Vi Bilägares forum

Långteststallet 2017

Långteststallet 2017

Dåså, skall vi gissa?

Jag tror:
Volvo V90
Citroen C3
KIA Niro eller Hyundai Ionic
Renault Megane

Sedan blir det svårare...
Hade varit kul med Alfa Giulia, men troligen inte

Vad tror ni?

Uppdaterat: 2016-12-19 08:40
*Robban

Kommentarer

Kanske en Toyota C-HR och därmed ett race mellan den och motsvarande Kia/Hyundai-hybrid ? Å andra sidan har Toyota varit rätt välrepresenterade de allra senaste åren i långteststallet men Avensis kanske var en "reservbil" 2016 och då kan det kanske bli en C-HR...

F ö är det väl lite tunt med modeller som är nya under året och finns ute på marknaden. Möjligen VW Tiguan eller Skoda Kodiaq eller kanske en Passar GTE för att få med en populär laddhybrid - även om den inte är ny för året och relativt dyr.

Annars får det väl bli nåt som redan funnits på marknaden nåt år och då är det svårtippat.

F ö är väl Robbans lista fullt möjlig. Tveksamt dock om två franska bilar skulle vara med samtidigt med tanke på att dom inte är några mega-säljande modeller i Sverige - och C4 Cactus var ju med härom året. Svårtippat år...

Uppdaterat: 2016-12-19 09:39

Pi, om jag säger som så, jag vet att en av fransyskorna kommer att vara med...

Uppdaterat: 2016-12-19 10:23
*Robban

Kia Niro hybrid vore kul om den kom med.

Toyota C-HR hinner dom väl inte få fram i tid, annars vore det trevligt.

Men ett alternativ kan ju vara nya Prius, misslyckad design men annars lyckad i det mesta annat.

Uppdaterat: 2016-12-19 10:43

En hybrid från VAG hade varit kul att ha med, någon av GTE varianterna för att se hur dom klarar sig i ett långtest.

Eller varför inte göra så att man bara har hybrider som långtestbilar, kunde varit lite spännande.

Uppdaterat: 2016-12-19 10:50
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, en god tanke att bara gå för bränsleeffektiva fordon i långtestet. Skulle gärna se också att man har automatlåda som standard framöver så att det bl.a. blir enklare att jämföra. En GTE tycker jag också vore bra att ha med, eller Audi A3-varianten.

Uppdaterat: 2016-12-19 10:57

Jag skulle vilja se en ren batteribil i stallet, någon av de senaste med den påstådda långa

möjliga körsträckan.

Uppdaterat: 2016-12-19 11:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast den enda elbil som möjligen finns på marknaden nu med lite längre räckvidd, och inom rimlig prisklass, är väl Zoe med det större batteriet.

Robban - har du redan sett nån av fransyskorna med "långtest-dekaler" på ?

Vill ViB ha en C-HR med så lär Toyota fixa det.

Uppdaterat: 2016-12-19 11:33

Pi, Kanske ;-)

Uppdaterat: 2016-12-19 11:51
*Robban

Tror ganska hårt på din lista Robban, hoppas dock på Ioniq Electric istället för hybriden.

Kanske Skoda Kodiaq/SEAT Ateca/VW Tiguan som den femte medlemmen..

Uppdaterat: 2016-12-19 12:40
Power to the people

Såg just att Ionic Electric är prissatt i Sverige - från 371.900 kr. I Norge kostar den från 239.850 NOK. Om man konverterar det norska priset till svenska Kr samt lägger på vår moms så hamnar man på ca: 325.000 kr. Nu har jag inte kollat utrustningen men annars är det ett rätt saftigt påslag jfr de norska priserna. Men visst vore den intressant som långtestbil.

Uppdaterat: 2016-12-19 15:12

Peugeot 3008 borde vara självklar som långtestbil, den är ju en av de hetaste kandidaterna till Årets bil för nästa år. Tänk om den vinner och ViB inte har med den i långtestet, det vore skandal.

Volvo V90 är troligen rätt självklar den med.

Kia Niro eller Hyundai Ionic, men tror mer på Kian den har ju lägre pris och verkar mer praktisk.

Tveksam om nya C3 kommer med, sällan så små bilar testas av ViB men kanske, helt klart en outsider.

Renault Mégane Sporttourer eller Grand Scenic. Mégane tillhör klassens storsäljare men nya Grand Scenic är häftigare / mer intressant som bil, och har ett stort arv att hedra. Kan bli en intressant match mot Pega 3008.

Alfa Giulia vore kul, om de kunde ha med Mazda MX-5 så kan de absolut ha med Giulia.

Uppdaterat: 2016-12-19 15:24

Pi, svenska priserna är väl anpassade till supermiljöbilspremien på 40,000 kr.

Hål i huvudet med en sån subvention från svenska staten.

Uppdaterat: 2016-12-19 16:14

Tja Vidstige - är det ungefär samma utrustning här och i Norge så kommer ju Hyundai att ha avsevärt större marginaler på bilar sålda här. Norge har ju ännu högre "supermiljö-premie" i o m att el-bilarna inte drabbas av några försäljningsskatter - typ vår svenska moms.

Om vi också skulle subventionera elbilar på motsvarande sätt så borde den kunna säljas för ca: 260.000 kr i Sverige - alltså det norska priset konverterat till svenska kronor... Då tror jag faktiskt att det skulle kunna bli ordentlig fart på elbilsförsäljningen även här. Sen kan man ju ha övre prisgräns så att inte t ex dyra Teslor också får motsvarande subvention.

Uppdaterat: 2016-12-19 17:16

Pi, såna direkta subventioner är ytterst tveksamma och missbrukas lätt.

Uppdaterat: 2016-12-19 17:57

Då var den första presenterad - V90D3

Uppdaterat: 2016-12-28 11:18
*Robban

Den andra på plats, Suzuki Ignis... såg inte den komma, vet inte egentligen vad de vill att den tillför, men visst en liten ärtig bil för "storstadsparet" som behöver komma fram i de dåligt snöröjda Stockholm...

1/2 så länge

Uppdaterat: 2016-12-29 09:19
*Robban

Håller med dig Robban - Ignis var nog väldigt otippad innan artikeln med V90. Och som du säger - "såg inte den komma"...

Lite för udda för att platsa i långteststallet tycker jag personligen. Ville man absolut ha med en hyfsat billig 4WD med det stuket så tycker jag nästan att en gamling som Dacia Duster hade varit ett mera naturligt val för den säljs säkert mycket mera än vad Ignis kommer att göra. Och skulle säkert passa flera köpare och därmed vara intressant att se hur den fungerar - trots utseendet...:)

Uppdaterat: 2016-12-29 09:25

Hej!

Kul att se att så många är intresserade av vårt långteststall!

Vill bara tipsa om att Duster redan är körd. Den rullade drygt 7000 mil under åren 2011 och 2012.

Läs mer ex här: http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-dacia-duster-en-duglig-arbetshast

God fortsättning och så småningom Gott Nytt År!

Tommy Wahlström

Vi Bilägare

Uppdaterat: 2016-12-29 11:13

Hade i o f s en svag känsla av att jag sett Duster i dessa sammanhang men anser den ändå vara intressantare - av dessa 2 i alla fall. Men ingen av dessa skapar ju nåt direkt köpsug..:) En liten bil skall vara billig - annars kan man lika gärna köpa en lite större bil för en i sammanhanget mer eller mindre obetydlig merkostnad. Och Ignis är väl ungefär lika familjeduglig som Mazdan i 2016 års teststall var.

Uppdaterat: 2016-12-29 11:49

Hej Tommy Wahlström,

Långtestet är helt klart en av höjdarna i Vi bilägare.

För att förbättra testet ytterligare så skulle det vara intressant att veta vilka urvalskriterier ni har för bilarna och hur ni tänker kring val av drivlinor.

Exempelvis var ni tidigare inte så lyckliga över en sugmotor med manuell låda i form av Toyota Avensis, och där håller jag med förstås. För mig är automat ett krav och överladdad motor alt hybridteknik.

Därför blev jag lite förvånad nu när ni har med igen en svag bensinmotor med manuell låda i form av Suzuki Ignis, svårt att tro att ni kommer gilla drivlinan (bortsett från 4wd). Dessutom blir det svårt att jämföra bilen mot andra bilar i testet som har modernare motor/växellåda.

Sen undrar jag också lite hur ni tänker kring förbrukning vid urvalet. Idag vill man ju gärna ha nåt snålt och bilar då som är utvecklade för att vara extra snåla. Med det inte sagt att man bara vill se massa dieselbilar.

God fortsättning och Gott Nytt år tebax, tror f.ö. 2017 kan bli ett riktigt roligt bilår med massa spänande nyheter!

P.S. Hoppas ni kan göra det till en vana att kommentera på forumet då och då. Var inte heller rädda för konstruktiv kritik, sånt kan vara nyttigt för att göra en redan bra biltidning ännu bättre. D.S.

Uppdaterat: 2016-12-29 12:25

Ignis är ju ett otroligt ointressant val för de allra flesta.

Uppdaterat: 2016-12-29 16:17

Nåja, vi vet ju inte ännu vilka de övriga är, men jag håller med Vidstige, en bil som testas idag bör ha automatlåda.

Uppdaterat: 2016-12-29 20:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det säljs fortfarande bilar för oss som gärna kör och inte bara åker bil. Jag såg att Aston Martin kan fixa manuell låda till Vanquish nu och hyllas för det.

Uppdaterat: 2016-12-29 22:03

Mäkinen, jag känner inte till något bilmärke i överkomlig prisklass som inte kan erbjudas med manuell låda.

Men en bil som är bäst i stadstrafik bör givetvis ha automat. Om det är något som befrämjar trafiksäkerhet i tät, stressig trafik, så är det automatlåda.

Uppdaterat: 2016-12-29 22:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse,

Det bästa i stadstrafik är att åka buss eller tunnelbana. ;-)

Vad jag menar är att det inte är ett absolut krav med automatlåda i en liten bil. För egen del är det främst när jag kör bilar med dieselmotor och/eller turbo som jag vill ha automat eftersom registret ofta har så branta gränser mellan var det fungerar. Med en sugmotor är det lättare att hantera bilen med manuell låda.

Uppdaterat: 2016-12-30 07:41

"Det bästa i stadstrafik är att åka buss eller tunnelbana."

Tyvärr går inte kollektivtrafiken alltid dit man ska!

Men visst vore det bäst, men jag kan ju se på min egen situation, jag bor på vischan, men måste ibland ge mig in till Staden och stressa runt bland andra bilister.

Jag skulle ju kunna parkera vid infarten (där det sällan finns någon p-plats och ta matarbussen, som inte finns, till city), men ofta har man en last med som inte är kul att släpa på.

Men jag åker oftast automatväxlat och skulle göra det även om jag köpte en småbil.

Uppdaterat: 2016-12-30 08:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mindre dieslar är närmast värdelösa (nåja - lite hårt uttryckt) utan automatlåda. Mindre turbo-bensinare - a'la VWs 1,2t - fungerar betydligt bättre med manuell låda även om en automat givetvis är att föredra. Sen finns det bilar som har väldigt behagliga manuella växellådor och den jag främst tänker på är den 5-växlade lådan i Kia Rio. Ett rent nöje att hantera även om motorn som sitter i bilen är en aning "sömnig" - växellådan hade förtjänat en roligare motor helt klart.

Uppdaterat: 2016-12-30 08:54

Jo Pi jag håller helt med om att små turbodieslar bör ha automatlåda, de blir väldigt svårkörda annars, men jag tycker att även lite större turbodieslar behöver automat, jag gillar inte det plötsliga varvstoppet vid ca 4000 rpm.

När det gäller trevliga manuella lådor skrev jag om det i tråden om småbilar, då jag körde Swift och där växellådan var verkligt lättväxlad med exakta lägen. Den hade dessutom en pigg motor med ett ganska brett vridmomentområde, t.ex. tjatade växelindikatorn ständigt om uppväxling trots att varvet bara låg på 1500!

Men bilen var nästan ny och det vore intressant att veta hur den är efter 10000 mil.

Jag föredrar dock ändå automat.

Uppdaterat: 2016-12-30 09:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse,

Jag ska inte påstå att jag själv nyttjar kollektivtrafiken speciellt ofta. Ett byte av kontor har gjort att jag studerat möjligheterna och nu skulle jag kunna åka hemifrån samma dag som jag ska vara på jobbet och inte dagen innan. Nu tar det bara dubbelt så lång tid som med bil.

Nu fick ju Shogun sin Kia Niro i testet åtminstone. Undrar om den kommer användas som den är tänkt, dvs i urban trafik och inte längs motorvägarna. Ibland känns det som att testerna inte tar hänsyn till att olika saker ska möta olika behov. Tiden när en Volvo 245 var bilarnas motsvarighet till en schweizisk armékniv är förbi.

Uppdaterat: 2016-12-30 09:20

Niro, ja, ett spännande val av en hybrid från en annan tillverkare än T.

Samtidigt blir jag fundersam när det är testets näst billigaste bil, var tog folkligheten vägen?

Utan att veta vad som kommer här näst så känns det som dyra bilar som kanske inte andas privatbil, men vad vet jag. Privatleasing har nog gjort att vi har givits möjlighet att köra lite dyrare bilar än vi tidigare gjort om vi skulle casha eller låna...

2/3 så långt...

Uppdaterat: 2016-12-30 09:34
*Robban

Jo - nog kan man fundera både en och två gånger över prisnivån i kommande långteststall. Känns inte riktigt anpassat för merparten av privatköparna - men det kanske inte heller längre är tanken... Tror inte heller att privatleasing drivit upp storleken/priset på bilarna för de mest populära privatleasingbilarna är väl de mindre modellerna i VAGs sortiment...

Uppdaterat: 2016-12-30 09:50

Ja, du har kanske rätt PI, men privatleasingen går även bra för typ V60 och Passat, med ganska vettiga månadskostnader.

Jag tror inte heller att ViB har tjänstebilsförarna som sin huvudsakliga målgrupp varför de borde satsa med på vettiga och väl säljande eller förväntat väl säljande bilar med blandad teknik och storlek.

Sedan att vi de senaste åren haft Passat och nu V90 är väl rimligt då dessa är storsäljare, trots att de flesta är tjänstebilar nu, men ganska troliga för privatköp som 3-års bilar.

Uppdaterat: 2016-12-30 11:06
*Robban

Ska bli spännande med Volvo V90 och följa den i långtestet. Kia Niro ska också bli kul och följa då den har en spännande drivlina hybrid med DCT. Hoppas att Peugeot 3008 kommer med i testet då det verkar vara en riktigt bra SUV eller någon av VAG:s trillingsuvar Seat Ateca, Skoda Kodiaq och VW Tiguan.

Tidigare har det klagats på att Vibilägare har valt fel drivlina till sina långtestbilar och jag kan delvis hålla med. Men jag tror att man måste ha lite förståelse att det inte alltid går att få fram en ny modell med rätt utrustning och rätt drivlina från generalagenten med kort varsel.

Uppdaterat: 2016-12-30 11:26

Diesel, "kort varsel"? Vi vet ju inte hur långt i förväg ViB hör av sig till leverantören, det kan ju handla om upp till ett halvår och nog borde man kunna uppfylla de önskemål man ställer på den tiden.

Är det en helt ny bil som precis introducerats är det ju annorlunda, då får man väl ta vad som erbjuds, men det kanske inte blir riktigt rätt för någon part.

Uppdaterat: 2016-12-30 16:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vill inte agera försvarare åt Vibilägare men man ska nog inte underskatta svårigheten i att samordna alla beställningar av bilar och se till så att dessa levereras i tid innan långtestet börjar. Jag kan tänka mig i fallet Suzuki Ignis så har man fått kompromissa och beställa en lagerbil då denna bil har Sverigepremiär först i Januari. Det är ett gissel det här med att beställa nya bilar.

Uppdaterat: 2016-12-30 16:44

Håller med övriga; en gedigen "mellanklass"-elbil borde inkluderas för att vi VILL ha mer kunskap om dessa. Ioniq hade som sagts passat bra, men två Hyundais går väl inte :P?

Uppdaterat: 2016-12-30 17:01

Helt riktigt Diesel, men man kan ju vara ute i god tid och lägga fram sina önskemål, att de sedan inte kan uppfyllas till 100% får man givetvis acceptera och när det gäller Ignis har man väl lyckats bra.

Men jag hoppas som flera här att en ren batteribil kommer med också.

Uppdaterat: 2016-12-30 17:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De kanske samlar sig till nästa år och slår till på en Chevrolet Bolt och en Tesla Model 3...

Uppdaterat: 2016-12-30 17:21

Ja, Opel Ampera-e kanske är en trolig långtestare till 2018...

Uppdaterat: 2016-12-30 17:25
Power to the people

I så fall bör ju Opel börja sälja Ampera-e i Sverige senast i slutet av 2017 och just nu verkar det väl inte som det blir så.

Uppdaterat: 2016-12-30 17:35

Fast om ViB vill ha en Ampera-e till nästa år så tror jag att Opel löser det...

Uppdaterat: 2016-12-30 23:19
*Robban

Och där kom en av VAG:s suv-kusiner med. För mig det var den mest otippade av de två, trodde allt både att Kodiaq och Ateca skulle väljas före Tiguan.

Uppdaterat: 2016-12-31 10:55
Power to the people
EnannanRobban skrev:

Fast om ViB vill ha en Ampera-e till nästa år så tror jag att Opel löser det...

Precis, generalagenter verkar ha en förmåga att lösa allt när det kommer till publicitet. :)

Uppdaterat: 2016-12-31 10:56
Power to the people

5:e medlemmen i långteststallet??? Har jag missat något eller har det inte presenterats någon?

Uppdaterat: 2017-01-02 11:56
*Robban

Den "fransyska" som du hintade om i början av tråden, Robban .... Vart tog den vägen (C3 el Megane) ?

Uppdaterat: 2017-01-02 12:46

Pi, kan erkänna att jag blev lurad, såg en ViB-dekalerad C3 precis innan jul och i all hast "läste" ViB långtest på den dekalen, men där hade jag fel! Troligen en vanlig ViB testbil...

Uppdaterat: 2017-01-02 12:57
*Robban

Synd att du hade fel, Robban. Hade hellre sett den i stallet än Suzukin. Större, rymligare, billigare - gissar jag i alla fall.

Uppdaterat: 2017-01-02 14:05

Hade varit intressant om de hade tagit med en elbil, typ Ioniq el som har kommit till den svenska marknaden. Det kräver nog en hel del av ViB att köra en sådan bil under 4000 mil. De som finns med nu är det bara att åka in och tanka och sedan köra vidare.

Uppdaterat: 2017-01-02 17:46