När jag nyligen var och besiktigade min skåpbil reagerade jag på priset.
Bara för att det är en "lastbil" så kostar den 595kr och besiktiga.
Nu hade jag en dålig styrled, inget att säga om det, den byttes, men ombesiktningen kostade 395 kr! Hade det vara samma bil fast regad som personbil hade det kostat 280 kr.
Jag undrar ju varför en bil med färre kontrollpunkter kostar mer när det är samma port och lyft,..
Kommentarer
Ja du... Intressant fråga. Min husbil har en totalvikt på 4250 kg och kostade då ca 50% mer än exakt samma typ av husbil som var registrerad för en totalvikt på 3500 kg... Samma lika fast ändå inte... Hmmm
Robban: ja, där har du en annan konstig sak. Varför?
Nu har jag inte kollat alla bolag, men nog verkar de ha ungefär samma priser (förutom enstaka erbjudanden)
Låter mer som samverkan än konkurrens.
Kommer inte ihåg vad det kostade när jag besiktade husvagnen senast men det var en slant. Och hur avancerad var den besiktningen? Tja, de skakade vagnen lite och kikade på däcksidorna.
Den värsta "stölden" är nog trots allt vid besiktningen av obromsade släpvagnar. Dom kollar belysningen, chassinumret, att kulkopplingen inte är glapp samt att hjullagren är OK. Gjort på typ 2 minuter.
Å andra sidan är man ju glad över att de inte gör en brottsplatsundersökning av vagnen utan slarvar över.
Det finns ju "buskar" också, och de tar förstås tid, även om de fordon som är fina går snabbt.
Ju dyrare besiktning desto bättre ty "Man får vad man betalar för". Det har jag hört i alla fall. Jag tyckte dessutom att jag hörde något om att besiktningen skulle bli bättre på alla vis när monopolet upphörde.
Eller så håller man sig med ny bil som inte behöver besiktigas. På så vis spar man flera hundra :)
Då läste du inte vad jag skrev i #1: samma port och lyft. Det är en liten station, de har bara en port.
Dessutom samma personal.
T.ex. en Caddy som lastbil blir mycket dyrare än en Caddy som personbil, trots färre punkter att kolla.
Det är som vanligt med prissättning. Man tar inte betalt efter sina kostnader utan efter hyr mycket man kan få. En personbil drabbar en hushållskassa och en lastbil (oftare) ett företag. I företaget förväntar man sig kostnader för att driva verksamheten.
Apropå det behöver jag besikta min privatägda lastbil. Tack för påminnelsen!
Lätt lastbil har alltid varit dyrare än personbil. Varför kan man som sagt fråga sig.
Innan avregleringen hade jag inte haft ett antal tider att välja på imorgon (lördag) när jag kom på att jag skulle boka tid tidigare idag.
Och som sagt, lätt lastbil var även dyrare innan avregleringen.
Precis, avregleringen har haft samma effekt som andra avregleringar: bättre tillgänglighet men högre priser. Åtminstone bättre tillgänglighet där kunderna finns, dvs där det inte är glesbefolkat. Jämför avregleringen av apoteksbranschen, samma sak där. I mitt närmaste köpcentrum finns 3-4 apotek nu, med bättre öppettider. Baksidan har de som bor i glesbygd och behöver ovanliga läkemedel, som nu inte alltid lagerhålls där.
...om det dessutom finns ett apotek i glesbygden - eller en bilprovningsanläggning... De kommersiella aktörerna är ju inte dummare än att de etablerar sig där största kundunderlagen finns.
Lite OT men läkemedel beställer man billigast över Nätet. Även receptbelagda. Sedan kan man välja vart man vill få sitt paket.
När samma personal kör lätta lastbilar och personbilar på samma bana - vad är då skillnaden? Förutom färre kontrollpunkter på en lastbilsregad skåpbil. De besiktigar inte större lastbilar där. Vad motiverar prisskillnader över 40%?
Exakt det som Ivarsson skriver. Utbildning för personalen, kraftigare utrustning i hallen mm.
Den högre kostnaden för lastbilen skall täcka sin del av totala kostnaden, eller vill du betala ett par hundra mer för din personbil för att täcka totala kostnaderna för anläggningen och ge lite vinst till ägarna???
Guran: var ligger den kraftigare utrustningen när de inte kan ta mot tunga lastbilar? De lätta lastbilar som passerar är inte mer avancerade än personbilar. Tvärtom, de är enklare.
De har en port, en lina igenom, där passerar MC, personbilar, husbilar, släpvagnar och lätta lastbilar. Inga tyngre lastbilar (eller dito släp) eller bussar.
Jag betalade 595 kr för att få min Chevrolet kollad idag. Jag fick åka in genom en hög port varefter två farbröder ägnade 20 minuter att studera underverket. Prisvärt!
För många år sedan hade jag en väldigt liten hantverkarbil som var lastbilsregistrerad. Jag kan inte minnas att den var dyrare än min personbil att besiktiga. Har priserna ändrat sig eller minns jag fel?
Jag vet inte vad det kostade då, men nu skiljer det som sagt mycket. Plus 40% på ombesiktning och 595 kr för vanlig besiktning.
Nu är det inget unikt med en station som inte tar tunga fordon, det finns många, men det kanske aldrig föll dig in. De har helt enkelt inte samma utbud och service.
Men, du kanske tycker det vore lika vettigt om t.ex. alla hyrbilar kostade lika mycket. En Polo lika mycket som en S90, för då delas ju kostnaderna lika mellan bilarna.
Ivarsson: du har rätt, det är helt olika. Precis som utbudet på olika stationer.
Jag har ett arbete att sköta på vardagar och tar helst hand om privatsaker utanför arbetstid. Vissa av mina fordon är inte lika bekväma att köra längre sträckor med så jag föredrar att köra andra till och från jobbet.
Jag brukar inte handla mat på arbetstid heller.
Jag besiktigade min lilla mc igår. Körde in i hallen, kollade ljuset, bromsljus, blinkers, tutan. Hissade upp den, tittade i 35s, hissade ned, körde ett varv runt stationen och bromsade. Tog ca. 6-7min, kostade 449kr. Känns som att kontrollpunkterna har blivit färre. Vill minnas att tidigare har dom kört med nån rulle på däcken för att kolla ovalitet och lite olika grejor, men inget sånt denna gången.
Ja ja, nu får den rulla 2 år till.
Därför att jag är bortrest på jobb hela veckorna...
Min "nyaste" MC ska in i sommar, lär bli samma sak där (de gamla är befriade nu, ska in 2099..) . Den punkt som tar mest tid är när provaren tar på sig sina skyddskläder...
Ja, de brukar kolla balansen på framhjulet och rycka i gaffeln.
Jag får mer valuta för pengarna då både framhjul skall varvas upp och DB mätaren skall riggas upp.
Sista sex åren har db mätaren stannat exakt på gränsen till ombes.
Skall tillägga att man får kanske gulla liiite snällprat för att det skall gå bra
Ja, det där är ju lite spännande. :-)
Men, Lambo och såna, verkar inte ha såna bekymmer, det är ett jäkla liv på dem.
När jag besiktigade Ducatin med originaldämparna på, frågade han om jag verkligen körde med dem alltid..?
- Nej, bara när jag ska hit.
- Tänkte väl det, dessa ska ju mullra lite. :-)
Men, den var inte onödigt brötig, bara sådär lagom mullrig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.