Hej!
Min Seashellmetallic Volvo XC70 -15 är nu sju månader gammal och det börjar droppa in olika erbjudanden om lackskydd / konservering. Vad ska jag ha? Ditec, Mr Cap, Diamondbrite, PPS eller kanske bara vaxning?
- Jag undrar vilket skydd som är bäst?
Kommentarer
Gillar MrCap, alltid enastående resultat, ett genuint hantverk som definitivt inte bara handlar om olika medels egenskaper!
Funderar också på samma fråga och har varit inne på att köra på PPS. Men Drop Off lät intressant!
Men det här med att det håller länge utan återbehandling är ju minst sagt luddigt. Från deras hemsida:
"Vårt keramiska lackskydd har en hållbarhet upp till 5 år utan att någon återbehandling behöver krävas. Vi rekommenderar en komplettering av lackskyddsbehandlingen när så behövs, konsultera med ditt professionella Drop off center."
http://dropoff.se/lackskydd/
http://www.automotorsport.se/bloggar/just-nu/20140214/lackskydd-i-keramik-delrapport
Mina senaste 3 bilar så har jag kört PPS behandling och är väldigt nöjd med dom, dock så ska det hålla ca "18" månader men skulle säga att behandlingen är bra i ca 12 av dom månaderna... Dock så är jag väldigt petig med min bil så anda kanske inte skulle tänka på det.
Sen när det gäller Drop off så har jag väldigt svårt att tro att en behandling skulle hålla i 6 år utan återbehandling
Jag har alltid kört min PPS hos Waxdepån i Arninge.
Synd även att du inte gjorde din behandling på en gång du fått bilen, då hade du fått bättre pris på första behandlingen.
Jag med samma Waxdepån i Arninge med PPS behandling var första gång sedan april 2014.
Jag funderar på Drop Off nästa gång men osäker hur det går med vinter avfettning behövs eller inte?
Tänkt om vatten rinner torka fort hinner inte får kvar blöt i bilen att tvätta bilschampo tills sist spola ut högtryckstvättar?
En avfettning kommer alltid behövas, speciellt mot flygrosten som inte går bort annars.
Drop off funkar säkert bra första året men mattas garanterat bort med tiden som det gör för alla behandlingar
Vad är det bäst på några bästa lackskydd beteckning?
Behövs verkligen kallavfettning på en behandlad bil?
Vet att när man polerat och vaxat bilen själv behövs inte mer än varmvatten och ytterst lite schampoo för att få bort allt...
Dock holler det inte mer än 8.10 månader och ta rne jävla tid att lägga på...
c.k. hur länge tänker du behålla bilen? Rent ekonomiskt är det förkastligt att lägga pengar på lackskydd, det värderas till noll(!) när du byter.
Sedan kan det ju vara trevligt att få bilen lite mer lättvättad, men det räcker med vax.
För egen del är jag sugen på en behandling just för att få en lättvättad bil. Inbillar mig att ett bra lackskydd har lite längre livslängd än vax och det är väl förarbetet innan man lägger på vax eller lackskydd som är den stora biten egentligen?
När det gäller inbytesvärdet för en begagnad bruksbil är ju i stort sett all omvårdnad man ger, utöver det allra mest nödvändiga, en dålig affär rent ekonomiskt.
Du kan inte ens jämföra en lackbehandling och en vaxning, en vaxning håller ca 4 veckor medans en lackbehandling håller minst 12 månader så nog är det bättre att lägga pengarna på en bra behandling än en vaxning.
Nja, det beror väl på vad det är för vax? På min förra bil använde jag något som hette Sverigevaxet och det höll nog närmare ett år på de mest utsatta ställena och ännu längre på taket.
Visst finns det bra och dåliga vaxer men en bra lackförsegling är ljusår bättre än att vaxa bilen... Fick du vaxet att hålla närmare ett år så är ditt vax väldigt unikt :-)
Jag tvättar bilarna i automattvätten med skjöljvax. På den äldsta, 11 år, pärlar det sig fortfarande när det regnar.
Jag har sällan så mycket tid över att jag har möjlighet till handtvätt av bilar.
@Shogun
Ser att du verkar nöjd med DropOff. Hur går det med avfettning spruta i bilen och låt den verka ca 5 minuter och om den är blöt kvar efter bilen är behandling med DropOff ?
@Shogun
Aha ok, vi kan prata mer framöver om resultat DropOff efter hur den är nöjd med biltvätten. Jag ska prata med hos bilvård om DropOff senare.
Biltema har något häxmedel som man sprayar på en rentvättad bil.
60:- för en flaska räcker för tio tvättar.
Påstås vara ett dundermedel, antagligen samma som sköljvax.
Jag är nöjd med glasbehandling och behöver inte alls vindrutetorkare på när det regnar och kör hastighet 70 eller mer.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=jjed2Qireq0
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=L7UODAV5-IU
Nej jag har inte heller några problem med "filmig" ruta, men förmodligen beror det på att Saab använder sig av en speciell sorts glas, jag tror det kallas "Excelglace" och det lär klara allt från stenskott till nedsmutsning.
Spolarna och torkarna sitter där bara för syns skull!
Finns det någon stenskottskydd behandling på vindrutan för att hindra reparation/byte?
Självklart så finns det inte... Finns inget mirakelmedel mot något.
Han driver ju så klart :-)
Tack, då vet jag nu :)
Vi får en slant från företaget varje år som skall användas till rekond.
När bilen kommer i oktober skall man lägga på ett lackskydd direkt?
Absolut det ska du göra, brukar själv alltid boka tid så fort jag fått ett leveransdatum på bilen.
.
Kanske du menar: http://www.clearplex.se/web/om-produkten/
eller bäst i test 3M: http://www.waxdog.se/product.php?id_product=486
Vad tycks?
lack skydds kit från sonax komlett med utstrykare och duk har jag använt på mina sista två nya bilar.
Samma dag som jag kört hem dom lade jag på detta lack skydd och året efter vid stora salt avfettningen samma sak igen.
Tycker det har funkat bra hela vintern utan försämring och kittet kostade typ 250:- och räcker till två tre behandlingar.
Funkar kanon bra men har iofs inget annat att jämföra med men Lättjobbat och bilen klar på mindre än halvtimmen
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.