Har fått korn på en 13 år gammal bil med bara 2.500 mil på mätaren.
Priset är rätt högt men mätarställningen stämmer antagligen, japanskbyggd
och svensksåld.
Vad händer egentligen med packningar, gummitätningar, AC, styrservo,
automatlåda mm om bilen stått väldigt länge?
Någon som vet?
Kommentarer
Stått länge är nog inga problem, möjligen skulle bromsarna kunna kärva.
Körd 200 mil per år i väldigt små doser är sämre, många kallstarter ger kondens som ligger kvar i motorolja, avgassystem,bränslesystem osv.
Ac servo och övrigt tror jag inte skulle innebära problem,
Däremot skulle jag inte betala överpris för den, även om man kan betala något mer än för en som rullat normala 18 tusen mil.
Men då ska ev. Kamrem vara bytt, den är ju gammal.
Räkna även med ett batteri och ett par kylarslangar, ungefär som på en normalmilare.
Kan du meka lite själv är det lugnt, är du hänvisad till verkstad för allt, är risken att den inte blir billigare att köra än en med fler mil.
Själv hade jag köpt en nyare bil med normalt miltal, om den är dyrare än vanligt.
Reparationskostnaderna blir nog ungefär desamma!
Kamremmen ska vara bytt nyligen, det kostar annars runt 10.000:-
Jag gillar modellen som är väldigt ovanlig, annars hade jag inte brytt mej alls.
Syftet skulle i första hand vara att komma över en ovanlig modell i ett
riktigt fint skick, inte att spara pengar, men man vill ju inte att
det börjar läcka överallt för att bilen inte mått bra av att stå stilla, då kan det
nog bli riktigt dyrt.
Alla åsikter mottages tacksamt!
Ja är det inte en dussinbil är det ju en annan femma, då kan ju skicket vara avgörande, och du är beredd att betala för det.
Det som inte mår bra av tiden är tex kylarslangar och batteri, egentligen småsaker.
Har bilen inte varit utsatt för vinter, med saltslask, och garageförvarad, är där egentligen inget att vara orolig för!
Moderna packningsmaterial håller bilen ut ofta, det är i så fall mekanisk nötning som jäklas, och det är ju inte aktuellt.
Vilket märke och modell är det?
Är du intresserad av den och har råd att betala för den är det ju bara att slå till.
Ska du ha den själv är det ju också du som ska trivas med den och då spelar det väl inte så stor roll om den är lite dyr, men ta alla chanser att pruta hårt!
Som sagt bra kvalité på matrialet i 90-tals japaner. Gjorde själv service fär några år sen på en Nissan Bluebird som gått 4500 mil och det var inga problem alls med den, förutom att den gick dåligt, något som en ursotning på lite varv löste.
Tanten köpt ny och aldrig körd över 80.
Ja Lason det kan vara just det med bilar som gått lite under flera år. De körs ofta av personer som tycker det går alldeles för fort i alla hastigheter och att det brummar för högt vid alla varvtal.
Jag hade en äldre kusin med en Audi 100 som köptes ny någon gång på 1980-talet. Jag körde den en gång 1995, den hade då gått knappt 4000 mil på ungefär 10år! Bilen hade aldrig varit uppe i mer än 80 km/t och det var vad den klarade nu, men jag fick upp den i 100 efter några mil.
Helt klart mår inte bilar bra av sådan körning.
Trådskaparen tycks inte vara så intresserad av sin tråd längre eftersom vi inte s
Trådskaparen tycks inte vilja svara på vad det avser för bilmodell....
Jo, jag är mycket intresserad av alla synpunkter i ämnet.
Orsaken till att jag dröjer med vad det är för modell är att jag helst inte vill locka fler spekulanter.
Nu har jag fått bilens historik utredd, ser lovande ut, kollar den i kväll.
Kanske en Mazda Xedos?
Bra gissning ;-)
Kollade och provkörde i går, bilen ser ut och känns som om
den vore ungefär ett år gammal, kan bli riktigt riktigt fin efter
en polering, däcken var förstås gamla och hade torrsprickor,
men det är ju lätt att byta.
Serviceboken hade försvunnit, men den har ju inte kommit fram
till andra servicen än efter 12 år, så man kan nog börja på en ny
servicebok.
Återstår att avveckla BMWn(330ci i nästan samma skick men med 14.000 mil på mätaren)
för att få plats för denna skönhet i garaget
Mitt råd: slå till! :)
Tack!
Så snart BMWn hittat ett nytt hem så ska jag följa rådet!
Finns besiktningsprotokoll ? annars köp en carfaxrapport
Jaha ja, då var det bara det här med att avveckla BMW´n...
Trodde att en välskött, rostfri, svensksåld E46 med största motorn, servicebok och låga mil skulle
vara hyfsat lättsåld, men så var det inte, hmmm man vill ju inte dumpa en välvårdad klassiker?
Xedos:
Har du köpt Mazdan? Hur mycket fick du ge?
Nej, jag har inte fysisk möjlighet att husera två bilar, så BMWn måste bort först,
vilket verkar väldigt trögt, inga skambud ens.
Priset på Mazdan var inte speciellt förhandlingsbart, den behöver dessutom
nya däck mm omgående så affären blir inte särskilt bra, men som mitt
nick avslöjar så gillar jag just den modellen med sin intressanta nutidshistoria.
Xedos: Vad har du för motor i din BMW & vad är det för årsmodell samt vad räknas som lågmilare? Jag tror att folk i allmänhet är rädda för höga kostnader när det gäller BMW, allt från dyra delar när det gäller service & höga försäkringskostnader, även om kanske inte du har det. Dessutom är det fortfarande semestertider för många. Det jag har märkt är att det brukar vara lättast att sälja beg på våren & hösten. Kan också vara att många hållit igen under krisåren och köper nytt istället för beg, speciellt nu när räntan är så låg.
Det är svårt att sälja det mesta idag privat och särskilt då om man har bråttom. Angående Mazdan så är det säkert inga problem utan det hänger nog mer på hur du hade tänkt att använda den. Vore förstås kul att köpa en sådan bil och ha som andra eller kanske t.o.m tredje bil och vårda ömt. Men det finns de som köper lågmilare i syfte att använda de som bruksbilar då de tror att de köper en NY bil för en liten slant.
För några år sedan skrevs det om en Bmw 518i -90 som jag har för mig bara hade rullat typ 90 mil....den köptes hur som helst utav en kille som sen skulle använda den som bruksbil. Minns inte riktigt historien men jag har för mig att en hel del fick bytas först. Kanske i hans fall vore bättre att köpa en bil med 30.000 mil på mätaren för en tiondel utav summan. Lycka till hur som helst!
Det är en 330, alltså en treliters sexa på 231 hästar, en fantastisk motor tycker jag, stark med ett vackert ljud och förhållandevis snål, ligger utan problem runt 0,75 på landsväg och 0,85 i stockholmsblandad körning.
Servicen har gjorts på en bra verkstad och kostar lika mycket eller litet som alla andra bilar jag lämnat där,
reservdelspriserna vet just ingenting om eftersom den rullat nästan felfritt i min ägo.
Bilen har förmodligen stått inomhus hela sitt liv, och gör det nu med.
Den har gått 14.500 mil, vilket jag anser vara lågmilare, i synnerhet om det är en BMW.
När det gäller Xedosen så skulle den brukas på samma sätt som BMWn, dvs alltid parkerad inomhus i torrt garage, sparsamt använd på vintern(någon gång per vecka) och mer på sommaren, mindre än 1.000 mil per år.
Årsmodell 2001, i trafik 2002
Du tar verkligen hand om dina bilar Xedos! Man får ju nästan dåligt samvete med tanke på hur jag försökt sköta mina. :)
Inga problem med en gammal lågmilare så länge den stått torrt under tak.
Annars är den som en bil som stått på skroten lika länge
@ L West: Tack! Har man en fin gammal pärla så ska man vårda den, så var det inte när jag hade tjänstebil...
När jag tänker närmare på saken så är nuvarande BMW och den tilltänkta Mazdan lika gamla och har båda förmodligen stått inomhus hela sitt liv, BMW har definitivt inga ålderskrämpor i form av torrt gummi eller liknande, så det vore väl en skandal om Mazdan skulle ha det efter lika många år och 12.000 färre mil.
En trevlig och snygg modell är det , speciellt faceliften. Aldrig åkt i en men den är väl troligen mer komfort än sport, även om den ser rätt spänstig ut.
Du som verkar lite insnöad - är det här exakt samma bil som Millenia eller har Xedos 9 mer isolering etc, som jag vill minnas skillnaden var mellan tex Altezza och Lexus IS.
Nu spekulerar jag bara, vissa skillnader var det mellan Millenia, Eunos 800 och Xedos 9, exempelvis den kompressormatade Miller-Cycle motorn och 4WS.
Den är klart komfort-inriktad vilket passar en gubbe i min ålder ;-)
Hittade nog "din" Mazda. Ser att nuvarande ägare köpte bilen 14 oktober 2013. Femte ägaren.
@Havsfidran - Nope, jag har hela historiken...
Undrar vad du hittade?
SiggeNn har hittat nog hittat rätt bil, verkligheten bakom ägaruppgifterna känns betryggande, bilen har stått inomhus hela sitt liv.
Kan du utveckla detta med åren?
Jag är ärligt intresserad av förhållandet mil/år och slitage/felfrekvens, dessa bilar var tyvärr ganska rostbenägna så hur den skötts och förvarats under åren är av avgörande betydelse.
Förbrukningen är i det närmaste försumbar när man kör runt 800 mil per år.
Att priset är uppåt väggarna kan jag faktiskt hålla med om, men man lever bara en
gång, och drömmar är till för att realiseras, även de små.
1. Lågmilare är absolut ingen garanti för att bilen är bra. Jag köpte en Volvo s60 för tre år sen, av en äldre herre som köpt bilen ny 2002 och endast kört den 3900 mil på 9 år. Service hade skötts väl, all historik fanns. Mina två år med den blev fulla av reparationer. Jag tror jag fick betala 26000 i reparationer.... varav 5000 för kamremsbyte.
2. Antal ägare enligt bilregistret kan vara rejält missvisande. Första ägaren kan vara en återförsäljare, andra ägaren en leasingfirma, tredje ägaren en andra bilhandlare som får ta över bilen efter leasingtidens slut. 4:e ägaren är en privatperson, 5:e ägaren en ny bilhandlare som tagit bilen i inbyte. 6:e ägaren en till bilhandlare som köper äldre bilar i klump från den lite större bilhandlaren som inte vill ha 5 år gamla bilar i sin fiina hall. Så en bil kan ha 6 ägare enligt bilregistret men bara två brukare. ;=)
Jag har kört bilen i fråga, alla rörliga delar som jag provade fungerade, frågan är om de kommer börja fallera i stor omfattning pga torkade packningar, inte kul scenario i så fall.
På min nuvarande BMW av samma årsmodell har detta inte inträffat.
Nyare Xedos går i princip inte att uppbringa då modellen lades ner strax efter.
SiggeN. Det finns undantag om antal ägare. På vår Berlingo som vi hade för ett antal år sedan och som vi var första ägare till så stod vi registrerade som första och enda ägare. Där var inte bilhandlaren med. Men det var nog kanske en sak som inte borde ha hänt? Samma sak så kollade jag upp en bil som var till salu för ett antal år sedan. Den bilen var då lätt begagnad. Men regnumret tillhörde en annan bil. Så tydligen har de funnits bilar där fler haft samma regnummer. Men det var ju självklart ingen som trodde mig när jag ringde transportstyrelsen
Det är väldigt individuellt med både mil och år hur en bil klarar sig.
Kör man många kortvändor är servicen väldigt viktig, inte minst oljebyten då kondensen inte försvinner om man nästan enbart tar bilen tre km till affären. Långvändor är då betydligt bättre.
Likaså åren, står den mesta tiden ute och blir påverkad av värme/kyla, regn och sol så slits allt mer än om den står parkerad i ett svalt garage.
Min är 14 år gammal och har gått snart 30000 mil och det enda som bytts/reparerats är slitdelar.
Så, känns bilen bra och du gillar modellen så är det väl bara att ta en chansning och slå till. Ibland går man på en nit men ibland hittar man guldkornen också.
Att inte alla bilar har nybilshandlaren i registret, beror på att vissa bilar, de som säljs mest, förregistreras för att kunna levereras snabbt.
De hamnar hos handlaren med skylt på, medan om du beställer en bil med 2 mån leverans, kanske speciell färg eller utrustning, eller slut i lager regas den direkt på köparen!
Kollade precis upp farsans VW Golf - 14 och på den står det 1 ägare, likaså gör det så på min Audi - 04, 1 ägare. Båda bilarna beställdes och var inte lagerbilar. Råkade kolla upp fel VW Golf först hos en firma och på den stod det 0 ägare.
Då kan jag kontra det SiggeNn säger med att de 2 senaste "nybilarna" vi köpt (under de 3 senaste åren) har båda varit lagerbilar hos återförsäljaren men båda är ändå idag "bara" reggade med 1 ägare vardera i Bilregistret. Och det är 2 olika märken (VW resp Kia) dessutom. Övriga bilar före dessa har jag tyvärr ingen statistik på.
Tyvärr blev bilen såld innan jag lyckades bli av med "svarte petter".
Att sälja en fin begagnad BMW E46 visade sig inte vara lätt...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.