Då jag är Påskledig så företog jag mig en provkörning av Lexus ES i dag.
En trevlig komfortabel landsvägskryssare av rang.
Den rullade på fint med låg ljudnivå och låg förbrukning i motorvägsfart.
Riktigt bra körställning och sköna säten, lite för liten tiltmöjlighet på sätet bara för min del. Men F sport modellen i bilhallen har ett mer tiltbart säte som passade mig bättre.
Den ylande drivlinan, ylade inte alls som alla belackare vill påskina, bara ett surrande från motorn vid rejält gaspådrag och tillräckligt stark för säkra omkörningar. Accelerationen maskeras dock av den steglösa lådan så fartökningen märks inte så väl, förutom på hastighetsmätaren. Farthållaren klarade jag inte att få på, och bemödade mig inte söka reda på hur den aktiverades heller. Så jag kunde inte testa MSO:s ylningsfunktion med att dutta upp hastigheten 10km/Tim.
Mest reflekterade jag över den nya drivlinan, förövrigt samma som Shogun har, och att den mestadels körde på el vid stadskörning. Lärde mig snabbt att vara varsam på gasen så den bara körde på el. Även vid landsvägskörning så tändes ofta EV-lampan och momentana förbrukningen blev noll.
Kvalitén på interiören är onekligen premium och egen så även hjulupphängning som är ljudlös över ojämnheter. Ratten var fylld av diverse knappar där jag endast bemödade mig att hitta volymkontroll för att bedöma ljudnivån i bilen.
Så jämfört med tidigare hybriddrivlinor så har det blivit ett klart lyft.
I baksätet rymdes mina ben fint bakom mig själv, men bara två tredjedelar av huvudet. Men vad gör det, jag kommer aldrig sitta i baksätet, men kortvuxnare personer sitter garanterat bra.
I fråga om säkerhetsutrustning så tror jag att allt var standard även på instegsmodellen.
Så summa summarum, en riktigt trevlig bil med sina egenheter som man snabbt lär sig leva med. Eller aldrig.
Bemötandet hos handlaren, exemplariskt bilen kördes fram, inget tramsande med att fylla i blanketter eller visande av körkort.
Kort provkörning av Lexus ES
Uppdaterat: 2020-04-06 20:20
Guran
Kommentarer
Verkar vara en trevlig bil. Synd att det inte verkar komma en bakhjulsdriven GS eller IS med samma drivlina.
Det lär väl komma en ny IS snart, den är ju rejält till åren kommen och GS var ju ohemult dyr.
Men ES betedde sig kursstabilt och med en skönt avvägd tyngd i styrkänslan. Så ser inte något behov av en bakhjulsdriven. Men jag skulle inte bli förvånad om den dyker upp med elektrisk hjälpmotor på bakhjulen och som laddhybrid.
Nackdelarna är väl att du inte kan få bränslevärmare eller dragkrok, och så tror jag inte baksätet är fällbart, bara en genomlastningslucka. Så det gör ju bilen död för den som är ute efter en praktisk bil.
Noterade att momentanförbrukningen låg runt 0,5 l/mil i motorvägsfart. Nollade inte mätaren inför min lilla tur, men snittet sjönk från 0,66 till 0,65. Så gissar på att min körning skulle resultera i ca 0,5 l/mil.
Helt klart en riktigt snål drivlina som är i nivå eller något under en motsvarande diesel för mitt körmönster.
Ja att drivlinan är snål är det inget snack om. Sett flera provkörningar med ES/Camry där förbrukning hamnar under wltp.
GS var dyr men ES är ju inte direkt en billig bil. För dom pengarna vill jag ha bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Förutom att styrning/vändradie/köregenskaper nästan alltid blir bättre så får bilar med bakhjulsdrift också snyggare proportioner med kortare överhäng fram. Men att det inte finns ett behov håller jag med om, de flesta spekulanter lär inte bry sig om det.
Hoppas att det kommer en ny IS, det blir en intressant bil när det är dags att byta i så fall.
Det var Martin, men han var och käkade lunch och kom tillbaka efter min provtur. Tror det var Calle som fixade fram VD:ns förra bil för en provtur. Jag bara satt där och torrkörde sätena och klämde på inredningen och pratade med en VÄLDIGT nöjd RX ägare som väntade på att få sin bil från något dom fixade åt han, tror det var däcksensorerna som dom programmerade, gratis så klart.
Ja jag klarar mig också med den storleken, 5m bil för 90% egen transport är lite onödigt. IS är ju ålderstigen så det räcker så den bör snart ersättas.
Jag tycker för övrigt inte att ES är så dyr utifrån vad man får, en förfinad Toyota :)
Kostnaden avgörs ändå av värdeminskningen och Lexus verkar ha ett helt ok andrahandsvärde som ger en lägre värdeminskning och milkostnad med det. Det är ändå det som räknas.
Vet inte vad ni surrar om, så jag fick googla, kunde modellerna förr, men nu hänger jag inte med längre i floran av alla bilar o modeller.
Det som väckte största intresset för mig var den större radion, vore kul att provlyssna på.
Jo då, det var Mark Levinson i den ES jag testade. Testade dock inte hur den lät då jag mest var intresserad av bilens tystnad och ylande, eller snarare inte alls så ylande drivlina.
Jag har haft en Audi med S-Tronic och V6 diesel i knappa tre år så jag är vid konstant varvtal vid gaspådrag.
Men får väl prova den, men då måste telefonen och TIDAL kopplas in för att få vettigt ljud.
Det finns tyvärr också rykten om att IS får ännu en facelift under året för att sedan läggas ner helt. Det vore tråkigt.
Jag ska köpa en Lexus med bra radio när jag tröttnat på att ha kul med bilar, tyvärr har det inte inträffat än trots min ålder.
Jag fick också googla på vilken bil.
Men Provsatt bilen för nåt år sedan och känslan var som att glida ner i en skön flygplans cockpit med allt runt omkring mig.
Lite klaustrofobi när man som jag är van en öppen planlösning på en funktionell mellanmjölks bil :) .
Men höjden Guran höjden, det kan väl du aldrig fixa med din längd❓
Är det halkigt ute kommer du inte kunna kliva ur bilen på ett normalt sätt, du som är van hög suv och är fullvuxen.
Men långt över 200hk och 0-100 på 9,1 sekunder, är det inte riktigt dåligt.
En sekund snabbare än en 1,0tsi. ;)
Eller jag måste väl förmodligen läst fel någonstans.
Och 3 sek långsammare än min bil !! hur skulle man ens överleva i en sån farkost ?? ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.