Idag har även vi i Västerås drabbats rejält av brandröken från "Den stora skogsbranden" några få mil härifrån. Just nu ligger röken som ett lock över staden - som den värsta smogen. Hursomhelst - jag väntade mig verkligen inte att bilens (Golf -12) kupéluftfilter skulle vara så effektivt även mot röklukten. Blev väldigt överraskad när jag satt mig i bilen efter jobbet och det inte luftade rök där trots intensiv röklukt på och utanför jobbet - och inte blev det värre heller när jag åkte iväg och ACCn jobbade för fullt. Skall inte säga att den renade luften till 100 % från röklukt men absolut till minst 95--98 % vilket kändes verkligt skönt när man satt i bilen. Värre blev det dock när man klev ur bilen hemma men det kan ju inte Golfen klandras för...:)
Kupéfiltret - "lukträddningen" vid skogsbranden...
Uppdaterat: 2014-08-05 17:02
Kommentarer
Kupė luftfilter med aktivt kol är ganska effektivt. Man känner inte av dålig lukt om man passerar en åker som har gödslats exempelvis. Eller om det är något annat som luktar illa bredvid vägen. Tar alltid det när bilen servas, är nån hundring dyrare men det är det värt.
Kan inte tänka mig annat än att det måste sitta ett aktivt-kol filter i bilen för så starkt som det luktade utanför bilen och sen fick man verkligen anstränga sig för att överhuvudtaget känns nåt alls inuti bilen. Sen kan jag rapportera att de franska Canadair-planen anlöpt Västerås flygplats - såg båda när jag nyss åkte förbi - så imorrn blir det väl lite rejälare vattenbombningar av branden.
Ja att inte alla bilar ännu 2014 är standardutrustade med kupefilter i aktivt kol är inte annat än beklagligt...
Ja - jag blev som sagt mäkta förvånad över effektiviteten för jag hade räknat med att få sitta i en "röklåda" när jag var tvungen att åka bil men det blev precis tvärtom..:) Trodde mest att filtren skulle filtrera lite damm och möjligen lite pollen så detta kom som en stor överraskning. Inte undra på att man inte känner nåt av "naturens dofter" när man åker bil numera.
Det är ju också så att vid hög utetemperatur går det mesta av kupéluften på återcirkulation så det blir inte så mycket uteluft som passerar kolfiltert.
@saabnisse - men när det var som rökigast här så var det inte några extremt höga temperaturer utan mera normal sommartemperatur.
I sommar blev det några mil omväg kring bränderna i Järvsö trakterna och efter ca 10 mil med att röken skymde solen så stannade vi utanför Järvsö.
Jag har aldrig reflekterat över effekten av friskluftsfiltrets funktion men när vi öppnade dörrarna blev det omg en stark stickande röklukt.
Otroligt vad effektivt det fungerar på lukt.
Såg i senaste am om en test om funktionen med particklar.
Tydligen stor variation i testet.
Klippte på nätet.
Mercedes E-klass lyckades till exempel att minska partikelmängden inuti bilen med 90 procent jämfört med utsidan medan filtren i Ford Fiesta, Jaguar E-Pace och VW Polo bara tog bort 40 procent av partiklarna. För Toyota C-HR blev partikelmängden nästan lika hög inuti som utanför!
Intressant.
Dessutom alarmerande effekt vid recitkulation som aldrig bör användas och iaf sparsamt.
Klippt.
CO2 uppstår som en restprodukt vid energiproduktionen i våra kroppsceller och avlägsnas genom vår andning. Om det sitter flera personer i bilen eller om resan varar längre bildas väsentligt högre nivåer av CO2. Till och med för de bästa bilarna låg CO2-koncentrationen efter en halvtimmes körning på cirka 1 500 ppm i snitt. Ett viktigt budskap från detta test lyder alltså att endast aktivera recirkulation korta stunder. Annars blir både välbefinnandet och körsäkerheten lidande.
Men du har väl likt jag Air Care eller vad det heter i din Skoda? Det tar ju bort allergener och allt möjligt.
Förmodligen, jag vet inte vad jag har men blev imponerad att man inte kände mån röklukt.
Det är ett aktivt kolfilter och det sitter numera i de flesta bilar.
Effektivt, men har kort livslängd, behöver bytas minst var tredje månad för att få bra effekt.
Tyvärr ganska dyrt!
Någon som testat att köra det i ugnen i 150 grader i 2-3 timmar och se om det blir bättre igen?
Eftersom det var jag som startade tråden och ägde bilen ifråga så hade jag bara gjort en service på bilen - ca: 1 år före skogsbranden. Så filtret var definitivt inte helt nytt men fungerade ändå ypperligt.
Xanthopteryx, det är den gamla hemkokarmetoden, men den kräver att det tvättas i vatten först och att ångan regenererar kolet.
Teoretiskt kan det fungera, men oftast är ju bäraren i filtret av cellulosa som kommer att bli löst i vattnet.
Men det kostar ju inte mycket att prova på ett gammalt filter.
Naturligtvis är funktionen fullgod i 12 månader annars hade man inte haft detta bytesintervall från tillverkarnas sida.
Ja, det är ju bra om du tror det och det finns faktiskt bilar där man rekommenderar byte först efter 24 månader!
Men aktivt kol har en begränsad reagenstid som förkortas ju mer oknytt det måste ta hand om.
En märklig sak är att det verkar som filtrets livslängd är temperaturberoende, ju kallare luft ju längre livslängd!
Men att kolfiltret klarar sig längre vig låga temperaturer kan ju också bero på att luften är renare då!
Som sagt - rent praktiskt fungerade det utmärkt även om det tydligen inte skall göra det rent teoretiskt. Vet inte hur ofta VW byter filtret men bilen hade bara gjort en 3000-mila service ett drygt år före skogsbranden och hade nog gått ytterligare drygt 2000 mil efter denna service. Det är mina fakta runt detta och jag var som sagt imponerad av effekten.
Vem vet vilka ämnen och partiklar som frigörs om ett skitigt filter värms upp? Undvik, är mitt tips.
Why? Folk tänder ju levande ljus inomhus. Garanterat bra mycket farligare så skit i ljusen och värm filtret istället så gör du hälsan en tjänst. =)
Det är generellt mindre mängd vatten per volym luft ju kallare det blir och vatten sätter ner effekten på ett kolfilter som skall filtrera luft. Därför kan det teoretisk hjälpa att torka ur filtret i en ugn.
Tycker det håller i ungefär 9 månader aktivt kolfilter men bytesintervall är 24 månader hos Audi.
Var samma sak i en dammsugare jag hade med aktivtkol filter och det tog slut ganska snabbt även dammsugaren som dog efter 3 år en av Electrolux dyraste.
Den tiden på dygnet är det inte så enkelt som man kan tro att posta inlägg här - ViB är hur segt som helst och man kan luras att tro att inget hänt (ingen Waiting... eller liknande status-meddelande) efter att man tryckt på Enter och då blir det gärna flera Enter-tryck. Med denna effekt.
Nej nej, enligt Christer är det fel på vissa av våras datorer..(viss ironi från min sida)
Ja vad skall man tro när vissa drabbas hela tiden och andra aldrig? Dåligt tålamod kanske?
Jo det verkar som ViBs server kroknar efter en viss tid på dygnet och därför luras man att lägga in flera svar.
Det här är dåligt, det ska inte vara så.
Nu har jag rensat, men även det är lite omständligt.
Jag kör oftast med iPhone och vid 23,45 då degar segar det alltid ner 800% och har varit så i sommar.
Skrev på telefonen men hade kopierat texten då det hänt många gånger att långa inlägg jag skrivit försvunnit då VIB:s server verkar ligga nere ganska ofta. Varje gång jag försökte skicka iväg inlägg försvann hela sidan. Försökte då igen och igen så det har inget med tålamod att göra. Går ju dessutom inte att radera sina inlägg vilket är märkligt?
Som vi konstaterat så är det nån som häller sirap i servern när vi närmar oss midnatt och har inget med gemene mans utrustning att göra.
Och man kan väl konstatera att vissa sover när detta fenomen händer. ;)
Misstänker en backup i något system...
Ja - nån form av dagligt underhåll sker säkert men att man startar detta redan vid runt 22-tiden känns lite dumt. Borde ske senare under natten när färre använder forumet men egentligen borde ju inte regelbundet underhåll på systemet sega ner det så mycket som sker på just detta system. Det är alltså betydligt tidigare än vid midnatt som dessa problem uppträder varje dag.
Kanske är någon som skall byta band i backup:en och inte vill jobba natt... (Molntjänster någon???)
Om nu servern är så trög runt midnatt, så borde nog flera gå och lägga sig och sova, istället för att posta inlägg 10 gånger typ. Hihi!
Tydligen är det enklare att stänga ute rök och andra företeelser än dieselstank från extremt smutsiga exemplar, företrädesvis-(korkad stavning) Dacia och äldre Skoda för mot det är Golfens filter upplevelsemässigt verkningslöst.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.