Vi Bilägares forum

Lite oväntade problem med batteribilar

Lite oväntade problem med batteribilar

Batteribilar bjuder helt klart på nya utmaningar ibland.

https://www.youtube.com/watch?v=XllmQcPltZM

Uppdaterat: 2018-02-20 21:47

Kommentarer

Men vad är det han säger ca 1:45 in i klippet? Han har 14,5 mils räckvidd kvar men att bilen drar ungefär det dubbla i praktiken i det kalla vädret. Det här har jag hävdat förut och blivit påhoppad av Tesla-fans. Visst, trailern bygger på lite, men knappast det dubbla.

Uppdaterat: 2018-02-21 09:26

Upp till 57 % sämre räckvidd vid vid kall väderlek är en verklighet för flera elbilsägare och tre gånger så lång laddningstid vid låg laddningsgrad i batterierna.

Uppdaterat: 2018-02-21 09:35
Elbil2

Vilket således innebär att 45 mil kan vara så lite som 20 mil och har man ingen laddare på destinationen så kan man bara åka 10 mil i en riktning. Det förutsatt att man inte använder parkeringsvärmare eller låter bilen stå stilla mer än någon timme för då dräneras batteriet ytterligare.

Det här är den absolut största nackdelen med elbilar och en kraftig begränsning för många svenskar. Visst, har man under 5 mil till jobbet t/r och kan ladda hemma så är det inget man lider av i praktiken. Men vad ska man då med ett ton batterier för en halvmiljon till? Då är det väl bättre med en PHEV där du tar 90% av resorna på el, i och runt städerna, och oändlig räckvidd när du behöver åka längre?

Uppdaterat: 2018-02-21 10:01

Varierar det från Batteri till batteri , även om det är två exakt likadana bilar i så fall?

Jag är en av de som brukar "försvara" Tesla då jag jobbar i Tesla-land och mina kollegor har Teslor.

Även en av mina bättre vänner har en Tesla Model S P90D (den fyrhjulsdrivna varianten) som jag åkt med många gånger. Jag har varit med upp till "hytta" En resa på nätta 32 mil och vi har inte behövt stanna för att ladda. Det har alltid varit minusgrader när vi åkt och som mest ungefär -16 grader,

Uppdaterat: 2018-02-21 10:12

Det största problemet som illustreras här är inte att han inte får upp luckan, utan det faktum att han är beroende av kablagen. Han kan lika gärna ha glömt att ta med sig.

Jämför med att du själv måste ha med sladd och munstycka till pumpen när du skall tanka, och dessutom är det olika kopplingar beroende på om du är på Tank, OKQ8, Preem e.t.c.

I detta fall hade han med men kom inte åt dem. Likaså om någon skulle gå sönder så är du också rökt.

Det måste alltså till en standard precis som för bensin och diesel - ett munstycke som faktiskt passar ALLA bilar.

Sedan så är faktiskt inte kylan det största problemet räckviddsmässigt. Kan kollegan på jobbet gå i god för. Det blir inte särskilt mycket sämre för kylans skull (om han har batterna förvärma via laddning - annars går lite extra innan de fått upp värmen). Däremot släpet. Det drar Mycket mer. Finns fler som konstaterat när de kört och då i varmare väder. Utan släp = låååångt. Med släp = betydligt kortare. Det är därför det går så bra när han snålkör då luftmotståndet minskar så drastiskt.

Så, kan du undvika värmning via batteri och låta laddsladden värma batteripacken så är det inte så stor skillnad.

Måste batteriet värma upp batteripacken så märks det självklart en skillnad.

Men som sagt, släp... det är obra.

Uppdaterat: 2018-02-21 10:32