Jag har i likhet med Hans R i Vi Bilägare nr 3-2018 övningskört med ett barnbarn i automatväxlad bil. Det är utmärkt på alla sätt. Inga tjuvstopp, inget slirande på kopplingen och inga problem att starta i backe. I stället kan all koncentration läggas på uppförandet i trafiken, på det som har betydelse för trafiksäkerheten.
Automat skapar säkrare förare. Det är dags att ändra regelverket. Låt automat vara det normala och manuellt växlat undantag. Enda skälet för elever att fortfarande välja manuelllt växlad bil hos bilskolan är att man än så länge inte får ett fullvärdigt körkort om man kör upp med automatväxlad bil. Ändra det.
Transportstyrelsen bör begränsa sin kontroll vid uppkörning till det som har betydelse för trafiksäkerhet.
Den som sedan behöver köra manuellt växlad bil kan lära sig det på egen hand, få hjälp privat eller vända sig till en bilskola. Den kunskapen behöver inte ingå i körkortskraven.
Över huvud taget borde man se över vad som kan sållas bort från körkortskraven. Behåll bara det som har betydelse för trafiksäkerheten. På så sätt skulle säkert betydligt fler ungdomar ha råd och lust att ta körkort.
/ s-e
Kommentarer
Liten tankevurpa där väl? Att ha ytterligare 2 funktioner att arbeta med gör den manuella till en svårare bil att köra. Det är därför regelverket ser ut som det gör.
Håller egentligen med, problemet är ju att de flesta bilar i Sverige är manuellt växlade. Man kan ju redan nu ta ett körkort för bara automatväxlat, så jag ser inte problemet egentligen.
Men sedan något år eller så är mer än hälften av sålda nya bilar automatväxlade. Om den utvecklingen, tillsammans med större andel elbilar, fortsätter så kanske det är rimligt att ändra kraven om ~20 år eller så.
Om 20 år har man "körkort" för en autonom bil och får inte framföra en manuell. ;-)
Menar du att man ska få köra manuell även om man kör upp med automat? Om inte, vad är skillnaden mot idag?
Håller med tidigare svar om att det är en tankevurpa du gör med automat/manuell.
Däremot är det en synnerligen relevant synpunkt att sålla bort det som inte har med trafiksäkerhet att göra. Idag har man ett antal politiskt motiverade moment i körkortsutbildningen som rör miljöaspekten av körsätt mm. Jag är den förste att hålla med om att det är angeläget att tänka på miljön i allt vi företar oss - men jag är ytterst tveksam till att det ska vara ett tvingande inslag i körkortsutbildningen, som ju mycket riktigt handlar om hur man framför sitt fordon trafiksäkert och inget annat.
Körskolorna har haft för stor inverkan på lagstiftningen vilket bara leder till dyrare körkort.
Jag fick betala fyra gånger för att få övningsköra med mina barn bara för att bilskolorna hittat på att privatpersoner måste ha en säkerhetsutbildning för var privatelev, vilket man sedan tog bort när en professor överklagade att han skulle behöva gå på en säkerhetsutbildning för vart barn för sig.
Självklart vill körskolorna att alla tar körkort för manuellt växlad bil vilket kräver fler dyra timmars utbildning. Det går bra att ta körkort för bara automatväxlade bilar och senare komplettera med uppkörning för manuellt växlad bil om man någon gång skulle behöva det vilket verkar mindre troligt.
Vi har bara automatbilar vilket gör nyttan med manuell växling onödig för oss.
Bilskolorna underkänner en hel hög med duktiga ungdomar som inte parkerar snyggt och liknande medans de som kör perfekt kan bränna iväg i 250 kmh med sitt körkort för de är ju mycket säkrare på att parkera snyggt. Körskolan vill visa hur hög andel av eleverna som klarar körkortet på deras körskola och släpper därför inte iväg någon till uppkörning utan onödigt många timmar övningskörning i körskolan för att få bra statistik. De flesta har gått i körskola och ändå så kör folk med bara några meters lucka på glashala motorvägar i hög fart. Oförstånd botas inte av många timmar på körskolan ser man var dag.
Nu är det iof inte körskolorna som godkänner eller underkänner elever, utan Trafikverkets inspektörer...
Hehe, jag är nog inte lika optimistisk om helt självkörande bilar. Kanske de kommer, men tveksam att de tar över på 20 år.
Men körskolan bestämmer när de anser att eleven kör tillräckligt bra för att få köra upp hos Trafikverket, nog få som struntar i körskolan rekommendation när det är lämpligt att köra upp.
Fler timmar ger mer klirr i kassan och bättre statistik vilket ger fler kunder i sin tur.
Och där sa han som alltid vet bäst sin åsikt.
Samtidigt så, kör du ekokörning så kör du generellt sett säkrare. För att kunna köra ekokörning måste du ha framförhållning vilket innebär att hålla avståndet. Likaså att anpassa hastigheten ty för hög hastighet innebär oftast högre förbrukning. Och så vidare.
´
Min erfarenhet av det mesta i livet är att lära sig den hårda vägen, då blir allt så mycket lättare sedan.
Det är mycket lättare som nybörjare att köra automat och numera är automatlådorna så pass bra och i många fall bättre än manuell så det finns egentligen ingen anledning till att byta någonting. Det är bara på dom riktigt små bilarna som automatlådan ännu inte nått den tekniska utvecklingen.
Själv lärde jag mig på farsans automatlåda när jag var 18 år och gick sedan en två veckors intensivkurs i trafikskolan vart jag lärde mig manuell växellåda och som jag tidigare skrivit var övningsbilen en Opel Monza 3.0E (inte GSE) utan analoga visare. Guldfärgad med brun plysch klädsel. Trafikskola läraren hade tidigare varit rally förare och var ganska gnällig om man inte gasade på upp till gällande hastighet.
Fanns dock inte många bra automatlådor 1985. Mercedes 4 stegsväxlade var väl dom bättre. Audi hade 3 steg vilket inte var bra. Dom flesta manuella var 5 växlade 1985. Till och med Opel Kadett. Bara att 5 växeln var en ren överväxel för att spara bensin.
Det finns idag en relevans i detta men att det kommer inte att bli aktuellt förrän om som närmst tio år.
Jag upplever att automat ger mig en bättre medvetenhet i trafiken då två moment är borta men jag är inte böjd att tro att så är fallet för alla utan att det istället ger många mer tid till annat mer viktigt före att framföra ett fordon.
Jag skulle vilja angripa hela upplägget, teoridelen är väldigt omfattande o bred idag, ger detta oss bättre förare?
Om man jämför med USA där man köper sig ett körkort, man går till en körskola och kan man betala så är man i princip garanterad ett körkort och att proceduren i många delstater om inte alla är enkel.
Teori och basic orientering av bilen, en riktig sådan eller en display inne i lokalen och uppkörningen kan ske med en typ modell bil som "körs" på en bana där uppköraren som även är läraren följer att man har förstått och gör rätt i dem situationer som simuleras.
Ja skratta ni...finns det några jämförelser som pekar på att amerikaner är sämre förare än vad vi är?
Jag tror bestämt att vår Dagobert-macka utb är satt enbart i att sno oss på våra pengar och kan bantas betydligt utan att det på något sätt skulle ta ned nivån hos förare mot vad som är idag.
Kan till och med tänka att en slimmad körkortsutbildning som är mer begriplig och lagom att svälja för de flesta skulle ge ett bättre resultat.
Tänk att den dag är kommen idag när jag håller med Tvärnit...:)
Nu verkar det ju vara inte så där jätteenkelt egentligen, att döma av vad som står här. Dels alla dessa olika regler för olika delstater men också alla olika krav om att vissa inte får köra mellan vissa tider på dygnet, maximalt antal passagerare, antal timmar loggad körning e.t.c.
https://en.wikipedia.org/wiki/Driver%27s_licenses_in_the_United_States
Att det skulle vara krångligt i sverige tycker inte jag.
Övningskörde ett tag med fadern min. Fyra lektioner på trafikskola (varav jag bokat uppkörning innan den fjärde var avklarad). Provet gick lätt på första försöket. Uppkörningen lika lätt.
Det enda jobbiga var att jag var så omotiverad så mitt första övningskörningstillstånd gick ut. Gick segt även med körandet särskilt i början. Men när jag väl tog mig i kragen så var det som sagt avklarad väldigt snabbt och enkelt.
Nu var detta förvisso för 13 år sedan men sådär extremt jättemycket är ju inte ändrat.
Håller med Xant ovan. Sådär jättekrångligt är det ju inte att ta körkort i Sverige. Amerikanarna har nog lättare, men så dör ju större andel i trafiken också.
Det som många äldre kallar ecodriving, är ju så man skall köra på allmän väg. Det är ju inget speciellt med det. Men det är klart har man inte fått tänka på det när man tog kortet själv är det kanske något abstrakt.
Men om man ska hålla sig till Ämnet. Det går ju redan idag att ta för bara automatlåda, men jag skulle tycka att det vore ett stort hinder att inte kunna/få köra mer än 50% av bilarna i trafik.
Jag bestämde när jag ansåg att jag var bra nog för att ta uppkörningen, jag fortsatte att ta lektioner tills allt fungerade perfekt, det var inte läraren som avgjorde det.
Fast vilken bil man kör i skolan är betydelsefullt för hur svårt det är, en med lätt styrning som vinglar över vägen är olämplig.
Toyota Avensis var en svårkörd bil och krävde minst 6 veckor extra övning, men att kunna köra en sådan bil är ju en extra fjäder i hatten.
I alla sammanhang oavsett ämne är det alltid de som har svårigheter att klara av ett moment eller en uppgift som vill att just det momentet eller uppgiften ska förenklas eller tas bort.
Det är som om skolan skulle ta bort alla prov där för att de som inte läst på är missnöjda med att det är för svårt.
Man får inte ett bättre samhälle om man accepterar ännu lägre kompetens än den låga som redan dominerar, oavsett ämne eller område.
Det utbredda kompetensföraktet i samhället är ett hot, speciellt när det predikas av politiker som själva är totalt inkompetenta.
Tror det också är ett problem med alla som gnäller över hur svårt det är och hur kinkiga vägverkets...transportst...trafikve... ja, vilka det nu är numera, uppkörningskontrollanter är är att man tar det för lätt. Man övar för lite helt enkelt och chansar för mycket. Är man dåligt förberedd och dåligt påläst så funkar det ju inte.
Jag valde själv när jag ville köra upp men jag kände att jag faktiskt Kunde det också. Inte att jag chansar och ser hur det går, som många tycks göra.
Läs på teorin och öva på att köra, och se till att anstränga sig, precis som allt man skall lära sig. Det är svårt att bli duktig på något när man inte ens tränar ordentligt på det.
Kanske vore bra att införa någon form av förprov hos trafikskolor för att minska belastningen på uppkörningen och därmed kötiderna.
Ett enklare förprov där och du får boka tid för uppkörning, men i gengäld så får du tid inom ett par veckor. Då kommer man nog ifrån alla slarvers och slappers.
Men "förprov" har man väl redan hos bilskolorna - i alla fall där en av sönerna gick. Men nog kan man anse att körskolornas organisation är en stark förespråkare för mera och dyrbara utbildningar. Sen ser man inte jämt de positiva effekterna av denna utbildning när eleverna väl fått sin lapp och sitter i sin egen bil, tyvärr.
Håller med sistnämnda 2 talare. Jag övningskörde en del med automat, och visst gav det erfarenhet av trafiken. Men att köra manuell blir ju en extra dimension i körningen. Hålla reda på rätt växel, dragläge, koppling. Den stora snackisen när jag tog körkort var start i backe, när man skulle samspela med handbroms, dragläge och gas utan att få kärringstopp. Idag vet jag inte hur det momentet ser ut med hillhold och elektriska handbromsar.
Mitt körkort kostade 300kr vill jag minnas. Jag gick aldrig i körskola.
Det är inget obligatoriskt dock utan du kan själv bestämma när du vill köra upp, vare sig du kan något eller inte. Därav ett standardiserat förprov som kräver godkänt för att få gå vidare. Tar du körlektioner blir det per automatik så att vissa moment då måste klaras av med godkänt för att du skall få gå vidare och boka uppkörning.
För januari var landssnittet av godkända 46,67%.
Löjligt dåligt.
Kvinnorna är 5 procentenheter bättre än männen!
2004 låg det på närmre 60% och sedan är det en stadig nedgång till dagens nivå.
80% anser jag borde vara ett realistiskt mål i alla fall.
Kunskapsprovet följer en liknande trend (och kvinnorna är bättre än männen så gott som alla år).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.