon som har lagt fram förklaringsmodeller som backar upp mitt eget påstående men de undviks noga, och jag har skrivit att jag tänker inte börja löpa i någons lina. Jag har lagt upp på bordet och kan givetvis leverera mer men jag ser att de fakta jag har skrivit de undviks noga utan man ägnar sig åt att plocka ut valda dela och på råge så sätter man i sin iver krokben på sig själv.
Hederlig det vore att bena i det jag har lagt fram om fälgarnas grundläggande skillnader innan man gapar om mera.
Det är lätt att luta sig mot ett allmänt mantra och börja att raljera med det är så att det finns motfakta och vi kommer dit också för som jag har skrivit att jag kan lägga ut steg för steg! Men först vill jag se att jag skulle ha fel angående tillverkningsprocessernas skillnad och betydelse för där i ligger en del av svaret.

Uppdaterat: 2015-05-08 12:50