Hej!
Som saabnörd sedan födseln så känns valet självklart. Men är ändå lite osäker.
Vad tror ni? Törs man slå till på en Saab 9-5 -10?
Reservdelstilgången är god enl saab parts i Nyköping.
Kom gärna med några kloka ord :)
Hej!
Som saabnörd sedan födseln så känns valet självklart. Men är ändå lite osäker.
Vad tror ni? Törs man slå till på en Saab 9-5 -10?
Reservdelstilgången är god enl saab parts i Nyköping.
Kom gärna med några kloka ord :)
Kommentarer
Är det senaste nya modellen 9-5 4 du menar då?
Ja precis. Den som kom 2010.
4?
Har själv haft en 2011 TID 4 160hk och massor av tidigare 9-5. Dom har varit väldigt problemfria och trivsamma bilar för mig och som du säger är reservdelstillgången god. Inte fel bil, snygg, bekväm, väldigt rymlig, Vilken drivlina hade du tänkt? Kan rekommendera TID, TTID då det är en ganska tung bil, om man inte är så glad för att tanka för ofta. 4 är beteckningen på den mod.
Den vi ev. Ska köpa är en bekant som säljer.
Vector Turbo4, 6000mil, automat mm..
Får köpa den för runt 45-50t billigare än liknande på blocket.
Har haft koll på dessa bilar på blocket. Det verkar vara lättsålda iaf. Inte alla men många försvinner efter ett par dagar bara.
Var i kontakt med lokala saabverkstan. Inga problem med att uppgradera mjukvaran till elektroniken
Jag köpte en av konkursbilarna från Saab TID 4 -11 för 167000:- körde 1,5 år med den och sålde den för 180000:- igen när den gått 6000 mil och då tycktes där vara stor efterfrågan på den modellen. Det blev iaf. en billig bil att köra med.
Vector 220Hk då, ja den är väldigt trevlig, tar dock en del bränsle med automat, men kanske inte så stor betydelse beroende på hur mycket man kör.
Vi kör väl runt 1000_1200 om året.
Ja den kändes riktigt pigg trots stor bil med "bara" 220hk.
Saknar dock navigation, vanliga skärmen känns lite 80-tal. Men men. Fruktansvärt fina bilar i övrigt
Är väl bara att slå till och köra den i några år och sen kanske byta igen medans det ligger något värde i bilen.
Ja eller behålla den tills den är slut.
Då kan man få köra länge... Inte allt för skojigt.
Känns som att man vill ha kvar det sista som finns av Fd saab :)
Men man vet aldrig. Kanske tröttnar på sedan. Med barnvagnar o allt som ska med.
Jag brukar alltid säga, VÅGA VÄGRA KOMBI!! Kommer aldrig mera köpa en kombi eftersom en sedan är såååå mycket snyggare.
Just som en sedan, är denna Saaben otroligt rymlig.
Sant. Men tycker att själva hålet är lite litet. Fast vagn o liggdel får plats ändå, bara lite trixigare än på Våran 9-5 kombi.
Om jag får peta in en parantes måste jag personligen säga att Ursprungliga Saab 900 cabriolet är fortfarande bland de snyggare cabrioleter som gjorts
Peugeote_pär. För mig är det tvärtom. Jag tycker många gånger att kombi modellen är snyggare än sedan modellen av många märken. Peugeot 508 sedan skulle jag inte ta i med en tång ens. Men kombin. Ja tack.
Håller helt med dig där och vet inte varför. Men så är det med smaken som tur är.
Så sant så, är inte många länder som gillar kombi så mkt som här... sen tror jag många köper kombi bara för att alla andra gör det och som svensk tänker många "det kan vara bra ibland"
Sen när det gäller 508:an så tycker jag sedanen är 100 gånger snyggare samma gäller tex MB E-klass, Audi A6 och BMW 5 serie
Det finns något enstaka exemplar ute på marknaden av Saabs suv. Sen fanns ju 9-7x ett tag som till 99.99% var en Chevrolet trailblazer. Dvs det enda Saabiska var lite kosmetika
Jag tycker att de sista 9-5 Sportcombi som tillverkades var snygga och rejält stora. Tyvärr hann ju inte så många tillverkas och de som nu är regade är ju riktiga rariteter.
Är nog ett bra köp. 2,0T/220hk motorn från Opel är en juvel, men räkna med en snittförbrukning på 0,95/1,00 , landsväg 0,8 med automatlåda. Har denna drivlina i min Insignia.
Jag hade Gärna ägt Saab 9-5 kombi. Innan konkursen gjordes 33 stycken 9-5 kombi. 6 stycken krocktestades, så 27 finns kvar. Finns åtminstone En person i Sverige som äger en som är godkänd för bruk på väg.
Leifer. I jämförelse med gamla 9-5 kombi så var den nya som bara hann tillverkas i ett fåtal exemplar betydligt snyggare. Jag håller med dig litegrann. Men linjerna är betydligt snyggare än gamla kombin
Ser nu på mobile.de att det finns en Saab 9-5 kombi av nya modellen på 300hk som gått 5000 mil för 80.000 Euro
Förbrukningen får vi leva med. Lite synd att det inte är en biopower. Även om jag inte är något stort fan av etanol.
Skulle givetvis hellre tagit kombin som knappt finns. Eller 9-4x, snyggaste suven någonsin. :)
Kan tilläga att det finns en viss risk för en Hirsch uppgradering i vår nya bil.
Ta kontakt med Maptun så hjälper dom dig säkert att bygga om till Biopower.
http://www.maptun.com/maptuner.php
eller BSR http://sv.bsr.se/
Maptun har ingenting till ng9-5 förrens tidigast mitten på 2015.
Nordic Uhr har trim, men inte biopower konvertering vad jag vet.
Jo, En törstig juvel
Han som har den nu ligger på 0,7 på motorväg. Helt ok tycker jag
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.