Jag gör såhär istället för att sabba en annan tråd.
Det jag syftar på är inte livslängden på de mekaniska delarna, det går att laga med enkla medel, även på dagens avancerade vagnar, det jag syftar på är elektroniken.
Dessa funderingar kommer upp i huvudet nu p.g.a min dator. 2010 köpte jag en Laptop, sån där liten modell med klen prestanda.
I denna datorn har grafikkretsen varit på upphällningen ett tag nu, så skärmen flimrar ibland, USB-portarna signalerar att något är inkopplat och dras ut, fast jag inte gör någonting, och batteriet stendog förra veckan.
Jag har haft isär den, men inte ens jag vågar leta efter dåliga lödningar i ett sånt kretskort...
Detta är det som får mig att fundera.
Jag vill inte framstå som en teknikmotståndare, jag har sagt innan att jag gillar teknik som gör saker enklare, typ "foten under stötfångaren för att öppna bakluckan", men...
Tillverkarna biter sig själva i foten. Nu är ju jag väldigt medveten om att elektroniken i en bil är bra mycket robustare än i en billig laptop, men faktum kvarstår att det säljs en hel den begagnade styrenheter och sensorer på jobbet, är ju i sig inget fel, mindre än halva nypriset för en sak som gott och väl kan hålla minst lika bra som en ny. Det som gör hela bilden sne är att det, oftare och oftare i linje med att bilarna blir nyare och nyare, kommer sakerna tillbaka, följda av ett samtal att "det gick inte". Trots samma artikelnummer.
Komponenter blir allt oftare låsta. Ett dörrstyrdon t.ex, går ett sådant sönder idag kan det gott och väl göra att bilen inte startar. Av mina efterenheter så kan leveranstiden på ett sånt vara flera månader, om det inte är restnoterat t.om.
Då kan en begagnad vara räddningen. Tills det visar sig att komponenten är låst och inte programmerbar, och inte fungerar i den nya bilen med mindre än att samtliga styrenheter byts. Då kanske det går.
Tillbaka till jämförelsen med datorn.
Förr när man var ung, dum och fattigare, kunde man reparera datorkomponenter med en vässad lödpenna och elektroniktenn. Det var lite grövre tillyxat, och skulle det inte gå att laga t.ex grafikkortet, så sparade man två månader och köpte ett nytt likadant för 300 som funkade direkt.
Förra Volvo 740:in jag hade fick mot slutet rosthål i golvet, efter en passering genom en rejäl vattenpöl drunknade styrenheten till insprutningen.
Men liksom den gamla datorn räckte en lödpenna, multimeter och elektronikspray för att få liv i den igen. Ett tag iaf, till slut gav den upp och då fungerade en likadan box från en Saab ett tag, tills jag hittade en med rätt nummer.
Standardsystem. Ingen programmering, enkel och billig hållning av komponenter och, i och med att allt var basic 1A, även reparabelt sålänge det inte drunkar då...
Förstår ni vart jag vill komma?
Om nu en dator är körd efter 5 år, varför skulle bilens elektronik överleva 4-5 gånger så länge i en mycket värre miljö?
Visst hackarna försöker ju knäcka alla koder, men de hinner inte med i en tillräcklig takt för att vi normala dödliga ska få tillgång till, och kunna använda oss av koderna för att reparera våra bilar om 10-15 år.
Hur bra är då detta för miljön dessutom? Att bilarna måste skrotas tidigt är en sak, men en modern bil innehåller MYCKET mer skräp än en gammal, och en hel del av det går inte att återvinna på ett vettigt sätt.
Kommentarer
Jo det här är problem vi får leva med vilket vi vill eller inte.
Det har ju tidigare pratats just om att elektroniken är den nya rosten och helt klart kommer den att medföra ökande ägarkostnader, men den är ändå ganska stabil.
Men vad händer med stigande ålder?
Jag kan jämföra med min bergvärmepump som efter sexton års drift fått spader och larmar för allt möjligt. Vid felsökning framkom att det är styrdatorn, en 860-modul, som ballat ur och den utgick som reservdel för flera år sedan! Eftersom kompressorn och övriga komponenter är hela tycker jag att det är sjutton att funktionen ska hänga på en gammal dator.
Men jag vägrar att slänga ut 106000:- på en ny pump som jag fick offert på. Jag ska koppla ihop ett reläsystem som får överta styrdatorns funktioner, men så går det nog inte att lösa problemen på en bil som börjar krångla efter kanske tio år!
Såg en anonns här om dagen på en lågmilad Peugeot 406 V6 för kaffepengar, problemet var att bilen inte startade, nått knas med startspärten. Jag gissar att ägaren fått ett ohyggligt pris på att byta nån styrbox, och slog ut den på Blocket ist för småpengar.
Jo vid diskussioner med vissa så brukar de ofta framhålla reläer som något dåligt. Sanningen är väl att reläer är ett riktigt bra sätt att styra saker, men ger inte samma möjligheter till att få ljus m.m att göra som man vill.
Men helt rätt, komponenter som utgår är också ett problem, särskilt när bilprovningen numer sätter anmärkningar på varningslampor som lyser.
ABS t.ex är en gammal uppfinning, men de gamla systemen går sällan sönder. De är relästyrda, ihop med en väldigt grov styrenhet vars enda uppgift är att skicka ström till rätt relä om strömmen från någon krets bryts, och inte speciellt känsliga för störningar.
Fördelen med ett relä om det går sönder, är att man med en multimeter (eller ren kännedom) och en sladd kan koppla förbi det, och på så sätt i alla fall lyckas komma dit man ska.
Dock, dom lyckades koppla så att det var omöjligt att köra med olagliga ljuskombinationer förr. På moderna bilar kan man ha halv+dimljus samtidigt, det går inte på en 740, för har man dim+parkering, slocknar dimljuset så snart du slår på halvljus eller varselljus, och tänds när helljuset slås på. Allt styrt med två reläer.
Får hoppas att hackarna kommer ikapp.
Måste dock få säga att från kanske 2004 och framåt, när det standardiserade OBD-Gränssnittet kom, så har det blivit bättre och bättre med kunskapen och bakåtkompatibiliteten... Dock, det hjälper inte när delarna försvinner...
Låsta komponenter låter som rent vansinne. Känns rent fientligt både mot kunder och miljö. Jag skulle gärna se mer standardisering när det gäller mer avancerade komponenter. Både för att underlätta och göra reparationer billigare, men också för att man enkelt ska kunna uppgradera tekniken i lite äldre bilar. Antagligen en utopi. :)
När det gäller elektronik, mjukvara eller andra komponenter är det förstås sannolikt att risken för krångel är större ju komplexare konstruktionen är. Det ställer naturligtvis höga krav på tillverkarna att noga testa systemen och dessutom ta ansvar för dess funktion.
När det gäller datorer tycker jag att livslängden generellt är betydligt längre än 5 år. I alla fall om man pratar om att elektroniken ska fungera. Att den kanske blivit prestandamässigt frånåkt är en annan femma. Men här är det stor skillnad mellan tillverkarna (eller mellan tillverkarnas olika modeller, beroende på om det är maskiner riktade till hem- eller företagsmarknaden). Billiga datorer har ofta klart sämre komponenter och sämre konstruktion än dyrare modeller.
Men problemet med livslängden hos bilarna är ju att den elektronik, CPU plus alla slavdatorer som är toppmodern idag ändå är omodern om tre år och helt uråldrig om sex år!
Och går någon original slavdator sönder om sex år kanske en ny inte är bakåtkompatibel. Hittar man inte en fungerande ersättningspryl måste kanske en i övrigt mycket bra bil skrotas.
Allt för en femkronors styrenhet ( som givetvis kostar 500:- om den finns som reservdel).
Att hålla bilen ren o fin det är ju grunden men med elektronik... ja det jag särskilt tänker på idag det är att undvika PSA gruppens logistiska helvete där de hoppar bock över olika leverantörer, korta serier av den sorten nästa en annan, tio exakt lika bilar samma årtal men med olika komponenter som ej passar över, då sitter man i limmet.
I annat så tror jag att det löser sig, det kommer att uppstå en eftermarknad främst riktad till de stora märkena som kört kontinuerligt samma grejjor tvärsöver precis så som det är idag , en del bilar är det lätt med delar till, andra ett helvete.
Lada Niva är kanske inte så illa..99900 kr.
Ryssar ändrar inte i onödan.
Hej Civil79
Angående datorer som inte presterar som dom ska. Så har jag ett tips till dom som är något händiga. Jag köper aldrig nya datorer, köper begagnat. Har köpt allt från PC till MAC, och ja just nu fastnat för MAC. Det som oftast gör att datorn blir seg och detta säger nästan alla till mig, att efter cirka 2 år från att datorn är ny så upplevs den seg.
Har absolut inget att göra med dåliga lödningar eller kretskort. Utan har med kylpastan att göra. En CPU (datorns hjärna) utvecklar otroligt mycket värme, och den behöver ledas bort. Oftas ser man att på moderkortet av datorn sitter det en kyl fläkt med diverse aluminium flänsar. Under denna stora block av aluminium sitter CPU enheten och emellan där läggs det en tun yta med kylpasta. Den torkar ut efter några år, och leder därav värmen från CPUn dåligt. Den överhettas, inte ovanligt att USB portar tex börjar strula, datorn är seg, fläkten snurrar på hög varv konstant.
Googla efter kylpasta, jag brukar använda mig av "Arctic Silver 5" den har extremt lång livslängd. Är inte ström ledande och passar alla CPUn och GPUn.
Apple hade tex vid några år sen en jätte reklamation av datorer just på grund av att dom snålat med en bra kvalite av kylpasta att kunder klagade på dålig prestanda, visade sig vara antingen för mycket kylpasta eller för lite.
Prova det nästa gång eran dator strular, viktigt att man gör det helt rätt när man byter pastan. Finns massa instruktioner på google och youtube.
När ABS-enheten på min Passat 2000 började krångla så skulle Bilcentrum ha ca 30.000:- för att byta ut den och bilen var vid det tillfället värd ca 15000-20000. Jag bytte bil för det var ren idioti att byta ABS-enheten för det priset.
Så inte bara ny elektronik är dyr i bilar även gammal elektronik kan vara dyr att byta ut när den börjar krångla.
Precis som i datorer är det värmen som knäcker komponenterna i bilarna. Som Civil79 säger är det ofta kylpasta som inte fungerar som tänkt. Det finns förstås moderna material som överglänser pastan och i allt större utsträckning används för att leda bort värme. Uttorkade elektrolytkondensatorer är nog allra vanligaste orsaken till haverier. Där ställer bilindustrin extrema krav på temperaturtålighet och det är inte alltid lätt att möta kraven i realiteten. Ett problem här är att det förekommer pirattillverkade kondensatorer vilket flera datortillverkare kostsamt fått erfara.
Nästa temperaturrelaterade bomb i bilarna är LED-belysningen. Visst kan det se coolt ut med en smal inramning av fronten, men att leda bort värme från dioderna är inte kul.
Är inte problemet med "låsta" komponenter ofta att huvudstyrdonet ska ha adressen till prylen man byter? För att spara vikt (och därigenom bränsle) använder man CAN-bus-system så man slipper dra massor av grova kablar genom bilen.
Hackenbush. Varför kollade du inte på skroten efter en beg enhet. Det hade nog blivit billigare.
Bilnerd
Bilcentrum erbjöd en begagnad enhet monterad för ca 13000:- men då helt utan garantier. Med lite otur så kanske den begagnade enheten och skulle börjat krångla efter ett kort tag också och byte till en ny igen för 13000:-. Inte intressant tyckte jag.
Lyckades med konststycket att spilla ut en kopp kaffe över instumentpanelen på min BMW 325 E30 så det rann in kaffe i styrboxen (motronic) motorn dog efter 5 sek.
Läste runt lite på nätet och kom fram till att jag skulle skjölja rent den med destinerat vatten. Efter 2 dagar på tork över ett element gick motorn igen.
Jag besökte skrotan hemmavid för att köpa ett beg batteri till min hobbybil (köper aldrig nya bilbatterier), och snackade med ägaren, om hur fräscha bilar han hade fått in.
Det var allehanda fabrikat, gemensamt var att de var fina och inte risiga. "ja, det är ju elektroniken som gör att de hamnar här. Det är för dyrt att köpa nya boxar till dem"
Hackenbush. Ibland kan man skicka iväg enheter på reparation. Det brukar fungera bra. Tipsade inte verkstaden dig om det?
http://innosund.com/repair/?gclid=CjwKEAjw-ZqrBRDt_KjhjcbzhhISJAAlRGvlAeQS_inAs3f2wvS8pRpszVAejBUAlLuE-jxylbMweRoCRBvw_wcB
Innosund har reparerat ABS enheten på en av våra bilar, kostade runt 4000:- De lämnar ett års garanti har jag för mig.
Att elektroniken skulle vara den svagaste punkten är väll inte helt säkert. Det har man ju sagt i 15 år nu? Det finns andra mekaniska delar som inte håller mer än ca 25.000-30.000 mil och som är dyra att byta.
Det är klart, är man mek kunnig så byter man kanske hellre än t.ex en växellåda själv än lödar en styrbox, men för gemene man så är det verkstadskostnaden som avgör.
Det är ju dessutom en stor risk att reparera äldre fordon för större belopp. Inga försäkringar och garantier som täcker kostnader om bilen skulle totalhaverera.
När jag jobbade med Saab skickade vi många styrdon till Innosund. Billigt och bra för kunden.
Nej Bilnerd, de tipsade inte om det. Bilcentrum ville förstås ha jobbet själva troligen.
Hackenbush. Vad synd. Tråkigtmed oseriösa verkstäder. Jag hoppas inte att du lämnar din bil där mer.
Skalman1. Nej jag jobbar inte med reklam.
Sen är det ju inte enbart elektroniken som har blivit sårbar i nyare bilar. Det mesta annat är också sämre på det viset att det håller en kortare tid än förr. Låt oss säga att man äger en bil som är 10 år gammal och får ett problem med bromsarna. Kanske kan man fixa lite själv och räknar på vad delarna kostar. Sen var det ju även det här med att bilen snart behöver besiktigas och rutan är sprucken på ett sätt som leder till anmärkning. Vinterdäcken är slut och sommardäcken kanske klarar en säsong till. Helst skulle bilen ju fått en service också .....
Vad göra? ...Skall man lägga ner lika mycket pengar på bilen som den är värd och hoppas på att det inte går sönder något allvarligt under det kommande året?
Nä mina vänner,visst har jag tjatat om detta ämne länge nu men våra bilar blir bara sämre sett till hur länge de fungerar och därför kan man "fynda" lite äldre bilar billigt. Det handlar alltså inte om välgörenhet när någon säljer sin bil för kaffepengar. De som är duktiga på att mecka och har rätt kontakter kan förstås spara en bra slant men flertalet utav oss gör nog bäst i att inse hur läget ser ut.
13000 för att byta abs-enhet till en begagnad?
Dom får det att verka som om dom är hjärnkirurger, och kan nåt som ingen annan kan.......
Frågan är ju vad den begagnade enheten kostade, innan dom stoppade sina giriga fingrar i affären........
För att byta den kan inte kosta så hemskt mycket, sååå svårt är det icke.
Det är därför många skrotar bra bilar, dom frågar på en märkesverkstad, vad det ena eller andra kostar.
Till min v40 kostar katalysatorn 8900 kr, hade inte varit lönt om den gick sönder, efter 01 har man idiotkonstruerat katalysator främre rör och flexrör i ett stycke, och inte är det katen som ger upp först.
Men hela får likväl bytas, om man frågar volvoverkstan........
Själv svetsade jag ihop det med ett universalflexrör, och ett grenrör från en 99.
Så lätt är det ju inte med elektroniken, men jag tror det mesta kommer att gå och lösa.
Det finns pengar i det, och då är det inte omöjligt.......
Klart det går att laga boxar. Det jag menar är att det är krångligare nu än förr.
En gammal Jetronicbox från början på 90-talet är grovt tillyxad och det mesta kan lödas om med lite elektroniktenn, ett förstoringsglas och en slipad lödpenna från Biltema, och komponenterna kan köpas för småpengar i satser på ELFA... Och en begagnad box kostar mellan 500 och 1500 kr, kräver ingen programmering och fungerar direkt.
Ang. passatens och ABS-enheten måste det varit frågan om rent bedrägeri. Passat/A4/A6 är bland det lättaste som finns att byta ABS-Agg på. Mitt rekord för demontering är 2 minuter, så säg att jobbet inkl. luftning av bromsarna och inprogrammering i datasystemet (om det går) tar en timme, aggregatet kostar 1500, en timmes jobb 1500, vad är det mer som kostar? Material, okej, notan stannar på 3500 kr, högt räknat. Resten då?
Visst, tekniken hinner nog ikapp, men det finns som sagt pengar att tjäna, och baksidan med att koderna knäcks av vem som helst är ju också att bilarna kan själas lättare. Allt som har program och/eller är uppkopplat på något sätt kan hackas och kapas. Tänk en bil med nyckellöst som kapas på motorvägen, det krävs taskig mobiltäckning för att få stopp på den. Vi i Sverige är ju safe, men tänk i Europa.
Det är onekligen fördjävligt med oseriösa verkstäder. Såna tomtar ger hela branschen dåligt rykte.
har jobbat 16 år på märkesverkstad, samma märke som bilcentrum.
på såna verkstäder vill man inte göra såna jobb, begagnade prylar betyder ibland att man åker på ett backjobb, pga en dålig del, som man inte kan få reklamation på.
Garanti måste man likförbannat lämna, på både jobb och delar, och har man då otur, hittar man inte en likadan till......
Då står man med en sur kund, med obrukbar bil, och får lösa det på ett dyrt sätt, eller sitta och svara på skrivelser från arn......
Dessutom sitter cheferna och tittar på siffror, så backjobb vill man inte ha, speciellt inte om det inte går att fakturera leverantörens reklamationskonto......
Men att säga til,l kunden att man inte vill, det kan man ju inte heller, varför man lämnar ett opris.....
Det är ett sätt att slippa problem!
På en liten allbilsverkstad, hade priset nog blivit något i stil med vad lason1 räknade ut, där chansar man mer, och uppstår problem, löser man det, verkstadsägaren räknar kronor och ören, inte röda och svarta siffror......
Enligt min mening, ska man så fort garantin försvinner, leta upp en bra oberoende verkstad, eller kontraktsverkstad med märkesskylt på mindre ort utan nybilsförsäljning....
Billigare, kreativare och bättre service!
Ducce: Det var nog bland det mest förnuftiga jag läst här!
Ett exempel är en verkstad som är storkund på skroten jag jobbar, ägaren där är helt jäkla otrolig till att få ihop saker.
Skickar man dit en ekeltronikpryl, ger han sig inte förrän det fungerar. En människa som har bileiektronik som största intresse. Sen vad märkesverkstaden säger, skiter han blankt i. Ibland har det t.om hänt att märkesverkstäderna lämnat skumme elfel till honom för att de inte reder ut det.
En annan skrota i länet har en anställd som har som hobby att knäcka krypteringen och kodningen i styrenheter.
Det vill till att det går bra för såna människor, annars blir det svårt. Allt handlar ju om programmering idag, och blir man bara av med krypteringar och kodlås, sen är det fritt fram.
det kommer att poppa upp företag specialiserade på bilelektronik när behovet blir stort, det finns onekligen pengar att göra, och intresserade människor finns.......
Förr höll inte generatorer, startmotorer osv som idag, då fanns det gott om bilelfirmor som lagade sånt, några finns kvar, en del av dom kommer glida över, om dom har några medarbetare unga nog att kunna lära helt nya prylar........
Att spendera ungdomstiden vid en dator är kanske inte bara fel.........
Kalla mig konspirationsteoretiker, men jag tror att mycket av det kryptiska i elektroniken syftar till att binda kunder vid sin egen eftermarknad....
Pga konkurrenslagar ska alla ha tillgång till allt, då gör man allt komplicerat, och i behov av biltillverkarens "verktyg" till hutlösa priser, för att inte varje liten verkstad ska sno guldjobben.......
Sen obd2-protokollet blev standardiserat enl lagar, har man hittat på nya sätt att göra det svårt för kreativa felsökare.
När det kom på 90-talet, var det bara att åka till märkesverkstad, sen kunde alla verkstäder, nu köper man en pryl på kjell o co för småpengar, och gör det med en app i mobilen, låt vara inte fullt ut, för klartext behövs ofta biltillverkarens programvara.......
Men om tex alla motorns lägesgivare visar felsignal, då behöver man inte vara raketforskare för att leta efter fel på variabla ventilstyrningen, om nu kamremmen är hel, och i rätt läge......
Så var felet på min volvo, köpt för kaffepengar för att det var "fel på cpu'n enl volvo.....kostar mycket, säljs som reservdelsbil...nyskatt o bes.."
Kostade 50 spänn, ny kabelhärva på returbilen, felsökningen tog en halvtimme......
Har kört "gratis" i ett år nu, hade det det nu varit cpu'n, hade det kostat 300 spänn för en sån på nämnda företag, inte 10000 som på volvo......., och min bil är fortfarande värd 10 mer än jag gav........
Såna prylar kommer att tas fram mer och mer, elektroniska lösningar som går runt tillverkarskydd......
Hackern löser saken som hobby, nån kommer att fatta att det går att tjäna pengar på en pryl som automatiserar lösningen, sen funkar det igen........
Som någon skrivit är det alltid dyrt med nya grejor, tills någon "pirat" löst det.......
Jag är inte orolig för framtiden som "gratisåkare" med "fin bil med svindyrt problem nästan gratis"!
Rost och stora mekaniska problem hoppar jag, det kostar att fixa, och lite trött är man på att meka, el och elektronik är kul, och givande, jag är bättre med lödkolv än svets......
ducce... jag tror du har helt rätt i dina konspirationsteorier, men tyvärr kommer de flesta bilägare att gå på märkesverkstädernas påståenden om vad som tyvärr blivit konstaterat som ett oerhört sällsynt men tyvärr dyrbart elektroniskt fel.
Jag är bättre på svets än lödkolv, även om jag behärskar även den, men jag har tröttnat på kneget och är glad åt att det finns förmågor som tar vid och även att det finns de som använder sina datorer till trevligare saker än att enbart spela på dem!
Alla hackers är inte av ondo för oss konsumenter, jag beundrar alla som kan hjälpa till att låsa upp alla trådar som kan hjälpa oss att förbilliga vårt bilinnehav.
Ungefär som jag, nisse, har slagit av på takten, men felsökning och problemlösning är kul, vänner bruka fråga om skumma prylar på bilar, datorer, whatever, och då hjälper jag gärna till, grovsmide får andra roa sig med, jag kan, men gör det om jag måste.......
Jag skippar gärna elektroniken, jag kan, men gör det bara om jag måste. Grovsmidet är mer min grej...
Jag är tyvärr ingen datanisse, har inte ro med att sitta med det. Men jag skulle vilja lära mig, att fixa ett stiftbeläggningsschema över en styrbox är ingen kost, men att lyckas bygga en adapter och kunna ansluta sig till den, det är en helt annan historia.
Frågan är också - Hinner tillverkarna med att utbilda personalen i samma takt som bilarna utvecklas?
Beror nog på organisation, volvo, vag och dom andra stora är bra på det, övriga vet jag inte hur bra det är....
Inte den enda frågan.
Låter verkstäderna personalen utbildas i samma takt? Sådant kostar pengar!
Och är all personal villig att låta sig utbildas?
Många gamla bilmekar fungerar som bilägare som aldrig läser instruktionsboken, de går efter gamla invanda förutfattade meningar.
Så rätt nisse, det är unga intresserade som för verkstäderna framåt, som allt annat, erfarenheten är bra på annat, även gamla kunskaper behövs ibland.....
En duktig verkare sätter rätt folk på rätt jobb, och ser till så att de lär varann....
Oftast är det ju så, att de mest intresserade går mest utbildningar, och ska föra kunskapen vidare, vara mentor för sina kollegor, funkar det, har man ett bra lag....
Helt rätt ducce! Så funkar det nog på många ställen, men finns ju alltid skitstövlar, och "Lägg dig inte i snorunge, jag har sysslat med detta innan du föddes" vet jag är en inte alltför ovanlig fras...
T.ex: En bil kommer in med ett hjul bromsen inte släpper på. En ung mek tar in den, får inga felkoder, ber en av gubbarna att titta på det, han lossar luftnippeln - bromsen släpper. Han bromsar till det igen, släpper röret i andra änden - bromsen ligger på - felet är bromsslangen.
Samma fel nästa dag, annan bil. Gubben säger "Det är nog samma", men unga killen provar gubbens knep som han lärde sig, men fungerar inte. Han nollar felminnet, kör en sväng med loggning, ser på loggen att en reglerenhet inte fungerar ordentligt, men det lämnas inga felkoder i klartext - Fel på hydraulaggregatet. Hade det visat på felkoder med lysande lampa, hade det varit styrenheten.
Tacka vet jag elektronikfel som lagar sig själv. Som på vår gamla Mitsubishi. Under flera år funkade inte Eco-lampan på intrumentbrädan. Men så plötsligt en dag så började den lysa. Samma med abs-lampan som för något år sedan började varna. Veckan innan vi skulle in på verkstan så slocknade den och abs:en funkar igen :-)!
Så man ska inte ha för bråttom med att laga. Det "kan gå till sig" ;-)...
Värre var det med oljetråget som rostade sönder. Det lagade inte sig själv...
Ja där ser man verkligen fördelen med elektroniska oljetråg. ;-)
Intressant tråd :D
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.