Vi Bilägares forum

KVD stoppar exporten av bonusbilar

KVD stoppar exporten av bonusbilar

KVD kommer att stoppa försäljningen av sina bonusbilar för export

https://www.di.se/bil/biljatte-stoppar-exporten-av-bonusbilar-handlar-om-skattebetalarnas-pengar/

Såklart är detta bra, visst kommer det att bli bulvaner som mellanköper, men det krånglar till det.
Det utreds dessutom ett system om hur vi skall kunna ta tillbaka bonusen på bilar som exporteras, det är i första hand el- och laddhybrider i huvudsak till Norge och Holland och gasbilar till Holland.

"Spelar ju ingen roll, klimatfrågan är global" jepp, men det finns bättre att göra för bonuspengarna än att prisdopa bilar till en annan marknad. De pengarna skall tillbaka i systemet.

Vad tycker ni andra?

Uppdaterat: 2020-01-24 21:10
*Robban

Kommentarer

Det blir väl en bulvan emellan innan export. Svårt att styra på en gemensam marknad.
Jag är tveksam till subventioner i allmänhet, men min förhoppning är att de tjänstebilar jag tar ut blir kvar i landet så fler får prova att köra laddbart.

Uppdaterat: 2020-01-24 22:06

Ett steg i rätt riktning men hur man skall skall kunna stoppa exporten helt eller till stor del har jag ingen lösning på. Ett första steg kanske vore att förbjuda export under typ de 5 första åren av subventionerade bilar - förutom de fall där ägaren också flyttar utomlands (flyttgods) ? Men liksom Mäkinen är även jag tveksamt inställd till statliga subventioner i allmänhet.

Uppdaterat: 2020-01-25 10:04

Bonusen är väl nationell ??, hur svårt skulle det i så fall vara reglera den.
Om man får bidrag till bil vid handikapp, måste man behålla bilen i 9 år, annars får man betala tillbaka.
Nu ska man väl inte tvinga nån behålla bilen i 9 år, men 3 år vore rimligt då bonus/malus är just 3 år.

Uppdaterat: 2020-01-25 10:09

Som jag tidigare skrivit så utreds det just nu hur bonusen skall kunna stanna i langet även om bilen exporteras.
Jag har sett alternativ på att bonusen betalas ut i steg i tre år, men bäst effekt är att ge en stor klump om man vill stimulera omställningen. Det finns dock ett förslag att man ger en elbil -20000kr i fordonsskatt per år i tre år vilket blir samma men kapitalkostnaden för den som köper fordonet då blir lite högre. För företagsbilar så blir det nästan samma, eftersom de oftast har bilar i tre år och även för en privatperson måste ett nyköp av en elbil vara på längre sikt är 7 månader.

Det som är svårt att kräva återbetalning av bonusen upp till 5 år är just att om bilen tar vägen via en skumrask så kommer inte pengarna att betalas tillbaka och därför är det bättre att betala ut på längre sikt.

Vi får se vad som händer, det är svårt att göra regler som skall klara av ALLA upptänkliga uppfinningsrika lösningar...

Uppdaterat: 2020-01-25 10:53
*Robban

Enklast är ju att slopa bonusen helt. Problemet löst.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag tycker det vore bättre skippa bonusen och hellre ha nån form av antingen förmåner som kommer den till godo som använder bilen eller att man går på andra hållet med mer negativt för de bilar de vill få bort/minska andelen av.

Uppdaterat: 2020-01-25 11:34

Visst är det så Guran, det är ju egentligen enklare att ytterligare lägga på 20000kr i maluns per år på alla bilar som inte klarar bonuskraven.

Uppdaterat: 2020-01-25 11:35
*Robban

Ja nått måste göras.
Det är ju indirekt våra skattepengar som försvinner.

Uppdaterat: 2020-01-25 11:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nåja - med den "vägskatt" som drabbar förbränningsmotordrivna bilar och som registreras fr o m årsskiftet 2019/2020 så för det ju med sig en hel del malus - dessutom har ju i många fall nybilspriserna för dessa också höjts avsevärt baserat på resp fabrikant förmåga att hålla nere utsläppsnivåerna så skillnaden mellan nyköpta eldrivna bilar och förbränningsmotordrivna har ju minskat avsevärt den senaste månaden. Så malusen har ju den vägen redan slagit till rätt hårt mot "fossil-bilarna".

Uppdaterat: 2020-01-25 15:03

Men Pi det är då inte alla fabrikat som höjt priserna. Peugeot har sänkt priserna rätt rejält.
En malus på 5000kr/år är väl heller inte hela världen vid ett dyrt nybilsköp. Snart är alla vana vid detta och allt är som förut.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag tror också att snart så behövs inte bonus, i alla fall inte i nuvarande omfatting för elbilar då inköpskostnadsskillnaden minskar och att det är mer vettiga elbilar på väg ut.
Det är ju främst mindre och enklare elbilar som borde premieras för att de skall kunna locka till byte för den som inte har så gott ställt. Den som köper en TM3 LR står och faller inte med 60K men för den som köper en Zoe är det en klar dealbreaker då det procentuellt blir ganska mycket i beslutet.

Som info så tittar man på Bonus/Malus-systemet och det kommer troligast att presenteras i samband med budgeten för 2021 så i slutet av året.

Uppdaterat: 2020-01-25 16:01
*Robban

Håller med Robban till fullo !

Uppdaterat: 2020-01-25 18:09