Tycker det vore kul med en nyare bil, och har tittat på Mercedes C-Klass med W204-karossen. Diesel givetvis. Efter 2008 och med pertikelfilter (För att få ner skatten i försvarbar nivå).
Jag gör mellan 3000 och 4000 mil per år, och har sett att det finns 320 CDI, med lite mer hästar, och det är ju kul... Hur mycket törstigare är en sån än t.ex en vanlig C200, och hur mycket törstigare är den är en "BlueTec" eller vad det heter? Deklarerad förbrukning stämmer ju aldrig, mest därför jag frågar.
Benzen jag har ligger på 0,64 blandad med automat och den ska helst vara snålare än så, men får absolut inte dra över ca 0,7 blandad, men det gör väl knappt någon modern diesel i den storleken så...
Automat eller manuell spelar kvitta, men jag föredrar automat. Kombi eller sedan spelar heller ingen roll, men kombi är ju praktiskt.
Har funderat på det där med att importera. Jag är dock lite fundersam över hur det blir med skatt och försäkring på importbilar.
Förr blev ju importerat ofta dyrare i försäkring.
Är det så ännu? Idag är det ju EG.godkännande och helbilsgodkända, så de är i samma utförande över hela Europa (bortsett då från vissa smågrejer) vilket torde inebära att den klassas likadant som en svensksåld, eller?
Mercedes är heller inget krav, utan kom med förlsag. Diesel, inte franskt/italienskt, inte framhjulsdrivet (4x4 går bra) och inte tillverkat av VAG. Billig försäkring och rimlig skatt (under 2000 kr). Vill inte skriva någon prisklass då det inte är säkert det är aktuellt ännu, beror på vad besiktningnen säger om nuvarande kärra. Men runt 100-150.000 (Sverige) under 10.000€ (Europa (Tyskland))
Mätarställning spelar faktiskt ingen större roll, jag har nästan bara haft långmilare så vore ju kul med en lågmilare, å andra sidan är de två bilarna jag haft som gått minst de som krånglat mest.
Någon med erfarenhet av W204? Jag har en W202 nu som varit outstanding i problemfrihet, är 204 lika bra? Har sökt men hittar varken ett långtest eller ett begtest eller ett rosttest.
Tips på andra eminenta vagnar att transportera sig i?
Är som sagt var inte aktuellt precis nu, klarar kärran besiktningen får den rulla ett år till, klarar den nästa, blir det två år. Men gäller ju att va ute i god tid, sägs det.
Kommentarer
Har ingen insikt om Mercedes, men om du vill läsa mer om att importera från Tyskland så finns här en mycket bra guide: http://www.autopower.se/Guider/Importguiden/
Gäller visserligen BMW, men många saker är ju samma oavsett bilmärke.
Bra länk! Fick inte svar på vad som gäller med skatteklasser, men en bra överblick över resten.
Ingen som har något att tillägga om modellen? Är den så bra att det inte finns några kommentarer?
Inte ens Thommys som verkar ha koll på Benzarna?
Jag söker på TV nu men hittar inget om några problem med fyran.
Jag är snål som fan men vill ha bra grejer så en fyra är inte uteslutet, en BlueEfficiency vore kanon!
Lason:
Vad är det för fel på VAG? Den enda fördelen en MB har gentemot VAG bilar är att bakhjulsdrift brukar hålla längre, inga drivaxlar som kan gå sönder om damasken skulle råka spricka. Fast det gäller då att oljan är bytt enligt intervall i kardanaxeln bak. Fast den MB du vill köpa så tror jag att C 220 CDI är en ganska bra motor. Den har 170 hk och borde väl räcka gått och väl, dessutom har det kommit en ny modell av C-klass så den som var innan har rasat lite i pris.
Ett litet råd är att även kolla runt lite i Sverige eftersom det kommit en ny generation C-klass så har den gamla sjunkit i pris så kasta ett öga även på marknaden som finns här hemma.
Jag tittar framförallt här hemma, men man får nog vänta lite tills den nya blir vanligare på vägen innan det riktiga prisfallet tar fart verkar det som.
Varför jag inte vill ha VAG? Jag lämnar inte in mina bilar annat än på ev. datorscanning, och Mercedes har inte (Har inte haft) massa fuffens för sig eller spritat när de konstruerat sina bilar, så det går att skruva med dom med normala verktyg och utan att demontera hela bilen.
VAG är engångsprodukter, dessutom, att döma av efterfrågan på begagnade delar till dom, inga bra sådana heller.
Rent körmässigt körmässigt, uteseendemässigt och så har jag absolut inget emot VAG, vi har en A4 2,0TDI quattro 2007 på jobbet som är riktigt trevlig, men den är upprostad... VI rev nyligen en A6 2009, där ALLA skruvar till hjulupphägningar och dylikt var så rostiga att de gick av. Sådant tål jag inte när jag grejar med min egen bil, och har nog haft ovanlig tur att vara förskonad ifrån det trots att jag bara haft långmilare.
Av den enkla anledningen - kvalitetsbristen - går VAG bort. Tyvärr. Har i så fall hellre en Volvo än en Audi, även om Volvos dieslar dras med lika stora hållbarhetsproblem som flera av VAG:s motorer.
Toyota vill jag inte ha. Lite för bra kanske, men tilltalas inte av dom varesig tekniskt, konstruktions- eller kvalitetsmässigt.
Har tittat lite på Subaru Forester med Boxerdieseln också faktiskt. Vill egentligen inte ha Japanskt, men Subaru är trevliga att både köra och skruva med tycker jag. En kompis mamma hade en Impreza 2009 med diesel, en riktigt trevlig bil, men för trång för storleken tyckte jag, och legacyn är för stor. Finns ju inte heller med automat alls i de årsmodellerna. Inget problem egentligen, men jag gillar automat i bruksbilar.
Dessutom hög dragvikt för oss som har BE, vilket ibland kan komma till pass.
Franskt går bort för att, tja, det är franskt... Nämen, ställer mig lite frågande till hur de klarar sig i längden, jag vet ju att medelåldern på franska bilar som skrotas är rätt mycket lägre än för t.ex Tyska och Svenska, något som även gäller Hyundai och KIA bl.a. Inte heller miltalet brukar ligga på några högre summor...
Har ju tänkt behålla bilen ett bra tag, och just Mercedes har ju alltid gått bra för de som haft i bekantskapskresten, och tror ingen gått mindre än 25000 mil, däremot har flera gått 50-60-70.000 mil så det är ju "Geprüfte Qualität" som det så vackert står på lådorna med originaldelar. Av denna anldeningen tvekar jag på Subaru också, en bil som jag i övrigt gillar som sagt.
BMW och Mercedes är ju väldigt i allt, och kan mycket väl tänka mig en BMW. Är E9x karossen som gäller då den nya är så ful.
318d går bort, men 320 och uppåt, jag har provkört en 335d, och en 325d, och 335 var nästan lite väl, läbbigt snabb!
Inredningen går nog lära sig leva med, är ändå rätt snygg sålänge det inte är sattelitavigering (som jag ändå inte vill ha).
BMW har egentligen bara två grejer emot sig, dels att försäkringen hoppar upp en del, dels att kollegan som är BMW-fantast börjar flina så mungiporna spricker om jag köper en BMW. Haha!
Men ska kolla försäkringspremien lite närmare faktiskt, BMW har ju starkare motorer som samtidigt är lika snåla som de flesta andra.
Volvos nya dieslar ska bli intressanta. Den gamla D5:an mellan 2005 och 2010 lägger vi knappt lagerplats på på jobbet längre då de brukar försvinna på några timmar efter vi lagt in dom i datasystemet. Detsamma har gällt de 1,6-dieslarna vi fått in hittills från V50-bilar, men de är bara två till antalet ännu. De gamla delas visst med Focus. Men de nya mindre volvodieslarna delas väl med PSA? Det borde borga för bra tillförlitlighet, för är det något fransmännen kan så är det dieslar.
Ja BMW har kvalitetsbrister, framförallt vad gäller elen. Men till BMW har kollegan en egen dator, så därför sparas det en del pengar på felsökning. Har väldigt goda kontakter med en f.d anställd på BMW som är väldigt duktig på de bilarna, som numer har egen verkstad, så därigenom funkar det.
Dessutom ger dom mycket tillbaka körmässigt. Dom är nog lite som franska bilar kanske, har man tur får man en kanonvagn, har man otur är den ett vrak.
Ja att D5 var så dålig kom som en chock för mig nästan när jag började på skroten, för motorerna är ju enormt trevliga annars.
Vi har förvisso en D5 på jobbet med 65.000 mil bakom sig, men den låter ungefär som en B20 med stålkamdrev och för stort ventilspel när den går.
Ja så är det ju.
Jag har haft framhjulsdrift också, men trivs inte riktigt med det faktiskt, svårt att riktigt sätta fingret på varför.
Fyrhjulsdrift funkar, men då vetetusan om man vågar köpa en BMW eller Merca... Känns på något sätt som att det är "Vi måste ha en fyrhjulsdriven också, fixa nått"-lösning i och med att inga komponenter i framvagnarna är likadana. Ska man ha fyrhjulsdrift och europeiskt är det nog tyvärr bara Audi som gäller. Eller, hemska tanke, en japanare (Subaru).
Man ska dock inte blunda för en väldigt stor fördel med begagnade VAG-bilar - Dom har väldigt mycket progremmeringskod frisläppt till Autocom och Bosch, vilket innebär att man i princip inte behöver åka till märkesverkstad för att fixa programmeringen av elkomponenter, t.ex tändlås, och styrenheter.
Lason:
Vad säger du om MB E-Klass W210 (96-02) el MB C-Klass W203 (00-08) som fullkomligt bara rostade bort så att det knappt finns några kvar på våra vägar, där tycker jag att man kan snacka om rost. När det gäller Audi så känns det som att de började fuska med rostskyddet från årsmodell A4 (B6) som kom 2001-2004/07 och på Audi A6 (C6) som kom 2004-2011.
Jag har nämligen just årsmodell 2004 (B6) och blev ganska förvånad när jag såg rost i vänster bakskärm mot bagage sidan till. Har sedan när jag promenerat här hemma eller i stan har jag kollat lite extra just vid vänster bakskärm och upptäckt att även andra Audi A4 har rost där, men inte på höger sidan av någon anledning. Såg sedan en likadan som min där rosten kommit från som sköldarna som sitter nedertill på dörrarna och rostat uppåt. Det är synd att Audi förbrukar sitt förtroende så snabbt att åter bli rostburk som den var på 70 & tidigt 80-tal.
Minns när Audi 100 CC blev helförzinkad 1986 och då fick Audi ett ganska bra rostskydd, tycker också att den kändes mer robust än vad Audi bilar är idag. Tycker att den A4 som jag kör känns ganska robust i dörrar & paneler, när sedan B7 kom 2005 tycker jag att panelerna kändes lite enklare fast det egentligen var samma modell som B6 fast med lite krims krams. Var på väg att köpa nya Audi A4 när den kom 2008 men blev grymt besviken på kvalitén, den kändes påver i både inredning och i robusthet. Fast den var väldigt skön att köra. Jag hoppas att nästa Audi A4 hittar tillbaka till sitt ursprung med rejält tjocka dörrar och bra inredning.
Fast tillbaka där jag började med Mercedes rost problem på både E-klass & C-Klass, min morbror hade köpt en C-Klass och använde den som Taxi men den bara rostade bort för honom på några år så han blev tvungen att köpa E-Klass som kom 2003. Där kan man snacka om rost tycker jag och av detta i minne är jag mycket tveksam till MB.
Leifer:
Märkligt nog så såg jag en Audi 100 idag och kollade noga på bilen och vad jag kunde se från min bil så hade den inte en rostfläck, den såg helt ny ut. Alltså karossen som kom 1983-1990. Tror inte att jag sett en sådan Audi av den karossen på väldigt länge. Tog regnumret när den åkte förbi men glömde sedan bort det, tänkte kolla hemma vad för årsmodell det kan ha varit.
Jag räknar kallt med att en tysk bil kommer rosta, oavsett fabrikat.
W202, W203, W210 rostade. Något kopiöst. Jag gilla inte att försvara bilmärken för det förtjänar dom inte, men dom har fått ordning på det nu.
Annars får man väl dra slutsaten att t.ex Skoda är budgetbyggen utan ljudisolering och plastig kvalitet...
Jag är rätt öppen för bilamärken så, bara att jag gillar inte framhjulsdrift, och det begränsar urvalet en del... Ska jag ha bilen länge vill jag ju inte ha något jag inte trivs med.
Kollat lite.
En Mercedes C220CDI kombi 2008 automat.
Försäkring 14.360 kr (Helförsäkring över 25.000 km/år med viltkollision, man 26 år glesbygd)
Skatt 3185 kr
= 17.545 kr i fasta kostnader. Värdeminskning? Vet inte, 1000 kr/månad kanske?
En BMW 320d sedan 2007 manuell
Exakt samma försäkringspremie
Skatt 2533
= 16.893 i fasta kostnader. Värdeminskning? 1100 per månad? (Sedaner håller ju värdet sämre?)
Subaru Forester 2,0D 2008
Försäkring 13.354
Skatt 3558
= 16.912 kr i fasta kostnader Värdeminskning kanske 800 i månaden (Subaru har bra andrahandsvärde?)
Audi A4 Avant 2,0TDI Quattro manuell 2010
Försäkring 13.587
Skatt 2813
= 16.400 i fasta kostnader. Värdeminskning kanske 1000 kr/månad? (Audi håller värdet bra?)
Sen tillkommer ju ev. lån också.
Nuvarande bil (Mercedes C220D sedan 1996 automat)
Försäkring 2824 (Halv)
Skatt 5117
= 7941 i fasta kostnader. Värdeminskning 0 kr.
På samtliga av alternativen får man dra av runt 9000 kr om man väljer halvförsäkring istället, men det är dumt på en så pass ny och dyr bil känns det som.
BMW och Audi har en låg släpvagnsvikt emot sig (1600 kg mot 1800 för Mercedes och 2000 för Subaru). Audin var väl snålt faktiskt då den är fyrhjulsdriven, borde kunnat få i alla fall 1800 tycker jag.
Skulle tippa på att allihop har ungefär samma bränsleförbrukning. Audi kanske är något snålare än de andra.
Nuvarande bil snittar ca 0,65 blandat.
Har inte räknat alls på ny bil, kände inte att det var någon idé på bilar för 300.000+ i nypris.
Ja se det var vad jag kallar en riktig bil! Jag ska nämna den för en kompis som bara kan åka Audi, problemet är att den har gått lite långt, han har förmodligen fått för sig att bilar är utslitna vid 5000-mils passagen! Han har en A3 nu som gått alldeles för långt och måste bytas. Det ska bli kul att se hans reaktion på en riktig bil!
Den var nice! Men ser fakturan på skatten komma i brevlådan på en 2005:a... När kompisens V70 2007 kostade 6500, vad kostar då inte den...
En kompis har en BMW 740d E38, men dieselåtta och automat, en 2001:a, den kostar farligt nära 10.000 i skatt... Men VILKEN BIL!
Skulle in och köpa bromsbackar till min kärra, och Merdedesmånglaren i stan hade inne en 2008 C220CDI automat med dragkrok. En röd med klarlacksläpp på dörrhandtagen och 15000 mil på¨mätaren. Tyvärr inte bluetech men man kan inte få allt.
Ska in och prova den imorgon tänkte jag.
Ja, tur någon tycker det! Men det är klart, tyska armén har nog skatterabatt på sina Touareg, va visst billigare än stridsvagnar i alla fall :)
Mercedesen var såld, några minuter innan jag kom.
Åkte till Volvohandlaren och hittade en nästan fullutrustad Legacy Diesel -09, inte alls dum. 20.500 mil och 119.000. Dyrt eller bra pris?
Väldigt dyrt!! Skulle aldrig ge dom pengarna för en bil som rullat så långt.
Tack för den inputen! Jag har inte så jättebra koll på vad de ska ligga på för pengar.
JAg har aldrig haft ne bil på mindre än 25.000 mil, så jag har i ärlighetens namn inte någon direkt koll på vad som är låg resp. långmil heller.
Visst 4100 mil per år (20.500 delat med 5 år) låter ju långt, men känns som den inte behöver vara sämre än en som gått hälften, när det är diesel med DPF.
Den bilen var billigare än de ovan nämda i både skatt och försäkring också.
Vad är rimligt att ge för en sån med de milen då?
Googlade lite och fick upp en 9 år gammal artikel
http://www.bilsport.se/artikel/80-000-mil-med-samma-motor/
Lär ju inte behöva vara rädd för långmilare...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.