Att räkna ur kinesiska elbilar idag är nog lika korkat som det var att räkna ut de japanska bilarna på 70- talet.
Jag undrar om Musk kommer att förstå att ta den här konkurrensen på allvar. Vem köper en Tesla om det går att få en jämförbar kines för kanske halva priset?
Uppdaterat: 2016-08-14 20:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jag tror de flesta mineraler som används i moderna batterier grävs fram i Kina, redan där har dom en fördel. Det finns säkerligen lika mkt mineraler hos oss, men det smutsjobbet lär vi, likt uranbrytning, aldrig sätta igång med om det inte är kris.
Sen handlar det inte bara om en jämförbar bil utan Tesla har ju mer än bara en bil, dom har en hel infrastruktur och batterifabrik, därmed inte sagt att ingen annan kan göra det.
Uppdaterat: 2016-08-14 21:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Jo Benny, men Teslas infrastruktur är väl inte så utbyggd i Kina.
Och kineserna är väl världsmästare på kopiering så det kanske dyker upp exporterade elbilar helt anpassade till Teslas nät.
Uppdaterat: 2016-08-14 21:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Vet inte hur det står till i Kina faktiskt, hade varit kul att spana på.
Sen så säger ju Tesla själva att dom är öppna med sina patent så att kineserna skulle ju faktiskt kunna bygga något som funkar i Teslas nät, fast frågan är vilka krav Tesla ställer på tillverkare som vill plugga in sig i deras laddstationer.
Uppdaterat: 2016-08-14 22:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Apropå Tesla så fick jag häromdagen en bekräftelse på min reservation på en Model 3 VIA BREV FRÅN USA.
Nästan så jag vill avbeställa bilen efter att ett bolag som säger sig vara i framkant i utveckling och säger sig tänka på miljön skickar ett jäkla brev från USA med en glansig broschyr och ett tackbrev. Skicka ett mail med en PDF som jag kan skriva ut om jag vill rama in det och skryta på jobbet.
Uppdaterat: 2016-08-14 22:23
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Vet inte hur det står till i Kina faktiskt, hade varit kul att spana på.
Sen så säger ju Tesla själva att dom är öppna med sina patent så att kineserna skulle ju faktiskt kunna bygga något som funkar i Teslas nät, fast frågan är vilka krav Tesla ställer på tillverkare som vill plugga in sig i deras laddstationer.
Benny, kineserna har aldrig brytt sig om patent, de gör vad de vill och kan för att tjäna pengar!
Och avbeställ model 3, när den kommer, om den kommer(!), är den redan omodern, då kommer det att finnas bättre alternativ.
Uppdaterat: 2016-08-15 09:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Läste nyligen om att världens största producent av litium är Australien och att priset på råmaterialet har dubblats på ett år. Himla tur att det inte är så mycket litium i batterierna.
Största litiumföretaget i Australien ägs till stor del av Kina.
Nja, jag behåller min reservation och om det är så att situationen ändrats och någon annan aktör har ett bättre erbjudande när det väl är dags att välja färg på Model 3 så kan jag bara hoppa av och få pengarna tillbaka.
En av grejjerna jag gillar med Tesla är ju att dom är en av få tillverkare som faktiskt nämnt något om återvinning (om än relativt lite info om hur det ska gå till) och det ser jag som positivt. Sen är det ju mer än bara bilen, det ska ju till en infrastruktur för långresor.
Verkar finns rätt mkt mineraler i Australien. Har för mig att jag läst att de flesta kärnkraftverk i Sverige har Uran/bränslestavar från Australien eller Kanada.
@Saabnisse, Även om dom inte bryr sig om Patent så måste dom ju kunna koppla in sig på laddstationerna. Och är rätt säker på att Tesla inte kommer tillåta att kineserna gör detta utan att betala för det.
Uppdaterat: 2016-08-15 11:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
När elbilar med vätgas kommer ner i samma pris som dagens fossila bilar som Toyota tror kanske elbilar med sitt mycket tunga batteri som inehåller lithium som Kina dominerar marknaden för till 85 % så kanske vi ser fler vätgasbilar framöver.
Benny "Nja, jag behåller min reservation och om det är så att situationen ändrats och någon annan aktör har ett bättre erbjudande när det väl är dags att välja färg på Model 3 så kan jag bara hoppa av och få pengarna tillbaka."
Ursäkta min pessimism, men den del av Tesla som ska ta fram model 3 kan vara ett helt separat bolag och de kan göra konkurs och då blir du blåst på pengarna, liksom alla andra som gjort förskottsinbetalning.
Men det kan ju också vara åt andra hållet, bilen kommer i tillverkning och den kan konkurrera med motståndarna från alla etablerade stora tillverkare.
Men jag tvivlar, men ok jag brukar ha fel!
Uppdaterat: 2016-08-15 14:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Här lite om Teslas teknik http://teslaclubsweden.se/invertern-i-tesla-model-3/
Säkert en del för kineserna att kopiera och förbilliga, de slipper ju en hel del av kostnaderna för utvecklingsarbetet!
Uppdaterat: 2016-08-15 14:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Fast även om kineserna kopierar tekniken så tror jag dom får svårt att koppla in sig på Teslas nät då bilen måste skaka tass med laddstationen innan strömmen släpps på. Men tekniken och egna laddstationer med samma prestanda som Tesla går ju att bygga.
Om man ska tro på rykten så har ju Apple snappat upp en del utvecklare från Tesla så ska bli intressant att se vad Apple och många av de andra icke traditionella tillverkarna kommer spotta ur sig om något år.
Uppdaterat: 2016-08-15 21:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
"Fast även om kineserna kopierar tekniken så tror jag dom får svårt att koppla in sig på Teslas nät då bilen måste skaka tass med laddstationen innan strömmen släpps på. "
Men snälla Benny, det måste väl ändå vara ett väldigt enkelt jobb för hackare. I dag är det ju omöjligt att hålla något låst från tjuvar, är det nånting som är lönsamt tar man för sig!
Nu tror jag dock inte att kineserna helt öppet kommer att låta sina bilar vara anpassade till exempelvis Teslas stationer, men jag skulle inte bli förvånad om det plötsligt dyker upp adaptrar som gör det möjligt.
Men lagvägen är det svårt att komma åt dem hur mycket teknik de än fortsätter att sno åt sig, dels rent plagiat, dels genom att köpa över kompetens.
Uppdaterat: 2016-08-15 22:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
@Saabnisse.
Självklart går saker att knäcka, det är bara en fråga om tid och vilja, men samtidigt så tror jag inte kinesiska biltillverkare vill sälja elbilar som "kanske" går att ladda på Teslas laddstationer eller som fastnar när Tesla svartlistat eller täppt till säkerhetshålen.
När du pluggar in en Tesla på en laddstation så verifieras din bil mot Teslas servrar (om jag förstått saken rätt) och om din bil inte lyckas göra en lyckad handskakning så fastnar bilen i laddaren, dvs kontakten är låst i bilen.
Detta gör det också möjligt för Tesla att svartlista bilar eller om en hackare lyckats klona ett certifikat så kan Tesla blockera detta (om det är denna teknik som används).
Det är dock inte helt officiellt vilken teknik Tesla använder för att autentisera bilarna, men ta t.ex Model S60 som "out of the box" inte stödjer laddning på superchargers, den laddas inte när du pluggar in bilen.
Uppdaterat: 2016-08-15 22:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Ja Benny, det var ju det jag skrev, men av erfarenhet vet jag att det är mycket svårt att stoppa elektroniska tjuvar.
Finns det dessutom stöd från stora företag utan skrupler (enligt vår uppfattning) blir det ännu svårare!
Uppdaterat: 2016-08-15 23:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kineserna behöver inte stjäla Teslas teknik eftersom de släppte sekretessen på alla sina patent till Model S för att göra det möjligt för andra att snabbt konstruera elbilar. Musk brukar påstå att det är för miljöns skull han vill elektrifiera bilresor och inte för att tjäna pengar så den ena delen verkar vara uppnådd.
Det lär vara största problemet med elbilar, om alla tillverkare ska ha sin egen kontakt blir det rätt många stolpar och rätt mycket krångel.
Sen måste det upp fler. Går inte ha fyra stolpar per ställe om det ska ta en timme att ladda bilen, då kommer det blir otroliga köer.
En påfyllningsmustycke för bensin passar i alla bilar, mopeder och MC, det måste vara lika självklart med elkontakten om det nånsin ska slå.
Uppdaterat: 2016-08-23 09:29
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Det finns egentligen tre "stora" kontakttyper för snabbladdning (CCS, CHAdeMO och AC typ 2) att jämföra med tre pumphandtag för 95, diesel och E85. Inte vidare konstigt egentligen...
Stora skillnaden är att diesel och bensin inte är kompatibelt med varandra, därav passar inte munstycket. E85 är delvis kompatibelt med bensin, därför passar det mustycket i en bensinbil.
Vad gäller el görs det av en snurra i skogen och transporteras i samma sladd till tre olika kontakter som innehåller exakt samma växelspänning.
Kan jämföra med om det var olika sorters handtag för bensinen beroende på om det var OK, Shell eller Statiol.
eller, tre olika storlekar på munstycket för 95 beroende på vad det är för bil...
Uppdaterat: 2016-08-23 10:58
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Näe, ska man snabbladda bilen vill man ha likspänning så man slipper ha en högeffektslikriktare i bilen.
Det är bara några få förvirrade fabrikanter som har trefas som snabbladdning. Jag är inte helt övertygad om förträffligheten i det.
Ja, en plus, en minus och en databuss som kan prata med bilens battericontroller och styrsystem, detta för att genast kunna få fram ev. felkoder på batteriladdningssystemet.
Likströmsladdning skulle spara vikt och plats i bilarna, och göra de en del billigare, dessutom får det plats mycket mer robusta grejer i en fast monterad laddstolpe, vilket kan innebära stabilare laddning och möjlighet till ännu snabbare laddning.
Hur jävla svårt kan det va? Tror lite vilja måste till också förvisso... Och dra igång lite fler reaktorer.
Uppdaterat: 2016-08-23 11:50
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Nu skall jag ärligt säga att jag inte har satt mig in i de olika laddnings-standarder som finns men det är ju otvivelaktigt så att all ström i alla uttag är växelström och vill man kunna ladda (långsamt) bilen vid t ex en "motorvärmarstolpe" eller annat normalt eluttag så bör ju det kunna gå utan att ha med en stor klump för att likrikta strömmen innan. Men Mäkinen som har erfarenhet av elbils-laddning kanske kan klargöra dessa frågor. Men det kanske är så att långsamladdning via t ex 10 A/230 V klaras av via en intern likriktare och batteriladdare i bilen medan snabbladdning sköts med likström direkt från stolpen ?
Men Mäkinen som har erfarenhet av elbils-laddning kanske kan klargöra dessa frågor. Men det kanske är så att långsamladdning via t ex 10 A/230 V klaras av via en intern likriktare och batteriladdare i bilen medan snabbladdning sköts med likström direkt från stolpen ?
Inte behöver jag klargöra något. Bara att byta ut frågetecknet mot en punkt så länge man pratar om de vanligaste elbilarna. Man har alltså en enfaslikriktare som klarar 10-16A 230V i VW och några till. Ska man snabbladda dem är det en extern likriktare som gäller och likspänning in i bilen.
MB B-klass, Renault Zoe och någon mer har trefaslikriktare i bilen, men kan inte ta emot likspänning.
Tesla kan jag inte...
Det som saknas i min bil är trefaslikriktning för långsam laddning. Det hade varit bra att kunna ladda med 2-3 kW hemma utan att man snedbelastar faserna i huset. Hade man kunnat ladda med 16A 400V trefas så hade man nog kunnat korta livslängden på batteriet i försöken att ladda snabbt.
Pi wrote:Men Mäkinen som har erfarenhet av elbils-laddning kanske kan klargöra dessa frågor. Men det kanske är så att långsamladdning via t ex 10 A/230 V klaras av via en intern likriktare och batteriladdare i bilen medan snabbladdning sköts med likström direkt från stolpen ?
Inte behöver jag klargöra något. Bara att byta ut frågetecknet mot en punkt så länge man pratar om de vanligaste elbilarna. Man har alltså en enfaslikriktare som klarar 10-16A 230V i VW och några till. Ska man snabbladda dem är det en extern likriktare som gäller och likspänning in i bilen.
MB B-klass, Renault Zoe och någon mer har trefaslikriktare i bilen, men kan inte ta emot likspänning.
Tesla kan jag inte...
Det som saknas i min bil är trefaslikriktning för långsam laddning. Det hade varit bra att kunna ladda med 2-3 kW hemma utan att man snedbelastar faserna i huset. Hade man kunnat ladda med 16A 400V trefas så hade man nog kunnat korta livslängden på batteriet i försöken att ladda snabbt.
Utan att göra smygreklam, men kanske en FerroAmp fas-fördelare skulle vara något för dig?
Jag tittade på fasfördelare tidigare, men jag tyckte inte att det var värt kostnaden. Jag har inte ens kostat på mig en väggbox till laddningen. Det är nog med bra vägguttag.
Man kanske får gå till Clas Olsson och köpa en multiadapter som passar i alla stolpar och bilar.
Frågan är hur kineserna kommer göra med resten av bilen. Framdrivningen är inte så komplicerat att lösa.
Mäkinen, ja behöver man fundera på det egentligen, de har ju faktiskt tillverkat flera miljoner bilar av skiftande kvalite'.
Men jag tror att ska de kunna konkurrera med redan etablerade märken måste det säkert vara med annat än enbart priset.
Uppdaterat: 2016-08-23 21:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Var och provkörde en Audi E-Tron för några helger sedan, visserligen inte el utan ladd-hybrid och då jag fick se laddkabel + en rejäl klump mitt på man måste använda (som kommer i en box som stjäl en del utrymme) så blev jag lite skeptisk. Är det denna klumpen som är likriktaren?
Uppdaterat: 2016-08-23 22:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Att de kan tillverka bilar är ju helt klart, men ska de sälja dem utanför egna landet kan det ställas andra krav på dem vad gäller krocksäkerhet och att de inte ska vara alltför lika andras produkter utseendemässigt.
Benny,
Jag tar med mig din fundering till en annan tråd.
http://www.vibilagare.se/comment/289644#comment-289644
När elbilar med vätgas kommer ner i samma pris som dagens fossila bilar som Toyota tror kanske elbilar med sitt mycket tunga batteri som inehåller lithium som Kina dominerar marknaden för till 85 % så kanske vi ser fler vätgasbilar framöver.
Vätgasbilar behöver oxå ett batteri och då blir det lithium även där MEN jag tror det blir lithiumfria batterier i framtiden som bygger på annan teknik. Finns ju forskning redan idag som går i den riktningen...
@liebhaber
Det verkar verkligen bubbla när det gäller forskning runt ny batteriteknik, känns som det händer mer än på länge just nu, kanske för att det finns pengar att hämta och att vi inser att det är rätt trevligt med bilar som inte släpper ut så mkt i närområdet.
Uppdaterat: 2017-07-16 13:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Nu har Toyota Mirai Nickelmetallhydrid batteri som är en mycket vanlig typ av uppladdningsbart batteri som finns Svanenmärkt och fullt återvinningsbar batterityp som även finns i praktiskt taget alla Toyotas hybridbilar sedan tjugo år tillbaka.
Jo, det gör sannolikt lite ont.
Finns många sådana sköna exempel.
Lite som när Samsung helt plötsligt började med icke utbytbara batterier på telefonerna, då försvann argumentet varför iPhone sög för att den hade det.
Eller när Apple började med Intel CPU, då försvann argumentet att PowerPC minsann var bättre än allt annat.
Men, vad det gäller Toyota så handlade det tydligen en del om att dom ville lära sig tämja litium batterierna, vem vet, nästa argument kanske handlar om att Toyota har en bättre batterikontrollerarmodul än alla andra ;-)
Uppdaterat: 2017-07-16 18:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Kommentarer
Att räkna ur kinesiska elbilar idag är nog lika korkat som det var att räkna ut de japanska bilarna på 70- talet.
Jag undrar om Musk kommer att förstå att ta den här konkurrensen på allvar. Vem köper en Tesla om det går att få en jämförbar kines för kanske halva priset?
Jag tror de flesta mineraler som används i moderna batterier grävs fram i Kina, redan där har dom en fördel. Det finns säkerligen lika mkt mineraler hos oss, men det smutsjobbet lär vi, likt uranbrytning, aldrig sätta igång med om det inte är kris.
Sen handlar det inte bara om en jämförbar bil utan Tesla har ju mer än bara en bil, dom har en hel infrastruktur och batterifabrik, därmed inte sagt att ingen annan kan göra det.
Jo Benny, men Teslas infrastruktur är väl inte så utbyggd i Kina.
Och kineserna är väl världsmästare på kopiering så det kanske dyker upp exporterade elbilar helt anpassade till Teslas nät.
Vet inte hur det står till i Kina faktiskt, hade varit kul att spana på.
Sen så säger ju Tesla själva att dom är öppna med sina patent så att kineserna skulle ju faktiskt kunna bygga något som funkar i Teslas nät, fast frågan är vilka krav Tesla ställer på tillverkare som vill plugga in sig i deras laddstationer.
Apropå Tesla så fick jag häromdagen en bekräftelse på min reservation på en Model 3 VIA BREV FRÅN USA.
Nästan så jag vill avbeställa bilen efter att ett bolag som säger sig vara i framkant i utveckling och säger sig tänka på miljön skickar ett jäkla brev från USA med en glansig broschyr och ett tackbrev. Skicka ett mail med en PDF som jag kan skriva ut om jag vill rama in det och skryta på jobbet.
De kanske skickar brevet "for legal reasons"? :-)
Benny, kineserna har aldrig brytt sig om patent, de gör vad de vill och kan för att tjäna pengar!
Och avbeställ model 3, när den kommer, om den kommer(!), är den redan omodern, då kommer det att finnas bättre alternativ.
Beträffande "Modell 3" så tror jag som saabnisse - det hinner komma många alternativ från bilindustrin innan den finns på marknaden i Sverige.
Läste nyligen om att världens största producent av litium är Australien och att priset på råmaterialet har dubblats på ett år. Himla tur att det inte är så mycket litium i batterierna.
Största litiumföretaget i Australien ägs till stor del av Kina.
Nja, jag behåller min reservation och om det är så att situationen ändrats och någon annan aktör har ett bättre erbjudande när det väl är dags att välja färg på Model 3 så kan jag bara hoppa av och få pengarna tillbaka.
En av grejjerna jag gillar med Tesla är ju att dom är en av få tillverkare som faktiskt nämnt något om återvinning (om än relativt lite info om hur det ska gå till) och det ser jag som positivt. Sen är det ju mer än bara bilen, det ska ju till en infrastruktur för långresor.
Verkar finns rätt mkt mineraler i Australien. Har för mig att jag läst att de flesta kärnkraftverk i Sverige har Uran/bränslestavar från Australien eller Kanada.
@Saabnisse, Även om dom inte bryr sig om Patent så måste dom ju kunna koppla in sig på laddstationerna. Och är rätt säker på att Tesla inte kommer tillåta att kineserna gör detta utan att betala för det.
Än så länge finns det bara ett hundratal Tesla Superchargers i Kina, men utbyggnaden går fort.
http://supercharge.info//
När elbilar med vätgas kommer ner i samma pris som dagens fossila bilar som Toyota tror kanske elbilar med sitt mycket tunga batteri som inehåller lithium som Kina dominerar marknaden för till 85 % så kanske vi ser fler vätgasbilar framöver.
Benny "Nja, jag behåller min reservation och om det är så att situationen ändrats och någon annan aktör har ett bättre erbjudande när det väl är dags att välja färg på Model 3 så kan jag bara hoppa av och få pengarna tillbaka."
Ursäkta min pessimism, men den del av Tesla som ska ta fram model 3 kan vara ett helt separat bolag och de kan göra konkurs och då blir du blåst på pengarna, liksom alla andra som gjort förskottsinbetalning.
Men det kan ju också vara åt andra hållet, bilen kommer i tillverkning och den kan konkurrera med motståndarna från alla etablerade stora tillverkare.
Men jag tvivlar, men ok jag brukar ha fel!
Här lite om Teslas teknik http://teslaclubsweden.se/invertern-i-tesla-model-3/
Säkert en del för kineserna att kopiera och förbilliga, de slipper ju en hel del av kostnaderna för utvecklingsarbetet!
Kineserna är inte blyga till att köpa in kompetens som de saknar heller.
Rätt utvecklare från Tesla kan säkert köpas över för, i sammanhaget, småpengar.
Fast även om kineserna kopierar tekniken så tror jag dom får svårt att koppla in sig på Teslas nät då bilen måste skaka tass med laddstationen innan strömmen släpps på. Men tekniken och egna laddstationer med samma prestanda som Tesla går ju att bygga.
Om man ska tro på rykten så har ju Apple snappat upp en del utvecklare från Tesla så ska bli intressant att se vad Apple och många av de andra icke traditionella tillverkarna kommer spotta ur sig om något år.
"Fast även om kineserna kopierar tekniken så tror jag dom får svårt att koppla in sig på Teslas nät då bilen måste skaka tass med laddstationen innan strömmen släpps på. "
Men snälla Benny, det måste väl ändå vara ett väldigt enkelt jobb för hackare. I dag är det ju omöjligt att hålla något låst från tjuvar, är det nånting som är lönsamt tar man för sig!
Nu tror jag dock inte att kineserna helt öppet kommer att låta sina bilar vara anpassade till exempelvis Teslas stationer, men jag skulle inte bli förvånad om det plötsligt dyker upp adaptrar som gör det möjligt.
Men lagvägen är det svårt att komma åt dem hur mycket teknik de än fortsätter att sno åt sig, dels rent plagiat, dels genom att köpa över kompetens.
@Saabnisse.
Självklart går saker att knäcka, det är bara en fråga om tid och vilja, men samtidigt så tror jag inte kinesiska biltillverkare vill sälja elbilar som "kanske" går att ladda på Teslas laddstationer eller som fastnar när Tesla svartlistat eller täppt till säkerhetshålen.
När du pluggar in en Tesla på en laddstation så verifieras din bil mot Teslas servrar (om jag förstått saken rätt) och om din bil inte lyckas göra en lyckad handskakning så fastnar bilen i laddaren, dvs kontakten är låst i bilen.
https://electrek.co/2015/12/24/smart-ev-stuck-plugging-tesla-supercharger/
Detta gör det också möjligt för Tesla att svartlista bilar eller om en hackare lyckats klona ett certifikat så kan Tesla blockera detta (om det är denna teknik som används).
Det är dock inte helt officiellt vilken teknik Tesla använder för att autentisera bilarna, men ta t.ex Model S60 som "out of the box" inte stödjer laddning på superchargers, den laddas inte när du pluggar in bilen.
Ja Benny, det var ju det jag skrev, men av erfarenhet vet jag att det är mycket svårt att stoppa elektroniska tjuvar.
Finns det dessutom stöd från stora företag utan skrupler (enligt vår uppfattning) blir det ännu svårare!
Kineserna behöver inte stjäla Teslas teknik eftersom de släppte sekretessen på alla sina patent till Model S för att göra det möjligt för andra att snabbt konstruera elbilar. Musk brukar påstå att det är för miljöns skull han vill elektrifiera bilresor och inte för att tjäna pengar så den ena delen verkar vara uppnådd.
Får hoppas att det kommer en standard snart då.
Det lär vara största problemet med elbilar, om alla tillverkare ska ha sin egen kontakt blir det rätt många stolpar och rätt mycket krångel.
Sen måste det upp fler. Går inte ha fyra stolpar per ställe om det ska ta en timme att ladda bilen, då kommer det blir otroliga köer.
En påfyllningsmustycke för bensin passar i alla bilar, mopeder och MC, det måste vara lika självklart med elkontakten om det nånsin ska slå.
Det finns egentligen tre "stora" kontakttyper för snabbladdning (CCS, CHAdeMO och AC typ 2) att jämföra med tre pumphandtag för 95, diesel och E85. Inte vidare konstigt egentligen...
Stora skillnaden är att diesel och bensin inte är kompatibelt med varandra, därav passar inte munstycket. E85 är delvis kompatibelt med bensin, därför passar det mustycket i en bensinbil.
Vad gäller el görs det av en snurra i skogen och transporteras i samma sladd till tre olika kontakter som innehåller exakt samma växelspänning.
Kan jämföra med om det var olika sorters handtag för bensinen beroende på om det var OK, Shell eller Statiol.
eller, tre olika storlekar på munstycket för 95 beroende på vad det är för bil...
Näe, ska man snabbladda bilen vill man ha likspänning så man slipper ha en högeffektslikriktare i bilen.
Det är bara några få förvirrade fabrikanter som har trefas som snabbladdning. Jag är inte helt övertygad om förträffligheten i det.
Ja, en plus, en minus och en databuss som kan prata med bilens battericontroller och styrsystem, detta för att genast kunna få fram ev. felkoder på batteriladdningssystemet.
Likströmsladdning skulle spara vikt och plats i bilarna, och göra de en del billigare, dessutom får det plats mycket mer robusta grejer i en fast monterad laddstolpe, vilket kan innebära stabilare laddning och möjlighet till ännu snabbare laddning.
Hur jävla svårt kan det va? Tror lite vilja måste till också förvisso... Och dra igång lite fler reaktorer.
Nu skall jag ärligt säga att jag inte har satt mig in i de olika laddnings-standarder som finns men det är ju otvivelaktigt så att all ström i alla uttag är växelström och vill man kunna ladda (långsamt) bilen vid t ex en "motorvärmarstolpe" eller annat normalt eluttag så bör ju det kunna gå utan att ha med en stor klump för att likrikta strömmen innan. Men Mäkinen som har erfarenhet av elbils-laddning kanske kan klargöra dessa frågor. Men det kanske är så att långsamladdning via t ex 10 A/230 V klaras av via en intern likriktare och batteriladdare i bilen medan snabbladdning sköts med likström direkt från stolpen ?
Inte behöver jag klargöra något. Bara att byta ut frågetecknet mot en punkt så länge man pratar om de vanligaste elbilarna. Man har alltså en enfaslikriktare som klarar 10-16A 230V i VW och några till. Ska man snabbladda dem är det en extern likriktare som gäller och likspänning in i bilen.
MB B-klass, Renault Zoe och någon mer har trefaslikriktare i bilen, men kan inte ta emot likspänning.
Tesla kan jag inte...
Det som saknas i min bil är trefaslikriktning för långsam laddning. Det hade varit bra att kunna ladda med 2-3 kW hemma utan att man snedbelastar faserna i huset. Hade man kunnat ladda med 16A 400V trefas så hade man nog kunnat korta livslängden på batteriet i försöken att ladda snabbt.
Utan att göra smygreklam, men kanske en FerroAmp fas-fördelare skulle vara något för dig?
Jag tittade på fasfördelare tidigare, men jag tyckte inte att det var värt kostnaden. Jag har inte ens kostat på mig en väggbox till laddningen. Det är nog med bra vägguttag.
För att återgå till tråden så kanske det kommer en fjärde kinesisk standard.
Eller kommer det en adapter som inte bryr sig om vilken standard det är!
Man kanske får gå till Clas Olsson och köpa en multiadapter som passar i alla stolpar och bilar.
Frågan är hur kineserna kommer göra med resten av bilen. Framdrivningen är inte så komplicerat att lösa.
Mäkinen, ja behöver man fundera på det egentligen, de har ju faktiskt tillverkat flera miljoner bilar av skiftande kvalite'.
Men jag tror att ska de kunna konkurrera med redan etablerade märken måste det säkert vara med annat än enbart priset.
Var och provkörde en Audi E-Tron för några helger sedan, visserligen inte el utan ladd-hybrid och då jag fick se laddkabel + en rejäl klump mitt på man måste använda (som kommer i en box som stjäl en del utrymme) så blev jag lite skeptisk. Är det denna klumpen som är likriktaren?
Att de kan tillverka bilar är ju helt klart, men ska de sälja dem utanför egna landet kan det ställas andra krav på dem vad gäller krocksäkerhet och att de inte ska vara alltför lika andras produkter utseendemässigt.
Benny,
Jag tar med mig din fundering till en annan tråd.
http://www.vibilagare.se/comment/289644#comment-289644
Vätgasbilar behöver oxå ett batteri och då blir det lithium även där MEN jag tror det blir lithiumfria batterier i framtiden som bygger på annan teknik. Finns ju forskning redan idag som går i den riktningen...
@liebhaber
Det verkar verkligen bubbla när det gäller forskning runt ny batteriteknik, känns som det händer mer än på länge just nu, kanske för att det finns pengar att hämta och att vi inser att det är rätt trevligt med bilar som inte släpper ut så mkt i närområdet.
Nu har Toyota Mirai Nickelmetallhydrid batteri som är en mycket vanlig typ av uppladdningsbart batteri som finns Svanenmärkt och fullt återvinningsbar batterityp som även finns i praktiskt taget alla Toyotas hybridbilar sedan tjugo år tillbaka.
Men PREVIA. Toyota ska inte satsa på elbilar. Så varför bryr du dig om vad Toyota håller på med i denna tråd om kinesiska elbilar?
Om jag inte minns fel så kör Toyota lithium-ion i sin PHEV Prius.
Men nog har väl Toyota ändrat inriktning en aning och numera tänkt sig satsa även på elbilar - eller minns jag fel ?
Nja Toyota har ju kommit på att de ska satsa på elbilar och dessutom lithiumbatterier till råga på allt för fanatikerna.
Vadå, gillar inte fanatikerna det? Det är väl bra...eller har jag helt missat något?
De har ju sagt att Ni-Mh är det enda rätta pga att Toyota använt det och att elbilar är skit för hybrid är bättre.
Jobbigt när husgudarna får backa.
Jo, det gör sannolikt lite ont.
Finns många sådana sköna exempel.
Lite som när Samsung helt plötsligt började med icke utbytbara batterier på telefonerna, då försvann argumentet varför iPhone sög för att den hade det.
Eller när Apple började med Intel CPU, då försvann argumentet att PowerPC minsann var bättre än allt annat.
Men, vad det gäller Toyota så handlade det tydligen en del om att dom ville lära sig tämja litium batterierna, vem vet, nästa argument kanske handlar om att Toyota har en bättre batterikontrollerarmodul än alla andra ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.