Vi Bilägares forum

Luftfjädring i personbilar

Luftfjädring i personbilar

Har lite svårt för den här trenden med luftfjädring i lite dyrare bilar. Tidigare fanns det bara i rena lyxbilar, men nu börjar det leta sig ned även i medelklassen. T.om Mercedes C-klass kan man få med luftfjädring numera. Och motorjournalisterna hoppar okritiskt på tåget. På något sätt så tror man att luftfjädring innebär att bilen svävar omkring på en luftkudde. Luftfjädring, har som jag ser det, två fördelar:

- Möjlighet att hålla fordonshöjden konstant oavsett last.
- Fjädringen kan göras något mjukare än normalt i olastat tillstånd.

Om man ofta kör med bilen tungt lastad kan alltså luftfjädring vara en fördel. Gör man inte det så ser jag bara nackdelar med luftfjädring. Den är dyr att reparera och att den går sönder verkar nästan vara mer regel än undantag. Luftfjädringen är en av anledningarna till att jag valde en X3:a istället för en 5-serie touring. På autopower.se så finns det fullt med inlägg från 5-serie ägare som har problem med luftfjädringen på 5-serien. Och går den sönder så är bilen i stort sett obrukbar eftersom den då inte har någon fjädring bak. Tycker det är anmärkningsvärt att inte motorjournalisterna i Sverige granskar detta lite mer kritiskt. Luftfjädring är en tickande bomb som kan innebära stora kostnader, speciellt för den som köper en begagnad bil.

Uppdaterat: 2018-06-11 12:17

Kommentarer

Ja det är konstig att det inte går att göra hållbara saker, troligtvis funkar sakerna bättre i varmare klimat.
Bäljarna gillar inte salt o grus. Tryckluftssystemet inte temperaturväxlingar. Men många fel verkar vara rent av dåliga komponenter, ja menar, hur svårt kan det vara att tillverka en kompressor som håller.

Bussar o lastbilar har haft luftfjädring sen hedenhös, så kunskap borde finnas.

Uppdaterat: 2018-06-11 12:58

Hur blir det med allt annat de stoppar i bilarna som blir dubbelt så dyrt när det skall bytas bara för att det ska sitta på en bil? Radarsystem, strålkastare, autonoma system, alla stora skärmar.. Min IPhone är bättre på precis allt än multimediasystemet i min Golf, ändå kostar den mindre än hälften så mycket ny.

Uppdaterat: 2018-06-11 14:51

Apex,
Multimediasystemet i Golfen fungerar väl i minusgrader till skillnad från den kinesiska telefonen?

Uppdaterat: 2018-06-11 15:41
L. Mäkinen skrev:

Apex,
Multimediasystemet i Golfen fungerar väl i minusgrader till skillnad från den kinesiska telefonen?

Haha den hakade faktiskt upp sig någon gång i vintras när det var riktigt kallt, gick inte att starta, till skillnad från min iPhone 6s som jag aldrig haft problem med.

Uppdaterat: 2018-06-11 17:16

Hade kanske inte varit så dumt om fler anammat Citroëns system, visserligen inte luftfjädring, men i praktiken var den ju likvärdig, fast bättre.
Antagligen hade den platsat bättre på bilar utanför PSAs jurisdiktion.

Uppdaterat: 2018-06-11 17:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Apex skrev:

L. Mäkinen wrote:Apex,
Multimediasystemet i Golfen fungerar väl i minusgrader till skillnad från den kinesiska telefonen?

.
Haha den hakade faktiskt upp sig någon gång i vintras när det var riktigt kallt, gick inte att starta, till skillnad från min iPhone 6s som jag aldrig haft problem med.

Hehe. Då har du inte haft telefonen i ytterfickan i -20 i några timmar. :)

Uppdaterat: 2018-06-11 19:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tyckte det här uttalandet av en chassitekniker på Audi, från ViBs provkörning av nya Audi A6, var mycket intressant i detta sammanhang:

"De vanliga stålfjädrarna ger dock likvärdig komfort med upp till tre personer i bilen, avslöjar en chassitekniker på Audi."

Alltså stålfjädringen ger samma komfort som luftfjädring med upp till tre personer i bilen. Alltså blir kontentan att har man sällan mer än tre personer i bilen ska man inte välja luftfjädring.

Uppdaterat: 2018-06-26 10:09
Skodaägare skrev:

Tyckte det här uttalandet av en chassitekniker på Audi, från ViBs provkörning av nya Audi A6, var mycket intressant i detta sammanhang:
"De vanliga stålfjädrarna ger dock likvärdig komfort med upp till tre personer i bilen, avslöjar en chassitekniker på Audi."
Alltså stålfjädringen ger samma komfort som luftfjädring med upp till tre personer i bilen. Alltså blir kontentan att har man sällan mer än tre personer i bilen ska man inte välja luftfjädring.

Du missar att luftfjädringen är ställbar. Comfort, normal, auto och sport. Viss skillnad mellan dessa lägen.

Uppdaterat: 2018-06-26 12:36
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Skodaägare wrote:Tyckte det här uttalandet av en chassitekniker på Audi, från ViBs provkörning av nya Audi A6, var mycket intressant i detta sammanhang:
"De vanliga stålfjädrarna ger dock likvärdig komfort med upp till tre personer i bilen, avslöjar en chassitekniker på Audi."
Alltså stålfjädringen ger samma komfort som luftfjädring med upp till tre personer i bilen. Alltså blir kontentan att har man sällan mer än tre personer i bilen ska man inte välja luftfjädring.
Du missar att luftfjädringen är ställbar. Comfort, normal, auto och sport. Viss skillnad mellan dessa lägen.

Men även med stålfjädringen kan man ju få adaptiv dämpning i nya A6:an. Även när det gäller luftfjädringen så är det ju i huvudsak stöddämpningen som justeras och inte själva fjädern.

Uppdaterat: 2018-06-26 13:13

Jag körde superben i 100 mil med adaptiv fjädring och i hög motorvägs fart och komfort läge blev det lite flygande matta känsla och i sportläge lite av känslan att bilen är fastsuget stum på vägen.

Uppdaterat: 2018-06-26 13:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
VolvoXC90 skrev:

Precis som med fyrhjulsdrift. Vet man inte hur bra det är, så gnäller man över att det är dyrt och onödigt och riskerar att gå sönder....

Bara 10:- extra på milkostnaden?

Uppdaterat: 2018-06-26 18:22
VolvoXC90 skrev:

Precis som med fyrhjulsdrift. Vet man inte hur bra det är, så gnäller man över att det är dyrt och onödigt och riskerar att gå sönder....

Jo, men grejen är ju att man måste veta vad det är bra för. En utbredd uppfattning bland motorjournalister verkar vara att bara för att det är luftfjädring i bilen så svävar man fram på små moln. Som Audi-teknikern sa ovan så kan stålfjädring vara minst lika bra om man kör med lite last i bilen. Luftfjädringens styrka är framförallt att kunna behålla fordonshöjden även när bilen är tungt lastad, samt att kunna anpassa fjädringens hårdhet efter lasten. Om man ska dra tunga släp eller ofta kör med mycket last så är luftfjädring ett jättebra tillval, men gör man inte detta så kan jag tycka att det är onödigt. Mycket av komforten i luftfjädringen sitter i den adaptiva stötdämpningen och inte i själva fjädern.

Uppdaterat: 2018-06-27 10:01

Det är ju just det här som var Citroëns gasfjädring styrka, konstant fjädring och läge oavsett belastning!
Det mest geniala fjädringssystem som funnits, synd att inte PSA förstod det!

Uppdaterat: 2018-06-27 16:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta en okunnigs fråga, men vad menar ni med luftfjädring?
Är det dom gamla luftbälgarna man stoppade inuti fjädrarna bak då man ville dra husvagn på 70-talet eller är det systemet som t.ex. Opel har och kallar flexridechassie där man påverkar fjädringen med knapptryck som ger tour eller sport, annars normal? Har väl inte riktigt förstått hur det systemet fungerar.
Eller är det en kompressor som justerar fjädringen på några slags luftbälgar?
Förklara tack, för inte är det väl Citroens hydraliska system, eller hur?

Uppdaterat: 2018-06-27 21:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Ursäkta en okunnigs fråga, men vad menar ni med luftfjädring?
Är det dom gamla luftbälgarna man stoppade inuti fjädrarna bak då man ville dra husvagn på 70-talet eller är det systemet som t.ex. Opel har och kallar flexridechassie där man påverkar fjädringen med knapptryck som ger tour eller sport, annars normal? Har väl inte riktigt förstått hur det systemet fungerar.
Eller är det en kompressor som justerar fjädringen på några slags luftbälgar?
Förklara tack, för inte är det väl Citroens hydraliska system, eller hur?

Luftfjädring i personbilar innebär att man har luftbälgar istället för stålfjädrar. Dessa pumpas upp av en kompressor och genom att lägga till eller ta bort luft så kan man justera fordonshöjden och hårdheten på fjädringen. Man behöver dock fortfarande ha konventionella stötdämpare. Man kan alltså hålla fordonshöjden konstant, genom att pumpa in mer luft i bälgarna när bilen lastas. I och med att fjädringsvägen inte påverkas av last så kan man göra fjädringen mjukare i olastat/låglastat tillstånd vilket kan ge ökad komfort.

Uppdaterat: 2018-06-28 10:42

Jag tycker luftfjädring är trevligt. Skönt att kunna ställa hårdhet samt markfrigång. I en SUV eller SUV-liknande fordon skulle jag nog vara beredd att betala extra för det, men inte i en "vanlig" bil. Där räcker det med vanliga ställbara dämpare, för mig.

Uppdaterat: 2018-06-28 15:01
Swemba skrev:

Jag tycker luftfjädring är trevligt. Skönt att kunna ställa hårdhet samt markfrigång. I en SUV eller SUV-liknande fordon skulle jag nog vara beredd att betala extra för det, men inte i en "vanlig" bil. Där räcker det med vanliga ställbara dämpare, för mig.

Okej Skodaägare nu fattar jag vad luftfjädring är och hur det funkar, hoppas jag.

Ställbara dämpare som du säger Swemba duger för dig. Innebär det, det som t.ex. Opel har i sitt flexibla chassie Sport, Normal och Tour och hur fungerar dessa ställbara dämpare rent tekniskt?

Uppdaterat: 2018-06-28 18:21
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

När använder man möjligheten att ställa hårdhet på fjädringen? Enda gången jag själv gjort det var när jag hade en Citroën C5 och blev illamående av svampigheten.

Uppdaterat: 2018-06-28 18:31

Mäkinen, det går inte att ställa hårdhet på fjädringen på Citroën, däremot dämpningen.

Uppdaterat: 2018-06-28 18:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dämpningen är en del av fjädringen. Faktum kvarstår att bilen inte var lika obekväm i sportläget.

Uppdaterat: 2018-06-29 09:46
L. Mäkinen skrev:

När använder man möjligheten att ställa hårdhet på fjädringen? Enda gången jag själv gjort det var när jag hade en Citroën C5 och blev illamående av svampigheten.

När man lastar så kan det ju vara en fördel att ställa hårdheten på fjädringen. Fjädringen ger bilen en en viss svängningsfrekvens (ride frequency) som beror av fjädringens hårdhet och hur mycket vikt det är på fjädern. Om man då kan göra fjädern hårdare samtidigt som fordonsvikten ökar vid last, så kan man bibehålla samma frekvens oavsett last. Därför är luftfjädring mycket bra om man oftast kör bilen lastad. Men en vanlig stålfjäder så blir det alltid en kompromiss. Dock kan man till viss del lösa problemet med progressiva stålfjädrar, som blir hårdare ju mer de komprimeras.

Uppdaterat: 2018-06-29 10:44

Ahhh,
Jag glömde att alla andra fyller sina bagageutrymmen till bristningsgränsen regelbundet.

Uppdaterat: 2018-06-29 13:16
L. Mäkinen skrev:

Ahhh,
Jag glömde att alla andra fyller sina bagageutrymmen till bristningsgränsen regelbundet.

Bordershopresor du vet!!!! Då blir det TUNGT lastat.

Uppdaterat: 2018-06-29 13:23
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Ställbara dämpare som du säger Swemba duger för dig. Innebär det, det som t.ex. Opel har i sitt flexibla chassie Sport, Normal och Tour och hur fungerar dessa ställbara dämpare rent tekniskt?

Kan inte svara på hur just Opels dämpare fungerar, men de som bl a Audi har i sitt "Magnetic Ride" (alltså inte luftfjädringen) bygger på just magneter och små metallkulor som blixtsnabbt kan styra hur trögt dämparkolven ska glida genom oljan i dämparen.

Uppdaterat: 2018-06-29 14:18
Swemba skrev:

christer_1 wrote:Ställbara dämpare som du säger Swemba duger för dig. Innebär det, det som t.ex. Opel har i sitt flexibla chassie Sport, Normal och Tour och hur fungerar dessa ställbara dämpare rent tekniskt?
Kan inte svara på hur just Opels dämpare fungerar, men de som bl a Audi har i sitt "Magnetic Ride" (alltså inte luftfjädringen) bygger på just magneter och små metallkulor som blixtsnabbt kan styra hur trögt dämparkolven ska glida genom oljan i dämparen.

Låter som en bra förklaring Swemba. Man jobbar alltså med stötdämparna och inte med fjädern. Tror nog Opels system är något liknande. Tack för svar.

Uppdaterat: 2018-06-29 16:52
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag tycker luftfjädring är att föredra. Som Christer påtalar så, när man lastar tungt så sköter fjädringen det automatiskt. Det är också bra vid höga hastigheter, slingriga vägar kontra stadstrafik, hårt/mjukt.

Uppdaterat: 2018-06-29 19:56
L. Mäkinen skrev:

Dämpningen är en del av fjädringen. Faktum kvarstår att bilen inte var lika obekväm i sportläget.

På sätt och vis har du rätt.
Det går inte att ändra fjädringens hårdhet på Citroëns gasfjädring, gasmängden i klockorna är konstant och kan inte ändras, men på vissa modeller fanns ju indirekta klockor och med hjälp av dessa kunde ju fjädringen ställas i annat läge.
Men jag vidhåller att det är den mest geniala fjädring som någonsin funnits!

Uppdaterat: 2018-06-30 20:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja saabnisse bra kommentarer spec den om att inte PSA förstod sig på att utnyttja det bästa dom har haft,men det är för att det är Peugeot tekniker som tydligen bestämmer i PSA. När det gäller luftfjädring så går det visst tillverka det som håller det var sällan fel på fjädringen på S-klassen medans E-klassen stod på verkstadsparkeringen och lutade åt ena eller andra hållet plus att det kostade multum att reparera

Uppdaterat: 2018-07-18 15:55
hans.antnas

Jag såg en M-B GLE eller möjligen en ML (sen modell) som lutade något betänkligt på motorvägen och då tänkte jag - aha, fel på luftfjädringen! Kan det ha varit så?
Men annars så är nog Citroëns fjädring bland det bästa och mest komfortabla som har funnits/finns på marknaden. Fjädringen ändrar sig faktiskt över tid enär gasen diffunderar ut genom membranet och över i oljan! Då blir den allt eftersom väldigt hård! Dags att fylla!! Lätt fixat faktiskt! Dämpningen kan justeras - men det är lite pill! Det är själva storleken på hålen från klockan ner i fjäderbenet som bestämmer dämpningen. Stort hål - mjuk dämpning, lite hål - hård dämpning (eller vad man säger!). Den mest fantastiska äger jag själv ett exemplar av - nämligen Citroën Xantia V6 Exclusive Activa :) Någon som känner till den bilen?

Uppdaterat: 2018-08-07 20:17

Är väl fortfarande topp tre i Teknikens Världs älgtest den där Citroen Activa, briljant var den.

Uppdaterat: 2018-08-07 20:23

Måste vara ett av bilhistoriens största hjärnsläpp att inte gå vidare med den fjädringen!

Uppdaterat: 2018-08-07 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, man kan säga att den är topp tre i älgtestet - för den leder fortfarande, före en Porsche!!!

Uppdaterat: 2018-08-07 20:47

Fast åter - det är verkligen svårt att bedöma saker som älgtester som körs vid olika tillfällen, på olika underlag och med olika andra förutsättningar så att en bil skulle vara en absolut "etta" är nog svårt att bestämma. Absolut mycket bra men jämförelsen med andra bilar bör ske vid samma tillfälle och med samma yttre förutsättningar.

Uppdaterat: 2018-08-07 21:13

Om en bil gick snabbare för typ 19 år sedan med den tidens däck än den allra bästa idag med dagens däck så kan man nog säga att den var briljant.
https://teknikensvarld.se/algtest/

Uppdaterat: 2018-08-07 21:27

Och det skall vi tro på - alltså på den jämförelsen ? Låter ytterst tveksamt om man verkligen jämför under identiska förhållanden. Den var säkert ytterst kapabel men ändå - det har trots allt hänt en del på ca: 20 år.

Uppdaterat: 2018-08-07 22:53

Activa var en fantastisk bil med den fjädringen.
Varför tror du att Formula 1 förbjöd liknande teknik, williams körde ju i åttor runt de andra på den tiden, då deras system var bäst.

https://www.racefans.net/2007/05/17/banned-active-suspension/

But the FIA were concerned by the rising cornering speeds and began to pressure the teams into accepting a ban on active suspension for 1994. To underline their seriousness at the Canadian Grand Prix they issued what would become a notorious statement.

Uppdaterat: 2018-08-07 23:00

junkers - jag tror absolut att den för sin tid var "fantastisk" men nog borde våra exklusivaste sportbilar idag ha utvecklats rätt avsevärt under dessa 20 år och dom har inte samma begränsning som F1 drabbades av. Och jag har svårt att tro att underlaget (asfaltvägen) där detta prov kördes för ca: 20 år sedan är identiskt med de vägar där man testar dagens bilar. DET är orsaken till mitt tvivel om att denna bil fortfarande skulle vara överlägsen allt annat - 20 år senare... Visst - det är bara mina spekulationer men skall man jämföra så måste det bl a vara identiska yttre förhållanden - annars är det knappast statistiskt säkerställt.

Uppdaterat: 2018-08-07 23:11

https://youtu.be/oxSnutuWVrk

Uppdaterat: 2018-08-07 23:22

Bilen lutade ju nästan inåt i kurvor vilket är en stor fördel, jag har inte sett ngn bil ännu med ett sådant system så det hade säkert gett samma resultat idag.

Uppdaterat: 2018-08-07 23:24

Enligt denna sida klarar den en sidoacceleration på 0.94 g:

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?253804-Citroen-Xanthia-Activa-TCT-V6

Det är extremt bra, även med dagens mått mätt. Fördelen är ju förstås att den aldrig kränger mer än en halv grad, vilket gör att däcken alltid ligger optimalt mot vägbanan. Som jämförelse så ligger den senaste Corvetten på ungefär 2 graders krängning. Så jag tror nog att älgtestresultatet är ganska realistiskt än idag.

Tycker också det är mycket mycket synd att Citroen lagt ner detta fjädringssystem. Om inte annat borde de kunnat ha sålt det till lyxbilstillverkare. Mercedes och Rolls Royce hade ju Citroens gashydraulik i vissa modeller ett tag.

Uppdaterat: 2018-08-08 13:31

Det var den jag menade i #29, en helt fantastisk bil när det gäller väghållning.
Jag tror den slår de flesta bilar som tillverkas idag, även vissa svindyra GT-bilar, givetvis inte när det gäller fart, men i kurvorna!

Uppdaterat: 2018-08-08 14:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har luftfjädring på Mercan, är mycket nöjd med den, aldrig nerlastad bil längre, samt en finess jag verkligen uppskattar, att man med ett knapptryck kan höja bilen en bit över snövallar eller i oländig terräng, värdefullt med en bil som i vanliga fall flyger väldigt lågt.

Systemet kan givetvis gå sönder, vilket bevisades av att jag fick byta ett fjäderben alldeles efter köpet, men det var inte speciellt dyrt om man bemödar sig att köpa från rätt leverantör, brustna fjädrar i vanligt fjädring är väl inte heller något okänt fenomen, så nej - jag ligger inte sömnlös över luftfjädringen, tvärtom :-)

Uppdaterat: 2018-08-09 07:44

I ett samhälle i min närhet finns en MB CLS som ofta står med vänster sida närmre marken än höger sida när den är parkerad. Eftersom jag bara ser den rakt bakifrån kan det vara bakre hörnet som säckar ihop.
För några år sen funderade jag på att skaffa en A6 Allroad (vet inte varför...) och då såg jag att det fanns coiloverkonverteringssatser till dem för att komma ifrån luftfjädringen.
https://www.blauparts.com/audi_allroad_suspension/audi_allroad_airbag_suspension_conversion_kit.html

Uppdaterat: 2018-08-09 08:15

Läste på Autopower att man kan köpa bäljar med betydligt högre kvalité än originalet, som dessutom hade livstids garanti.

Uppdaterat: 2018-08-09 08:26

Livstids garanti är något väldigt bra, den gäller ända tills bälgen pajar.
Då är livstiden slut och garantin upphör!

Uppdaterat: 2018-08-09 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min brandvägg som ha livstidsgaranti har faktiskt funkat. Två gånger har den pajat och jag fick ny båda gångerna, även senaste gången då den var dryga tio år gammal.

Uppdaterat: 2018-08-09 10:34
Millenia skrev:

Systemet kan givetvis gå sönder, vilket bevisades av att jag fick byta ett fjäderben alldeles efter köpet, men det var inte speciellt dyrt om man bemödar sig att köpa från rätt leverantör, brustna fjädrar i vanligt fjädring är väl inte heller något okänt fenomen, så nej - jag ligger inte sömnlös över luftfjädringen, tvärtom :-)

Jo, visst kan även vanliga fjädrar gå sönder. Skillnaden är att det händer betydligt mera sällan och stålfjädrar är betydligt billigare att byta ut.

Uppdaterat: 2018-08-09 10:59

BMW har tydligen lösa bäljar bak, och skapligt enkla att byta.
De problem jag läst om när det gäller VAG är trasig kompressor.

Uppdaterat: 2018-08-09 11:28