I länken till en annan artikel står att man kan tänka sig att de längsta lastbilarna körs av de bästa förarna, jojo, bara att suga i sig.....
Men så är det nog inte, även om de svenska ekipagen körs av sverigevana förare, som kanske förstår vinterväglag bättre....
Det är bara ren fordonsdynamik, kopplar vi en lastbil med 26 ton vikt före en släpvagn har vi ett helt annat scenario, dessutom som forskarna förstått har vi en frirullande axel till, fritt rullande hjul är svårare att få att släppa, och en mycket längre hjulbas.....
Svensk 3 axlig dragbil/trailer är kass i halka jämfört med bil/släp, eu-dragare borde förbjudas här vid vinterväglag.......
Kanske det ändå har lite med förarvana att göra, de holländska/tyska ekipagen med egna förare är mindre överrepresenterade i diket än östeuropeiska med makedonier med falska bulgariska papper som köpt sitt bulgariska körkort på nätet......
Det enda som kan stoppa trenden är att västeuropeiska medlemsstater agerar, eu handlar numera om att öststater utnyttjar friheten att suga ut västeuropa.....och västeuropa njuter billigheten så länge den finns, för att efterhand bryta ny mark längre österut, jag bävar för när ukraina ska med i eu, det kommer, var lugna för det....
Östeuropa är fint att besöka, men det borde vara dom och vi......väst-eu och öst-eu, med samarbete men inte full frihet över gränsen förrän ekonomin är i fas....
Kommentarer
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161212/polisinsats-mot-latta-lastbilar-korde-med-485-procent-overvikt
När vi ändå är inne på åkerinäringen.
http://www.nyteknik.se/fordon/darfor-kraschar-eu-tradarna-pa-svensk-vintervag-6810122
I länken till en annan artikel står att man kan tänka sig att de längsta lastbilarna körs av de bästa förarna, jojo, bara att suga i sig.....
Men så är det nog inte, även om de svenska ekipagen körs av sverigevana förare, som kanske förstår vinterväglag bättre....
Det är bara ren fordonsdynamik, kopplar vi en lastbil med 26 ton vikt före en släpvagn har vi ett helt annat scenario, dessutom som forskarna förstått har vi en frirullande axel till, fritt rullande hjul är svårare att få att släppa, och en mycket längre hjulbas.....
Svensk 3 axlig dragbil/trailer är kass i halka jämfört med bil/släp, eu-dragare borde förbjudas här vid vinterväglag.......
Kanske det ändå har lite med förarvana att göra, de holländska/tyska ekipagen med egna förare är mindre överrepresenterade i diket än östeuropeiska med makedonier med falska bulgariska papper som köpt sitt bulgariska körkort på nätet......
Det enda som kan stoppa trenden är att västeuropeiska medlemsstater agerar, eu handlar numera om att öststater utnyttjar friheten att suga ut västeuropa.....och västeuropa njuter billigheten så länge den finns, för att efterhand bryta ny mark längre österut, jag bävar för när ukraina ska med i eu, det kommer, var lugna för det....
Östeuropa är fint att besöka, men det borde vara dom och vi......väst-eu och öst-eu, med samarbete men inte full frihet över gränsen förrän ekonomin är i fas....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.