Känns spontant som en bra idé men kommer det bli prissäkningar då från dagens priser för indirekt säger man väl då att det har gått bra att pruta tidigare.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150810/snart-blir-det-omojligt-att-pruta-hos-lexus-bra-eller-daligt
Kommentarer
Gjorde inte Citroen något liknande på 90 talet? Dom gick ut och sa att dom priserna som står på bilen gäller och att det inte går att pruta.
Samma sak har tillämpats av nån lokal bilhandlare här för några år sen men av detta syns inget längre - vad man nu skall dra för slutsats av det...
Slutsatsen blir att färre kommer köpa Lexus om det blir prutningsfria priser.
Många måste få pruta lite bara för att känna att de gjort en bra affär. Prutet kan således vara viktigare än priset för vissa.
Sen går det ett tag och sen är priserna uppe i samma som före "revolutionen" - och då är det prutning som gäller igen. Tror snarare detta är ett sätt för bilhandeln att försöka öka sina marginaler och inte nån omtanke om kunderna.
Tanken är god, och som konsument så slipper man klura på om man gjort en bra affär eller inte (iofs, det är väl mest INTE när det gäller bilköp, men ändå)
Tror det var precis detta Citroen gick ut med, det priset som står i hallen är det bilen kostar, punkt.
Och det skulle gälla hos alla handlare i landet, om det nu blev så är en annan fråga.
Hela grejen med prut kanske kommer försvinna mer och mer då fler väljer att leasa bil, även om det finns prutmån där så glöms det gärna bort.
Och det känns lite småaktigt att bråka om 100 - 200 spänn i månaden, om det nu ens går.
Ett bolag, iofs inte biltillverkare men som lyckats rätt bra med att hålla samma pris utan några större kampanjer (bortsett Teleoperatörerna) är ju Apple, deras modell kanske är något för biltillverkarna/ÅF att titta på.
Apple var just ett bra exempel...inte.. Dom har såvitt jag förstått hårda krav på att deras ÅF inte får priskriga så deras affärsmodell är ju inte direkt till glädje för oss konsumenter och den s k fria konkurrensen...
Jodå Leifer - på en fri marknad (som t ex mobiltelefonmarknaden exkl Apple) så kan det faktiskt förekomma nåt som heter priskonkurrens mellan olika ÅF som säljer ett visst märke. Annars är alternativet att släppa den fria konkurrensen och låta tillverkaren styra priserna helt och hållet. Är det detta vi verkligen vill nå ? Trodde att du var förespråkare för de fria marknadskrafterna, Leifer... Och konkurrens finns även inom bilbranschen där du kan se olika priser hos olika ÅF.
Hmmm - verkar nästan som du inte riktigt förstod min jämförelse med Apple - eller så missförstod jag dina kommentarer...Som du konstaterat så kommer ingen kedja att sälja Apple-prylar billigare än nån annan men det är eftersom Apple har stenkoll på vad deras ÅF gör och säkert har avtal som förbjuder resp ÅF att frångå Apples egen prislista. Så blir det när tillverkaren styr marknaden med järnhand vilket väl egentligen inte är tillåtet men som vanligt finns det alltid olika sätt att ta sig förbi förbud... Fast nu har det blivit mera snack om Apples ÅF-styrning än om Lexus framtida prismodeller...
Nu var väl detta för att den yngre generationen inte är van vid prutning och tar man bort den kan man handla på nätet så slipper man bilförsäljarlön...
Inga fler Lexus till Småland/Öland!
Till vilken nytta egentligen? Är ju bara hos bilhandlare man kan pruta järnet utan samvetskval, dom har som yrke att vara trevliga mot idioter :)
Ja och jultomen kommer till snälla barn i jul :)
Det jag gillar med Apples modell är just att jag som konsument slipper leta bästa dealen, pruta osv då priserna sällan ändras förutom valutajustering. Naturligtvis finns det även nackdelar med en sådan modell (som med det mesta) men jag hade nog uppskattat att veta att ett pris var likadant överallt och att det priset jag betalar inte kommer ändras förrän nästa årsmodell släpps.
Apples modell bygger på att de inte ger återförsäljarna några marginaler alls. Så enkelt var det.
Apples produkter finns i sortimentet för att kunderna kräver det.
Egentligen en lysande affär. Bygg telefonen i samma fabrik i Taiwan som alla andra budgetlurar, men sälg den till 8 ggr priset.
Om det är så enkelt varför skapar inte du ett nytt Apple?
Visst finns det marginaler, ÅF får kickback på att sälja med abonnemang så visst tjänar dom pengar.
Och för att en telefon byggs/sätts ihop i samma fabrik som andra elektronikenheter, både budget och premium, säger väl inget om hur bra eller dålig den är. Det är knappast monteringsfabriken som utvecklat telefonen, både hård och mjukvara som monteras ihop där.
Vem har sagt att det är enkelt? Men det finns ju siffror på att Apple tar typ 92% av vinsten inom smartphone-branschen. Tack vare ett starkt varumärke kan de sälja dyra telefoner med en rejäl förtjänst.
Precis som på bilar, så är eftermarknaden till apples produkter enorm, man följer ju inte samma standarder som de flesta andra.
Den som säljer telefonen räknar med att ha kunden att göra relaterade köp.....
Genom att ha järnkoll på sitt märke, och "certifiera" prylar,appar mm styr man marknaden, då kan man med låg marginal styra åf till att inte börja priskonkurrera med prylarna....
En amerikansk affärsmodell, se Harley-davidson som gör nåt liknande, medan deras, precis som apples japanska konkurrenter pytsar ut huvudprodukten och lämnar eftermarknaden åt andra.....
Prutande på lexus försvinner inte ändå, förhandlingen kommer istället handla om inbytesbilen, gör handlaren en bra affär med nybilen, finns ett bättre utrymme där......
Till slut blir det som vanligt, det man betalar "mellan" är det som spelar roll....
Tror "rent köp" av nya bilar är ovanligt, åtminstone om det inte är ren budgetklass!
Jag har en kompis som aldrig prutar vid köp av nya bil (eller annars heller, inte ens i utlandet). Jag kan tänka mig att bilhandlaren dreglar av förtjusning när han kommer in genom dörren...
Kompisen själv är ICA-handlare, och tycker förstås att prutning inte ska existera.
Precis som Duccedriver skriver så är det ändå en förhandling.
Jag har fått för mig att man idag ofta prutar genom att få tillbehör istället, typ vinterdäck, ett snäpp högre utrustningsnivå m.m...
leifer - kolla alla kampanjer som Toyota haft under senare månader på främst Auris och Avensis. Det är rätt stora skillnader mellan kampanjpriserna och de ordinarie listpriserna så det är givet att det måste gå att pruta en hel del på Toyotas listpriser.
6% lämnade när jag prutade.
Har aldrig förstått det här med "färdigprutat" eller "ej prutbart" osv. En del mäklare kör med det också, som om det vore något positivt.
I mina öron låter det bara negativt.
Mkt handlar ju också om att kunden har koll på priser och om något är billigt.
Har som gammal elektroniknasare varit med om otaliga kunder som prutar för prutandets skull och har noll koll på vad som är ett bra pris eller inte.
När det gäller mäklare så förstår jag inte riktigt hur det har med prutning att göra, om det är mäklarens ersättning du menar så tycker jag det är lite skillnad på att köpa en vara såsom en TV eller bil mot att köpa tjänst.
http://www.deadlybydesign.com
Denna bok kanske gör att man kan pruta än mer!
Vill man ha något som är svårsålt för säljaren är det bästa att vara dryg.
Så fick jag min tidigare dieselmerca till halva annonspriset :)
Inget av ovan lär ske skulle jag tro, varför ska man inte kunna pruta något på priset.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.