Har en 7 år gammal bil som gått bra 6000 mil, drar 1 liter/mil, inbytespris nu cirka 110 kkr.
Då funderar jag på om jag ska betala 100 - 150 kkr och byta upp mig till någon ny motsvarande bil eller köra 7 år till, det kommer ju att kosta en del underhåll, nya däck kanske nytt avgassystem med mera.
Något bra tips hur jag ska tänka?
Kommentarer
Ja, nya däck, service osv slipper du ju inte på nya bilen heller, löpande underhåll är ju detsamma!
Ev byte av kamrem är ju något som kommer och kan kosta en slant.
När den är 14 år gammal, kommer den förmodligen att vara värd max 20, dra alltså 90 från förväntade inbytespriset, lägg på kamremsbyte,ett par hjullager, avgassystem osv. så är det nog vettigt att byta.
Månadskostnaden för att äga bilen blir ju lite dyrare, men underhållet blir troligen mycket dyrare, och så får du ju njuta av en nyare bil!
Jag tror du kör ny bil till precis samma kostnad som att behålla!
Nu är det kanske inte så enkelt. Kör man bara 6000 mil på sju år och inte kommer att köra mer nästa sju, så blir de sju åren ganska billiga.
Vi vet ju inte vad det är för bil, den kanske inte har kamrem och även om den har det finns ju många som ledigt klarar 12000 mil med samma rem även om tiden kanske är en gräns.
Rent ekonomiskt är det nog bra att köra en bil så länge som möjligt men utveckling går framåt och det man kör blir snabbt omodernt. Själv har jag kört min Audi A4 1.8 Ts i 10 år och köpte den ny 2004. Det har varit låga kostnader förutom service som brukar vara ganska dyrt. Provkörde idag en BMW 320i med bensinmotor och 184 turbohästar med BMW:s automatlåda som de kallar Steptronic (8-växlad) och kunde bara konstatera i efterhand att tiden sprungit ifrån min Audi, BMW:n var så mycket bättre på samtliga punkter och BMW:s automatlåda var underbar. När jag körde i sportläget så växlade den ganska markant och när jag körde i ECO-läget så kändes det som en multitroniclåda alltså steglös. Dessutom är det ganska tråkigt att köra samma bil hela tiden så inom den närmaste framtiden är ett bilbyte på gång. Kan också säga att BMW 320i räcker gott och väl prestandamässigt, den gör 0-100 km/h på 7,3 sek och har en toppfart på 235 km/h. Det enda orosmomentet när det gäller BMW är att den enda BMW jag tidigare ägt i mitt liv krånglade ganska mycket och det blev dyra reparationer. Det var en BMW 318 is årsmodell 90, BMW kanske har blivit bättre sedan dess kvalitetsmässig?
Det är väl inga jättestora utgifter på gång på min Audi närmast behöver jag köpa 4 st nya sommardäck som går på 6000 kr, bromsbelägg kanske behöver bytas snart annars ser jag inte andra stora utgifter möjligtvis om en xenonlampa går sönder, de brukar vara ganska dyra eller om avgassystemet måste bytas.
stigadam:
Om du är nöjd med din bil så blir det billigare att byta det som går sönder än att köpa nytt men samtidigt så lever man bara 1 gång och varför då inte unna sig något fint här i livet. Nu ser jag inte på den lilla bilden vad du har för bil så har lite svårt att veta om dina framtida kostnader. Den största orsaken till att min Audi ryker snart är sportchassit, det är för obekvämt helt enkelt. Det fanns med i ett paket som hette Prosport när jag köpte bilen, fast sportchassi behövs endast för riktigt snabba bilar.
Men det var just det här med 6000 mil på sju år! Det är väl på gränsen om det inte blir billigare med taxi?
Ja, det med kamremsbyte var ju ett scenario, och naturligtvis kan milen bli billiga, men risken att saker händer minskar ju inte, efter 14 år är bilen rätt gammal......
Värdeminskningen är ju inte linjär, de åren du har haft bilen, har den hållit sitt pris bra pga.låga mil, men när den närmar sig 10 år, störtdyker värdet, den börjar bli gammal.....
Då har det kanske kommit 2 modellskiften!
Det billigaste tror jag är att behålla bilen tills den inte är lönsam att hålla liv i längre, men då får man leva länge med den!
Sen beror det på vad det är för bil, volvo och tyskar står sig bra några år längre än japaner och fransoser, som har kortare modellserier!
I dagsläget så får man ganska så bra för en inbytesbil eftersom det är brist på beggade bilar i hallarna, så skulle nog kolla runt lite på olika specar och se vart du landar... Som sagt man lever bara 1 gång så då ska man även passa på att förflytta sig så skönt som möjligt ;)
Inte om man bor 2,5 mil till närmaste taxi!
Det skulle nog underlätta för de du vill ha tips av om du berättar vad det är för bil så slipper man spekulationer om t ex förestående kamremsbyten. Personligen tycker jag att ditt uppgivna inbytespris ligger ovanligt högt med tanke på bilens ålder och att en motsvarande ersättare tydligen ligger i ett nypris på 210.000--260.000 kr.
Måste du ha den i 7 år till då? Sägs ju att 10 år eller 10 000 mil är den magiska gränsen för när bilen börjar gå sönder på riktigt och den stora underhållsservicen kommer.
Då är det kanske dags för bromsbelägg, tändstift, om den är servad på märkesverkstad kanske något bromsok behöver bytas, handbromsvajrar m.m.
Verkar även som att rosten börjar bli synlig på allvar efter 10 år.
Jag en några vänner brukar säga att antingen ska bilen ha gått under 10 000 eller över 30 000 mil för att man ska klara sig billigt undan.
Stigadam, vad är det för bil du har nu? Den drar 1l/milen, vad använder du bilen till ? Du har drygt 2 mil till taxi, bor du på "vischan"?
Finns det fler bilar i familjen?
Det du vill ha råd till behöver ju kompleteras med lite ytterligare uppgifter.
Annars är det väl bara att göra det du själv tycker är bäst.
Det bästa alternativet är att köpa en ca 1 år gammal bil som redan tappat en del i pris men är så gott som ny ändå.
På det viset får man en ny bil samtidigt som det inte gräver för djupt i ens kapital.
Eller om nu nu bor på landet så kan du ju köpa en häst, dom går billigt och håller ganska så länge, och när den väl går sönder så får du även mat på bordet... Bra affär enligt mig :)
Nej Per, det stämmer dåligt. Hästen kostar en hel del i inköp, den har höga driftkostnader och kräver förfärligt mycket service.
25 km är dessutom en ganska lång sträcka, utan paus, för en häst. Dessutom är den väldigt obekväm, speciellt i regn och snö.
När den sedan ska återvinnas (!) är det inte heller så enkelt, det krävs veterinärbesiktning och när den ska skalas och styckas krävs hjälp av ett riktigt proffs.
Sedan krävs myndigheters godkännande för destruktion och slutförvaring av restprodukter!
Mindre problem och billigare att köpa en Sandero.
Inte gjorde man på det viset under den gamla tiden i Sverige, då hade man hästen till den var oduglig och sen åt man upp den till middag...
Inte gjorde man på det viset under den gamla tiden i Sverige, då hade man hästen till den var oduglig och sen åt man upp den till middag...
Varför kan man inte radera detta inlägg?????
Per, så är verkligheten nu för tiden. Hästägare har det inte så lätt.
Men jag blir lite fundersam på ts fråga. En bil som gått 6000 mil på sju år och som drar 1 liter/ mil vid landsvägskörning?
Ts är tydligen inte särskilt intresserad av bilkörning och har antingen en ganska stor bil eller kör som en biltjuv med den förbrukningen.
Dessutom värderas den till 110' efter sju år! Om man räknar med normal värdeminskning bör det vara en bil som kostat 450'-500' som ny!
Är det en ärlig fråga ts ställer?
Är ganska så säker på att han inte ställer en ärlig fråga, var därför jag drog in att köpa en häst... ;)
Du har säkert rätt och det var inte fel att föreslå hästen, den har ts säkert råd med, :o)
Byt in bilen mot en ny Dacia med dieselmotor och få lite pengar över emellan till soppa!
Pengarna räcker även till ett par riktigt bra hörselskydd.
Frågeställaren spårlöst försvunnen!?!
Nejdå Minimats1 han är bara iväg och köper ny bil.
Som vanligt då... VI måste vara bra på att ge råd :D
Hoppas bara att han inte köper en allt för gammal häst och att trähjulen inte faller sönder när han ska transportera sig.
Hej igen! Bilen i fråga är en Nissan X-trail 169 hkr bensinare årsmodell 2007B, alltså den modell som fortfarande är aktuell men som i höst ersätts med en helt ny X-trail. Bor på vischan i Dalarna med halka och snöhinder då och då. Här är vi vana vid även enstaka hästkrafter men har tyvärr inget stall på gården.
Kul med alla roliga och delvis nyttiga synpunkter!
När vi ändå är på gång - vilken 4x4-bil ska jag byta till om jag väljer att byta? När kan vi få 4x4-system testade i biltidningar. Så här till exempel: https://www.youtube.com/watch?v=t09ExAUgtyE
Att jag lämnat tråden för att klippa gräs gör att jag missat att titta in. Kan man inte få ett mail per automatik om att någon kommenterat?
Närmast ligger väl en Dacia Duster 4*4 - den och din nuvarande Nissan är väl kusiner.
Visst - den fattiga kusinen från landet. Finns inte med automatlåda, därför inte aktuell.
Forester? Trevliga bilar tycker jag!
Subaru, har haft en legacy med mååånga mil, och har dom fortfarande den kvaliten, är dom riktigt bra!
Framkomligheten är oslagbar utan att vara "terrängbil" och boxermotorn har skön gång.
Jag har nästan köpt Forester tre gånger, men det blev CR-V, CR-V och X-trail av olika anledningar.
Du tycks ju ha provat det mesta och har erfarenhet av de flesta, så varför frågar du?
Vad jag egentligen frågade om var som rubriken säger, hur ska man tänka nu, byta eller köra sju år till med nuvarande.
Om jag har erfarenhet av två-tre suvar, det är inte de flesta. Och det har hänt mycket det senaste året.
Nejdå, jag gick med för 6 år och 9 månader sedan och har kommenterat en del artiklar då och då. Men redan för 7 år sedan var det leifer och saabnisse som var massinläggare i forumet.
Just nu tänker jag så här, om jag lägger 150 kkr på att byta till ny, om 7 år så har min nuvarande tappat 100 kkr i värde, kostat på 30 kkr i extra underhåll/reparationer men jag sparar också 5 kr mil (=30 kkr) med en ny bil, alltså tjänar jag 10 kkr på att byta. Snygg kalkyl?!
Glöm inte värdeminskningen på din nya bil också som kommer att bli avsevärt högre än på din nuvarande - om du behåller den som ett alternativ... Sen finns det ju andra anledningar än ekonomiska till varför man vill ha nytt - men de ekonomiska kalkylerna pekar nog nästan alltid på att det blir dyrare med nytt än att behålla den gamla, tyvärr...
Säger bara som så, man lever bara en gång och har man råd med en ny bil så varför inte...
Håller till stor del med dig leifer. Visst - jag har inte åkt runt i gamla skruttiga bilar sen tidigt 70-tal (knappt då heller) och jag köper nytt med jämna mellanrum men jag har inget som helst behov av visa upp kvarterets häftigaste bil utan jag köper helt enkelt det som passar bäst för tillfället - och gärna så billigt som möjligt. Fräscht men inga skrytbilar är vad som gäller. Det finns som sagt mycket annat som man också vill njuta av i livet...:)
Är också så, köper inte vad andra vill se utan vad jag gillar att köra... Nästa bil kan bli vad som helst, är lite inne på en Opel Insignia halvkombi men samtidigt så har intresset även blivit större på en BMW 320d.
Jag tänker som så, man ska sitta skönt och bekvämt på resan till graven.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.