Vi Bilägares forum

Många olika Pirelli P7 Cinturato

Många olika Pirelli P7 Cinturato

Tänkte köpa mig en uppsättning Pirelli P7 Cinturato eftersom de sägs vara tysta och jag har en Honda Accord (bullrig med fel däck). Men det finns ett otal varianter av dem.

Nu menar jag inte sådant som 205/55R16 91V, det har jag ganska klart för mig vad det betyder.

Nej, problemet är att det finns:

"P7 Cinturato"
"P7 Cint"
"P7 Cinturato MO"
"P7 Cinturato *"
"P7 Cinturato Ecoimpact"

och säkerligen några beteckningar till, beroende på däckhandlare/sajt.

Jag har klurat ut att "MO" betyder certifierat för Mercedes och "*" certifierat för BMW, och "Cint" är förhoppningsvis bara en förkortning (även om handlaren även har andra varianter som heter "Cinturato") men vad gäller Ecoimpact finns det kanske två versioner, en som har EU-märkningen ECB71dB och en som har EU-märkningen BCB69dB -- åtminstone skiljer sig buden åt på olika handlare/sajter...

Det enda som egentligen verkar vara unikt och ej förväxlingsbart är däckets EAN-nummer, men det redovisas bara av en handlare vad jag sett -- dackonline.se. Här är deras svar på min förfrågan via email:

Bästa Kund.

Tack för ert intresse i vårt företag.

Vi vill informera dig om att du kan beställa på vår hemsida www.dackonline.se.
DU måste välja däckstorlek för din bil och märke av däck du föredrar. Systemet kommer att ge dig en lista över däck, och du kan välja den du vill köpa och klicka på "Beställning "-knappen. Om du vill ändra antalet däck klicka på "Ändra antal"-knappen och "Spara ändringar" för att gå vidare klicka på Beställ nu . Vi ber er att fylla i formuläret med din fakturerings-och leverans adressuppgifter och sedan välj det betalningssätt som du vill använda. För närvarande kan du betala med Förskottsbetalning,kort, faktura eller Nordea e-pay. Du kommer att förses med ditt ordernummer vid slutet av beställningsprocessen.
Basta Kund.
Vi rekommenderar att välja däckdimension som finns i bilens instruktionsbok.

Enligt våra uppgifter (som vi fått från några däckverkstader i Sverige) får man böter i Sverige

om man inte kör på däck i dimensionen enligt registreringsbeviset. Därför rekommenderar vi

att inte ändra däckdimension. Du kan göra det på eget ansvar.

För säkerhets skull kan du ta kontakt med någon av verkstäder som samarbetar med oss

angående din fråga.

Du kan hitta dem på vår hemsida under länken "däckmontering".

Ring oss på 08-52500 608 om du behöver råd eller hjälp om antingen vår webbplats eller de uppräknade däcken.

Tack för din förståelse och samarbete."

Behöver jag säga att sådana svar på en konkret fråga (Vad är det för skillnad på...) inte ökar min vilja att köpa däck av dem?

Hursomhelst, det jag vill komma till är väl en uppmaning till däcktesterna på Vi Bilägare: skriv ut EAN-koden på de däck ni testar. Etersom det finns så många varianter av samma däck, trots samma dimension, belastningklass och fartmärkning. Det är svårt att veta vilket däck ni egentligen har testat annars.

Uppdaterat: 2015-08-17 16:17

Kommentarer

leifer skrev:

@Christobald, vilka däckdimensioner finns till bilen i övrigt, tänker t.ex. på 15 tum och om det kanske då är 195/65 profil. Då kan det göra större skillnad att gå ner i storlek och därmed också få mer gummi mellan bil och asfalt, bara en tanke. Kan försöka kolla upp din fråga med en däckspecialist under tiden.

Det som finns är 225/45/17, vilket bullrar utav bara helvete...

Femton tum är dels fult, dels går det inte på bilen.

Så dimensionen är bestämd att den skall vara 205/55/16, det är också vad som monteras original på modellen. Det gäller bara att hitta det däck som bullrar minst av dem. Men det är inte det lättaste. Pirellis hemsida är (surprise!) helt värdelös.

Uppdaterat: 2015-08-17 17:20
leifer skrev:

@Christobald, vilka däckdimensioner finns till bilen i övrigt, tänker t.ex. på 15 tum och om det kanske då är 195/65 profil. Då kan det göra större skillnad att gå ner i storlek och därmed också få mer gummi mellan bil och asfalt, bara en tanke. Kan försöka kolla upp din fråga med en däckspecialist under tiden.

Men det vore inte dumt om däckspecialisten visste om det finns TVÅ versioner av Cinturato Eco-däcket -- eller om det bara är handlarna som inte har nån koll.

Uppdaterat: 2015-08-17 17:21

Eller så kan man gå till en riktig levande däckhandlare och handla, dom brukar kunna en del inom sitt område.....

Min erfarenhet är dock att däck som heter eco, economy osv, syftande på lägre rullmotstånd, sällan är dom tystaste, hårdare stomme leder kanske ljud bättre eller nåt....

Uppdaterat: 2015-08-17 17:44

Kika lite på; http://www.bythjul.com/dack/pirelli/pirelli_cinturatop7/#item=62127.

Under produktinformation finns "ytterligare information" med några förklaringsposter för de kryptiska modellbeteckningarna.

Uppdaterat: 2015-08-17 19:56
Power to the people

Två av de senaste 9-5orna var utrustade med P7 Cinturato vid leverans. Bullerdäck! Som tur var måste de bytas relativt tidigt.

Nu sitter det Michelin på den ena och Toyo på den andra, men jag funderar på att prova Goodyear.

Uppdaterat: 2015-08-17 20:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
RCS-51 skrev:

Good Year Efficient Grip var ett lyft bullermässigt (tystare) mot de Michelin som satt på min bil när den var ny. Rekommenderas!

Ja, jag har hört det från flera håll, men hur är slitstyrkan.

Jag provade Continental, suveränt däck men utslitet på ca 2000 mil!

Ursäkta att jag snodde tråden, men jag tvivlar på att Cinturato är bättre däck.

Uppdaterat: 2015-08-17 21:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
duccedriver skrev:

Eller så kan man gå till en riktig levande däckhandlare och handla, dom brukar kunna en del inom sitt område......

Om man vill betala 1600 kr styck och inte 900 kr styck.

duccedriver skrev:

Min erfarenhet är dock att däck som heter eco, economy osv, syftande på lägre rullmotstånd, sällan är dom tystaste, hårdare stomme leder kanske ljud bättre eller nåt....

Jo, så har jag hört att det fungerar också.

Uppdaterat: 2015-08-18 09:36
Grosser skrev:

Kika lite på; http://www.bythjul.com/dack/pirelli/pirelli_cinturatop7/#item=62127.

Under produktinformation finns "ytterligare information" med några förklaringsposter för de kryptiska modellbeteckningarna.

Det var en mycket bra informationsruta! Att det skall vara så svårt för så många sajter att göra sådan information lätt att hitta? En sökruta hade inte skadat...

Uppdaterat: 2015-08-18 09:39
saabnisse skrev:

Två av de senaste 9-5orna var utrustade med P7 Cinturato vid leverans. Bullerdäck! Som tur var måste de bytas relativt tidigt.

Nu sitter det Michelin på den ena och Toyo på den andra, men jag funderar på att prova Goodyear.

Det låter inte bra det. Men både Vi Bilägare och någon annan tidning tyckte Cinturato var mycket bra just på buller. Frågan är då vilken variant av dem de testade. Det finns ju några stycken att välja på.

Det sitter Cinturato Eco nånting fram på min bil. Det mesta av bullret kommer bakifrån, där det sitter Yokohama eller nåt sånt skit, som inte är bra på nånting annat än att vara lika dyra som bra däck.

Uppdaterat: 2015-08-18 09:41

Kan tillägga att ett däcks buller verkar vara MYCKET beroende av vilken bil det sitter på. När jag provkörde Toyota Avensis 06-08 gjorde jag följande observationer, samma däckdimension och bil alltså:

Nokian Hakka Blue: bullrade utav bara helvete. Jag skojar inte, vid 50 km/h lät det mer från dem än de andra två i 110 km/h.

Pirelli P7: mycket tysta.

Dunlop Sport Blue: lika tysta eller till och med lite tystare än Pirelli.

Ändå har jag sett däcktester där Hakka Blue anses vara tysta. De kan inte ha blivit gjorda med Toyota Avensis i så fall.

När jag provkörde Accorder var flera försedda med bullrande sjuttontummare, den det till sist blev hade sexton tum, Pirelli fram och Yokohama bak. Det är bakifrån bullret kommer, även om det inte kan jämföras på samma dag med sjuttontumshjulen.

Uppdaterat: 2015-08-18 09:55

P7 Cinturato Ecoimpactär den senaste generationen av P7 Cinturato. P7 Cinturato har funnits i många år och däcken har uppdaterats under årens gång utan att namnet har ändrats. Däckhandlare kan ha äldre versioner kvar i lager och därför blir det förvirrande. Däck som lagras rätt håller länge.

Detta däck finns i två varianter: Vanlig och Blue.

Skillnaden är att Blue-varianten är något hårdare, detta innebär lite längre livslängd och något bättre våtgrepp, men sämre komfort. Vanliga P7 har bättre komfort.

Uppdaterat: 2015-08-18 10:14
Raphael skrev:

P7 Cinturato Ecoimpactär den senaste generationen av P7 Cinturato. P7 Cinturato har funnits i många år och däcken har uppdaterats under årens gång utan att namnet har ändrats. Däckhandlare kan ha äldre versioner kvar i lager och därför blir det förvirrande. Däck som lagras rätt håller länge.

Detta däck finns i två varianter: Vanlig och Blue.

Skillnaden är att Blue-varianten är något hårdare, detta innebär lite längre livslängd och något bättre våtgrepp, men sämre komfort. Vanliga P7 har bättre komfort.

Tack för bra svar! Eftersom jag har Eco fram får det bli ett par vanliga P7 bak. De bästa däcken skall ju sitta bak. Sedan när framdäcken är nedslitna byts de till vanliga P7 de också.

Uppdaterat: 2015-08-18 10:30

Att bullret kommer bakifrån, beror ju mest på att det är sämre isolerat där, endast hjulhuset, och hela hjulhuset mot kupen....

Åtminstone på kombibilar.....

Fram sitter det mesta av hjulhuset mot motorrummet, sen blir torpedvägg, instrumentbräda osv.....

Sen är hjulvinklarna bak viktiga, många märken har mycket toe-in, bilen blir stabilare då, vilket snedsliter däcken lite, tå-häl slitage, som att kanten är sågtandad, vilket gör att dom bullrar mer och mer.....

Därav oem-specade däck, som kan funka bättre, mönstret är utprovat på en viss bil.

Numera, med rotationsbestämda däck kan man inte göra mycket mer än att skifta fram/bak ibland...

Förr vände man dom h/v, numera måste man isåfall byta fälg för att få ytterkanten inåt.....

Med ställbar bakvagn, och låta däckfirman göra inställningen, dom har sas erfarenhet av båda, kan man få det bäst möjligt....

Jag har inte erfarenheten att det skiljer på halva priset mellan näthandel och däckhandlaren, snarare 25 procent, vilket till en del motverkas av att montering ingår....

Men prissättningen är ju fri, så man kan ju höra runt hos flera..

Uppdaterat: 2015-08-18 11:06

Bör kanske förtydliga att både P7 och P7 Blue är "Ecoimpact", dvs har lågt rullmotstånd och en produktion med miljöhänsyn. Om de är nyare generation. Det är äldre P7 som inte är ecoimpact. Det som skiljer de två varianterna av P7 som tillverkas nu och för allmänheten (undantaget speciella versioner för Mercedes och BMW etc) dem är just Blue är mer våtgrepp och livslängd och icke-Blue mer komfort. Blue kan man väl tolka då som vatten... = våtgrepp alltså. :) De har precis samma mönster, skillnaderna dem emellan handlar enbart om gummiblandning.

Uppdaterat: 2015-08-18 11:42

Jag har kört ca 6000 mil på P7 blue varianten, upplever däcken som tysta och slitstarka. Har fått vattenplaning en gång, men det beror nog mer på däckens bredd än på däckens övriga egenskaper (Jag har 225/45/17 på min bil).

Uppdaterat: 2015-08-18 13:01
Raphael skrev:

Bör kanske förtydliga att både P7 och P7 Blue är "Ecoimpact", dvs har lågt rullmotstånd och en produktion med miljöhänsyn. Om de är nyare generation. Det är äldre P7 som inte är ecoimpact. Det som skiljer de två varianterna av P7 som tillverkas nu och för allmänheten (undantaget speciella versioner för Mercedes och BMW etc) dem är just Blue är mer våtgrepp och livslängd och icke-Blue mer komfort. Blue kan man väl tolka då som vatten... = våtgrepp alltså. :) De har precis samma mönster, skillnaderna dem emellan handlar enbart om gummiblandning.

Haha!

Tack för förtydligandet. Tänk att däckfabrikanterna kan ha det så svårt att ge sina däck deskriptiva namn och att förklara skillnaderna -- Pirellis hemsida uppfyller alla fördomar jag har om Italienska eller för den delen tyska eller franska företag och deras känsla för internetvärlden.

Ja, de har verkar ha stora problem att överhuvudtaget sätta sig in i en däckspekulants funderingar.

Det står "Ecoimpact" på framhjulen, men inte "Blue". En högst relevant skillnad som jag hade kunnat missa. Ännu ett skäl till att tidningar bör skriva ut fullständigt namn på däcket, samt EAN-nummer. Har man en potentiellt bullrig bil som jag gör det ju en högst väsentlig skillnad om däcken förväxlas.

Uppdaterat: 2015-08-18 13:04
duccedriver skrev:

Att bullret kommer bakifrån, beror ju mest på att det är sämre isolerat där, endast hjulhuset, och hela hjulhuset mot kupen....

Åtminstone på kombibilar.....

Jo. Jag har dock en sedan. Jag misstänker att Yokohama aldrig testar sina däck på svensk grov asfalt, i Japan är ju asfalten slät som en bebisrumpa.

duccedriver skrev:

Jag har inte erfarenheten att det skiljer på halva priset mellan näthandel och däckhandlaren, snarare 25 procent, vilket till en del motverkas av att montering ingår....

Men prissättningen är ju fri, så man kan ju höra runt hos flera..

Jag skall inte utesluta att en traditionell däckhandlare kan vara billigare i något fall, men generellt verkar de ha logistiken emot sig när man kollar priserna. Att hålla däck i lager kan inte vara billigt, ej heller att hyra lokaler i storstäderna.

Uppdaterat: 2015-08-18 13:16