Verkar vara ett infekterat ämne detta.
Vad föredrar ni?
Själv skiter jag i vilket egentligen, de har bägge för och nackdelar, och alla fabrikat har olika kompetenta ingenjörer.
Förr var remmarna enkla att byta, men behövde bytas mellan 4 och 6000 mil eller 4-6 år.
Idag kan det faktiskt vara riktigt besvärligt, men de går ända upp till 24.000 mil eller 15 år.
Kvalitén är bättre idag, vilket kan ses hos t.ex Volvo som på B230-motorn började med 6000 mils intervall, för att utöka det till 8000 mil på de senare, utan att ändra konsruktionen, och VW som hade 6000 mil på Golf 2, men 9000 mil på Golf 3 med i stort sett samma motorkonstruktion.
Dock, med nya remmar i de gamla vagnarna verkar det inte finns någon övre gräns, sålänge spännrullen håller, för det är inte bara gummisnodden som bestämmer bytesintervallen, utan det kan lika gärna vara kringaggregaten eller motorn konstruktion.
Ta BMW:s gamla fyra, började med 6000 mil, men sänktes till 4000, för att det var så pass högt tryck på kamaxeln att slitaget på remmen i och med motståndet det gav var större än de hade räknat med. Även Opel har någon gång sänkt intervallen p.g.a många rembrott (Va väl Astra, på 90-talet?)
Kedja var ju annat förr. Hur många Mercedestaxidieslar har inte rullat 80-90-100.000 mil utan att byta kedja?
Äldre Saab 900/9000? Försök hitta en under 30.000 mil, och sällan det är några kedjor bytta.
BMW:s motorer efter 1994, sällan det behövs några byten av kamkjedjor.
I andra änden finns VW, som verkar ha problem att få det att hålla hur de än gör.
Är en annan, mer tystgående och lättsnurrande konstruktion idag, där man istället för en idiotsäker maskinkedja av gammal länkmodell (typ cykelkedja) har en stålrem med kuggar på insidan.
Varför vill ni ha det ena eller andra?
Jag bryr mig inte som sagt, men beror nog lite på vilket märke, vad jag skulle välja.
Kommentarer
Det finns en väsentlig skillnad mellan rem och kedja.
Remmen går lika tyst när den är fräsch som innan den just ska gå av, kedjan varnar genom avsevärt rassel innan den ger sig och är man inte döv eller så korkad att man inte förstår att något är fel, så får man en chans att åtgärda innan det blir för dyrt.
En annan sak är ju att remmen är tillverkad av organiskt material som åldras, det gör inte kedjan, där är det enbart slitaget som sätter gränsen.
Och i de allra flesta fall har kedjan tagit stryk p.g.a. bristande smörjning. fel olja, dålig olja eller ingen olja!
"En annan sak är ju att remmen är tillverkad av organiskt material som åldras, ..."
Är du säker på detta, saabnisse? Jag tror att remmarna är helsyntetiska numera, men jag kan ha fel.
Sist jag köpte ny bil satt jag med två offerter framför mig:
1. Diesel med kamrem
2. Bensin med kedja
Av ekonomiska skäl valde jag alternativ två då jag spenderat åtskilliga tusenlappar på kamremsbyten, men hittills 1600 kr på att byta kedja vid två tillfällen.
En kedja byttes i samband med att allt annat rörligt i motorn (utom vevaxel och vevstakar) byttes ut. Den andra var på en BMW M10-motor som börjat rassla. Gamla kedjan klipptes av med bultsax och ersättaren hade kedjelås. När den var bytt kunde man höra att tvåans vevlager också lät illa.
På en Omega 2,5 jag hade skulle remmen bytas mest hela tiden och det var inte speciellt smidigt.
Jag föredrar nog en lättbytt rem med bytesintervall på10-12" mil, och med rullar/spännare och ev vattenpump som håller kvalite nog för en normal livslängd, typ 25" mil.
Jag har bland annat jobbat med Mitsubishi, 9000 mils bytesintervall, då bytte man även agregatremmarna.
För dom bilar som kom in på sitt 3e byte 27.000 mil bytte man vattenpump om den drevs av kamremmen, och kollade rullarna noga. Snurrar en lagrad rulle lätt och ev har ett surrande ljud, byter man den, har den en tröghet och stannar efter ett par varv finns det fett kvar i lagret och den kan snurra vidare.
Mitsubishi och flera andra japaner har fjäderhydraulisk spännare sen länge, det gör att remmen alltid är rätt spänd, man kollar spännaren som innehåller silikonvätska efter läckage, jag har dock aldrig stött på en läckande japansk sträckare.
En anledning till regelbundet byte, som jag ser, är att både rem och kedja sträcker sig med tiden, och då stämmer inte kam och ev tändlägen längre.
VW tog efter Japanerna lite när 1,8 motorn till Passat/A4 kom i mitten på 90 talet, med hydraulisk sträckare, men tyvärr inte samma kvalité, på alla bilar jag hittills bytt på, ett 10 tal, har jag fått byta hydralen för den läcker, och rullarna brukar vara slut, framförallt en pytteliten rulle som styr remmen före sträckaren, pga storleken snurrar den nog 3 gånger så fort som en normal rulle och lagret är ju mindre, inte helt genomtänkt.
Och som allmänt känt är själva bytet på dom bilmodellerna inte igenomtänkt alls, det går att byta rem genom att sätta fronten i serviceläge, men då jobbar man i blindo, och då man hej vilt blandat alla tänkbara skruvskallar, är det lätt att misslyckas, själv lägger jag en halvtimme extra totalt på att ta bort hela fronten, då kan man göra jobbet seriöst, och är säker på att det blir rätt, man slipper dessutom svordomar och blodiga knogar.
Jag bytte nyligen rem på en Hyundai Atos, förvisso en lite enkel 8 ventilsmotor, men det tog 20 minuter, och jag använde 3 verktyg !!!
En del motorer har indikator, och det är ju bra om än inte lika bra som automatisk sträckare, tex Volvo, när man spänt remmen rätt ska en visare peka på ett hack, och det går enkelt efteråt kolla på visaren, visar den lite fel kan man spänna remmen, mycket fel är det nog dags för byte.
WVs ökända kedja är ju av den modell Lason 1 kallar för stålrem, jag har samma på min Suzuki Swift, med skillnaden att den har fler länkar 4/5 mot VWs 3/4, och ingen kedja är ju svagare än sin svagaste länk.
Just Suzuki har haft kamkedjeproblem, på V6an som satt i Vitara i slutet på 90 talet, den kunde börja skramla runt 15-20" mil, dock har jag inte mekat med den modellen på jag vet nått mer.
Jag har berättat det flera gånger, men det mest körda över bytesintervall på kamrem som jag har haft kontakt med är 36.000 mil, det var en Nissan Blubird -89 med 16 ventilsmotorn.
Jag måste rätta mig själv angående remmen på Blubirden, den byttes vid 9000 mil, så den kördes 27.000 mil efter det, bilen skrotades vid 36.000 mil när en poliskontroll i Uppsala passerades med god fart efter att bromspedalen gått i golvet, bilen fick spansk flagga och polaren fick åka tåg hem.
Har en ny peugeot 308 sw, 2015 med 1.2 liters bensinmotorn. Har försökt lista ut vad som snurrar kammen på den och det verkar vara en rem men då en "lubricated" (engelsk info), alltså en smord rem på något sätt. Hur funkar en sådan? Förresten: någon som vet när remmen på en sådan ska bytas?
Den badar nog i motoroljan, precis som kedjan, och byta den är garanterat inte enkelt, så den har nog väldigt lång beräknad livslängd, kanske 24.000 mil som vissa andra har idag.
Lättate bil jag bytt kamrem i är en Mistubishi Lancer av sen 80-talsmodell.
Remskivan mitt för en balk, men eftersom bilen var japansk och inte tysk, så var det ett hål i balken, lagom för att gå igenom en förlängare och och hylsa, mitt för bulten till remskivan. Hade även nämda automatspännare som Rickard pratar om.
På äldre Volvo finns ett hål mitt för muttern till spännaren, så bort med gummiploppen och lossa muttern och dra åt igen, så är remspänningen justerad.
Förr hade t.ex SAAB dubbel kamkedja. Och Mercedes hade det länge på sina dieslar.
Jo det är riktigt, remmen är av syntetiskt material, alltså organiskt!
Kamkedjan består av oorganiskt material, metall, och bryts inte ner lika lätt av den miljö den jobbar i.
Nu ska ni få en snaskig bild i ämnet, den är från fruns Volvo som just gjort en 160 mila resa runt Sverige, och ska ut och dra husvagn på tisdag.
Jag hittade följande i service papperna från 2008 vid 12" mil då remmen skulle bytas "Kamrem ej bytt på kunds önskemål"
Edit: det blev ingen bild just nu, det är nått fel på överföringen, bilden kommer så fort det funkar.
V40 2,0T -00 18.000 mil.
Hon som ägt bilen i 10 år talade sig varm för en verkstad hon anlitat, men jag tror att det bara utförts reparationer, ingen service, det finns en massa papper efter 2008, men det är bara reparationer.
Fin rem! Men den kan hålla länge till, eller gå av imorrn ;)
Är ju rejält förstärkta så lite torrsprickor kan det vara ändå.
Gäsp. Tyvärr har jag redan gjort misstaget att meddela min fru problemet, hon blev hysterisk bara av tanken att hon åkt 160 mil med denna rem, så i eftermiddag blir det akut byte av remmen.
Hade tänkt köra bytet här i realtid med lite bilder, men så fort jag ska posta, ska ViB server uppdatera, så det blev inget av det.
Ja tänkte ta lite mekbilder när jag byter kamrem i 740:in, men eftersom jag vet att motorn klarar ett remhaveri så känns det inte så bråttom :P
Har du en cykel i skuffen så att du kan ta dig vidare när remmen pajar?
Inget kul att bli stående.
saabnisse jag ska ju byta remmen, men känns inte speciellt bråttom då den enda kostnaden vid ett haveri är några 100 för en bärgning.
Förr hade jag alltid en 24 mm, en 10, 12 och en 15-hylsa och en rem i bilen...
Måste ändå byta vattenpump vad det lider så får väll byta gummisnodden också då, är ju inget extra jobb knappt :)
Jag har råkat ut för kamdrivningshaveri på en motor utan både rem och kedja. Det var en Volvo 242 som dog mitt under en omkörning så jag fick demontera kamdrivningen från motorn jag för tillfället hade i bagageutrymmet för att ta mig hem.
Bytesintervallerna för kamrem tar säkert hänsyn till att man kan ha en bil som går i ökenvärme så man kan ta en titt och se om det finns några torrsprickor som på bilden tidigare. Jag har inte haft några problem med varken kedja eller kamrem. Nyare kamremar har ännu bättre material än äldre kamrem bör inte vara något problem. Kostnaden vid tillverkningen lär inte vara det som gjort att man valt kamrem före kedja vid tillverkningen av motorn, möjligen ljudnivån eller att rem går tystare. Dyraste bilen jag har har kamrem och de billigare har kedja. Kamremen bör bytas ut vid 15 000 mil och kedjorna har ingen uppgift om bytesintervall vad jag vet.
Provar om det funkar nu.
Kvalitetspump som går ett varv till, men då jag köpt en ny, blir den utbytt.
Klart med ny pump, jämfört med 5 cylindriga Volvo är det lite knöligare då det sitter ett motorfäste i mitten ( borta på bilden) å andra sidan är det mer plats i sidled, en dryg timme tog bytet med pump.
Passade på att byta bränslefilter oxå, det var dax, det i burken bredvid är innehållet i filtret !!
Följande gick åt för bytet.
Har aldrig förstått grejen med att sätta motorfästen mitt i, alla tillverkare som gör så är klantskallar! :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.