Mer och mer har jag börjat fundera på om det finns något vi inte vet bakom Lexus höga placeringar i kundundersökningar. Jag börjar misstänka att det finns fler krafter än vanliga kunders erfarenheter. Toyota-koncernen med Lexus har enorma resurser att lägga ner på strategier för att nå in i svåråtkomliga marknader. För att bygga upp ett varumärke från ingenstans till ett som ska konkurrera i premiumsegmentet kräver sin list. Jag finner det mycket märkligt att ett märke år efter år får höga placeringar i just kundundersökningar på en tämligen stabil nivå. Det märkliga med detta är att bilarna i sig sällan vinner motorjournalisternas tester. Konkurrenterna är bättre. Jag kan inte tro att den samlade journalistkåren inte är kompetenta till att veta hur en bra bil är för sina konsumenter.
Tidigare har vi hört hur Lexus CT inte alls lever upp till det som konkurrenterna gör. Nu senast har vi Lexus IS 300h. Jag sitter här och läser testet i Vi Bilägare 8-2014 mellan den och BMW 320i och Mercedes C180. Nu talar vi volymbilar i premiumsegmentet. Bilar som körs av många människor, alltså bilar som säkert körs av många av de som är med i kundundersökningar. Lexus sticker inte alls ut som någon vinnare i något avseende, och speciellt inte på sådana områden som konsumenter av premiumbilar uppskattar. Förutom att Lexus är dyrare än konkurrenterna så drar den mer bensin än utlovat, och dessutom mer än konkurrenterna (3-serien ligger lite högre men då är den fyrhjulsdriven). Hybriden vars främsta uppgift att spara på dropparna floppar helt. Dessutom låter den inte roligt, förutom ett barnsligt V8-muller från högtalarna (en bekräftelse från Lexus själva att hybriden har ett trist ljud). Vi Bilägare pratar om ljudet från en gammal spårvagn. Fjädringskomforten imponerar inte heller medan Mercedes får beröm. Instrumenteringen är rörig och det skrivs om att knapparna verkar komma från Toyotas reservlager. Detta är verkligen inte en premiumkunds dröm. På punkt efter punkt där premium ska utmärka sig förlorar Lexus. Ändå är kunderna mer än nöjda med bilarna.
Jag tror inte på ägarna. Det är något märkligt i detta. En naturlig förklaring kan vara att kunderna har komplex och måste hävda sig mot de som kör konkurrenternas bilar och därför ger bilen överord. Medan konkurrenternas kunder är mer kräsna. En annan kan vara något dunklare. Det är inte lätt för mig som lekman att knäcka den koden mot denna företagskoncern. Men jag blir mer och mer övertygad om att allt inte står rätt till. När ett förtag säljer bilar på kundundersökningars placeringar och inte på bilarnas egenskaper förstår man att det är mygel bakom kundernas nöjdhet. Jag säger inte att det är de som undersöker som manipulerar siffror. Felet ligger hos de som fyller i undersökningarna.
Kommentarer
Kanske som så att det är bara de nöjda som svarar. De som är missnöjda vill inte medverka.
Nä, det kan inte vara så, i sådana fall skulle ju alla bilmärken komma högt på listan.
Tack för info AL.
Lexus torde vara det minsta märket i denna undersökning och de ligger överst. Är det inte så att de som söker sig till ett mindre märke utgörs av mer entusiaster? Hur stor andel är entusiaster av Fordägarna t ex? Det finns ca 260 000 Ford i Sverige medan det bara finns ca 10.000 Lexus. Jag tror att det bidrar till en sned fördelning över vilka typer av människor som ger sin syn och vilken syn de ger på sin bil.
Sen har väl Lexus en väldigt liten marknadsandel i Sverige så man frågar sig verkligen om dom borde vara representerade i sådana här undersökningar. Man får ju lätt uppfattningen att det är en stor mängd människor som svarat men om antalet utvalda står i proportion till antalet bilar så måste det ju bli väldigt få utvalda för Lexus kontra t ex Volvo. Och smörar försäljarna och verkstäderna för dessa få köpare så är det ju inte så svårt att få bra resultat. Det är nog lite svårare att generellt smöra för t ex alla Volvoägare än för alla Lexus-ägare. Apropå entusiastiska ägare så låg väl också Citroen klart före Peugeot i undersökningen och just Citroen-ägarna har ju i alla fall historiskt sett varit lite mera entusiastiska för sitt bilmärke än ägare till många andra märken.
Auto Index fyller man i på nätet om man känner för det. http://www.lgi.dk/AutoIndex-SE/ShowQuestion.aspx
Det verkar inte bättre än att man kan fylla i flera gånger. De frågar inte efter regnummer.
Nu sprack hela Lexus-bubblan!
Jag har upprepade gånger sagt att Autoindex inte ger en sann bild av verkligheten. Observera att jag inte förnekar att både Lexus och Toyota förtjänar en mycket hög placering i en sådan lista. Problemet med detta "index" beskrivs utmärkt av AL, så jag behöver inte fylla i något om det.
Med tanke på att vem som helst även kan gå in och skriva ned andra märke också så liknar detta ingenting.
Då visste jag inte att Auto Index var så lätt att manipulera!
Jag har ägt ett par Toyota och min bror har haft flera. Därför vet jag vad de går för (att de även krånglar, men det tror inte du och ett par till på). Men de gör inte anspråk på att vara premiumbilar och har heller inte ett premiumpris. Därför jämför jag inte Toyota och Mercedes. Skulle jag byta ner mig så är det inte osannolikt att jag skulle kört Toyota igen men det är bara hypotetisk spekulation. VW är på tok för vanliga för att jag skulle köpa en. Subaru lite för udda. Volvo är inte billiga och för vanliga. Franska bilar är skit. Opel för gubbiga. Ford slätstrukna och identitetslösa. Tyvärr har dock Toyota blivit fulare med åren.
Att jag har min syn på franska bilar är inget som ändrats heller. Lexus där emot har jag svårt att förstå hur de kan hyllas så av ägarna. Man kan ju inte bara älska en bil för att den inte krånglar (min B-klass krånglar inte heller). Det är så många andra faktorer som också måste falla på plats för att vara en premiumbil. Tidningarnas tester och min egna uppfattning om bilen räcker för jag aldrig skulle lägga några slantar på en Lexus. Vad utmärker den sig på förutom att hålla? Jo den går tystare i lägre farter än dieselbilarna. Sedan finns det inget mer.
Du ska inte tro att jag glömt bort vad jag en gång skrivit.
Shogun - inte nödvändigtvis manipulerade av Lexus men det finns 2 saker som menligt kan påverka resultatet.
1- detta är ett mycket litet märke i Sverige vilket i sig kan innebära att resultatet inte är lika representativt som för ett större märke med spridning till flera ägarkategorier.
2 - eftersom märket är litet och i den högre prisklassen så kan man genom en satsning på ett generöst mottagande i servicesammanhang antagligen plocka poäng där vilket kan vara skillnaden jämfört med ett i Sverige stort märke som t ex Volvo. Visst önskar man att alla verkstäder oavsett märke skulle hantera kunderna på ett generöst sätt men det är nog tyvärr bara en önskedröm. Kunden får säkert betala för denna generositet men med tanke på att det i grunden är dyra bilar så kan man gissa att aktuella kunder inte är så priskänsliga för servicekostnaden som t ex en Kia-kund för att ta ett exempel.
Sen är det nog ingen som tvivlar på att det är bra bilar men det borde man väl också kunna kräva med tanke på den aktuella prisklassen. Sen saknas det säkert också egenskaper som köparna uppskattar eftersom Lexus trots all "gratis-reklam" baserad på sådana här undersökningar ändå inte säljer speciellt bra här i Sverige. Men generellt får man nog ta sådana här ägarundersökningar med en stor gnutta salt eftersom det som AL redogjort för finns variabler som inte redovisas och som kan påverka resultatet inte minst med tanke på att det trots allt inte är så stora skillnader mellan t ex ett toppresultat och ett medelresultat.
Shogun
Nej jag accepterar inte att de alltid kommer högst i undersökningar bland kunder men inte när jag läser tester om Lexus. Något stämmer inte.
Sedan lever vi i olika kulturer världen över. I USA gillar de plast, bling-bling, Star-Trek och V8-muller. Jag får inte ut allt av deras tester. För mig är det självklart att läsa tester framför allt från Sverige men även från Europa. Vi har olika syn på chassisättningar, motorer, fälgar, krom, inredningar, materialval och så vidare. Att en bil är gedigen värderar de t ex inte på samma sätt som hos oss. Mercedes berömda körkultur omtalas inte heller. Den som bygger på längre mjukare fjädringssättning och styvare dämpare. Vi pratar om gener här och inte någon plastpappa som bara försöker att ställa sig in.
Att kunderna köper Lexus för att de uppskattar problemfrihet sa ju Lexus själva nyligen. Förlorar de den så förlorar de kunderna. Starkare band till sina kunder har de inte. Kunderna värdesätter inte annat högre.
B-klass är B-klass. Den ser inte ut som en sedan-Mercedes för att det inte är en sedan-Mercedes. Vill man ha mer utrymme och en mer praktisk bil till lägre kostnader så ser de ut som de gör. C-klassen är t ex inte lika rymlig på något håll. Det är en annan bil och den köper man också av andra orsaker. Den har t ex allt det där som Mercedes står för traditionellt. B-klass är en relativ ny gren inom Mercedes. Den har egentligen bara en konkurrent och det är BMW MPW 2-serie. Golf Plus och Ford C-Max är enklare bilar. Ingen av dem kan jag få med äkta valnötsrot t ex. B-klassen är premium inom sin klass. Men jag ska inte ha den i all evighet heller. Jag kommer att byta till en annan Mercedes inom snar framtid. Det handlar bara om att den ska komma ut på marknaden först. Jag var helt inne på E-klass, men eftersom den kommer med en efterträdare inom två år så hoppar jag över den. Jag tar nya C-klass sedan så länge, trotts att den är trängre. Eftersom jag drar mycket husvagn så vill jag ha en backkamera som jag ser dragkroken i, men den blev hutlöst dyr till E-klass eftersom man måste ta stora navigatorn till, vilket jag inte har nytta av, då går totalpriset för en backkamera på ca 39.000 kr. Till en C-klass 4.600 kr. Det får alltså vara någon måtta på det hela. Det jag väntar på med C-klassen är 4MATIC och den ska presenteras i juni säger ryktena.
Har entusiasten valt att köpa en dyr bil som sticker ut, som ex. Lexus, kan man väl inte annat än vara nöjd, säger sig väl självt tycker jag. Såna är vi människor bara, gäller allt annat också, inte bara bilar.
Däremot på mer vanliga bilar tror jag nog såna här undersökningar kan stämma lite iaf.
Shogun
Det är du som kallar allt för bortförklaringar. Det är fakta från mig och tester jag grundar det på.
Det är en liten skara personer som kör Lexus i Sverige. Ca 0, 23% av alla personbilar i landet. Jag kan mycket väl tänka mig att dessa inte har de kraven jag har på min bil. De kan vara hur mycket nöjda de vill. Men det ger inget förtroende när så få är grunden för en undersökning. 15.000 har deltagit totalt. 33 personer av dessa borde vara de som kör Lexus. 33 personer är det inget som helst problem att ens fingera i dessa undersökningar. Även Lexus själva kan lätt smörja så få personer, även om inte alla säkert är det. Hur andra undersökningar i världen går till vet jag inte, men det är mygel både här och där. Biljournalister kan vara köpta eller smorda också. Men det lyser igenom med tiden om man följer dem år efter år. Att det ha kompetens är självklart under alla år jag följt dem.
BMW har alltid fått beröm för körglädje, men den körglädjen är inget som tilltalar mig. Jag har kört mycket BMW eftersom min far kör märket sedan några år. Jag tycker inte att de lockar mig mer än Mercedes kan jag säga. Plottriga knappar, hårda säten, tråkig instrumentbräda, styvare fjädring mm.
Att jag ska köpa andra bilar för att ha referenser är mycket dyrt. Om jag inte är nöjd med bilen kan jag inte byta efter en månad. Jag har bilen två till tre år. Skulle jag prova några andra bara för att prova räcker inte livet till. Därför grundar jag mina bilval på tester och mina egna uppfattningar.
Ja tur att det är man själv som bestämmer, annars hade man väl åkt runt i en Lada. Så såg det ut för ryssen och knappt det när de inte fick bestämma själva.
Nej jag tror inte att allt som sägs om Lexus bara är strunt. Nu hänvisar du till Auto Index igen. Det är ingen skillnad bara för att det är fler som fyllt i vad som helst på nätet. Om jag vill, så kan jag nu, gå in på Auto Index och skriva hur illa jag vill om t ex en Lexus men jag också välja att skriva hur bra jag vill, trotts att jag inte äger någon. Jag gör inte mitt bilval efter den undersökningen.
Jag har flera gånger nämnt att Lexus är problemfria. Men jag har också försökt att flera gånger förklara för dig vad det är jag, bland ca 150.000 andra som rattar Mercedes i Sverige, uppskattar. Jag har visat bilder på sådant som jag inte gillar i Lexus och jag har sagt att jag tror mer på de som jobbar med att testa bilar än de som själva kör bilen.
Jag känner en som kör Lexus, han pratar inte skit om bilen, men han vet för sjutton in ens hur man startar en gräsklippare. Vad han tycker om känslan i reglage och knappar i sin bil är som att fråga en apa när senaste månladdningen var. Är det sådan personer som jag ska lyssna på? Jag lyssnar heller på journalister kan jag säga.
Du ska inte säga något om att vara märkesfanatiker. Jag har läst hur du argumenterar för andra prylar också , så som TV-apparater, mobiltelefoner och sängar. Så som du tycker ska alla tycka. Jag håller inte på att försöka övertyga dig att köra Mercedes så som du gör när det gäller mig och Lexus.
De flesta motorjournalister saknar utbildning i förbränningsmotorteknik och fordonsteknik, väldigt få har över huvud taget någon civilingenjörsutbildning alls. Outbildade som de är, så är deras utlåtanden om skilda bilmodeller av ringa värde.
Lite ur wikipedia om Lexus:
Design and technology
Lexus design has traditionally placed an emphasis on targeting specific vehicle development standards. Since the marque's inception, design targets have ranged from aerodynamics and ride quality to interior ergonomics. The backronym "IDEAL" ("Impressive, Dynamic, Elegant, Advanced, and Lasting") is used in the development process. Each vehicle is designed according to approximately 500 specific product standards, known as "Lexus Musts," on criteria such as leather seat stitching. Design elements from the marque's concept vehicle line, the LF series (including the 2003 LF-S and 2004 LF-C), have been incorporated in production models
Vehicle cabins have incorporated electroluminescent Optitron gauges, SmartAccess, a smart key entry and startup system, and multimedia features. Beginning with the 2010 RX and HS models, the Remote Touch system, featuring a computer mouse-like controller with haptic feedback, was introduced; other models have featured touchscreen controls (through the 2009 model year) as a navigation screen interface. In 1989, Lexus became among the first premium car marques to equip models with premium audio systems, in partnership with stereo firm Nakamichi. Since 2001, optional surround sound systems are offered via high-end audio purveyor Mark Levinson. For reduced cabin noise, the first LS 400 introduced sandwich steel plating, and later models added acoustic glass. In 2006, the LS 460 debuted the first ceiling air diffusers and infrared body temperature sensors in a car. Telematics services include G-Book with G-Link in Asia and Lexus Enform in North America.
In 2006, Lexus incorporated the first production eight-speed automatic transmission in an automobile with the LS 460, and the gearbox was later adapted for the GS 460 and IS F models. Continuously variable transmissions, regenerative brakes, and electric motors have been used on all Lexus hybrid models. In 2007, Lexus executives signaled intentions to equip further models with hybrid powertrains, catering to demands for a decrease in both carbon pollution and oil reliance. Hybrid models have been differentiated by separate badging and lighting technology; in 2008, the LS 600h L became the first production vehicle to use LED headlamps.
Safety features on Lexus models range from stability and handling programs (Vehicle Stability Control and Vehicle Dynamics Integrated Management) to backup cameras, swivel headlights, and sonar warning systems. The Lexus Pre-Collision System (PCS) integrates multiple safety systems. In 2007, Lexus introduced the first car safety systems with infrared and pedestrian detection capabilities, lane keep assist, a Driver Monitoring System with facial recognition monitoring of driver attentiveness, and rear pre-collision whiplash protection, as part of the LS 460 PCS. As a safety precaution, Lexus GPS navigation systems in many regions feature a motion lockout when the vehicle reaches a set speed; to prevent distraction, navigation inputs are limited, while voice input and certain buttons are still accessible. This safety feature has attracted criticism because passengers cannot use certain functions when the vehicle is in motion. Pre-2007 models came with a hidden manufacturer override option, and updated European models allow operation in motion
The Lexus flagship has been offered in hybrid form since 2006 as the LS 600h and LS 600h L.
Production models in development have included convertibles, crossovers, and dedicated hybrids. Under the F marque, Lexus plans to produce high-performance vehicles with its first expressions being the IS F and the LFA. Lexus officials have also discussed standard production model usage of varying platforms. The LS flagship uses a dedicated platform, while the entry-level Lexus ES had been criticized for being too similar to the Toyota Camry, with which it shared platforms until its sixth generation, in both styling and powertrain design. The Nürburgring test track in Germany has also seen Lexus prototype testing
Lexus introduced a new design language known as "L-finesse" in the mid-2000s with its LF series concepts and the 2006 Lexus GS. L-finesse is represented by three Japanese kanji characters which translate as "Intriguing Elegance, Incisive Simplicity, and Seamless Anticipation". Design characteristics, including a fastback profile, lower-set grille, and the use of both convex and concave surfaces, are derived from Japanese cultural motifs (e.g. the phrase kirikaeshi in arrowhead shapes). While earlier Lexus models were criticized for reserved and derivative styling, and often mistaken for understated domestic market cars, automotive design analyses described L-finesse as adding a distinctive nature and embrace of Japanese design identity. Opinions varied for L-finesse's debut on the GS; Sports Car International's analysis praised the vehicle's in-person appearance; Automobile Magazine criticized the daring of its forward styling, and compared subsequent rival models for design similarities. In 2012, the arrival of the redesigned fourth generation Lexus GS featured the introduction of a spindle-shaped grille design, intended to be used on all forthcoming Lexus models. L-finesse exhibitions were presented at Milan's Salone del Mobile from 2005 through 2009.
Production
Assembly plants
Lexus models produced by the Tahara plant in Aichi, Japan
The first Lexus vehicles were manufactured in Toyota's flagship Tahara plant, a highly sophisticated, computerized manufacturing plant in Japan. Lexus production techniques include methods and standards of quality control that differ from Toyota models. At the Tahara plant, separate assembly lines were developed for Lexus vehicles, along with new molds and specialized manufacturing equipment. Welding processes, body panel fit tolerances, and paint quality requirements are more stringent. Lexus plant workers, typically veteran technicians, are identified via repeated performance evaluations and ranked according to skill grade, with limited applicants accepted. The highest level takumi (Japanese for "artisan") engineers are responsible for maintaining production standards at key points in the assembly process, such as testing engine performance. Production vehicles are given visual inspections for flaws, individually test-driven at high speeds, and subjected to vibration tests.
Through the 2000s, most Lexus sedan and SUV production has occurred in Japan at the Tahara plant in Aichi and Miyata plant in Fukuoka. In addition to the Tahara factory, Lexus vehicles have been produced at the Miyata plant (Toyota Motor Kyushu, Inc.) in Miyawaka, Fukuoka, Higashi Fuji plant (Kanto Auto Works, Ltd.) in Susono, Shizuoka, and Sanage plant (Toyota Boshoku Corp.; Araco) in Toyota City, Aichi. Front-wheel drive cars, such as the ES and HS, are produced in the Fukuoka Prefecture. The Kokura plant in Kitakyushu, Fukuoka, which opened in 2008, is a dedicated hybrid production site for Lexus models such as the gasoline-electric RX The North American–market RX 350 (since the 2004 model year) is produced at the Cambridge plant (Toyota Canada, Inc.) in the city of Cambridge, in Ontario, Canada, which is the first Lexus production site located outside of Japan. In 2005, J.D. Power and Associates bestowed its Platinum award for worldwide plant quality on the Tahara plant for the fourth consecutive year, stating that it has the fewest defects of any manufacturing plant in the world. In 2006, J.D. Power named the Miyata plant, then the site of ES and IS model production, as its recipient of the Platinum award for worldwide plant quality, and in 2009 the Higashi Fuji plant, site of SC production, received the same recognition.
Assembly sites by model
Plant Owner Location Model(s)
Tahara Toyota Motor Corp. Tahara, Aichi Prefecture LS, GS, IS, GX
Kokura Toyota Motor Kyushu, Inc. Kitakyushu, Fukuoka Prefecture CT, HS, RX
Miyata Toyota Motor Kyushu, Inc. Miyawaka, Fukuoka Prefecture ES, IS, RX
Motomachi Toyota Motor Corp. Toyota City, Aichi Prefecture LFA
Higashi Fuji Kanto Auto Works, Ltd. Susono, Shizuoka Prefecture SC
Sanage Toyota Boshoku Corp. Toyota City, Aichi Prefecture LX
Cambridge Toyota Canada, Inc. Cambridge, Ontario RX
Quality rankings
In industry ratings of build quality, owner satisfaction, and reliability, Lexus vehicles have outperformed other manufacturers in successive years. J.D. Power and Associates has named Lexus the most reliable brand in the U.S. over fourteen times since 1995, according to its Vehicle Dependability Survey of over 53,000 vehicle owners and the first three years of ownership. In the J.D. Power Owner Satisfaction Survey of over 16,000 vehicle owners in the UK and the first one to three years of ownership, Lexus has scored the highest of all manufacturers for over ten years in a row; in 2011, the marque was again the top manufacturer and the Lexus IS was the highest ranked of all cars surveyed. In the 2000s, Consumer Reports named Lexus among the top five most reliable brands in its Annual Car Reliability Surveys of over one million vehicles across the U.S. The marque has also topped the J.D. Power Initial Quality Index, which measures vehicle problems in the first 90 days of ownership.
Service
Lexus has become known for efforts to project an upscale image, particularly with service provided after the sale. The waiting areas in service departments are replete with amenities, ranging from refreshment bars to indoor putting greens. Dealerships typically offer complimentary loaner cars or "courtesy cars" and free car washes, and some have added on-site cafes and designer boutiques. Service bays are lined with large picture windows for owners to watch the servicing of their vehicle. In 2005, Lexus also began reserving parking lots at major sporting arenas, entertainment events, and shopping malls, with the only requirement for free entry being the ownership of a Lexus vehicle. An online owner publication, Lexus Magazine, features automotive and lifestyle articles and is published online monthly and on a mobile site.
Since 2002, Lexus has scored consecutive top ratings in the Auto Express and 76,000-respondent Top Gear customer satisfaction surveys in the UK. Lexus has also repeatedly topped the 79,000-respondent J.D. Power Customer Service Index and Luxury Institute, New York surveys in the U.S. As a result of service satisfaction levels, the marque has one of the highest customer loyalty rates in the industry. To improve customer service, employees are instructed to follow the "Lexus Covenant," the marque's founding promise (which states that "Lexus will treat each customer as we would a guest in our home"), and some dealerships have incorporated training at upscale establishments such as Nordstrom department stores and Ritz-Carlton hotels.
Motorsport
Lexus has competed at the 24 Hours Nürburgring since 2008, with race vehicles including the LFA and IS F.
Lexus first entered the motorsport arena in 1999 when its racing unit, Team Lexus, fielded two GS 400 race vehicles in the Motorola Cup North American Street Stock Championship touring car series. In its 1999 inaugural season, Team Lexus achieved its first victory with its sixth race at Road Atlanta. Led by Sports Car Club of America and International Motor Sports Association driver Chuck Goldsborough, based in Baltimore, Maryland, Team Lexus capitalized on the debut of the first generation Lexus IS by entering three IS 300s in the third race of the 2001 Grand-Am Cup season at Phoenix, Arizona. Team Lexus won its first IS 300 victory that year at the Virginia International Raceway. In 2002, Team Lexus' competitive efforts in the Grand-Am Cup ST1 (Street Tuner) class achieved victories in the Drivers' and Team Championships, as well as a sweep of the top three finishes at Circuit Mont-Tremblant in Quebec, Canada.
After the release of the Lexus brand in the Japanese domestic market in 2005, Lexus sanctioned the entry of four SC 430 coupes in the Super GT series of the All Japan Grand Touring Car Championship in the GT500 class. In the first race of the 2006 series, an SC 430 took the chequered flag, and drivers André Lotterer and Juichi Wakisaka raced the SC 430 to capture the GT500 championship for that year. In 2007, another SC 430 won the GT500 opening round race. In 2006, Lexus raced a hybrid vehicle for the first time, entering a GS 450h performance hybrid sedan in partnership with Sigma Advanced Racing Development at the 24 Hours of Tokachi race in Hokkaido, Japan. Lexus Canada also entered the GS 450h in 2007's Targa Newfoundland event. In 2009, Lexus Super GT Team SC 430 and IS 350 racers won the GT500 and GT300 championships, respectively.
In 2006, 2007, and 2008, Lexus won the Rolex Sports Car Series Manufacturers' Championship.
Lexus' participation in endurance racing further includes the Rolex 24 Hours of Daytona, sanctioned by the Grand American Road Racing Association. After entering the Rolex Sports Car Series in 2004, Lexus has won over 15 Rolex Series event races. In 2005, Lexus was runner-up, and in 2006, it won the championship. Although Toyota has won this race in the past, it was the first time that its luxury arm emerged as the winner. In 2007, six Lexus-powered Daytona prototypes were entered in the Rolex 24 Hours of Daytona event at the Daytona International Speedway. Lexus was a repeat winner of the event, with a Lexus-Riley prototype driven by Scott Pruett, Juan Pablo Montoya, and Salvador Durán of Chip Ganassi Racing finishing first; Lexus-Riley prototypes also took three of the top ten spots. In 2008, Lexus won its third consecutive win at Dayton For the 2010 season, Lexus departed from the Rolex Sports Car Series, and Ganassi Racing switched to BMW/Dinan engines. The LF-A prototype also competed on the Nürburgring since 2008 in VLN endurance races and in the 24 Hours Nürburgring, also with the IS F. On May 14, 2011, a CT 200h tuned up by Gazoo Racing competed in the Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy, a six-hour endurance race.
Marketing
From its inception, Lexus has been advertised to luxury consumers using specific marketing strategies, with a consistent motif used for the marque's advertisements. Beginning in 1989, television ads were narrated by actor James Sloyan (the voice of "Mr. Lexus" until 2009), and accompanied by vehicles that performed unusual stunts onscreen. The first decade of Lexus commercials (1989–99) consisted primarily of disjunctive verbal descriptions, such as "relentless," "pursuit," and "perfection," while vehicles were used to claim superiority in precision, idling, and interior quiet and comfort on camera. Examples included the champagne glass "Balance" (1989) and rolling "Ball Bearing" (1992). In the 2000s, commercials included descriptions of novel features, or a narration of the events onscreen, and were often targeted at the marque's German competitors. An annual "December to Remember" campaign featured scenes of family members surprising loved ones with the gift of a new Lexus. The marque returned to the champagne glass theme in a 2006 LS 460 spot showing the sedan maneuvering between two stacks of glasses using its self-parking system, and in a 2010 LFA spot showing its engine sound shattering a glass via resonance frequency.
Industry observers have attributed Lexus' early marketing successes to higher levels of perceived quality and lower prices than competitors, which have enabled the marque to attract customers upgrading from mass-market cars. A reputation for dependability, bolstered by reliability surveys, also became a primary factor in attracting new customers from rival premium makes. Lexus has since grown to command higher price premiums than rival Japanese makes, with new models further increasing in price and reaching the over-US$100,000 ultra-luxury category long dominated by rival European marques.
Automotive analysts have also noted Lexus' relative newcomer status as a marketing challenge for the brand, although some have debated the requirement of a long history. European rivals have marketed their decades of heritage and pedigree, whereas Lexus' reputation rests primarily upon its perceived quality and shared history with parent company Toyota. Several analysts have stated that Lexus will have to develop its own heritage over time by highlighting technological innovations and producing substantial products.
Lexus' marketing efforts have extended to sporting and charity event sponsorships, including the U.S. Open tennis Grand Slam event from 2005 to 2009, and the United States Golf Association's U.S. Open, U.S. Women's Open, U.S. Senior Open, and U.S. Amateur tournaments since 2007. Lexus has organized an annual Champions for Charity golf series in the U.S. since 1989. Endorsement contracts have also been signed with professional athletes Andy Roddick, Annika Sörenstam, and Peter Jacobsen.
Shogun
”Jag har aldrig argumenterat för andra prylar så som tv-apparater, mobiltelefoner och sängar vad jag minns.”
Jo, du förespråkar Samsung tv framför LG (det gick så långt att ViB gick och avbröt diskussionen), Iphone framför Samsung .
”Du behöver inte argumentera för att jag ska köra Mercedes, jag har redan gjort det under många år, så jag har redan den erfarenheten.”
Nej det tänker jag inte göra heller och det har det inte heller varit tal om. Men du ber mig ofta att jag ska våga byta till en Lexus.
”Du har ju själv skrivit 2011 att Mercedes och Toyota är dina favoriter,men det gäller väl inte längre nu får man förmoda när Mercedes halkat ned 4 placeringar i senaste undersökningen ;o)”
Eftersom jag inte tar undersökningarna på allvar så kommer jag inte att byta märke för det. Förtroendet för Mercedes är betydligt starkare än så.
”Sedan tycker du inte det är märkligt att dessa motorjournalister i media/VIB som du har så stort förtroende för inte har avslöjat att Autoindex är en bluff och alla andra liknande undersökningar. ”
Det ligger knappast i deras intresse att berätta det. Deras jobb är att testa bilar.
”Och även borde man kunna se protester från andra tex generalagenter och tillverkare som klarar sig dåligt.” Så uppför sig inte ett företag som tänker sig för. De som skyller på det ses bara som dåliga förlorare av allmänheten. Av samma anledning säger de att de ska lära sig av undersökningen.
”Tror fortfarande det mest är protester från desperata ägare till Mercedes premiumbilar som blir skeptiska när inte Mercedes levererar de resultat man kanske tycker att de borde.”
Det är väl snarare så att tillslut börjar man fundera lite mer. När test efter test i motortidningarna visar på fördel Mercedes mot Lexus och Lexus fortsätter att ligga klar etta i dessa undersökningar medan Mercedes tappar, så börja man undra varför. Varför uppskattar inte kunderna det som journalisterna gång efter gång berömmer och varför klagar inte kunderna på det som journalisterna slår ned på? Ska 33 lexusägare avgöra vilka bilar som är bäst i Sverige? Det är så dumt att jag baxnar.
Shogun
Vad gäller Auto Index tillförlitlighet behöver jag knappt svara mer, AL ger en utmärkt professionell bild av det hela.
Journalisternas kunskap om bilar behöver jag inte ifrågasätta. Om de har utbildning på just test av fordon vet jag inte, men det är inte det som efterfrågas. De redovisar skillnader mellan bilarna på ett respektfullt sätt både subjektivt och inte minst via alla resultat från testutrustning. Deras långa erfarenhet ska inte underskattas. De har kört så många olika bilmodeller genom åren att du aldrig kommer i närheten av det, trotts att du provar på olika bilar. Du kan heller inte avgöra allt innan du köpt din bil.
Ta ljustestet som exempel. C-klassens LED halvljus slog alla rekord på att vara bra. Jag behöver inte köra bilen för få det bekräftat.
Du låter svag i din argumentation om Lexus när du börjar ifrågasätta biljournarlisternas kompetens.
Shogun
Det är väl snarare så att ditt mål här är att misskreditera Mercedes. Jag har aldrig hört någon som upprepar Mercedes rostproblem så som du.
Det är ju så att i biltester har man olika utgångspunkter. AMS och Vi Bilägare testar på olika sätt och då kan slutresultatet slå olika. Det är upp till mig att vikta de olika delresultaten gentemot mina krav. Ser att även IS kom sist hos AMS också i test mot C-klassen.
För att återkoppla till resultaten kontra problem med bilarna. Titta på Chevrolet som ligger sist men ändå är bättre än t om Mercedes i Länsförsäkringars statistik. Blir man klok av det? Och där är Toyota bättre än Lexus. Lexus är sämre än Hyundai. Lexus är dyrare att reparera än Mercedes. Märkligt på en bil som hyllas över allt annat. Lexus placering är en bluff.
Jag har inte studerat hur Autoindex lägger upp sina undersökningar men jag utgår från att AL har rätt i sitt inlägg #36.
Däremot är det klart att biltillverkarna är intresserade av Autoindex - inte nödvändigtvis de exakta siffrorna - utan snarare som en indikator över vilket budskap som "djungeltrumman" förmedlar - för att få feedback avseende hur har de lyckats med sitt varumärkesbyggande.
Shogun
"Tiden har sprungit ifrån detta märke, andra märken är ikapp och förbi, det är så verkligheten ser ut idag." Det visar bara på att du inte hänger med. Du borde köpa dig en Mercedes så att du fick klart för dig att Mercedes håller avståndet. Den fjädringskomforten som Volvo har är långt ifrån Mercedes. Jag förstår inte vad du har för premiumreferenser? Då är det klart att du inte märker distansen mellan Lexus och Mercedes.
Folk blir lurade av 30 års rostgaranti? De är de som inte läser vad den innehåller. Från första dagen den kom så gällde att serviserna skulle vara gjorda hos Mercedes och att rosten kom inifrån och ut.
Att de var bättre förr stämmer inte. Idag är de betydligt färre fel på bilarna än förr. Ändå finns det mer teknik som kan krångla i dag.
"Nej du, Thommys du har mycket att uppleva i bilvärlden bara du vågar ta steget och lämna din B-klass för provkörningar av andra mer exklusiva modeller/märken" Jag lämnar min B-klass inom detta år till förmån för en annan Mercedes och jag kommer inte att bli lurad av Auto Index.
En ytterligare bekräftelse på att Lexus inte lever upp till det där lilla extra är hos min före detta Toyota-handlare. På VD:s parkeringsplats står det ingen Toyota och inte ens en Lexus, vilket borde vara självklart, utan där står det alltid de senaste och dyraste Mercedes. När inte ens denne kör Lexus så är det tecken nog.
En sak till. Du pratade om att du varit förbi och provsuttit i en B-klass och inte var nöjd med glappet i ratten för temperaturinställningen. Jag provade att vicka på mina två vred. Det finns inte en tendens till något glapp. Det är inte så att du läste om detta för några år sedan i tidningen när gamla C-klassen kom? Det betyder inte att det gäller idag och det är heller inte samma utförande på klimatorn.
"Provade även nya C-klass, en riktig gubbbil i jämförelse mot nya Lexus is 300h som har alerta köregenskaper i klass med BMW 3-serie. " Du får det att låta som om alerta köregenskaper enbart är något positivt. Mercedes har alltid byggt bilar som är mer komfortabla att köra än sportiga. Det finns mycket nackdelar med sportiga egenskaper. Om de ska få till den riktiga körkulturen hos en Mercedes så går "alerta" köregenskaper bort.
Du ser ju bara vad ViB skrev om Lexus. "Lexus utmärker sig på andra hållet. Den spårar och studsar på sina låga sportdäck." Medan meningarna innan innehåller följande text "Vi fortsätter i makligare takt på spåriga, guppiga landsvägar och där får vi uppleva Mercedes berömda "laufkultur". Chassit dämpar gupp och potthål suveränt (i Comfort-läget)." Hörde du Shogun -Laufkultur. Mercedes har en egen körkultur. Det är den man vill åt och den får man definitivt inte hos Lexus. Länförsäkringar och Auto Index i all ära, men någon laufkultur har den inte. Det finns inte en chans att jag avstår från denna kvalité. Den är som att suga på en riktigt riktigt fin chokladbit, man bara njuter. Ljusår från spårar och studsar och "alerta" köregenskaper.
(Lexus är som att suga på en legokloss, den känns lustig men smakar inget)
"...du smågungar/studsar hela tiden med den på större vägar. Blir något bättre i sportläget då gungar den inte hela tiden men slår i hårdare över skarvar, prova!" Så sa AMS. De måste haft en förseriebil eftersom de testade så snabbt. Så har inte den jag provat bettet sig. ViB borde sagt det också om deras gick så.
Rost har jag pratat tillräckligt om.
Jag svarade leifer angående den "klena" motorn. Den räcker för bilen. Det behövs inte så många hästkrafter som Lexus. Mercedes har en annan utväxling och har istället högre toppfart. 225 istället för Lexus 200 km/h. Lexus drar inte mycket mer än Mercedes men ska dra betydligt mindre annars är hybrid bortkastat.
Det är du som tjatat så om rost här att ingen vill lyssna mer. Jag har för längesedan sett de länkar du lade upp.
Vad fantastiskt det är att ni inte kan acceptera varandras olika tyckande, för det finns inget rätt eller fel när det gäller detta, eller hur???
Och tänk en värld där alla åkte Mercedes... eller för den delen Lexus... Ouhhhhhh... ;-)
Jag ser bara att Autoindex i sig är en måttstock för varje enskilt märke, år från år, för att se hur indexet förändras inom de olika kategorierna, eftersom en Subaru-kund och en BMW-kund säkert har olika värderingar om vad som är bra respektive dåligt...
My 5 cent
leifer du har rätt i att lättare hybridsystem kommer, det tror jag med. För varför värma bromsskivor när man kan använda energien till att hjälpa igång bilen igen. Men att bredare däck skulle öka förbrukningen med 60% tror jag inte på.
Shogun
I AMS test drar Lexus IS 0,69. Usch det var inte bra det heller. Vikten för hybridpaketet med batteri kostar många hästkrafter utan att komma föraren till glädje. Det är därför den inte orkar upp i mer än 200 km/h trotts starkare motor än Mercedes. Tänk att gå omvägar via ett hybridsystem för att i slutändan nå ungefär samma resultat. Lexus är lite snabbare till 100 och Mercedes har högre toppfart. Tänk bara på vad hela HSD-paketet kostar extra. Det är kunden som får betala i slutändan, utan att vinna ett korvöre i minskad förbrukning.
Jag skulle kunna tänka mig att C-klassen kom etta hos AMS om de inte hade så bortom att skriva en artikel före alla andra. De ger nedslag på avsaknad av autobroms som standard. Tyvärr har de fel. Det är nämligen standard. Det är bara det att i tillvalslistan så finns det ett utökat autobromssystem som läggs uppe på det andra med fler funktioner. Men det som är standard uppfyller kraven. Vi Bilägare har inte missat detta. Nu är den dessutom krockad i EuroNCAP med full pott av stjärnor. Det är en riktig sternwagen.
På C-klass behöver jag inte bry mig om rost. 40% är i aluminium. Dörrar, motorhuv, bagagelucka och tak är i aluminium. Dessutom är sötdämparfästena i gjuten aluminium plus lite andra fästen. Tank och resevhjulsbalja är i plast med rostfria fästen. Dessutom är ljuddämpare och rör rostfria. Plus att allt annat är bra rostskyddat.
I Vi Bilägare kan man läsa att Lexus IS bara har huven i aluminium. Dörrskarvarna är bristfälligt tätade. Någon invändig behandling går inte att finna undertill på bilen. Grus och småsten ligger i trösklarna, de har dessutom dålig dränering. Fästena till tanken hade redan börjat rosta, mm. Är det detta som du har som alternativ till min tänka C-klass Shogun? Det är också detta kunderna gillar i Auto Index förstår jag.
Har läst det att Michelin energy saver skulle vara bullriga, men konstigt nog upplever jag det inte så nu på Peugeot 508 SW, men möjligt att den kunde vara ändå tystare med andra däck. Bränslesnål är den iallafall.
Men om du ska jämföra Lexus med energidäck så ska det ju sättas på Mercedes också. Denna C-klass var en vanlig C-klass utan något snålutförande. Det har däremot ett särskilt paket till C-klassen: Blue Efficiency Edition. Den har smalare däck, speciella lågernegidäck med extra högt lufttryck, den har också lättare fram och bakhjulsupphängning i aluminium, kylarjalousie och mer täcksköldar under, den är sänkt, har lättare batteri och effektivare generator, mm.
Antingen testar man bilarna som de är eller så gör man det inte. Man kan inte skylla på ditten eller datten. Lika så kan man inte testa bilarna i olika miljöer för det som gynnar just en modell. Blandad förbrukning är det bästa för att få veta vad de flesta kommer att få. Det handlar inte om att sätta rekord utan att visa hur den faktiska förbrukningen är. Det är få personer som enbart använder sin bil till stadstrafik. Inte ens taxi kör enbart i staden med särskilda bilar. Ska man titta på stadsförbrukning så kan man lika gärna redogöra landsvägsförbrukning och då kommer andra att gynnas i stället.
leifer tror du att de som köper en Lexus IS gör det för att ha den som en innerstadsbil? Då tror jag de snarare köper en Smart eller en varför inte en Think. Köper man Lexus IS så kör man nog rätt mycket olika typer av körningar. Finessen med blandad förbrukning är att den omfattar både staden och landet. Jag tror att de flesta Lexus-folk startar i en villaförort och sedan kör motorvägen in till staden där det kör till en parkeringshus nära arbetsplatsen, plus lite annat på helgerna.
I så fall borde du formulera om dig, leifer. För som det står just nu så måste jag också läsa in det som att du har en sådan bil. Sen tycker jag faktiskt att detta inte bättrar på din egen "image"...
Är inte ett dugg förvånad att Lexus hamnar högst upp i statistiken över nöjda ägare, trots att det är ett litet märke och inte vinner alla tester.
Vad folk tenderar att glömma är att själva bilen bara är en del av hela kakan som ett bilägande innebär.
Blir man behandlad som en kung av återförsäljare och verkstad så betyder det väldigt mycket och påverkar kunden i positiv riktning, och Lexus får väl anses som mästare i den genren.
Även Subaru som också är ett litet märke hamnar alltid i toppen av nöjda bilägare, och de kör lite samma stuk som Lexus när det kommer till kundvård, vilket också ger avtryck i statistiken.
Ägaren får på så sätt en mer förlåtande attityd gentemot fel och brister på sin bil när denne vet att det finns ett fullt fungerande skyddsnät som fångar upp allehanda problem som kan uppstå, man anser helt enkelt att småfel inte är några fel överhuvudtaget eftersom dessa åtgärdas på en gång utan knot från återförsäljare och verkstad.
Sånt syns inte i tidningars tester men är för många kunder viktigare än att köra en testvinnare.
Får man dessutom bilen tvättad och hemkörd efter reparation så är det ju lite som en spa-behandling för bilen och inte ett verkstadsbesök...
Här har de flesta andra märken mycket att lära av Lexus...
Det Prestigelös säger är ju i praktiken det jag också nämnt tidigare och jag tror att mycket hänger på just detta. Sen är säkert inte denna "kungliga" behandling gratis men en Lexus-ägare är nog inte lika priskänslig för en lite högre servicenota än t ex en Kia-ägare så det är nog också en anledning att det är lite enklare för Lexus att tillämpa detta än för många andra märken där man inte är beredd att betala för "lite extra". Sen kan jag ändå säga att vi blev positivt överraskad när vi hämtade vår lilla Kia efter en 1500-milaservice (kostade 1171 kr) och bilen var tvättad. Visst påverkar sådana små åtgärder ägarna positivt - oavsett om det är en dyr bil som Lexus eller en billig som en liten Kia. Så mottagande och genomförande av service samt en generös tillämpning av garantivillkor är nog en avgörande nyckel när man vill nå framgång i sådana här undersökningar. Och det är ju definitivt nåt som övriga tillverkare borde ta till sig - sen är frågan om vi som kunder av billigare bilar är villiga att betala det för på nåt sätt är det till slut våra plånböcker som betalar det kungliga mottagandet...
Kul med nya synpunkter på Lexus placering och att det är mer realistiska än andra.
Har provkört både Lexus IS och nya C-klassen (med stålfjädring) och jag gillar C-klassen bättre också. Jag prioriterar också komfort och riktningsstabilitet framför sportighet. Först ska jag säga att Lexus IS helt klart är en påkostad bil och har många goda sidor. Men jämfört med C-klassen tycker jag den kommer till korta. Nya C-klassen är helt otroligt riktningsstabil, man kan köra i motorvägsfart och knappt hålla i ratten. Kör man på ojämn väg blir det i stort sett inga slag i ratten alls. Vidare är hjulupphängningen mycket bra på att dämpa slag och stötar från t.ex potthål. Lexusens styrning tycker jag inte alls om. Den centrerar ganska dåligt. Man får vrida tillbaka ratten själv efter en sväng. Vidare är raktfram-läget ganska odefinierat det känns inte i ratten när man lämnar mittläget och börjar svänga. Dessa två egenskaper gör att riktiningsstabiliteten är sådär. Styrningen är relativt tung i motorvägsfart så det går inte att köra med "två fingrar på ratten". Fjädringen är bra tycker jag men inte riktigt lika tyst som i C-klassen. Sen gillade jag inte alls stolarna i Lexusen men det är ju förstås subjektivt. Bilen lider också av ett ganska högt däcksljud och man känner ganska mycket vibrationer från vägbanan i sätet.
Ska man sen jämföra inredningarna så vinner C-klassen stort. Mittkonsolen känns mycket mer påkostad i C-klassen, medan Lexus har en hel del tråkig hårdplast i densamma.
En annan aspekt som oftast glöms bort är ju det här med säkerhet. Visst tittar man flyktigt på krocktester så presterar Lexus riktigt bra, men tittar man på rena siffror så ser det annorlunda ut. Jag gillar amerikanska NHTSA:s tester eftersom de har mycket detaljerade siffror om hur bilarna presterar i olika moment. Och tittar man på t.ex. sidokrockskyddet så ligger Lexus rejält i lä jämfört med C-klassen ("gamla" modellen). Inträngningen i kupén är betydligt större i IS:en än i C-klassen.
Skodaägare
Trevligt att läsa om dina provkörningar och att du delar med dig om dem. Tack!
Jes_
Jag har också tänkt på det där om tvätten. Det är klart att den inte är gratis. Service kostar mer än för själva arbetet troligen. Så höga betyg på Lexus visar annat än själva bilen. Ägarna sätter betyg på en biltvätt.
leifer, en fanatiker har affischer på det dom gillar över sängen. De har kepsar med märket på, de döper sina barn till dessa märken, de bor på campingar tillsammans med andra anhängare. De tatuerar in märket på kroppen, köper kringvaror och samlar på dessa. De hänger bara på märkets forum. De firar märkets dag med ett besök på en restaurang och skålar för märket tillsammans med andra fanatiker. Jag gör inget av detta. Jag gillar enbart Mercedes bilar. En lexusägare går ju igång på en originalbiltvätt och vara polare med lexuspersonalen.
Jag har noterat en sak. Det är väldigt många som tittat (wievs) på denna tråd. Det måste vara rubriken som gör folk intresserade. Jag tror däremot inte att de upplever diskussionen här som speciellt intressant för den håller inte en nivå av den högre skolan (med några undantag). Men att många tittar hit måste betyda att många har uppfattningar och synpunkter på det som står i rubriken. Jag är med andra ord inte ensam om det.
leifer
"Varför är inte våra forumpoliser på dig för detta..."
Jag håller inte på med personangrepp. Jag kritiserar märket och inte de som gillar märket.
Det är helt okej att vara sportfanatiker och hålla på ett bestämt lag eller land infernaliskt i Sverige. Då talar vi ändå om något så barnsligt som hopp och lek. Men att gilla något tekniskt från den seriösa världen får man tydligen inte göra enligt dig.
Du verkar hela tiden försöka vilja uppnå någon form av konsensus mellan Mercedes och Lexus. Det är faktiskt tillåtet att gilla vilket märke man vill. Jag är inte någon publikservice person som ska ge någon neutral uppfattning om dessa märken.
Jag förstår egentligen inte varför Mercedes skulle vara överprissatt. En Lexus IS 250 i billigaste utförandet kostar 306000 kr. Billigaste varianten av C-klassen kostar 309900. Lägger man på LED-ljus och automatlåda för att bättre matcha Lexusen så hamnar man på 340950. Alltså 33000 mer.
Då har Mercedesen en kaross som stora delar är gjord i aluminium, en mer avancerad framvagn och avsevärt bättre sidokrockskydd. Lexusen har sannolikt bättre driftsäkerhet. Jag ska också säga att jag är ingen märkesfanatiker. Jag har provkört de flesta märken på marknaden men hittills inte hittat någon bil som tilltalar mig mer än Mercedes. Och jag kör inte Mercedes själv (än).
På detta forum finns många synpunkter. Och det är väl roligt. det som diskuteras är subjektiva saker som bilval, vad som är bäst etc. Roligast är kommentarer typ: "Lexusbubblan har spruckit". Det är mycket nära sandlådan när man var liten....
Personligen har jag kört många mil med både Mercedes C-klass, E-klass, S-klass, BMW 540, Volvo C 90, Audi A6 m fl. Det är fantastiska bilar. Det är mycket lätt att leva med dessa bilar. Egentligen är det bara löjligt att jämföra dem då skillnaderna är små i dessa bilar med fantastisk komfort och synnerligen kraftfulla motorer. Men så snubblade jag över en Lexus GS430....Skillnaden till de övriga bilarna jag relaterar till är inte så stor. V8 300 hk, superbekväm. Jag gillade den. Den är mitt val med sin fantastiska stereo, otroliga komfort och sjukt bra kvalitet. Men är den så mycket bättre? Nej, jag kan gärna leva med BMW:n eller E-klass också utan att vara ledsen, men just nu, eftersom jag kör drygt 4000 mil per år, finns inget bättre än att glida in i den ljusgråa fåtöljen, sätta på Mark Levinsson stereon (utnämnd till världens bästa), sätta kaffekoppen i kopphållaren, lägga i driven och låta den ljudlösa V8:an kraftfullt dra bilen framåt. Vid 110-120, verklig fart sätter jag in farthållaren och låter bara njuta av tystnaden, musiken och gott kaffe. Omkörningsresurser finns i överflöd, naturligtvis. Färden till Umeå går som en dans och efter 90 mil kliver jag ur, fortfarande fräsch i kroppen.
Conta4, märker man inte någon större skillnad på en Mercedes och en BMW så förstår jag att man inte tycker det är annorlunda att köra Lexus.
Tänkte bara på detta som junkers sa om stroppen till plattan i bagagen på Lexus. Bilden till vänster är från min Mercedes B-klass och den bilden till höger en Lexus IS300h, men man skulle kunna tro att det är en Dacia. Det är inte ens i närheten av premium och vi talar nu om Lexus senaste version.
Mercedes har ett fint designat förkromat metallhandtag som fälls ner fjäderbelastat när det inte används. Det är lätt att få upp genom att trycka på det i bakkant. Man kan även ana hur fin klädseln är i bagagen i B-klass. Det är velur och inte nålfilt, och nu talar vi bara B-klass.
Thommys - dessa "små" skillnader ser man också ofta när man jämför liknande detaljer mellan en "simpel" och av många ofta häcklad Golf med dess konkurrenter från t ex Asien. De Asiatiska fordonen må vara funktionellt bra men de saknar ofta omsorgen om detaljer.
Där leifer har du grundtanken hos många av oss när det gäller Toyota och Lexus, de väcker inget habegär oavsett hur tillförlitliga de är.
Med tanke på vad du skrev så måste du nu förstå vad vi menar.
Helt riktigt Pi. Asiatfantasterna är blinda för vissa kvalitéer.
Men det är också säkert därför tyskar ratar Lexus. De har mer öga för detaljer.
Nu kommer säkert Shogun att säga. -Vadå ratar, Lexus kom högst 2002 i en marknadsundersökning. Med ratar menar jag att de inte köper Lexus i något större antal, varken i Tyskland eller ens här i Sverige. I en undersökning kan man få vilka svar man vill beroende på hur man frågar.
T ex. Bjöd kundmottagaren på kaffe så blev du väl mottagen och svarade ja. Men anser du att detaljarbetet är bra i din bil om du jämför med konkurrenterna? Den frågan får man inte. Dessutom kräver det lite mer av bilägaren för den måste ha koll på konkurrenterna, så det blir för svår fråga att svara på.
Du fortsätter att hänvisa till kundundersökningar Shogun. Hade de speglat vad folk vill ha så skulle kunderna stå i kö till Lexus, vilket de inte gör.
Lexus är ett udda märke som inte bygger bilar för de krav europeiska köpare ställer på en bil. Jag tror däremot inte att det dåliga rostskyddet på Lexus påverkar försäljningen negativt, för folk verkar inte bry sig om sådant i Europa, utan det är sådant som bling bling instrument och daciautförande på detaljer som ger avsmak på en bil med hög prislapp.
Ju mer udda fågel desto mer entusiast är de som attraheras av produkten. Dessa entusiaster ser inga brister eller accepterar dem.
Sen har vi hela "nöjd"-diskussionen. Återigen, det är omöjligt att använda en lös subjektiv värdering (nöjd) som ett jämförelsetal mellan individer och olika produkter. Ordet nöjd betyder bara att produkten överträffat personens förväntningar. Har man låga förväntningar kan man vara nöjd med en sämre produkt och tvärtom.
Person A äter Lasagne på resturang 1 och blir jättenöjd.
Person B äter Carbonara på restaurang 2 och tycker det är det godaste han har ätit.
Kan vi då konstatera att restaurang 2 serverar bättre mat än restaurang 1? Knappast! Person B kanske är uppvuxen på den kommunala skolans pölsa ...
Det enda som är relevant med värderingen "nöjd" är om den ställs mot motsatsen "missnöjd".
Som vi sett i undersökningarna så har i princip alla tillverkare idag överlag nöjda kunder. Att Lexus kunder säger sig vara nöjdast av alla är irrelevant och säger mer om individerna än om produkten.
AL står som vanligt för de relevanta fakta. Jag tackar särskilt för länken i kommentar 23.
Jag hakar på och funderar vidare kring hans kommentar 29.
Jag tar för givet att de som loggar in och avger sina omdömen till Autoindex endast kan göra det en gång, vilket kräver att man anger personnummer. Det är också rimligt att man anger sin bils registreringsnummer och att överensstämmelsen kollas. Om inte allt detta görs så finns ingen säkerhet alls i undersökningen.
Vidare utgår jag från att frågorna är bra formulerade - lättförstådda utan tvetydigheter. De bör även utformas enligt riktlinjerna i början på det dokument AL länkar till.
Nu kan man rimligen anse att svaren är korrekta - men inte för den skull representativa.
Om det endast är via egen inloggning som man deltar i undersökningen, så är urvalet starkt filtrerat. Endast bilintresserade väljer att delta och av dessa endast de som har upplevelser utanför det förväntade - i positiv eller negativ riktning. Givetvis finns också de som alltid deltar i diverse undersökningar, men det stora flertalet finns inte alls med.
När man skickar ut enkäter eller gör telefonintervjuer (som ofta kommer olägligt och inte så sällan ger ogenomtänkta svar) så finns en chans att se bortfallet. Men hur ser man det i en undersökning som bygger på frivillighet?
Även om nu svaren verkligen vore representativa, så säger de ju ändå inte så mycket eftersom de i det stora hela endast visar uppfattningar och inte fakta. Ett bra exempel är trion Aygo, C1 och 108 som får väldigt olika betyg trots att det sånär som plastdetaljer i fronten är helt identiska bilar byggda i samma fabrik!
Att en motorjournalist är bra på att testa bilar betyder inte alls att denne är bra på att tyda, analysera och ifrågasätta statistik.
Likt många andra tidningar uppdrar man åt andra att genomföra undersökningen ifråga och litar helt på leverantören. Efter att ha sett hur illa dessa olika väljarbarometrar genomförts så har jag mina tvivel beträffande uppriktigheten. Man har ju i de sammanhangen presenterat resultat som inte ens existerar - samtliga skillnader ligger inom den statistiska felmarginalen! Ändå har man redovisat resultatet, vilket tidningarna tacksamt svalt med hull och hår och till och med låtit de politiska "experterna" analysera siffrorna som alltså inte ens existerar.
Undersökningsföretaget (eller vad de nu bör kallas) med Yougov i spetsen är som affärsdrivande företag intresserade av fortsatta beställningar och levererar uppenbarligen vad som helst så länge kunden accepterar det.
För den som står i valet mellan Lexus och Mercedes så är det bara att läsa kommentarerna i denna tråd. Ja, efter att först ha sållat bort alla utlåtanden om motpartens sviktande kompetens, förstås.
Vad tycker jag då själv? När Lexus släppte sin LS 600h så var det en bil med utsökt komfort och många nya och intressanta lösningar. Jag har alltid haft ett gott öga till Lexus, men nog verkar det som att Mercedes tagit ledningen. Åtminstone just nu.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.