Vi Bilägares forum

Kan folk lära sig köra i en rondell?

Kan folk lära sig köra i en rondell?

Något jag stört mig på så länge jag haft körkort, vilket är ca 18 år, är att folk inte kan köra i rondeller/cirkulationsplatser trots att de har körkort.

För att upplysa alla om vad som gäller vid en cirkulationsplats enligt trafikverket är att det är lag på att blinka höger när du ska lämna rondellen, något som väldigt många ignorerar. Något som är valfritt är att blinka vänster om du ska vidare i rondellen, det är däremot många fler som gör, men skiter då att blinka ut trots att vänsterblinken inte är ett krav.

Vet inte hur många ggr jag stått och väntat på att få köra in i rondellen, men sett att en person inte blinkar höger, så man antar att dom ska fortsätta i rondellen, men icke, dom åker ut till höger strax innan mig så jag hade haft min chans att köra in, men missade den p.g.a. en idiot. Varför ska det vara så svårt att förstå för folk?

Jag har granskat detta många ggr och kommit fram till detta. De flesta som vägrar att blinka höger när de ska ut gör det ändå om de ska ut till första avfarten till höger, men skiter i att blinka höger om de ska rakt fram eller ut till vänster från ingångspunkten. De hanterar alltså rondellen som om det vore en vanlig 4 vägs korsning vilket är totalt fel.

Sen kan jag tycka att det är fel att trafikskolorna och trafikverket rekommenderar att man blinkar vänster när man ska vidare i rondellen, men inte har det som krav. Det innebär att folk gör olika vilket i sin tur gör att man inte har en aning om om folk ska vidare i rondellen eller inte.

Hade alla följt lagkraven och inte gjort på något annat sätt så hade INGEN blinkat vänster i en rondell, men ALLA hade blinkat höger när det ska ut. Då hade man alltid haft koll på var folk ska, men som det är idag har man ingen koll alls.

Så vad säger ni om problemet?

Uppdaterat: 2019-01-22 19:37
- Peugeot e-208 GT 2022

Kommentarer

Håller helt med om detta mycket utbredda slarv att blinka höger när man skall lämna cirkulations-platsen. Utfarten ifrån vårt bostadsområde innebär att man skall genom en cirkulations-plats och det är en mycket trafikerad sådan där den allra minsta trafiken sker ifrån vårt bostadsområde och den mesta ifrån tillfarten före vår tillfart. Så ibland kan man få vänta rätt länge och då blir man givetvis väldigt irriterad på sådana som svänger av i avfarten före vår tillfart men struntar i att blinka. Hade dom blinkat så hade jag utan problem hunnit ut men inte när dom skiter i detta - och speciellt struligt är det på vintern med halka. Sen kan jag tycka att vänsterblink i cirkulations-plats när man skall åka igenom den typ 270 grader är helt OK och nåt jag själv tillämpar men jag ger ju också högerblink när jag skall lämna eller byta fil i cirkulations-platsen.

Uppdaterat: 2019-01-22 19:51
Pi skrev:

Håller helt med om detta mycket utbredda slarv att blinka höger när man skall lämna cirkulations-platsen. Utfarten ifrån vårt bostadsområde innebär att man skall genom en cirkulations-plats och det är en mycket trafikerad sådan där den allra minsta trafiken sker ifrån vårt bostadsområde och den mesta ifrån tillfarten före vår tillfart. Så ibland kan man få vänta rätt länge och då blir man givetvis väldigt irriterad på sådana som svänger av i avfarten före vår tillfart men struntar i att blinka. Hade dom blinkat så hade jag utan problem hunnit ut men inte när dom skiter i detta - och speciellt struligt är det på vintern med halka. Sen kan jag tycka att vänsterblink i cirkulations-plats när man skall åka igenom den typ 270 grader är helt OK och nåt jag själv tillämpar men jag ger ju också högerblink när jag skall lämna eller byta fil i cirkulations-platsen.

Jag själv blinkar aldrig vänster för att jag fick lära mig för 18-19 år sedan att man bara blinkar höger. Dock är jag ingen som låter bli att uppdatera sig om trafikregler, utan jag håller koll. Så jag vet att det rekommenderas att blinka vänster, men det finns inget krav. Det är ju en del av problemet vilket innebär att dom som följer regler till punkt och pricka som mig gör på ett sätt och de som följer rekommendationer gör på ett annat sätt.

Det måste till en lagstiftning på detta som jag set det. Antingen blinkar alla vänster eller så gör ingen det, men det viktigaste är att alla blinkar höger.

Uppdaterat: 2019-01-22 20:05
- Peugeot e-208 GT 2022

Kan också tillägga att det finns ett flertal rondeller/cirkulationsplatser med två filer där man konstigt nog får köra rakt fram i både vänster och högerfilen trots att utgången bara har en fil. Så är det nära Ikea där jag bor. Det har många ggr skapat nära krock situationer för mig som ligger i högerfil samtidigt som en i vänsterfil också ska rakt fram. Jag som ligger i högerfil har ju företräde, men de som ligger i vänsterfil har ju inte alltid koll på det och krock har varit nära flera gånger.

Det dom då inte följer är att om man ska byta fil i en rondell så ska man så klart blinka motsvarande, men att den som ligger i filen man vill byta till alltid går före.

Uppdaterat: 2019-01-22 20:10
- Peugeot e-208 GT 2022

Fast lagstiftning finns ju redan och den påbjuder högerblink när man byter fil eller i detta fall skall lämna cirkulations-platsen. Jag är fullt nöjd om bilisterna skulle följa den lagen - ev vänsterblink vid ingång är bara lite av en extra bonus som jag ser det.

Uppdaterat: 2019-01-22 20:10

Sen är det en del som har svårt hålla koll på vad som är rondell och vad som är en vanlig korsning men utformad som en rondell....och i de korsningar som är utformade som en rondell men inte är en cirkulationsplats ska man ju enligt lag blinka som i en vanlig korsning....och där är en del som blinkar höger och ställer till det fast de inte ska höger....

Ja en djungel det där......jag har väl tur som tog körkort i Växjö på 90-talet, staden som typ uppfann "minirondellen" och strösslade ut dem.....

Uppdaterat: 2019-01-22 20:33

Ett av problemen är att reglerna ändrades just när du tog körkort (år 2000) och många har inte en aning om den saken.

Många kallar det för "Nya reglerna" hur nu nått 19 år gammalt kan vara nytt.

Tidigare skulle man alltid ligga i vänster fil in i rondellen om man inte skulle ut vid första avfarten, och sen byta till höger innan den avfart man skulle ut på.

Har ett sånt ställe där jag ofta åker, där det är 2 filer in, och en ut, minst 90% åker som man gjorde förr, och när man ska av tutar man på de bilar som kommer på höger sida, och fattar inte varför det kommer bilar där.

Med de gamla reglerna skulle det i princip aldrig komma en bil i höger fil när man skulle av från vänsterfilen.

Jag har blivit påkörd i rondell både före och efter 2000, första gången på höger sida, då dömdes motparten som vållande, just av den anledning jag skrev ovan. Senare på vänster sida, även då blev motparten vållande, men enligt de nya reglerna.

Uppdaterat: 2019-01-22 20:36
Rikard skrev:

Ett av problemen är att reglerna ändrades just när du tog körkort (år 2000) och många har inte en aning om den saken.

Många kallar det för "Nya reglerna" hur nu nått 19 år gammalt kan vara nytt.

Tidigare skulle man alltid ligga i vänster fil in i rondellen om man inte skulle ut vid första avfarten, och sen byta till höger innan den avfart man skulle ut på.

Har ett sånt ställe där jag ofta åker, där det är 2 filer in, och en ut, minst 90% åker som man gjorde förr, och när man ska av tutar man på de bilar som kommer på höger sida, och fattar inte varför det kommer bilar där.

Med de gamla reglerna skulle det i princip aldrig komma en bil i höger fil när man skulle av från vänsterfilen.

Jag har blivit påkörd i rondell både före och efter 2000, första gången på höger sida, då dömdes motparten som vållande, just av den anledning jag skrev ovan. Senare på vänster sida, även då blev motparten vållande, men enligt de nya reglerna.

Så enligt din mening är det mest folk som haft körkort i 19 år eller mer som gör fel? Då kan man undra, varför läser inte eller ens försöker de personerna att uppdatera sig om dagens regler?

Jag har "turen" eller vad man ska säga att jag har en 7 år äldre fru som faktiskt inte har körkort, men vi har övningskört en del så hon har pluggat teori också. Jag har så klart försökt hjälpa henne och har lärt mig en hel del nya skyltat och regler på vägen.

Dock så har inget direkt ändrats gällande cirkulationsplatser de senaste åren.

Jo möjligen kan det vara något jag är osäker så... de "ryktas" att det är olika regler gällande övergångställen i rondeller beroende på om man är på väg in i rondellen eller om man är på väg ut. Tänker på cyklister t.ex. Någon som har insight om det? Det jag har lärt mig för 18 år sedan är samma som för vanliga övergångsställen, att de som går har företråde och de som cyklar har inte det, men det jag har hört är att nya regler skiljer på företrädet för cyklister beroende på om man kommer in i rondellen eller kommer ut. Ni får gärna uppdatera mig om ni vet mer för jag älskar att köra rätt :)

Uppdaterat: 2019-01-22 20:59
- Peugeot e-208 GT 2022

Det var lite kul när jag blev påkörd. Motparten skrek o gapade att jag var en idiot mm, och borde lära mig trafikreglerna.

3 dagar senare fick jag ett brev av motpartens försäkringsbolag att dom betalade skadorna på min bil.

Har hört om det där med övergångsställen och cyklar, men inte satt mig in i det.

Uppdaterat: 2019-01-22 21:21

Det där med när cyklar har företräde är egentligen ganska enkelt. Det finns många myter om olika krångliga regler som att exempelvis cyklister har företräde om ett övergångsställe är upphöjt. Reglerna är att om det är en cykelöverfart ska bilisten lämna företräde till cyklister och moped klass 2. Cykelöverfart är skyltad med en "här-går-man-skylt" med en bild av en cykel istället för gubben. Annars har cyklister och mopedister ALLTID väjningsplikt om inte bilisten just svängt in på gatan där cyklisten vill korsa vägen. Detta gäller även i cirkulationsplatser då det räknas som att man svänger in på en ny gata då man lämnar rondellen. Därför har cyklisten väjningsplikt gentemot bilarna som vill in i cirkulationsplatsen och bilisterna har väjningsplikt mot cyklisterna när bilen ska ut ur cirkulationsplatsen. Vanligt övergångsställe kombinerat med cykelbana heter cykelpassage. Där har cyklisterna inga särskilda rättigheter. Alla har en skyldighet att hålla så låg hastighet att man inte kör på de klantar som inte kan reglerna.

Uppdaterat: 2019-01-22 21:39
Världens vackra... skrev:

Det där med när cyklar har företräde är egentligen ganska enkelt. Det finns många myter om olika krångliga regler som att exempelvis cyklister har företräde om ett övergångsställe är upphöjt. Reglerna är att om det är en cykelöverfart ska bilisten lämna företräde till cyklister och moped klass 2. Cykelöverfart är skyltad med en "här-går-man-skylt" med en bild av en cykel istället för gubben. Annars har cyklister och mopedister ALLTID väjningsplikt om inte bilisten just svängt in på gatan där cyklisten vill korsa vägen. Detta gäller även i cirkulationsplatser då det räknas som att man svänger in på en ny gata då man lämnar rondellen. Därför har cyklisten väjningsplikt gentemot bilarna som vill in i cirkulationsplatsen och bilisterna har väjningsplikt mot cyklisterna när bilen ska ut ur cirkulationsplatsen. Vanligt övergångsställe kombinerat med cykelbana heter cykelpassage. Där har cyklisterna inga särskilda rättigheter. Alla har en skyldighet att hålla så låg hastighet att man inte kör på de klantar som inte kan reglerna.

Tack, det låter ungefär som jag minns det. Tykcer dock det är dumma regler som är gjorda för att skapa missförstånd.

Hur många % utav Sveriges bilister tror du vet om denna regel, att man ska stoppa för cyklister på väg ut ur rondellen men inte på väg in? Hade ju varit smart om man höll samma regler överallt, men nu har man alltså valt det sämsta utav alla alternativ och gjort det olika beroende på väg in eller ut ur rondell d.v.s. folk kommer missa och göra fel.

Jag som gillar att uppdatera mig på lagar kommer följa det, men hur många kommer göra det som tagit körkort innan nya lagen om det?

Uppdaterat: 2019-01-22 22:19
- Peugeot e-208 GT 2022

I tillägg till regler som ändrats så tror jag att ett problem i den dåliga regelefterlevnaden i rondeller har att göra med att de kan se så olika ut.

1-2 filer in/ut, små så att endast skylten avslöjar att det är en rondell eller stora så att man inte ser andra sidan. I de minsta går knappt att följa lagen om blinka höger före utfart utan att det misstolkas.

Vissa måste man ligga i vänsterfil för att svänga "vänster", andra är det ok med båda filerna till vänster etc. "svänga vänster" är ju också lite flytande när utfarterna kan ligga var som i förhållande till infarten, typ 181 grader från infart, är det en rekommenderad vänsterblink?

Uppdaterat: 2019-01-23 09:19

En märklig företeelse är den skylt som ofta står vid infarten till en cirkulationsplats med texten "Stanna inte i cirkulationsplatsen!" och omedelbart efter utfarten har man placerat en överfart för cyklister och gående!

Kommer man som nr 2 vid utfart är det omöjligt att inte bryta mot uppmaningen att inte stanna.

Uppdaterat: 2019-01-23 10:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om vi ändå bortser ifrån diverse småproblem så är ju ändå det stora problemet att alldeles för många förare struntar i att blinka när man skall lämna cirkulationsplatsen och hur det skall åtgärdas har jag ingen aning om. Gissar att det enda som eventuellt skulle kunna bita är stor risk att råka ut för saftiga böter men som det ser ut idag är ju den risken närmast obefintlig, tyvärr.

Uppdaterat: 2019-01-23 10:28

Både vänster och höger när det är tät trafik är nog lämpligast och jag har för vana att blinka redan innan jag kör in i rondellen för att ge alla möjlighet att i förväg veta vart man ska.

Inte alls för att de ska slipa vänta i onödan utan uteslutande av själviska orsaker, det minskar risken för incidenter och det har man allt att vinna på.

Sedan hur blinkers syns på olika bilar skiljer sig enormt, många bilar har värdelös blinkers som syns dåligt i vinkel för att inte tala om från sidan nu när alla blinkers - med 2-4 undantag - sitter i backspegeln och ibland inte ens rakt bakifrån eller framifrån ens.

Eller så syns de inte alls i skarpt solsken.

Någon kanske blinkar med det missar man helt.

Uppdaterat: 2019-01-23 12:56

Enda gången jag blinkar på väg in i en cirkulationsplats är när jag ska av vid första utfarten och den ligger precis där jag kör in. I de större varianterna finns det ingen som helst rimlighet att blinka vänster för vem vet var bilen kom in i trafikplatsen?

Uppdaterat: 2019-01-23 13:20

Jag kör så gott som dagligen genom den bifogade ansamlingen av vägar och när jag ska från X (längst ner) till Y (högst upp) blir det högerblink tre gånger och inget annat.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-01-23 13:25

Helt rätt, men du är ju en av få som begriper det här!

Uppdaterat: 2019-01-23 18:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
bejje skrev:

Tack, det låter ungefär som jag minns det. Tykcer dock det är dumma regler som är gjorda för att skapa missförstånd.

Hur många % utav Sveriges bilister tror du vet om denna regel, att man ska stoppa för cyklister på väg ut ur rondellen men inte på väg in? Hade ju varit smart om man höll samma regler överallt, men nu har man alltså valt det sämsta utav alla alternativ och gjort det olika beroende på väg in eller ut ur rondell d.v.s. folk kommer missa och göra fel.

Jag som gillar att uppdatera mig på lagar kommer följa det, men hur många kommer göra det som tagit körkort innan nya lagen om det?

Jag tycker att reglerna är föredömligt enkla. När en bil svänger in på ny gata/väg ska cyklisterna släppas fram. Annars inte. Hur många som kan reglerna.... Inte tillräckligt många, det är helt klart. Dock är körkortsinnehavare skyldiga att uppdatera sig när nya regler börjar gälla. Om det inte var på det viset skulle en hel del seniorer fortfarande kunna köra vänstertrafik och skylla på att de inte hört talas om några regeländringar de senaste 52 åren.

Uppdaterat: 2019-01-23 21:23
Världens vackra... skrev:

bejje wrote:

Tack, det låter ungefär som jag minns det. Tykcer dock det är dumma regler som är gjorda för att skapa missförstånd.

Hur många % utav Sveriges bilister tror du vet om denna regel, att man ska stoppa för cyklister på väg ut ur rondellen men inte på väg in? Hade ju varit smart om man höll samma regler överallt, men nu har man alltså valt det sämsta utav alla alternativ och gjort det olika beroende på väg in eller ut ur rondell d.v.s. folk kommer missa och göra fel.

Jag som gillar att uppdatera mig på lagar kommer följa det, men hur många kommer göra det som tagit körkort innan nya lagen om det?

Jag tycker att reglerna är föredömligt enkla. När en bil svänger in på ny gata/väg ska cyklisterna släppas fram. Annars inte. Hur många som kan reglerna.... Inte tillräckligt många, det är helt klart. Dock är körkortsinnehavare skyldiga att uppdatera sig när nya regler börjar gälla. Om det inte var på det viset skulle en hel del seniorer fortfarande kunna köra vänstertrafik och skylla på att de inte hört talas om några regeländringar de senaste 52 åren.

Men man kan ju ändå undra varför lagen har satts på det sättet? Varför tror du att det är bara att köra på väg in i rondellen men inte på väg ut? Vad är syftet bakom det hela? Många cyklister har inte körkort och kan därför inte dessa regler. Vissa tror därför kanske att det är fritt fram att cykla över, andra tror att man inte får cykla över och båda har i så fall fel då det beror på vart bilen är på väg.

Det jag menar är att regler måste vara så enkla som möjligt för att inte skapa missförstånd och en regel som varierar beroende på om någon är på väg in eller ut ur rondellen gör inte saken bättre. I mina ögon hade det varit mycket bättre att ha samma regler för in och ut ur rondellen vid övergångsställen.

Detta är ju något som har ändrats med åren. När jag tog körkort så fick aldrig cyklister företräde i rondeller. Sedan kom något smart ass på att det kanske är bra om cyklister ändå får företräde, men bara om bilen ska ut ur rondellen. Jag kan för mitt liv inte förstå hur den personen eller gruppen tänkte. Kan ni?

Uppdaterat: 2019-01-24 11:15
- Peugeot e-208 GT 2022

Visst låter idiotiskt, krångliga underligheter leder garanterat till fel.

Så många plåtskador som kunde undvikas om högerregeln avskaffades.

Den som kör in på en väg eller gata ska alltid lämna företräde åt trafiken på den vägen, misstag uteslutna, men nejdå så enkelt får det förstås inte va.

Uppdaterat: 2019-01-24 12:54

Fast det finns ju en anledning till högerregeln. För när du kör in på en gata så kommer du ju vanligtvis från en annan gata, så då skulle ju båda kunna säga att de har företräde om vi inte hade högerregeln. Vissa verkar också tro att om man kör på en märkbart större väg än de anslutna småvägarna så har man företräde, men så är det ju inte så länge det inte är huvudled.

När jag var ung bodde jag i Östersund. Vet inte hur många ggr jag var på väg att krocka där på ett och samma ställe. Troligen för att jag körde ut från en liten väg ut på en säkert dubbelt så bred väg och eftersom jag kom från höger så körde jag, men många andra som körde på "den stora vägen" trodde per automatik att dom körde på huvudled så de släppte inte fram folk från höger.

Uppdaterat: 2019-01-24 15:57
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Men man kan ju ändå undra varför lagen har satts på det sättet? Varför tror du att det är bara att köra på väg in i rondellen men inte på väg ut? Vad är syftet bakom det hela? Många cyklister har inte körkort och kan därför inte dessa regler. Vissa tror därför kanske att det är fritt fram att cykla över, andra tror att man inte får cykla över och båda har i så fall fel då det beror på vart bilen är på väg.

Det jag menar är att regler måste vara så enkla som möjligt för att inte skapa missförstånd och en regel som varierar beroende på om någon är på väg in eller ut ur rondellen gör inte saken bättre. I mina ögon hade det varit mycket bättre att ha samma regler för in och ut ur rondellen vid övergångsställen.

Detta är ju något som har ändrats med åren. När jag tog körkort så fick aldrig cyklister företräde i rondeller. Sedan kom något smart ass på att det kanske är bra om cyklister ändå får företräde, men bara om bilen ska ut ur rondellen. Jag kan för mitt liv inte förstå hur den personen eller gruppen tänkte. Kan ni?

Kanske vore det enklare om bilarna fick lämna företräde både vid infart och utfart vid cirkulationsplats. Dock har bilisten inget val när cirkulationsplatsen börjar för att sedan ha ett val när det är dags att välja en utfart och ny väg när det är dags att lämna karusellen. Att cyklisterna saknar körkort och därför inte känner till reglerna ser jag inte som ett argument. Med det resonemanget skulle varenda kotte kunna råna banker för att sedan bli frikänd i rätten när man förklarar att man inte visste. Ska man ut i trafiken är man skyldig att läsa in sig på reglerna.

Högerregeln - en annan smart och enkel regel som på många platser anses vara krånglig på grund av lokal sedvänja. I många städer verkar högerregeln åsidosättas då alla vant sig vid vissa "normala" lokala regler i närområdets korsningar. Alla utsocknes får problem. Jag har kört bil i andra länder där högerregeln verkar helig och där fungerar regeln jättebra. Nog ska väl svenskar vara begåvade nog för att kunna följa högerregeln.

Uppdaterat: 2019-01-24 21:20
Världens vackra... skrev:

bejje wrote:

Men man kan ju ändå undra varför lagen har satts på det sättet? Varför tror du att det är bara att köra på väg in i rondellen men inte på väg ut? Vad är syftet bakom det hela? Många cyklister har inte körkort och kan därför inte dessa regler. Vissa tror därför kanske att det är fritt fram att cykla över, andra tror att man inte får cykla över och båda har i så fall fel då det beror på vart bilen är på väg.

Det jag menar är att regler måste vara så enkla som möjligt för att inte skapa missförstånd och en regel som varierar beroende på om någon är på väg in eller ut ur rondellen gör inte saken bättre. I mina ögon hade det varit mycket bättre att ha samma regler för in och ut ur rondellen vid övergångsställen.

Detta är ju något som har ändrats med åren. När jag tog körkort så fick aldrig cyklister företräde i rondeller. Sedan kom något smart ass på att det kanske är bra om cyklister ändå får företräde, men bara om bilen ska ut ur rondellen. Jag kan för mitt liv inte förstå hur den personen eller gruppen tänkte. Kan ni?

Kanske vore det enklare om bilarna fick lämna företräde både vid infart och utfart vid cirkulationsplats. Dock har bilisten inget val när cirkulationsplatsen börjar för att sedan ha ett val när det är dags att välja en utfart och ny väg när det är dags att lämna karusellen. Att cyklisterna saknar körkort och därför inte känner till reglerna ser jag inte som ett argument. Med det resonemanget skulle varenda kotte kunna råna banker för att sedan bli frikänd i rätten när man förklarar att man inte visste. Ska man ut i trafiken är man skyldig att läsa in sig på reglerna.

Högerregeln - en annan smart och enkel regel som på många platser anses vara krånglig på grund av lokal sedvänja. I många städer verkar högerregeln åsidosättas då alla vant sig vid vissa "normala" lokala regler i närområdets korsningar. Alla utsocknes får problem. Jag har kört bil i andra länder där högerregeln verkar helig och där fungerar regeln jättebra. Nog ska väl svenskar vara begåvade nog för att kunna följa högerregeln.

Tycker också att högerregeln är det mest basala och något som alla borde kunna följa, men som jag beskrev tidigare så verkar vissa, speciellt de som är 50-60+ tro att störst väg går först, att störst väg = huvudled.

Uppdaterat: 2019-01-25 12:09
- Peugeot e-208 GT 2022

Regler skall vara enkla och logiska inte underliga och krångliga, det finns massor av mindre gator, utfarter och vägar med lite trafik som kommer in från höger som saknar skyltar och vägmarkering, i samtliga dessa fall skall högerregeln alltså tillämpas, om så skedde skulle det bli totalt trafikkaos då trafiken på den vägen där alla måste stanna är intensiv medan den lilla vägen från höger bara har någon då och då som ska ut.

Och sedan finns det de där väjningsmarkering finns på vägen men skylt saknas, på vintern med snö syns inte markeringen och således tror de som kommer från höger att de som kör på andra vägen ska stanna, för att inte tala om de fall då skylten finns med miljön är rörig och risken att missa den är betydande.

Denna regel skapar incidenter och tillbud hela tiden och varför?

För att underlätta i de extremt sällsynta fall då två identiska vägar korsar varandra och såväl skyltar, vägmarkeringar eller trafikljus saknas.

Enda platsen man kan hitta sådant numera är väl små grusvägar i avlägsna områden.

En regel som tycks leva kvar på 1950-talet.

Den stjälper hela tiden och uppskattas endast av byråkratiska paragrafryttare.

Uppdaterat: 2019-01-26 11:14

Högerregeln är bra tycker jag, men tyvärr är det väl jag och ungefär två, tre till som tillämpar den. Däremot borde den vägansvarige visa bättre vad som gäller. Orten jag växte upp i har en "stor väg" genom hela byn och där har ungefär varannan väg en lämna företräde-skylt. På de resterande gäller alltså högerregeln då ingen av vägarna är huvudled. Å andra sidan kör alla som om den stora vägen är huvudled.

Där jag bor nu är det ett rutnät av vägar och där tycker de inhemska att öst-väst är huvudled och norr-söder är "lämna företräde-gator". Hur ska en icke inhemsk veta dessa lokala regler? Nä lite konsekvenstänk måste det vara i trafiken. Det går inte att bara lita på "jag tycker det här fungerar bra så vi gör så".

Uppdaterat: 2019-01-26 12:39
It's a very good idea to leave a sinking ship
Pi skrev:

Fast lagstiftning finns ju redan och den påbjuder högerblink när man byter fil eller i detta fall skall lämna cirkulations-platsen. Jag är fullt nöjd om bilisterna skulle följa den lagen - ev vänsterblink vid ingång är bara lite av en extra bonus som jag ser det.

Så enkelt är det.

Uppdaterat: 2019-01-26 19:38

Om man kan lära sig att körning inne i en cirkulationsplats är detsamma som att köra på en oändlig huvudled så är det väldigt enkelt att inse att det gäller samma regler.

Uppdaterat: 2019-01-26 19:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
N-iklas skrev:

Regler skall vara enkla och logiska inte underliga och krångliga, det finns massor av mindre gator, utfarter och vägar med lite trafik som kommer in från höger som saknar skyltar och vägmarkering, i samtliga dessa fall skall högerregeln alltså tillämpas, om så skedde skulle det bli totalt trafikkaos då trafiken på den vägen där alla måste stanna är intensiv medan den lilla vägen från höger bara har någon då och då som ska ut.

Och sedan finns det de där väjningsmarkering finns på vägen men skylt saknas, på vintern med snö syns inte markeringen och således tror de som kommer från höger att de som kör på andra vägen ska stanna, för att inte tala om de fall då skylten finns med miljön är rörig och risken att missa den är betydande.

Denna regel skapar incidenter och tillbud hela tiden och varför?

För att underlätta i de extremt sällsynta fall då två identiska vägar korsar varandra och såväl skyltar, vägmarkeringar eller trafikljus saknas.

Enda platsen man kan hitta sådant numera är väl små grusvägar i avlägsna områden.

En regel som tycks leva kvar på 1950-talet.

Den stjälper hela tiden och uppskattas endast av byråkratiska paragrafryttare.

OK, det är uppenbart att du tycker det är OK att bryta mot högerregeln. Du är kanske en av dom som en dag kommer köra in i sidan på min bil då? Du vet väl att risken finns att det kommer ske? Troligen inte i just min bil, men kanske någon annans. Och du kommer vara den som får betala för att du körde fel.

Varför inte bara acceptera att lagen är som den är och följa den?

Uppdaterat: 2019-01-26 21:26
- Peugeot e-208 GT 2022
saabnisse skrev:

Om man kan lära sig att körning inne i en cirkulationsplats är detsamma som att köra på en oändlig huvudled så är det väldigt enkelt att inse att det gäller samma regler.

Eller så kan man se det som att så länge man fortsätter att köra runt i rondellen så kör man på samma väg. Visst vägen svänger, men det händer även på andra ställen i samhället, på landsväg, men inte tusan låter folk bli att blinka när de ska av den vägen. De flesta följer det, men när de ska lämna vägen/svänga av från vägen som är rondellen, då vill de inte blinka av någon anledning.

Uppdaterat: 2019-01-26 21:29
- Peugeot e-208 GT 2022

Nåja, blinkersanvändningen är ju numera minimal på många andra ställen också...

Uppdaterat: 2019-01-26 22:35
Pi skrev:

Nåja, blinkersanvändningen är ju numera minimal på många andra ställen också...

BMW syndromet lever ;-)

Uppdaterat: 2019-01-27 02:44

I mina ögon är den dåliga blinkersanvändningen inte synonymt med BMW-förare utan detta tillämpas av alldeles för många förare - oavsett bilmärke. Det är helt enkelt en nonchalans som tilltagit.

Uppdaterat: 2019-01-27 09:24

Det värsta är när man står och väntar på att få köra in i cirkulationsplatsen (rondell kör man ju inte i, det är det i mitten som heter så) och det kommer någon från vänster som ska svänga höger och ger fan i att blinka. Dom ser ju att man väntar på att få köra in och så svänger dom höger direkt, då brukar jag likt en italienare göra en överdriven rörelse med läpparna och flexa med armen som bevis på mitt missnöje.

Uppdaterat: 2019-01-27 10:25

FXX - precis den situationen jag lever i varje gång jag skall ut ifrån vårt bostadsområde och dessutom är trafiken "från vänster" den kraftigt dominerande trafiken i den cirkulationsplatsen. Så att använda blinkers och att inte köra onödigt snabbt/aggressivt skulle underlätta kraftigt för de som skall in i cirkulationsplatsen utan att på sin höjd kosta mera än 1--2 sekunder för den andre parten. Men så enkelt är det tydligen inte...

Uppdaterat: 2019-01-27 10:30

Ett "intressant" fenomen jag flera gånger sett i mitt närområde är bilar som endast blinkar vid utfart ur cirkulationsplatsen men då blinkar åt vänster!!! Hur tänkte dom där??? Dom har vid flera av dessa tillfällen inte heller gjort någon "vänstersväng" strax innan, som möjligen skulle kunna förklara tankevurpan, utan kört rakt fram genom den halvstora cirkulationsplatsen. Verkar som många har svårt att skilja på höger o vänster... Så grundregeln i trafiken får nog bli: lita inte på nån!

Uppdaterat: 2019-01-27 12:49

Jag konstaterar bara att det finns gott om korkade mäniskor utan det minsta sunt förnuft.

Kör man dagligen i rondell borde man väl se och förstå med tiden kan jag tycka.

Men såklart man måste respektera när gammla morfar ginko är ute och kör.

Uppdaterat: 2019-01-27 16:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fast i vår stad är det gödslat med cirkulationsplatser sen typ tidigt 70-tal så de flesta borde ha lärt sig...

Uppdaterat: 2019-01-27 21:44
mso 1000 skrev:

Jag konstaterar bara att det finns gott om korkade mäniskor utan det minsta sunt förnuft.

...... och dom är ju lätta att känna igen, dom kör ju inte Skoda :)

Uppdaterat: 2022-02-14 18:35
Guran skrev:

mso 1000 wrote:Jag konstaterar bara att det finns gott om korkade mäniskor utan det minsta sunt förnuft.

.

...... och dom är ju lätta att känna igen, dom kör ju inte Skoda :)

Nja jag vet inte om det är något bilmärke som utmärker sig i rondellerna.

Inte samma som fenomenet med mörk bakdel som asiater och Toyota ligger överrepresenterade.

Uppdaterat: 2019-01-27 22:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tyvärr handlar detta fenomen oftast om just rondellerna. Har sett många av de bilar jag åkt bakom som först skiter i att blinka ur rondellen, men senare vid en vanlig 4-vägs korsning så blinkar de höger när de ska höger. De vet alltså att man ska blinka i en vanlig korsning, men inte i en rondell tydligen.

Uppdaterat: 2019-01-28 08:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Kärleken är blind - kan man väl säga generellt om allt, gillar man något så blundar man för bristerna, nackdelarna och eventuella konsekvenser.

Om det är rökning, trafikregler, bilar, ohälsosam mat eller politik kvittar lika.

Uppdaterat: 2019-01-28 11:26

Det värsta av allt som jag märkt en kraftig ökning sista par tre åren är folk som blinkar vänster när dom kör ur en rondell!!!

Uppdaterat: 2019-01-31 14:50