Helt otroligt hur eländiga bilförarna runt Stockholm verkar vara.
Bara för att det är helt vanligt vinterväglag så klarar en stor mängd förare av 4wd SUV:ar att krocka, ja i hundratal . Hur i helvete kan man ha fått körkort och inte ens klarar att köra bil i normalt vinterväder med snöfall.
På TV-bilderna är det en majoritet av SUV av modernare modell.
Frågan är om det är samma fabrikat med takbox som jag vanligen blir omkörd av då jag rullar hem från husvagnen.
Kommentarer
Nu var det ju så halt att det knappt gick att stå på vägen så jag dömer ingen.
Avståndet, avståndet, avståndet.
90% av bilisterna ligger för nära varandra.
Visst men man förväntar sig kanske även att en av Sveriges största vägar har lite bättre vinteregenskaper.
Det är bara några km från där jag bor och det saknades nog hastighetsanpassning till siktförhållandena. Jag såg åtskilliga bilar som kördes med släckta bakljus trots snövädret.
Det spelar ingen roll hur låg friktion det är. Föraren avgör resultatet.
Ja, va ska man säga. Klart det är förskräckligt och hemskt hur många som drabbas och ligger på sjukhus. Samtidigt håller jag med Snoid, hur katten tänker man när det snöar av bara he-----e och sikten är noll och ingenting.
Slå av på hastigheten, kolla ljusen, håll avståndet, rent av sväng av på någon rastplats och vänta till snövädret gått förbi.
Ligg inte i ytterfilen och bränn på som om inget har hänt, bråttom som fasen till fjällen de e ju sportlov för katten....
Man blir mörkrädd över hur folk beter sig. Var själv ute under dagen idag och blev överraskad av ett jäkla snöväder som kom över oss på en minut, blev helt omöjligt att se 50 meter framför bilen. Riktigt jävligt faktiskt. det var bara att släppa gasen och köra in på första bästa avfart och köra åt sidan. 10 minuter senare var det blå himmel och sol, märkligt men folk bränner bara på och tror de är odödliga. Inte undra på att det händer olyckor.
V8, man kan inte förvänta sig något utan man måste f-n anpassa fart och avstånd utifrån rådande förutsättningar.
Om man nu tycker "dubbfria friktionsdäck" är bra vid blixthalka så lär man anpassa avståndet bättre.
Jag körde på E18 strax efter olyckan hade hänt, började undra varför gps:en i Teslan ville jag skulle svänga av strax efter Enköping och gå mindre väg fram till Bålsta, men lydde medans särbon kikade nyheterna och då förstod vi varför. Men att påstå att väglaget var så hemskt att detta typ inte kunnat undvikas är ju att ta i. Vi åkte på mer eller mindre som vanligt. Som nån mer här var inne på så var detta helt och hållet förarorsakat.
Tragiskt att det händer och drabbar så många dock. Var fortfarande stopp sent på kvällen när vi körde tillbaks från Stockholm till Västerås så blev samma omväg då.
Jag tror att det var ett helt gäng med aktiva förare som kan köra fort utan behov av assistans system som var överrepresenterade i dessa masskrockar 😂
Snoid: Det tror jag med.....
+100
+100
Exakt, man får köra sakta och hålla bra avstånd.
Och tänk då funkar dom riktigt bra, så brukar det alltid finnas snö vid sidan av spåren som dom funkar skitbra i.
Så med odubbade så styr man ut åt sidan och bromsar i snön.
Blir rätt svårt när det kommer en långtradare med sommardäck i 90 bakifrån, om ni sett på bilderna så hade ni fattat att långtradare var en betydande faktor.
Bara dem som var där och vet hur det gick till ska uttala sig egentligen.
V8 bra att du har vittnesuppgifter och kan förklara vad som egentligen hände 😉 bra gjort att klämma ihop ett hundratal bilar
Några mil efter hallandsåsen igår(norrut) blev det väldigt plötsligt väldigt halt. På ett ögonblick gick det från att greppet mot underlaget kändes helt normalt till känslan av att allt grepp försvunnit. Jag körde innan detta hände under hastighetsgränsen och det var glest med trafik så jag såg bara att en bil hade kört i diket. I motsatt riktning verkade det dock ha gått lite värre.
Sen kom greppet tillbaka lika plötsligt. Någon mil senare händer samma sak över en bro. Innan och efter bron känns underlaget helt normalt, på bron är det som att köra på en isrink.
Du skrev ”helt vanligt vinterväglag”, är det dina vittnesuppgifter?
Apex, på vintern är det väl vanligt att få räkna med allt från torr asfalt, slask, snö och fläckvis återfrusen väg där saltet lakats ut. Även får man räkna med risk för rejäl halka på morgonen då solen stiger och värmer upp bergsskärningar som då avger fukt som fryser på vägen eller uppe på broar över vattendrag. Mm
Det kan även frysa på vägsträckor som kyls ned fortare, broar och vägsträckningar som är uppbyggda på lätt fyllning, frigolit eller leca är vanligt. Då kyls vägen ner mycket fortare och när saltlakens frystemp är konstaterad fast inte tillräckligt låg så fryser det på dessa sträckor, förrädiskt och blir jäkligt halt.
Så ja, du kan aldrig räkna med att det är halkfritt på vintern,en så klart har du rejäla dubbdäck och är en aktiv förare så kan du så klart köra lika fort som på sommaren 😉🤣
Nä det håller jag med om, men trots att man anpassar farten och avståndet så kan det gå illa om man har otur. Det var knappt säkert att köra 50 när blixthalkan slog till, menar du att du innan det händer, under tiden du kör på torr asfalt, hade anpassat hastigheten till 50 på en 120-väg? Har du en spåkula i bilen?😂
Nej det menar jag inte Apex, men det är så det är på vintern, därav bör man hålla rejäla avstånd och vara beredd.
Nu är ju jag som har jobbat med vinterväghållning yrkesskadad.
Vad jag kan se på bilderna är det staket även på höger sida, styra av då är svårt, få har nerver nog att styra ut i staketet, även om det är en bättre ide än att snacka bilen framför.
Tror jag skrev tidigare i nån tråd om en massa staket de satt upp utefter vår nya väg, slänt ut på en åker, varför inte bara låta det vara ??
Jag förstår vad du menar. Min poäng är att det kan gå illa ändå om man har otur. Masskrockar är ju ganska sällsynta i Sverige, det vittnar om att de allra flesta kör med sunt förnuft.
https://www.expressen.se/debatt/debatt-det-ar-idiotiskt-att--forbjuda-dubbdack/
Absolut rätt mening Expressen.
Jag använder alltid dubbdäck är viktigt körning när det är ishalt.
Det ska inte förbjuda dubbdäck framöver!
Dubbdäcksförbund på några enstaka kommun och stadsgata för det kan ta en annan väg istället utan problem.
Finns fler artiklar på samma ämne:
https://www.dn.se/sverige/farre-kor-med-dubbdack-samsta-alternativet-okar/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.