Vi Bilägares forum

Kinesiska Nio kommer nu.

Kinesiska Nio kommer nu.

Hur ska de traditionella tillverkarna klara av den Kinesiska invasionen som är på gång?

Nio, Xpeng och BYD är alla på gång ut i världen.

Kolla in Nio house som precis slagit upp portarna i Oslo, vilket palats till försäljningsställe!

https://youtu.be/YOOxQszDRG8
 

Uppdaterat: 2021-10-07 18:04

Kommentarer

Ja Nio skulle kunna bli rätt stora. Gillar inte deras idé att byta batterier, men och andra sidan är det ingen som tvingar en att byta batteri heller.

Hur kul vore det att köpa en helt ny bil med fint nytt batteri. Sen stannar man för ett batteribyte och man får ett slitet gammalt batteri som har degradering och inte klarar samma räckvidd som ens egna nya fina batteri.

Känns dumt om man är en person som bryr sig om sitt batteripack och sköter det väl.

Risken med batteribyten blir kanske att folk totalt skiter i att behandla dom väl. Man kanske alltid laddar till 100% och ibland lämnar den nästan helt urladdad under utlandssemestern, eller tvärt om, låter den sitta inkopplad på laddning i 2 veckor eller nåt sånt. Sen åker man bara och byter batteri, så man kan skita i kvalitén på det man hade innan.

Uppdaterat: 2021-10-08 16:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Dåligt med bilar bara.

Uppdaterat: 2021-10-09 00:29

Nu är det klart, börjar säljas i slutet av nästa år:
https://www.di.se/bil/haussade-elbilsmarket-till-sverige-forsaljningen-ska-starta-i-slutet-av-aret/

Uppdaterat: 2021-11-27 18:00

Skall man tro vad som skrivs om positioneringen av detta märke (prismässigt bl a ) så lär det väl knappast innebära så mycket för de flesta av oss bilköpare. Som några redan nämnt - finns det verkligen plats på den svenska marknaden för så många helt nya, kinesiska bilmärken - sett på lite sikt alltså ?

Uppdaterat: 2021-11-28 09:27

Jag tror att intåget av kineser kommer slå undan benen på europeiska lågbudgetmärken som hela Stellantis. Jag skulle tro att vi även kommer få en del billiga produkter från Indien som kan vara tillräckligt billiga för att folk ska överväga dem.

Uppdaterat: 2021-11-28 09:54
Pi skrev:

Skall man tro vad som skrivs om positioneringen av detta märke (prismässigt bl a ) så lär det väl knappast innebära så mycket för de flesta av oss bilköpare. Som några redan nämnt - finns det verkligen plats på den svenska marknaden för så många helt nya, kinesiska bilmärken - sett på lite sikt alltså ?

Det är ju vad jag undrat i flera tidigare inlägg och för att anknyta till en annan tråd är det just det här som gör mig tveksam att köpa ett helt nytt okänt bilfabrikat, som oavsett hur bra det anses vara i många publicerade tester, ändå inte kan uppvisa någon form av livscykel, finns märket kvar om fem år?
Rent ekonomiskt är nog ett bra leasingavtal ett säkrare alternativ om man funderar på att hand om en okänd främling.
Jag minns ett par bekanta som köpte den första japanen på svenska marknaden, Isuzu Bellet i mitten av 60-talet, en i grunden utmärkt bil som tyvärr förmultnade nästan lika snabbt som den tappade i värde.
Även om bilen fungerade bra med få fel blev det väldigt dyra mil och där hade ett leasingavtal varit klart säkrare om det funnits.

Uppdaterat: 2021-11-28 09:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För att förtydliga:
Nio och Xpeng som kommer är båda högteknologiska bilar som främst slår hårt mot premiummärken.
MG och förmodligen kommande BYD är märken som ligger lägre i pris.

Bättre design och teknologi för samma pengar är det som i mina ögon gör det svårt för etablerade märken plus att de faktiskt inte fattat att omställningen till elbilar går rekordfort.

Säkerhet har de lärt sig sedan länge.

Uppdaterat: 2021-11-28 12:38

Junkers
Hur stor marknadsandel har asiatiska tillverkare i Europa? De tre största Hyundai, Toyota och Nissan har 16%.

Jag har svårt att tro att kinesiska tillverkare skulle ta en betydande andel av europamarknaden.
Min gissning är att kinesiska märken kommer ta som bäst upp till 5% av europamarknaden.

Uppdaterat: 2021-11-28 14:32

Kinesiska tillverkare står enligt Vi Bilägare för 60% av alla elbilar idag räcker inte det som bevis på hur snabbt det går.
Kina är största marknaden och alla utländska tillverkare utom Tesla måste tillverka sina bilar i ett 50% delägarskap med en Kinesisk tillverkare för den Kinesiska marknaden.

Över hälften av Teslabilarna görs i Kina. Vissa av BMW:s elbilar görs i Kina. Polestar, MGoch Lync &Co är alla Kinesiska.
Mercedes största ägare är Kinesiska Geely som också äger Volvo.
Mitsubishis första elbil kommer vara en ommärkt Kinabil med Mitsubishikostym.
Ford Mustang Mach E och VW:s ID-modeller tillverkas delvis i Kina med Kinesiska företag.

BYD kommer tillverka 1,5 miljoner elbilar nästa år och därmed vara tvåa efter Tesla. BYD kommer även leverera batterier till Tesla inom kort.

Det finns massor av mer att skriva men jag är väldigt orolig för att Kina faktiskt kommer att ta över de flesta på marknaden.

Kinaägda företag har redan långt över 5% av Europamarknaden och Kinatillverkade bilar låg kanske under 5% förra året men ökar snabbt.

Bild på kommande och pågående modeller i Europa:
https://merics.org/sites/default/files/2021-08/MericsChinaMonitorAutomotiveindustry%2071_8.png

Uppdaterat: 2021-11-28 15:38

junkers, men vi vet ändå inte hur många kineser som kommer att kunna etablera sig och bli kvar på marknaden utanför Kina.
De har väldigt många märken, flera relativt nystartade och säkert finns lycksökare även i Kina som kommer att vara försvunna om några år.
Jag skulle inte köpa en kinesisk elbil, men att leasa en skulle nog gå an, då löper man ju mindre risk.

Uppdaterat: 2021-11-28 17:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
junkers skrev:

Mitsubishis första elbil kommer vara en ommärkt Kinabil med Mitsubishikostym.

Andra, möjligen. i-MIEV finns det fortfarande kvar av i världen.

Uppdaterat: 2021-11-28 18:11

Junkers
Du gör ett kardinalfel.
Det handlar inte om var produkten tillverkas utan vad det är för märke/varumärke.

Det finns statistik på bilförsäljningen i Europa och inget kinesiskt märke finns på tio 10 gällande marknadsandelar.

I slutändan handlar det om hur man paketerar produkten, vad det finns för återförsäljarled, möjlighet till service och verkstad. Av den anledningen kommer europeiska märken dominera ett bra tag till.

Ja, Kina tillverkar mycket men inhemska märken kommer ha svårt på den europeiska marknaden. Det är bara titta på övriga områden såsom hemelektronik, konfektyr eller annat..

Uppdaterat: 2021-11-28 18:26

Huawei Xiaomi TCL Oneplus Realme mm mm har stora andelar på elektroniksidan idag
För att inte tala om alla Neonnets Kinamärken som heter gamla nedlagda kända europamärken (förutom Hitachi, Luxor, Finlux mm som är Turkiska Vestel).
. Nokia och Motorola är också Kinesiska för övrigt.
Xiaomi planerar för att tillverka 300000 elbilar om ett par år.

https://www.cnbc.com/2021/10/19/chinas-xiaomi-plans-to-mass-produce-its-own-electric-cars-in-2024.html

Förslår att du kollar vilka SAIC gör bilar åt också: https://en.wikipedia.org/wiki/SAIC_Motor

Volvo, polestar, Lotus, MG och Mercedes (10% ägs av Geely) räknar jag som Kinesiska idag då de har majoritetsägande därifrån så nog är de stora. Det behöver inte vara Kinesiska märken de har ju köpt upp massor av kända märken.

BMW iX3 görs i Kina https://autonews.gasgoo.com/m/70017726.html

Hur som helst vill ni leva i tron att inget kommer hända närmst åren så varsågoda.
Agree to disagree…

Uppdaterat: 2021-11-28 19:03

Så här ser ägande i Daimler Benz ut (Mercedes):
Shareholders
Name Equities %
Shu Fu Li 103,619,340 9.69%
Kuwait Investment Authority (Investment Management) 72,748,946 6.80%
Beijing State-Owned Assets Supervision & Administration 53,491,873 5.00%
Harris Associates LP 31,884,698 2.98%
Deka Investment GmbH 24,863,816 2.32%
BlackRock Advisors (UK) Ltd. 17,974,244 1.68%
Amundi Asset Management SA (Investment Management) 17,305,602 1.62%
Renault SA 16,488,378 1.54%
Nissan Motor Co., Ltd. 16,448,378 1.54%
Credit Suisse Asset Management LLC 11,416,577 1.07%

Shu Fu Li är alltså Geelys ägare dvs samma som Volvo, Lotus, Polestar, Lync, Zeekr mm

Uppdaterat: 2021-11-28 19:12

Junker
Du läser inte.
Det varumärket som spelar roll. Inte vem som är ägare eller tillverkare.

Lanserar kineserna ett märke som heter Xang kommer den vara död inom fem år på europamarknaden. Finns det inte stabila återförsäljare, serviceverkstäder, etc är det kört.

Uppdaterat: 2021-11-28 19:28

Jag läser, serviceverkstäder har de löst i Norge med Mekonomen tex. Elbilar behöver inte speciellt mycket service, det är ju mest hittepå från de etablerade. Byt kupefilter och bromsvätska, det är vad Tesla rekommenderar.
Sedan gör Nio som Tesla i Norge, de skickar ut en tekniker till bilen för att lösa andra,problem.
Hur förklarar du att MG var mest sålda bil i Sverige en månad i år? De har flera tusen förbeställningar på sina bilar här i Sverige nu.

1000 när artikeln skrevs betydligt mer nu:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211022/mg-ska-bli-sveriges-storsta-elbilsmarke/

Planen för MG är 20000 bilar i Sverige 2022!

Hedin valde ju MG eftersom de numera endast är agenter åt Mercedes.
Inget hindrar att Xpeng får en liknande Kedja.
Nio vill däremot sköta allt själva.

Uppdaterat: 2021-11-28 19:44

Ja det stämmer säkert, kineserna har ju velat ha världsherravälde sedan mer än tusen år, fast de inte visste riktigt hur världen såg ut!
Jag undrar om de vet det nu?

Uppdaterat: 2021-11-28 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Junker
Att MG säljer bra enstaka månader är inget jag ifrågasätter.
Jag vidhåller dock vid att ta betydande marknadsandelar Europa eller Sverige för den delen är mycket svårare.
Kinesiska märken kommer bli en minoritet.

Uppdaterat: 2021-11-28 21:05
Axa skrev:

Junker
Att MG säljer bra enstaka månader är inget jag ifrågasätter.
Jag vidhåller dock vid att ta betydande marknadsandelar Europa eller Sverige för den delen är mycket svårare.
Kinesiska märken kommer bli en minoritet.

Det var inte många år sen som många med bestämdhet hävdade att ett Amerikanskt elbilsmärke snabbt skulle gå i graven och absolut inte skulle kunna ta några marknadsandelar i Europa. Alla vet ju hur eländig kvalitet amerikanska bilar har…..

Uppdaterat: 2021-11-29 20:39

Fast Tesla har ju trots allt några avgörande "USP" vilket jag ännu inte sett att de Kinesiska märkena har. Så lite skillnad är det nog. Men som vanligt får framtiden utvisa hur det blir.

Uppdaterat: 2021-11-30 10:26
Pi skrev:

Fast Tesla har ju trots allt några avgörande "USP" vilket jag ännu inte sett att de Kinesiska märkena har. Så lite skillnad är det nog. Men som vanligt får framtiden utvisa hur det blir.

Det var väl ingen som hade definierat dessa som USP när dom började säljas.
Dom har mejslats ut under åren. Snart är dessa inte längre unika för Tesla. Är väl endast laddnätverket som kvarstår.

Uppdaterat: 2021-11-30 10:33

När Tesla började säljas runt 2012/2013 så var väl deras bil en enda stor USP jämfört med annat på marknaden. Det är lätt att glömma av allt att döma. Att dom sen var dyra är en helt annan sak men unika på elbils-marknaden var dom. Och deras laddnätverk är ju definitivt fortfarande en synnerligen stor USP.

Uppdaterat: 2021-11-30 10:53

På 60-talet var det japaner man skrattade åt, "japan-skräp, de kommer aldrig bli nåt av."
(såg förresten en Izuzu Bellet på Blocket häromdan)
På 80-talet var det Sydkorea man skrattade åt "koreanskt skräp, dåliga Kadett-kopior, de kommer aldrig bli nåt av".

Och nu kommer Kina, rättare sagt: de är på god väg med både andras och egna bilar.

Förmodligen kommer de påverka etablerade märken, varav vissa försvinner. Ungefär som GM gjort, Olds, Pontiac, Holden (m.fl.?) är borta.

Uppdaterat: 2021-11-30 12:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, en Bellet som inte nått komposten måste vara en riktig raritet, jag hoppas verkligen att någon som är yngre än jag inser det!

Uppdaterat: 2021-11-30 12:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

hultarn, en Bellet som inte nått komposten måste vara en riktig raritet, jag hoppas verkligen att någon som är yngre än jag inser det!

Ja, det är sant. Denna såg helt OK ut, även om man inte kunde se undersida och detaljer förstås. Det var ett objekt, någon hade börjat plocka med den, men allt verkade finnas. Men, hitta grejor till en sån? Oavsett, så köpte nån den.
Dyker det upp en ljusblå Bellet igen, så är det nog samma. Inte många lär finnas kvar.

Uppdaterat: 2021-11-30 12:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tycker Hultarn har rätt, det har passerat många uttryck om Japaner och sydkoreaner vilka har kommit på skam. Jag skulle inte vara lika säker som AXA på att kineser inte kommer upp och tar betydande marknadsandelar.
Intressant är också att det kommer kineser vilka direkt ger våra traditionella premiummärken en rejäl match. Det tror jag är lite omskakande för våra europeiska märken, det har varit en blå ocean länge nu i premiumområdet. Med det menas att de kan skörda bra vinster utan att det finns "hajar" som simmar runt och tar marknadsandelar. När nu kineser kliver direkt in på det marknadsområdet kommer det mer bli en röd ocean, alltså ett slag/krig om att behålla "sina" kunder. Skulle inte förvåna mig om ex Volvo får gå en hård match, om de inte lanserar sina riktiga elbilar snart.

Uppdaterat: 2021-11-30 13:48

Fast även om japanska/koreanska tillverkare ”slagit” sig in på europamarknaden så är det en bit ifrån att man skulle förklara det som att de dominerar europamarknaden.

När de kinesiska elbilsmärkena nu praktiskt taget rullar in i Europa så behöver man komma ihåg att övriga tillverkare inte på något sätt står stilla ifråga om elektrifieringen. Vidare ska man komma ihåg att bilköpare i första hand är traditionalister samt i första hand väljer det som tillverkas på hemmamarknaden, lokalt eller regionalt.

Det kommer inte spela någon roll ifall kineserna är billigare och/eller erbjuder mer teknik. Svenskarna fortsätter köpa Volvo, tyskarna sina märken, fransmännen sina märken, osv.
Under förutsättning att de någorlunda hänger med i elektrifieringen.

Uppdaterat: 2021-11-30 17:41

Nio har en USP:
Battery Swap stations, första öppnas kommande vecka i Norge.

Uppdaterat: 2021-11-30 18:25
Pi skrev:

När Tesla började säljas runt 2012/2013 så var väl deras bil en enda stor USP jämfört med annat på marknaden.

De började tidigare än så även om Roadster inte blev så vanlig här. Det brukade passera en grön utanför mitt kontor 2010.

Uppdaterat: 2021-11-30 18:59

Mäkinen - är helt medveten om Tesla Roadster men jag avsåg den första modell som blev nån form av "volym-modell" nämligen Model S. Lite lustigt är att jag åkte Model S med en kompis en gång och på småvägarna mitt i ett bostadsområde mötte vi just en Roadster - och det är nog enda gången jag sett en sån i verkligheten.

Uppdaterat: 2021-11-30 19:07

Såg nu att Nio siktar på 20 batteribytesstationer i Norge under 2022.

Det är ju inte bara så att det går fort med batteribyte utan man kan även utöka batterikapaciteten med tiden. Från nästa år får Nio in 150kWh i ett batteripack av samma storlek som rymde 70kWh för två år sedan.

Uppdaterat: 2021-11-30 20:35
junkers skrev:

Såg nu att Nio siktar på 20 batteribytesstationer i Norge under 2022.
Det är ju inte bara så att det går fort med batteribyte utan man kan även utöka batterikapaciteten med tiden. Från nästa år får Nio in 150kWh i ett batteripack av samma storlek som rymde 70kWh för två år sedan.

Det är just den utvecklingen som stör mig när det gäller köp av elbil.
Något man lite behöver bry sig vid leasing!

Uppdaterat: 2021-11-30 21:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hos Nio kan du leasa batteriet och därmed byta kapacitet över tid.
Ska bli kul att se vad det kostar.

Uppdaterat: 2021-11-30 21:19

Junker
Enligt artikel på nätet ” I Kina kommer ET7 även att säljas i billigare utförande där du hyr batteriet med ett grundpris på motsvarande 480 000 kronor och 1 300 kronor per månad i batterihyra.”
Det återstår att se.

Uppdaterat: 2021-11-30 21:42

Om Xpeng vill vara premium så är det dags att de installerar värmepump och höjer laddeffekten. Det är något symptomatisk att MG, Aiways och Xpeng alla saknar värmepump och har lägre laddeffekt än europeiska konkurrenter, som Stellantis.
Att Xpeng dessutom saknar bakrutetorkare på sin lilla SUV/crossover är ju uselt, den formen gör att bakrutan smutsas ner snabbt.
Norska vintertester har varit rätt kritiska mot Xpeng för ojämn och långsam värme och flera brister som bil.
Kineserna satsar på automatiska finesser och mjukvara, men de har missat vad som gör en bil till en bil.
De brister på köregenskaper och praktiska funktioner för det bilburna vardagslivet året om - från sommar och sol till snö, is och rusk.
Att fylla bilarna med avancerad mjukvara, ja det påminner mig om japanska bilar på 70talet som hade fler elektriska finesser än de europeiska, men hade svagare / sämre chassin, köregenskaper, ljusbild, vinteregenskaper osv jämfört med de europeiska.
Kineserna gör om samma misstag.

Uppdaterat: 2022-03-30 12:52

Xpeng gen 2 laddar med 450kW och 800V, räcker det Raphael…

Värmepump i Xpeng P5
https://www.facebook.com/XPengMotorsGlobal/videos/3086061551653730

Uppdaterat: 2022-03-30 15:32

Raphael, MG Marvel har värmepump, Xpeng har värmepump, men jag vet inte hur det är med Aiwais.
Jag tror du har lite för många förutfattade meningar, vänta med dem tills du vet vad du skriver om!
Jag har själv lite förutfattade meningar, men de består inte i eventuella tekniska eller praktiska tillkortakommanden, det kan man prova när det finns möjlighet, däremot blir jag fundersam över hur mängden kinamärken kommer att klara sig och om de gör det, vilka andra gör det inte?

Uppdaterat: 2022-03-30 17:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Aiways har inte värmepump. MG Marvel hade inte värmepump när den presenterades, men MG sa då att den skulle utrustas med det. Att den har ett fyrhjulsdrift-system som inte fungerar, det har ju ViB visat tydligt. Varför marknadsföra en funktion som inte ens fungerar? Men ViB har säkert bara ”förutfattade meningar” och inte vet vad de pratar om.
Xpeng G3 har låg laddhastighet, saknar värmepump och har dålig och ojämn värme på vintern. Det har man upptäckt i Norge där den säljs. Men norrmännen som fryser på vintern i en Xpeng har säkert ”förutfattade meningar” och ingen aning om vad de pratar om.

Vi får väl se om svenska folket kommer köpa några Xpeng när det bara är sedaner som tas in till Sverige.

MG Marvel har testats av Aftonbladet och kritiserats för dåligt och vekt chassi, sega köregenskaper, en röststyrning som inte klarar svenska och obegripliga varningsmeddelanden som verkar maskinöversatta. Och överlag märklig mjukvara.
Vilket även ViB har upptäckt när de testat MG.
Men det är ju såklart bara ”förutfattade meningar” hos oseriösa journalister som skriver artiklar och uttalar sig utan att veta vad de pratar om.

Uppdaterat: 2022-04-13 16:52

Vi bilägare satte väl den uppdaterade MG ZS EV som testvinnare så ja du…

Uppdaterat: 2022-04-13 17:25

Testvinnare? Vilka var motståndarna?

Uppdaterat: 2022-04-13 17:40

Axa
https://www.vibilagare.se/test/biltester/nybilstest/test-hyundai-kona-electric-mg-zs-ev-och-nissan-leaf-2022

Uppdaterat: 2022-04-13 18:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gör verkligen en värmepump någon nytta när det är kallt? Vid halvkallt så finns det väl fördelar, men vid -10 till - 30?

Uppdaterat: 2022-04-13 18:56

Det är väldigt få dagar som dagstemperaturen ligger där (där de flesta bor).

Uppdaterat: 2022-04-13 19:03

Åker man inte långturer vintertid så kanske värmepup inte borde vara nåt utslagsvillkor - kan man tycka.

Uppdaterat: 2022-04-13 22:57

Om man inte kan ladda hemma utan måste tanka dyr el så har det stor kostnadspåverkan.

Uppdaterat: 2022-04-13 20:05

Saabnisse
Jo, jag vet. Motståndet var kanske inte det bästa. Och att säga att MG var bäst i test säger inte så mycket.

Uppdaterat: 2022-04-13 20:47

Axa
Kan så vara, men den vann trots att den är 40000:- respekt. 60000:- billigare än konkurrenterna.
Personligen vet jag inget om den, jag har inte kört den och kommer inte att köpa någon SUV, men jag tycker att man bör se till vad man får för pengarna.

Uppdaterat: 2022-04-13 22:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

junkers - personligen skulle jag vara väldigt tveksam till att köpa elbil om jag inte har ladd-möjligheter hemma. Så detta är utgångspunkten i mitt förra svar.

Uppdaterat: 2022-04-13 22:58
saabnisse skrev:

Axa
Kan så vara, men den vann trots att den är 40000:- respekt. 60000:- billigare än konkurrenterna.
Personligen vet jag inget om den, jag har inte kört den och kommer inte att köpa någon SUV, men jag tycker att man bör se till vad man får för pengarna.

Har kört den och skulle personligen lagt till 60k för att få en riktig bil

Uppdaterat: 2022-04-13 23:03
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

junkers - personligen skulle jag vara väldigt tveksam till att köpa elbil om jag inte har ladd-möjligheter hemma. Så detta är utgångspunkten i mitt förra svar.

Se på mig själv, det är lite bökigt. Har laddbox i garaget, men de som installerat den verkar inte kunna något. Boxen klarar 32A så jag trodde det det var lugnt. Min bil drar 11kW över tre faser, men de har bara 230V enfas i garaget.

Så då antar jag att bilen försöker dra 11kW / 3 vilket blir 3,66 kW på en fas om jag tänker rätt?
Säkringen blåstes efter några minuters laddning. Hyresvärden återställde dden, jag testade igne med ny kabel och säkringen gick igen.

Visar sig att i elskåpet så är det bara uppsäkrat för 16A per box och min bil drar väl exakt 16A på en fas, kanske aningen mer eftersom säkringen går. Nu kan jag inte ladda hemma tills de som installerat boxarna varit och tittat på det. Troligen är boxen inte nedställd utan "lovar" bilen att den kan suga 32A på en 16A säkring.

Så nu får jag förlita mig på MER-laddstationer som finns i närheten av mitt hem tills efter påsk i alla fall.

Uppdaterat: 2022-04-14 08:08
- Peugeot e-208 GT 2022