Jag har alltid tyckt bättre om att köra bilar som är lätta än när vikten hämmar beteendet. Det brukar gå att köra lika fort med tyngre bilar, men de förmedlar inte känslan av vad som händer mellan hjul och underlag. En som är ännu mer besatt av att kapa vikt är gamle F1-designern Gordon Murray. I senaste Late Brake Show tar Jonny Smith en promenad i Gordons "garage". Det är inte utan att jag blir avundsjuk.
https://youtu.be/iBAMWeKhBr4
Kommentarer
Ja, så är det. Märks skillnad på en tung matkasse i skuffen på min lättade Miata
Kör man en Elise eller Exige så inser man hur bra det kan bli. Jag är inte förvånad att Gordon Murray kör Alpine A110 till vardags.
Problemet är bara att ta sig i och ur dessa bilar...
Just det är lite fascinerande med Murray. Han är över 1,90m, född 1946 och inte direkt smal.
Kan han köra små bilar så kan jag.
En låg liten bil håller en ung och i god form.
Jo, min lilla bil är alldeles för klumpig, 1490 kg.
Snabb pga motorn, ligger bra på vägen, men inte sportig nån stans, den väger ett halvt ton för mycket.
Jag köpte 1180 kg MGF igår. Underhållande trots bara 120 hk.
Den med framkrafs?
Nä, med mittmotor.
Pratade med en farbror (+80) som hade en sådan när jag tankade för något år sedan.
En ful gul färg, men bilen var fin och i ett väldigt bra skick, nyss importerad.
"Det roligaste jag kört på flera decennier" sa han!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.